Autor Wątek: przedni napęd  (Przeczytany 24972 razy)

s8y

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 18
przedni napęd
« dnia: Marca 12, 2012, 10:15:09 pm »
Witam,
tytułem wstępu: o rowerach wiem niewiele o poziomych prawie nic, moja wiedza techniczna jest b. ograniczona wiec przez najbliższe kilka m-cy/lat prosiłbym o wyrozumiałość.

opis
Interesuje mnie 2 kołowiec z przednim napędem podwójnie (przód i tył) amortyzowany.
tylne kolo skrętne, kierownica pod siedzeniem (prawdopodobnie na skrzyżowanej przekładni łańcuchowej).
za siedzeniem wyznaczone miejsce na przestrzeń bagażową.
łańcuch będzie pracował w osłonie (jakoś nie za bardzo lubię plamy od smaru na ubraniu)
przednie oświetlenie będzie musiało być gdzieś z w okolicy zębatki (może za bardzo skakać podczas jazdy?)
kierunkowskazy po bokach siedzenia (wstępnie, jeszcze nie drążyłem tematu)
Rower będzie użytkowany w pagórkowatym terenie (długie 7-10% podjazd) do codziennego użytku.

jeżeli wystarczy zapału dodatkowo fajnie by było gdyby udało się wstawić:
-przednia osłona z plexiglas (może nawet foliowy dach)
-zabudowany/osłona od dołu (jakiś brezent)
-silnik elektryczny, baterie umieszczone możliwie nisko (poprawia stabilność) pewnie pod siedzeniem.

bardzo wstępny szkic

projekt będzie uzupełniany (np amortyzator do przedniego widelca, poprawiony bagażnik, hamulce, itd itd,)

kilka pytań
-co jest nie tak z przednim napędem w rowerach ze jest ich tak mało?
-jakieś oczywiste wady konstrukcyjne (obciążenie ramy/kratownice będę musiał jeszcze policzyć)
-przy rowerach z pełną osłoną od wiatru w jaki sposób (w razie potrzeby) wystawia się nogę zęby się podeprzeć (bo trzeba się zatrzymać na światłach)
-b. chętnie poczytałbym o podobnych konstrukcjach.
-gdzie zamontować lusterka?
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2012, 10:33:06 pm wysłana przez s8y »

paaj

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 399
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 12, 2012, 11:25:57 pm »
Witaj na forum.
Co do odpowiedzi na twoje pytania, większość znajdziesz buszując po dziale techno, zaopatrz się tylko w wygodne siedzenie i coś w płynie bo parę godzinek Ci minie ;D , ale się zrymowało ;).

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 13, 2012, 12:43:24 am »
Witaj na forum :)


Ładnie narysowałeś, ale przed rozpoczęciem trzeba było się zastanowić dlaczego właśnie coś takiego nie można kupić ;)

Czyli:
- sterowanie tylnym kołem - bardzo zły pomysł. Sterowanie tyłem jest fajnie, ale w wózkach widłowych i kombajnach, nie w żadnym pojeździe który ma się poruszać większą prędkością.
- napęd na przód przy tak mało obciążeniu przedniego koła - dosyć zły pomysł. O jazdy pod góry o jakim mówisz możesz spokojnie zapomnieć, bo nawet na suchym asfalcie będzie się przednie koło ślizgać przy starcie.

Jeśli bardzo chcesz przedni napęd, to musisz dać fotelik jak najbliżej osi przedniego koła,
i wtedy może podjedziesz pod górkę 10%.
Jeśli jest ślisko/mokro to pod 10% może i podjedziesz ledwie, ale jeśli się zatrzymasz to raczej już z miejsca pod górkę nie ruszysz.
Miałem 4 rowery z przednim napędem, i żaden się nie sprawdził na podjazdach o śliskiej nawierzchni.

Zapraszam do galerii z rowerami FWD kolegi Yina https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDZOXIInne?noredirect=1
zauważysz że każdy z nich fotel ma najbliżej przedniego koła jak się dało.
Z moich to najlepiej się sprawdził taki co miał 16" koła bo fotel był najbliżej osi przedniego koła,
i wcale przednie koło aż tak nie buksowało na podjazdach.

