Autor Wątek: Korba w rowerze z kołami 20"  (Przeczytany 8866 razy)

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Korba w rowerze z kołami 20"
« dnia: Maja 05, 2012, 10:51:32 pm »
Znalazłem taki rower:



Jest to Terra Trike. Wiem, że z tyłu ma nexusa, zazwyczaj stosowanego w rowerach z kołami 26-28". Ponieważ koła są mniejsze, to wydaje mi się, że kobra powinna mieć blat większy niż przeciętny w rowerach pionowych. Tu jest wyjątkowo mały. Czy ta korba to jakiś specjalny wynalazek z przełożeniami?

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 06, 2012, 07:33:16 am »
Korba to standard z grupy Nexusa - Płaski tłoczony blat na stałe wprasowany do prawej części. Wynalazków typu Shlumph tez raczej nie widzę więc wydaje mi się że przełożenia będą kiepskie - z tyłu daje się założyć chyba minimum 16 zębów ten przód wygląda na 36.  co daje przełożenie 2.25. Ja mam u siebie 58/20 czylli 2.9. Maximum komfortowego kręcenia u mnie to ok. 40km/h więc tu z proporcji wyjdzie ok 31 km/h - nie najgorzej - ale raczej na górzystą Szwajcarię niż coś innego.
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 06, 2012, 07:58:40 am »
dzięki za pomoc

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 06, 2012, 10:39:00 am »
Młody mój, ma w swoim IMK P9, 20" koło z tyłu z piastą Sram7 i przy blacie 42T się nawet na "7" zakręca prawie na śmierć i zastanawiam się, gdzie znaleźć korbę szosową 155mm. To coś nie ma prawa sensownie jeździć, to jakiś emerycki wynalazek. Poza tym Terra trike to chyba hamerykanie a oni nie umnieją robić fajnych rowerów
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 06, 2012, 11:49:04 am »
Ten rowerek w ogóle jest trochę bez sensu..
Miejsca na koło tylne dość - spokojnie by weszło koło 26'' i nawet też rama nie jest składana w celu "kompaktowości" więc nie ma usprawiedliwienia dla koła 20''
Na tej długości łańcucha niezbędny jest już napinacz - jakikolwiek - inaczej tylne widełki muszą być poziome i odsuwamy koło tylne co 200-300 km intensywniejszej jazdy bo mimo rurek będzie nam łańcuch zrzucało w miarę jak się będzie wyciągał.
Przemawia tylko do mnie prosta rama i minimalistyczne sterowanie (swoją drogą z uwagi na małą dźwignie spodziewam się że chodzi nielekko).
Fotel za wysoko, brak amortyzacji, błotników, mocowań bagażnika - zostaje tylko lans na bulwarze w Miami:)
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 06, 2012, 01:47:12 pm »
<wstyd> Myślałem o czymś podobnym dla siebie. Chciałem coś mega prostego, bez napinaczy łańcucha i gumowych rurek. Małe koła zajmują mniej miejsca i pozwalają wygospodarować trochę przestrzeni za fotelem na pasażera/dużą torbę. Wysokie zawieszenie pozwoliłoby na jazdę po łące/śniegu. System składania tego drąga pozostawia sporo do życzenia. Minimalnym wysiłkiem można wymyślić coś lepszego ;)

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 06, 2012, 09:35:26 pm »
To jest trajk do grubych amerykanów który będą "pędzili" nim po ścieżkach multi use.
Więc z samego początku nie ma on sensu jako trajk, a jako polepszony wózek dla osób o dużych gabarytach.
Tzn. cripple-o-mobile ;)
Czyli przełożenia są w sam raz, a wysokość fotelika raczej nie zachęca do dynamicznej jazdy.

Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 07, 2012, 03:25:07 pm »
Ale jedziecie po tym biednym trajku ;). Ja dla odmiany widzę parę zalet: prosta linia łańcucha który dodatkowo jest prawie całkiem zabudowany więc łapie mniej syfu z drogi. Prosta rama z łatwą regulacją odległości od supportu ( fotelem) więc odpada ciężar wysuwanego boomu. Z tyłu dosyć łatwo dało by się wrzucić standardowy bagażnik rowerowy (adaptery na rurkach od fotela) + sakwy. Całość jest też dosyć kompaktowa więc bez problemu powinna wejść na dach samochodu. Oczywiście korba z przodu do wymiany na jakąś szosową.

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 07, 2012, 03:35:22 pm »
tak, ale trike ma 3 koło które stwarza opory, siedzenie prawie na wysokości Hi racera gdzie podczas mocnego wiatru osoba na nim siedząca będzie działać jako żagiel, który będzie jeszcze hamował. Brak amortyzacji chociaż tylnego koła.

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 07, 2012, 04:12:21 pm »
trzecie koło bywa przydatne, szczególnie przy trikeu ;) Wysokość jest spora, ale dzięki kołom 20" nie tragiczna, pozwoli na poruszenie się poza asfaltem. Nie jest to demon szybkości, ale widzę dla niego kilka zastosowań, w których sprawdzi się idealnie o ile dojdzie do realizacji pomysłu.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 07, 2012, 05:00:34 pm »
tak, ale trike ma 3 koło które stwarza opory
Jak napisał Yeti, trajki zwykle tak mają ;)

siedzenie prawie na wysokości Hi racera gdzie podczas mocnego wiatru osoba na nim siedząca będzie działać jako żagiel
Wysokość siedzenia niema prawie nic do oporów* to kąt ustawienia fotelika i wysokość położenia supportu względem fotelika jest decydujący.


*Teoretycznie niżej mamy odczynienia z słabszym wiatrem  który wytraca swoją prędkość na wyżej położonych przeszkodach. W praktyce niższy rower więcej traci na średniej przez brak możliwości obserwowania ruchu miejskiego niż zyskuje na mniejszym ''wmordewindzie''. Niewielkie różnice na plus dla niższego mogą być po za miastem. Druga sprawa: niższy rower pozwala na mniejszą powierzchnie czołową niż wyższy poprzez że tak to ujmę "wrysowanie w obrys powierzchni"  częsci roweru. W praktyce różnica nie jest tak drastyczna, powiedział bym że dla mnie jest niezauważalna ( porównując mojego hi racera i mój klon zoxa). Co więcej lowracery zwykle tracą tą przewagę przez mniej efektywne prowadzenia łańcucha niż jest to w rowerach typu hi i mid racer. Wyjątkiem są lowracery FWD.     


Brak amortyzacji chociaż tylnego koła.
Jest bardzo prosta do dorobienia, patrz na amortyzację w rowerach zoxa. Po za tym brak amortyzacji = mniejsza waga, to też plus dla niektórych.

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 07, 2012, 07:47:25 pm »
Cytat: Yin
wmordewind

Bardzo spodobało mi się to określenie  ;D

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 07, 2012, 08:23:40 pm »
Termin fachowy z rowery.rec ;)

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 08, 2012, 05:57:40 pm »
mała korba:



"The Schlumpf drive is easy to shift. You just kick the button in with your heel."
[guzik do zmiany biegów w osi]

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Korba w rowerze z kołami 20"
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 08, 2012, 10:05:02 pm »
Kiedyś już była omawiana sprawa piast. Jeśli mnie pamięć nie myli to stara 4 biegowa piasta shimano była tylko z nadbiegami. I tam małe kółko i  mała korba dobrze współpracowały.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!