Autor Wątek: Cruzbike amortyzowany  (Przeczytany 37210 razy)

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Cruzbike amortyzowany
« dnia: Maja 02, 2012, 08:14:42 pm »
Witajcie
Niedługo chce zacząć robić drugą poziomkę. Pomysł jak ma ona wyglądać podsunął mi Danielasty, który dłużej siedzi w tym temacie. Sam wzorował się na jednej maszynie (link mi uciekł).

Poziomka ma być cruzbikiem. Na pewno chce amortzatora z tyłu. Przód ewentualnie, ale do końca nie jestem przekonany czy wypali w takiej koncepcji. O niej później. Chciałbym coś w stylu lowridera, siedzisko (oparcie może być wyżej) na wysokości piasty (na obrazku tego nie widać).

Tak będzie wyglądała. Wizualizacja lamerska, ale nie męczylem się aby ją wykonać.


Mam już ramę od makrokeszowego fulla do DH ;). Z niej wezmę z pewnością trójkąt, amortyzator, wahacz, elementy mocujące.


Tył:
Zastanawiam się również z czego zrobić dolną rurę na którj będzie zainstalowane siodełko.
1) Kupić profil kwadratowy (jeszcze nie wiem jaki gruby-> szerokość taka, aby pasował wahacz); wykonać na wzór roweru "Fallout" Yina


2) Wykorzystać istniejącą rurę; odpowiednio poucinać i przespawać elementy. To wyjście ma minusy: np. niewystarczająca długość rury (do sprawdzenia), waga; opcja z profilem - wahacz, dodatkowe spawanie, cena profilu, ale długość rury można zmniejszyć lub zwiększyć.

Co wybrać? Doradźcie :).

Przód:
Główka ramy i widelec z makrokesza DH lub z roweru, ktory został użyty do pierwszego cruzbike'a. Rura łącząca rurę dolną i główkę z poprzeniego roweru lub profil.

Rozmawiałem z Danielastym i on uważa, że żeby zrobić amortyzację z przodu wystarczy rozgiąć widelec jak w rowerach, którymi obecnie jeździmy. Ja nie wiem, czy taki rozgięty amortyzator będzie nadal pracował. Poza tym ma on "podkowę" łączącą golenie. Czy to stanowi problem? Druga sprawa. Chce uzyskać większy kąt niż obecnie (bardziej zbliżony do równoległego z podłożem, a nie prostopadły), żeby obniżyć suport, korbę, tak aby nogi były na takiej samej wysokości lub lekko niżej, bo czytałem o problemach z krążeniem jeśli są wyżej). Wątpię czy amortyzator będzie pod takim kątem pracował. Jeszcze dochodzi fakt, że jest wytyrany, ma luzy itp.

Jeśli nie dałoby się wcisnąć takiego amora do przodu to pozostaje coś w stylu amortyzacji Tomka70, jeśli by się zgodził abym pozyczył jego koncepcję. Ewentualnie inny projekt, albo zwykły sztywniak. Chociaż wolałbym mieć fulla, bo jeśli wszystko będzie ok to raczej długo przy nim zostanę.
« Ostatnia zmiana: Maja 02, 2012, 09:37:44 pm wysłana przez michu »

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 02, 2012, 08:38:35 pm »
Rozgięcie goleni amortyzatora zablokuje go na amen. Jeśli dolne golenie są ze stali, uciąłbym haki, a nowe przyspawał na zewnątrz w takiej odległości od siebie, aby wlazła tylna piasta.

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 02, 2012, 08:47:16 pm »
Nie chciałbym, żeby zabrzmiało : "słuchaj mnie bo ja wiem najlepiej" ale jak kurna można rozgiąć widelec amortyzowany? Znaczy rozgiąć pewnie można, ale jak potem golenie będą się przesuwać? Po skosie? Hello! Szkoda zachodu na zabawę ze starym amorem, który nie dość, że nie najwyższych lotów to jeszcze z luzami, a do tego calowy. Nie wiem ile ważysz ale obciążenie sterów w cruzbike`u jest dość duże więc stery 1 1/8 były by bardziej wskazane. Na nierównościach bardziej upierdliwe będą wstrząsy od tylnego koła, więc bardziej (o ile wogóle jest to konieczne) skupił bym się na amortyzacji tyłu. Żeby zamortyzować przód trzeba rozsunąć golenie RÓWNOLEGLE czyli trzeba amor trochę zdewastować albo inaczej włożyć w tę przeróbkę pracy/kasy więc raczej nie z dogorywającego rzęcha tylko z czegoś co ma przed sobą jeszcze jakiś czas pracy.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 03, 2012, 07:47:12 am »
Danielastemu już pare razy wybijali rozginanie z głowy, chyba musi w końcu tak zrobić ;D Jedyną amortyzację do cruza da się zrobić z head-shoka, ale drogie toto i.. po co?
Wersja z ogonem jak na rysunku nie będzie dobra, tył będzie baaaardzo daleko (miałem podobny pomysł, "rama" nawet bez spawania poszła prosto na złom: koło metr za głową). Trenuj papier i milimetry ;) Najfajniej wychodzą z pionowym amorkiem, tylko widelec trzeba zrobić samemu