Ale spokojnie, dobrze że zawitałeś na forum i że cię temat interesuje, więc jeszcze wiele tego się nauczysz :)
Jeszcze raz, witaj :)


Pozdrawiam
 

Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 13, 2012, 01:13:15 am »
Przedni napęd w rowerze jest jak tylny w autach. Skuteczny tylko w drogich mocnych silnikach. w dodatku trzeba mieć spore umiejętności to takiego auta by np nie wykręcić bączka. Z FWD jest to samo. Mam cruzbike na bazie jubilata z siedzeniem nad przednim kołem. Mimo ze jest super dociążone to na podjazdach 1:1 i jazda. trzeba cholernie lekko naciskać na pedał ale na tyle mocno by łapać równowagę i podjechać. jest to uciążliwe. Na światłach szybko nie ruszyć. Przy przyspieszeniu cała masa idzie na tył i przód jest odciążony. Raz naciskasz, - ok - ruszasz, następnie pedałowanie to buksowanie koła. Cruzbike jest ciężkim rowerem do nauki bo gdy naciskasz na pedał rower automatycznie Ci skręca. musisz się nauczyć kontrować rękoma, a potem naciskać na tyle silnie aby jechać, ale na tyle mało aby nie jechać slalomem przez skrętne koła. Kolejna sprawa to ciężko-konstrukcyjne regulacja odległości supportu. Da się ale trzeba się namęczyć z ramą. Amortyzacja w Cruzbike jest specyficzna. Tylne koło jest z przodu przez co widelec musi mieć 135mm szerokości ( oryginał ma 100mm ) jak rozegniesz lagi masz duże prawdopodobieństwo o uszkodzenie jego lag i nie będzie Ci pracować. Można wstawić Headshoka od cannondale ale musisz mieć zawias za supportem umożliwiający jego pracę.
Także tutaj masz czemu nie robią takich rowerów masowo.

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 13, 2012, 02:03:31 am »
-co jest nie tak z przednim napędem w rowerach ze jest ich tak mało?
zazwyczaj przedni napęd wiąże się z małą skrętnością przedniego koła lub z tylnym kołem kierowanym. Pierwsze rozwiązanie jest mało wygodne, drugie wymaga przyzwyczajenia, jest mało intuicyjne.

-jakieś oczywiste wady konstrukcyjne (obciążenie ramy/kratownice będę musiał jeszcze policzyć)
Proponowałbym przeniesienie środka ciężkości bliżej koła napędzanego

-przy rowerach z pełną osłoną od wiatru w jaki sposób (w razie potrzeby) wystawia się nogę zęby się podeprzeć (bo trzeba się zatrzymać na światłach)
Mogą też być wysuwane kółka boczne ;)

-b. chętnie poczytałbym o podobnych konstrukcjach.
google > fwd recumbent

-gdzie zamontować lusterka?
możesz nawet na kasku

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 13, 2012, 08:42:36 pm »
Przedni napęd w rowerze jest jak tylny w autach. Skuteczny tylko w drogich mocnych silnikach. w dodatku trzeba mieć spore umiejętności to takiego auta by np nie wykręcić bączka. Z FWD jest to samo. Mam cruzbike na bazie jubilata z siedzeniem nad przednim kołem. Mimo ze jest super dociążone to na podjazdach 1:1 i jazda. trzeba cholernie lekko naciskać na pedał ale na tyle mocno by łapać równowagę i podjechać. jest to uciążliwe. Na światłach szybko nie ruszyć. Przy przyspieszeniu cała masa idzie na tył i przód jest odciążony. Raz naciskasz, - ok - ruszasz, następnie pedałowanie to buksowanie koła. Cruzbike jest ciężkim rowerem do nauki bo gdy naciskasz na pedał rower automatycznie Ci skręca. musisz się nauczyć kontrować rękoma, a potem naciskać na tyle silnie aby jechać, ale na tyle mało aby nie jechać slalomem przez skrętne koła. Kolejna sprawa to ciężko-konstrukcyjne regulacja odległości supportu. Da się ale trzeba się namęczyć z ramą. Amortyzacja w Cruzbike jest specyficzna. Tylne koło jest z przodu przez co widelec musi mieć 135mm szerokości ( oryginał ma 100mm ) jak rozegniesz lagi masz duże prawdopodobieństwo o uszkodzenie jego lag i nie będzie Ci pracować. Można wstawić Headshoka od cannondale ale musisz mieć zawias za supportem umożliwiający jego pracę.
Także tutaj masz czemu nie robią takich rowerów masowo.

