Autor Wątek: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach  (Przeczytany 18689 razy)

barytosz

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 31

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 23, 2012, 06:09:53 am »
Troszkę to naciągane, bo lusterko panoramiczne, to mniejsze, jest nieprawidłowo ustawione, choć pewnie i tak by wszystkich nie zobaczył. To małe lusterko służy właśnie do obserwacji martwego punktu i powinno być tak ustawione, aby obraz kabiny samochodu był w nim niewidoczny. Do obserwacji strefy bezpośrednio obok przedniego koła jest jeszcze jedno lusterko nad drzwiani, ustawione poziomo.

Co nie zmienia faktu, że kierowca takiego zestawu ma ograniczone możliwości obserwowania drogi.
Ja bym jeszcze zwrócił uwagę, że z drugiej strony kierowca nie widzi wcale końca naczepy. Ta jak wiadomo trochę zachodzi przy ostrych skrętach, więc może zamieść rowerzystę, gdy ten akurat będzie w tym miejscu.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 23, 2012, 12:46:52 pm »
na mój gust ma dobrze ustawione (panorama jest raczej do nawigowania po rampach). Trochę głupio to wygląda, jakoś kierownica jest po drugiej stronie..

To co jest pokazane jest już i tak wodą po kąpieli, bo gostek przed zjechaniem najpierw musiał "naddać" (i zgarnąć tych co jadą daleko od krawężnika). W jeździe miejskiej czasami trzeba "złożyć się na pół", żeby wjechać w jakąś uliczkę, a wtedy przód naczepy zachodzi naprawdę mocno. Ale jakby jeszcze ktoś przeżył, to i tak zostanie załatwiony przez tylny wózek (ten ścina równie ostro..).

A nasi "prowodyrzy" zdecydowali że jazda po prawej stronie (odpowiednik położenia tych rowerzystów w Angolach) jest dozwolona..

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 254
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 23, 2012, 04:57:28 pm »
To co jest pokazane jest już i tak wodą po kąpieli, bo gostek przed zjechaniem najpierw musiał "naddać" (i zgarnąć tych co jadą daleko od krawężnika). W jeździe miejskiej czasami trzeba "złożyć się na pół", żeby wjechać w jakąś uliczkę, a wtedy przód naczepy zachodzi naprawdę mocno. Ale jakby jeszcze ktoś przeżył, to i tak zostanie załatwiony przez tylny wózek (ten ścina równie ostro..).

Pamiętajmy, gdzie robiony był filmik. W UK często jest tak, że ciężarówka skręca w lewo, przez pas rowerowy, na którym w dodatku cyklista ma pierwszeństwo przed ciężarówką. Oni mają sporo takich wypadków, stąd próbują edukować cyklistów i kierowców. Cyklistów, by w takiej sytuacji nie wyprzedzali ciężarówki pasem rowerowym, a kierowców by dokładnie się rozglądali, wcześnie sygnalizowali manewr i uważali.

Tu masz inny, imo lepszy, filmik zrobiony w ramach tej akcji:

http://www.youtube.com/watch?v=9xU8BBXXq-k&feature=relmfu


A nasi "prowodyrzy" zdecydowali że jazda po prawej stronie (odpowiednik położenia tych rowerzystów w Angolach) jest dozwolona..

Nie jazda tylko wyprzedzanie. Bo jechać to masz obowiązek po prawej stronie zawsze i nie tylko rowerem.