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 03, 2012, 05:22:08 pm »
Dzięki za odpowiedzi. Utwierdziliście mnie w przekonaniu, że nie ma sensu robić amortyzacji na przód. Koncepcja Danielastego jest niewykonalna. Pozostanę przy sztywniaku. Postaram się wykorzystać ramę, którą mam, bo na rower od podstaw nie mam kasy. Teraz akurat nie mogę znaleźć linku, do roweru na którym chciałbym się wzorować. Jak znajdę to przedstawię do oceny fachowców ;).  

Tu, konstruktor, zastosował uginacz umieszczony poziomo (dokładnie pod skosem w dół):

Pajak_gdynia, czy taka rama też nie wytrzyma? Dlaczego uginanie się amorka poziomo jest gorsze niż pionowo?
« Ostatnia zmiana: Maja 03, 2012, 11:17:10 pm wysłana przez michu »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 04, 2012, 12:12:44 pm »
1. Profil na ramę: 35x35x.1.5 wytrzyma spokojnie od 40x40 spokojnie można dać ściankę 1mm.

2.Amor rozgięty się zablokuje jak już pisano, sprawdzone kiedyś empirycznie dla zabawy (I tu odpowiedz czy się da - da się i to przerażająco łatwo, oczywiście chińszczyzna z makrokesza.)

3. Amortyzacja przodu to nie jest zły pomysł po prostu trzeba to zrobić troszkę inaczej (patrz starsze posty na forum + moja galeria fotek flevo/cruz) . Najpierw proponuję budowę sztywniaka ewętualnie z amortyzowanym tyłem żebyś wiedział czy ten typ poziomki to na 100%  Ci pasuje.

Jeśli mogę zaproponować korektę projektu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2ea60eec7942422f.html
W takim układzie będzie miał troszkę mniejszy rozstaw osi, a u góry dodatkowo można wspawać belkę bagażnika która przy okazji będzie działać jak błotnik.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 04, 2012, 04:53:30 pm »
Pajak_gdynia, czy taka rama też nie wytrzyma? Dlaczego uginanie się amorka poziomo jest gorsze niż pionowo?
Nie o wytrzymałości myślałem. Wytrzymałość to robisz rozmiarem profila/grubością ścianki.

Myślałem raczej, powiedzmy, o estetyce. Różnica pomiędzy Twoim rysunkiem a tym rowerem ze zdjęcia.. jest spora. Szczególnie jakbyś rozrysował to w jakimś programie albo na papierze w skali, to zauważyłbyś, że tylne koło masz metr za głową :(
Zauważ, że oś obrotu widelca jest tuż pod fotelikiem, (widelec ma skróconą górę, albo po prostu ktoś miał takie trochę dziwadło). Umieszczenie pod kątem pozwala zaoszczędzić kolejne parę cm.

Zrobienie widelca tylnego aż takim problemem nie jest. Na profilach prostokątnych (często i gęsto polecanych na forum), wręcz trywialne (o ile masz dostęp do spawarki). A nawet.. to skręcać można i testować na całego, nie ma takich problemów jak z główką czy supportem :)

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 04, 2012, 07:56:54 pm »
@Yin:
Możesz mi doradzać. Nie mam nic przeciwko temu, ponieważ moje doświadczenie odnośnie konstrukcji poziomek jest słabe. Następnym razem zrobię dokładniejsze szkice.

@pajak_gdynia:
Dzięki za wytłumaczenie.
Jeśli chodzi o estetykę to jest ona na ostatnim miejscu zazwyczaj. Dotyczy to głównie rowerów - ma działać, nie rozlatywać się, a jak wyglada to już inna kwestia ;). Czas opanować podstawy Google Sketchup i porządnie wykonać projekt.