Aleś dał do pieca Danielasty.  Pleciesz jak Maciej jeździsz cruzbike który jest do kitu i masowo ich nie produkują  no oprócz Silvio. Vendetta i jeszcze z pięć typów. Cholera jak bym miał jeździć cruzbike i kontrować rękoma to wolałbym iść na siłownie a amortyzacji nie zrobisz bo po rozgięciu lag nie będą  działać ? Amortyzacji nie robią bo im jest nie potrzebna ale jak się chce mieć amortyzacje w MBB nie ma problemu  A już o jeździe masakra kurcze ja mam bardziej do tyłu środek ciężkości i nie mam z tym problemów ani na podjazdach ani przy ruszaniu ba nawet nie muszę przy ruszaniu dotykać kierownicy jak to możliwe? zapewniam cie że nawet przy SWB czy low raceże z napędem na tył jak dasz najmniejsze przełożenie to koło ci zabuksuje przy ruszaniu ludziska robia sobie MBB i to z tego co widzę  na you tube są coraz popularniejsze

http://www.youtube.com/watch?v=WshTu1QRBAA

poniżej też inne rozwiązanie amortyzacji w MBB

http://www.youtube.com/watch?v=bJ2_Kfj4VwU&feature=related
« Ostatnia zmiana: Marca 13, 2012, 09:00:38 pm wysłana przez tomek70 »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 13, 2012, 09:32:45 pm »
Trochę jak MD, ale trochę prawdy..
Przedni napęd faktycznie jest gorszy pod górkę. Cruz ZOXowi nie równy, powody gorszości są inne:
- w czasie zakręcania na cruzie ciężej się pedałuje (czy np. w SPD da się jechać?)
- w czasie zakręcania na ZOXie kultura pracy napędu pozostawia sporo do życzenia i łańcuch potrafi sobie przeskoczyć albo się zablokować..
Wpływ pedałowania na kierowanie zawsze będzie, nawet przy ZOXie to czuć :( (tylko tam jest to delikatne niekomfortowe kołysanie kierownicą, a nie siłownia)

Gorsza przyczepność zaczyna się objawiać przy mocnym niedociążeniu przodu i dużej górce (a dociążenie przodu się pogorsza przy wzroście nachylenia górki, odwrotnie jak przy napędzie tylnego koła). Ale do tego to kopyto i górki trzeba mieć. W temacie o "wydajności pod górkę" schował się bardzo ciekawy tekst o cruzie i górkach.

W RWD wszystko podporządkowane jest wynikom, ma być szybko, wygodnie i wydajnie (ok, inne zastosowanie to lans na deptaku..). Wg mnie niewielka popularność tych rowerów związana jest z małą powszechnością (popularnością/dostępnością) maratonów i ograniczoną dostępnością do fajnych tras treningowych.

Raczej wypadanie koła przy mocniejszym przyduszeniu czy rozginaniu amortyzowanego widelca nie są dyskutowane w tym wątku :P
A wstawianie amortyzatora na widelec.. straty na bujaniu będą chyba większe niż oddane na prędkość..

« Ostatnia zmiana: Marca 13, 2012, 09:35:49 pm wysłana przez pajak_gdynia »

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 13, 2012, 10:42:22 pm »
Tak w spd na cruzie da się skręcać co nie jest łatwe, mam specjalne bloki do tego które mają spory ruch lewo - prawo, bo jak wiadomo przy skręcaniu skręcają też stopy na pedałach co jest nie raz uciężliwe i często muszę się wewnątrzym butem do zakrętu wypinać bo się nie da jechać

s8y

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 18
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 13, 2012, 11:29:11 pm »
Panowie,
B. dziękuję za odzew. Faktycznie grzebjac po forum znalazłem kila podobnych projektów.
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1243.0
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=946.0

przegubowiec Denis Renner'a zwrócił moja uwagę
http://www.youtube.com/watch?v=d9gs5gjnh9w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9ijzld_X0eg&feature=channel
(zupełnie jak w spycharkach) trochę zastanawia mnie promień skrętu i mikro kręcenia kierownica (utrzymanie równowagi przy starcie).

dzięki za zwrócenie uwagi na środek ciężkości (będę musiał wszystko przeprojektować) ale może wyjdzie coś praktycznego. jak już zaistnieje koncepcyjnie to wystawie tutaj do oceny.

w akronimach zupełnie się gubię (spd, zox, md) -jest do tego jakieś wiki z obrazkami?