Rzeczony zapis o wyprzedzaniu z prawej powstał po to byś mógł w korku wyprzedzać auta. Wyprzedzać od lewej, czyli pomiędzy pasami ruchu. Tylko że jadąc pomiędzy pasami ruchu, wyprzedzasz auta i z lewej i z prawej. W myśl przepisów jedne mogłeś wyprzedzać, drugich nie. I po to był ten zapis, byś mógł legalnie wyprzedzać oba rzędy pojazdów pomiędzy którymi jedziesz. Warto się wgłębić w przepisy, w to co ich autor miał na myśli. Wtedy wszystko staje się jasne ;)

Poza tym na skrzyżowaniach wyprzedzanie jest zakazane (nie tylko wyprzedzanie przez rowerzystów), mówi o tym inny zapis PoRD :P Tak samo jak o tym, że kierowca auta winien się trzymać prawej krawędzi jezdni, a nie jechać 2m od niej. Wtedy cyklista z prawej się nie zmieści, nie zacznie wyprzedzać i nie ma zagrożenia. Zwłaszcza przy skręcie w prawo należy jechać przy prawej krawędzi jezdni i wtedy na pewno cyklista tam nie wjedzie.


grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 23, 2012, 05:56:41 pm »
Niestety, obydwaj nie macie racji.
Jak już pisałem, to małe lusterko zastępuje możliwość obejżenia się przez ramię w osobowym. Powinno być tak ustawione, by obraz przy wewnętrznej krawędzi obu luster był jednakowy (ten sam element nadwozia, nie kabina). Duże lustro pokazuje dokładny obraz, ale w wąskim polu. Małe ma dużo szerszy kąt widzenia, ale zniekształca i oddala obraz. Wiem, bo codziennie takich używam  ;).

Na skrzyżowaniach akurat można wyprzedzać rowerzystów. Również trzymanie się krawędzi jezdni, lub pasa ruchu zgodnego z kierunkiem skrętu nie jest zawsze wymagane. Nie dotyczy ono właśnie poj. o większych gabarytach. Tu mamy taki przypadek. Duży samochód musi odsunąć się od krawędzi, by skręcić.

Rzeczony zapis o wyprzedzaniu z prawej powstał po to, by rowerzyści mogli wyprzedzać wolno jadące samochody od strony krawężnika, a nie pomiędzy dwoma sznurami poj. jadącymi np. w przeciwnych kierunkach.

Jest pewne niedociągnięcie w PoRD. Wyraźnie jest zakazane wyprzedzanie poj. skręcającego w lewo z jego lewej strony. Nic nie pisze jednak o przypadku skręcania w prawo i wyprzedzania z prawej strony. Nie zawsze ciężarówka będzie skręcać na skrzyżowaniu. Może to być wąska brama do jakiejś firmy. Problem jest też z przejazdami rowerowymi, gdzie rowerzysta ma pierwszeństwo, a może być niezauważony przez kierowcę ciężarówki.

Problem nie dotyczy tylko tak dużych ciężarówek jak pokazane. Praktycznie każdy samochód gdzie kierowca ma do dyspozycji tylko przednią szybę i boczne w przednich drzwiach ma problem z widocznością.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 23, 2012, 06:24:06 pm »
Dyskusja mi się zaczyna podobać, nikt nie ma racji, a wszyscy mają :)
Mi osobiście chodziło o to, że rowery są naprawdę dużym problemem dla ciężarówek w mieście. Jak rowerzysta pojedzie "trochę zgodnie" z przepisami, to w trucku kierowca go po prostu nie ma możliwości zauważenia. Najpierw będzie naddawał i zasłoni sobie paką całą widoczność wzdłuż paki, a potem "ni stąd ni z owąd zjedzie".

W mieście raz gostkowi "zajechałem" drogę dokładnie takim manewrem (kierunek w prawo, a ja jadę na lewo, ten się pod budę). Na szczęście ten miał gdzie zwiać (czytaj: wywalił się na chodnik). Zadzwonił po służby. Miły pan wlepił mu w nagrodę mandat.. a mi pouczenie, że "się nie upewniłem" (z wpisem..). Gostek się jeszcze pluł ("k. dorwę cię jeszcze", itp), ale spokojnie pojechałem dalej.

Ze strony rowerzystów oczekuję że można spodziewać się takich akcji częściej. Bo wśród nich znajomość przepisów i wyobraźnia jest znacznie mniejsza niż u innych użytkowników drogi..