Chciałbym wykorzystać pewne elementy gotowe z ramy, ponieważ nie dysponuje spawarką. Na dobrą sprawę nie znam jeszcze osoby / zakładu, która zespawa poszczególne elementy, ale to pryszcz w porównianiu z obmyśleniem całości. Za wszystko muszę płacić, więc wolę ograniczyć do minimum.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 04, 2012, 08:06:26 pm »
Jak nie masz spawarki, to musisz myśleć tylko raz: przed robotą :)
Do celów pre-spawalniczych polecam klej auto-weld i jig'a. Można delikatnie poprzymierzać się jeszcze przed spawaniem, ale jazdy to nie polecam (klej mimo, że mocny jak metal.. to nie wiem jaki, ale chyba ołów) A przede wszystkim to dobre plany..

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 04, 2012, 09:37:41 pm »
Jeszcze jedno pytanko do Yina.

Zainteresowałeś mnie tym flevo. Przejrzałem galerię. Amortyzacja bardzo prosta w konstrukcji. Bardziej problemem będzie połączenie "widelca" przedniego z resztą ramy, ale to jeszcze oblukam. Robota się przedłuży, ale efekt porażający. Ciekawe czy naucze się na tym jeździć, hmm? Wracając z chmur...
Czy można użyć widełki tylne od roweru typu full czy trzeba zastosować profile, ze względu na większą wytrzymałość? Pytam, bo mam możliwość nabycia takiej ramy (dowiem się niebawem jak dokładnie wygląda). 

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 04, 2012, 11:17:24 pm »
Na przedni wahacz dał bym profile, raz że uprości to wbrew pozorom konstrukcję, dwa będzie znacznie bardziej estetycznie. Co do połączenia przedniego wahacza z przodem ramy, poszukaj w moich starych postach był szkic takiego rozwiązania. Zasadnicza koncepcja jest taka że zamiast zawiasu ramy z flevo dajesz rurę sterową i wpuszczasz normalnie w główkę ramy. Tu przydały by się stery 1 i 1/8 oraz dorabiana rura sterowa z konkretniejszymi ściankami (3-4mm?) dla bezpieczeństwa. Z racji tego ze całość zamyka mostek ahead gwintowanie takiej rury jest zbędne.

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 05, 2012, 01:09:47 pm »
Trochę poszukałem, ale ciężko. Pamiętasz może w jakim dziale? Rozumiem, że rura sterowa 1" może się wygiąć czy chodzi o rozkręcanie się sterów? Ahead-y wiadomo, są lepsze.
Jeszcze zanim odpisałeś znalazłem takie coś:

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 05, 2012, 07:54:37 pm »
Rozumiem, że rura sterowa 1" może się wygiąć czy chodzi o rozkręcanie się sterów?
Może się wygiąć. Temat o który mi chodziło ( patrz rysunek z mspaint):
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1431.msg20789#msg20789

Pokrewne:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1393.msg21459#msg21459
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=578.msg21887#msg21887

michu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 06, 2012, 11:42:22 pm »
Zastanawiam się nad zmianą koncepcji. Zamiast cruzbike zacząć robić flevobike; tył pozostanie bez zmian. Wahacz od marketowca, koło 26". Tylko ramę odwrócić do góry nogami.

Na tym zdjęciu wydaje mi się, że tak właśnie jest:


W moim makrokeszu należałoby tylko przespawać obrócone o 180 st. haki, żeby były w doł a nie do góry. Ewentualnie zabrać mocowanie wahacza przy suporcie (to zespawać na stałe) i dać na dół, jak w rowerze flevo na górnym zdjęciu.


Nie wiem tylko czy stery we flevo są kłopotliwe do wykoniania. Jeśli nie byłyby takie (w sensie jakieś kosmiczne części dostępne jedynie za granicą) to jestem w stanie się pobawić. Główkę ramy rzeczonego makrokesza obciąć, dospawać trochę profilu kwadratowego, aby przedłużyć ramę, następnie "mechanizm sterów flevobike", kolejne profile kwadratowe w "widelec amortyzowany"(zdjęcia poniżej), kawałek rury na mocowanie przerzutki. Koła przednie we flevo, jakich fotki oglądałem, są 20", więc raczej takie.

sposób montażu amortyzatora w taki sposób:
1)

lub
2)


Czy będzie pierwszy czy drugi gra roli. Zależy co jest łatwiejsze do wykoniania :).

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Cruzbike amortyzowany
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 06, 2012, 11:53:48 pm »
Zrób se SWB. Prościej od tego chyba nie można ;)

Co do amortyzacji  Cruza, da się. Pokazany zwykły przedni widelec amortyzowany, oraz oryginał Cruzbike kit.


Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------