tomek70
na zdjęciu które zamieściłeś zauważyłem otwory w ramie z zębatką (do przesuwania zębatki z pedałami przód/tył czy z innego powodu?) -fajny rower i warsztat tez fajny.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 14, 2012, 08:33:43 am »
spd: shimano pedaling dynamic (?) jeden z systemów bloków pozwalających przyczepić but do pedałów http://rowerem.wswiat.com/system-spd
zox - nazwa firmy budującej rowery z przednim napędem (oraz tandemy z napędem na oba koła), w których pedały są na nieruchomym wysięgniku przed przednim kołem a łańcuch jest skręcany podczas zakręcania roweru - oni chyba byli prekursorami tego systemu.
MD - Maciej Długosz, jedyny do tej pory członek Forum, który został z niego usunięty za głoszenie poglądów o swojej nieomylności i słuszności jedynie swoich rozwiązań jako jedynych i najlepszych do wszelkich zastosowań oraz za notoryczne powtarzanie tych samych zdjęć oraz wypowiedzi w wielu watkach co bardzo irytowało modemowców o ograniczonym limicie transferu.
:D
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 14, 2012, 11:08:14 am »
kolego Pajak jak długo jeźdźiłeś cruzbike? Co to oznacza, że cruzbike jest zły pod górkę? Moim zdaniem jest najlepszy ma najmniejsze straty w napendzie jest najzwrotniejszy z dwu kołowych poziomek. Twoja wypowiedz o kołysaniu świadczy o tym że nie umiesz jeżdzić jeszcze cruzbike albo nid jeździłeś. Na wielu filmikach pokazywałem że bom stoi podczas jazdy nieruchomo ale jak sie nie umie jeździć to lata i trzeba kontrować ja bez problemu jade na pełnej szybkości i nie trzymam kierownicy więc o czym piszesz? pokazywałem to na filmikach więc pojeździj kilka lat cruzbike a potem poprosimy o opinie

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 14, 2012, 11:54:29 am »
otwory są ze względu na wagę i estetykę

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 14, 2012, 01:30:25 pm »
kolego Pajak jak długo jeźdźiłeś cruzbike?
Oj, bardzo krótko.. Jak wszystkie próby posumować, to może z 10minut :) Ale już zdążyłem zauważyć, że kierownica lekko "kołysze" się w rytm pedałowania. Nie ma to nic wspólnego z siłownią, ale (na początku?) przeszkadza. Mam jeszcze porównanie z Pythonem i ZOXem, w kolejności "zmniejszania" wpływu. Na ZOXie prawie nie czuć, ale przy wysokiej kadencji kierownica wpada wręcz w rezonans..

Cytuj
Co to oznacza, że cruzbike jest zły pod górkę?
Oj, chyba Danielasty Cię poddenerwował. Nie jest zły, z poziomek może nawet i najlepszy. Nie testowałem (nie mam możliwości w domu, a w Holandii jest płasko), więc nie wypowiadam się o sprawnościach. Ba nawet nie wiem, jak wygląda porównanie sprawności ZOX'a i pionowego roweru (znaczy się ile jestem w stanie z niego wykrzesać..)

Cytuj
więc pojeździj kilka lat cruzbike a potem poprosimy o opinie
Cruz mnie bardzo korci, więc spore szanse na wygłoszenie opinii za te parę lat są :) Ale najpierw opinia o ZOXie by Velogic!

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 14, 2012, 04:19:06 pm »
Tomek70 uczepiłeś się tak tej ideii słuszności FWD MBB jak Maciek daszka z tekturki ;) ( Joke no offence ;) ) Co co manewrowości - wpadnij kiedyś na jakiś zlot poziomy pokręcimy sobie bączki jak samoloty zobaczymy kto komu  usiądzie na ogonie ;) ( Swoją drogą mogła by być z tego fajna zlotowa konkurencja ;) )

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: przedni napęd
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 14, 2012, 04:28:49 pm »
To może Tomek70 nauczy innych jak pedałować na cruzie by nie kołysać kierownicą na lewo i prawo. Mam już przejechane około 2000km cruzem od października, łącznie z zimą no i za cholere nie umiem jechać prosto. Kierownica przy naciskaniu na pedału po prostu skręca i raczej nie da się tego wyeliminować. Jedynie gdzie cruz pojedzie prosto to gdy nie pedałujemy lub mamy naprawdę małą kadencje  co się przekłada na ból kolan przy dużej prędkości lub jej brak gdyż jedziemy wolno