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 23, 2012, 06:41:08 pm »
Chciałeś chyba napisać, że ciężarówki są dużym problemem dla rowerów w mieście  ;). To przecież rower jest pojazdem miejskim, a nie ciężarówka z naczepą  ;D.

Tak na poważnie. Ciekawe czy u nas np. podczas szkolenia na kartę rowerową przekazuje się tego typu wiedzę przyszłym rowerzystom.

Romanes

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 209
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 23, 2012, 07:34:34 pm »
No to, kurza twarz,  >:(, jak to w końcu jest?
Jadę na wprost rowerem po jezdni (ulica z wąskim chodnikiem, bez ścieżki rowerowej) przy prawym krawężniku, a gościu w osobówce (tył auta jest z metr przedemną) skręca w prawo w uliczkę zajeżdżając mi drogę. Mimo mego hamowania muska bokiem bagażnika o przednie kółko roweru - w efekcie zaliczam glebe, a on odjeżdża w siną dal....

I dlaczego to nasze prawo zawsze takie niejasne jest? >:(

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 23, 2012, 08:02:43 pm »
No to, kurza twarz,  >:(, jak to w końcu jest?
Jadę na wprost rowerem po jezdni (ulica z wąskim chodnikiem, bez ścieżki rowerowej) przy prawym krawężniku, a gościu w osobówce (tył auta jest z metr przedemną) skręca w prawo w uliczkę zajeżdżając mi drogę. Mimo mego hamowania muska bokiem bagażnika o przednie kółko roweru - w efekcie zaliczam glebe, a on odjeżdża w siną dal....

I dlaczego to nasze prawo zawsze takie niejasne jest? >:(

Dużemu zawsze trzeba ustąpić.

Tu przykład zza miedzy.  Redaktor się pomylił, bo na tym skrzyżowaniu kierowca mógł wykonać tylko "prawoskręt".
http://ezdunska.pl/index.php/wiadomosci-kronika-policyjna/1668-nie-zauway-rowerzystki-przejecha-jej-po-nogach
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


koncki

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 23, 2012, 08:21:58 pm »

Tak na poważnie. Ciekawe czy u nas np. podczas szkolenia na kartę rowerową przekazuje się tego typu wiedzę przyszłym rowerzystom.

Raczej nie. Po prostu na to jest za mało czasu. Dzieci są w stanie przyswoić tylko bardzo podstawowe przepisy. Poza tym, dzieci wykazują bardzo duże przekonanie o swojej "niezniszczalnośći" i takie filmiki nie zrobią na nich zbyt wielkiego wrażenia (Ale spróbuję to wykorzystać na jakichś zajęciach!). Według mnie bardzo dużym problemem jest także to, że do karty rowerowej przygotowują często nauczyciele, którzy na co dzień w ogóle nie jeżdżą na rowerach i nie mają pojęcia, że może dojść do takich sytuacji. A już najbardziej wkurza mnie, że za największych speców od przepisów ruchu drogowego uchodzą policjanci, którzy widzą świat tylko z okien radiowozu.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 24, 2012, 09:31:38 am »
No to, kurza twarz,  >:(, jak to w końcu jest?
Jadę na wprost rowerem po jezdni (ulica z wąskim chodnikiem, bez ścieżki rowerowej) przy prawym krawężniku, a gościu w osobówce (tył auta jest z metr przedemną) skręca w prawo w uliczkę zajeżdżając mi drogę. Mimo mego hamowania muska bokiem bagażnika o przednie kółko roweru - w efekcie zaliczam glebe, a on odjeżdża w siną dal....

I dlaczego to nasze prawo zawsze takie niejasne jest? >:(

Tu jest piękno "naszego" prawa. Przede wszystkim masz zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jakby gostek w osobówce zauważył.. to jeszcze mógłbyś zabulić za np. lakierowanie boku :(
Z drugiej strony ten przepis o "wymijaniu nieruchomego pojazdu po prawej stronie" za diabła mi nie podchodzi. A sytuacja "z za miedzy" doskonale to pokazuje (swoją drogą babcia miała dużo szczęścia, że nie wciągnęło jej pod koła). Naprawdę dużo lepiej byłoby, jakby pozwolili wymijać po lewej (czyli tak trochę "normalna sprawa" u motocyklistów, przynajmniej wtedy klienta się lepiej widzi..

storm

  • Gość
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 24, 2012, 11:48:06 am »
Ten TIR to chyba pusty był, że tylko jej nogi połamało... Swego czasu widziałem na stacji diagnostycznej pomiar hamowania w TIRze i tamkażda z osi naczepy to było 8 ton (OSIEM TON), a pdo takim ciężarem to kości się chyba nie tylko złamią...

Dlatego jeśli musimy już jeździć obok TIRów - to starając się przebywać jak najkrócej przy jego burcie. Zachowując bezpieczny dystans i starając się przewidywać manewry kierowcy, zanim ten je zacznie wykonywać.

Romanes

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 209
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 24, 2012, 05:45:07 pm »

Tu jest piękno "naszego" prawa. Przede wszystkim masz zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jakby gostek w osobówce zauważył.. to jeszcze mógłbyś zabulić za np. lakierowanie boku :(
Z drugiej strony ten przepis o "wymijaniu nieruchomego pojazdu po prawej stronie" za diabła mi nie podchodzi. A sytuacja "z za miedzy" doskonale to pokazuje (swoją drogą babcia miała dużo szczęścia, że nie wciągnęło jej pod koła). Naprawdę dużo lepiej byłoby, jakby pozwolili wymijać po lewej (czyli tak trochę "normalna sprawa" u motocyklistów, przynajmniej wtedy klienta się lepiej widzi..

Wszystkie pojazdy były w ruchu : sznur samochodów (powolne tempo - za 400m światła) i ja między nimi a krawężnikiem. Gostek minutę wcześniej mnie wyprzedzał.

A pytam w nawiązaniu do:
Jest pewne niedociągnięcie w PoRD. Wyraźnie jest zakazane wyprzedzanie poj. skręcającego w lewo z jego lewej strony. Nic nie pisze jednak o przypadku skręcania w prawo i wyprzedzania z prawej strony. Nie zawsze ciężarówka będzie skręcać na skrzyżowaniu. Może to być wąska brama do jakiejś firmy. Problem jest też z przejazdami rowerowymi, gdzie rowerzysta ma pierwszeństwo, a może być niezauważony przez kierowcę ciężarówki.
Problem nie dotyczy tylko tak dużych ciężarówek jak pokazane. Praktycznie każdy samochód gdzie kierowca ma do dyspozycji tylko przednią szybę i boczne w przednich drzwiach ma problem z widocznością.

czy skręcając w prawo nie ma obowiązku upewnienia się czy komuś - rowerzyście obok niego na jezdni, rower na ścieżce/chodniku czy pieszemu schodzącemu z chodnika na jezdnię nie zajedzie drogi??

Moje zdarzenie było parę lat temu, na pionie,


Dużemu zawsze trzeba ustąpić.


A moje 196 cm to nic? I trzycyfrowa :-[ waga??

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 24, 2012, 06:47:54 pm »
Romanes: Teoretycznie masz pierwszeństwo a kierowca skręcając w prawo ma obowiązek sprawdzić, czy nikogo nie ma. Teoretycznie. A praktycznie to na Powązkach są całe aleje tych co mieli pierwszeństwo. Ogólnie zdrowy rozsądek podpowiada, by w takich sytuacjach upewnić się, że kierujący zorientował się, że ty masz pierwszeństwo i że cię przepuści.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Romanes

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 209
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Doskonale zobrazowany martwy punkt w ciężarówkach
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 24, 2012, 07:18:51 pm »
Taak, teoria  >:( Praktycznie kierowca wtedy nie sprawdził, ja zauważyłem jego zamiar, ale niestety w rowerach ABSów czy innych wspomagaczy hamulców nie ma, a w bok na chodnik też szans nie miałem (12 cm krawężnik). Było, minęło