Autor Wątek: pasek klinowy zembaty ?  (Przeczytany 10616 razy)

hudhud08

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
pasek klinowy zembaty ?
« dnia: Październik 07, 2008, 11:31:13 am »
mam pytanko? widziałem filmiki ze zjazdu bylo tam kilka pojazdów napedzanych za pomoca paska klinowego czy mozna sobie skonstruowac samemu taki naped np boorąc kólko i pasek z pralki?  ;D czy gdzieś to mozna kupić ?

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
  • Czułów
    • pozdrawiam poziomo
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 07, 2008, 11:45:36 am »
to były rowerki z velokraftu

sam jestem ciekawy z tyłu była przerzutka w piaście inter 8

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 258
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 07, 2008, 12:48:01 pm »
szybko looknołem na fotki i nie mogę się dopatrzeć co to za napęd stosują... czy jednak nie powinien być to pasek zębaty, jak w motocyklach? Jest lżejszy od łańcucha, ale wymaga większych kół (rolek) zębatych. Dodatkowo jest bardziej rozciągliwy przez co traci się ostrość reakcji na mocniejsze depnięcie. W motocyklach, dzięki tej rozciągliwości można stosować delikatniejsze skrzynie biegów.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
  • Czułów
    • pozdrawiam poziomo
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 07, 2008, 12:58:00 pm »
jest to pasek zębaty, klinowy musiał by być naciągnięty by się nie ślizgał na kole pasowym.

dobry projekt plus obrabiarka cnc i można takie koło zębate zrobić

wpisałem na Google "pasy zębate" i wyskoczyło nawet kilka firm z bogatą ofertą pasków zębatych, nożna praktycznie każdą wielkość.

Trzeba by było tylko dostosować koło zębate do uchwytów korby i już gorzej z tyłem bo szprychy przeszkadzają a nie wiem jaki może być ukos takiego pasa by się szybko nie skończył. (wiecie o co mi chodzi)
« Ostatnia zmiana: Październik 07, 2008, 04:08:27 pm wysłana przez cyqlop »

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 258
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 10, 2010, 01:58:58 pm »

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 10, 2010, 03:05:22 pm »
W przytoczonym już kiedyś na forum sklepie jest tego do wyboru do koloru:

http://www.abcnc.pl/kola-zebate-i-pasy-zebate

Można też napisać do Kamila z Velokraft - on stosuje takie napędy, był na zlocie w Oleśnicy z rowerem o takim napędzie. Jeżeli mnie pamięć nie myli, to była rozmowa na temat takiego napędu. Do zalet niewątpliwie ciche działanie układu, wady: niska żywotność paska - max.10 000 km. Głowy za to nie daję  ;D
Przerwa

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 10, 2010, 07:11:21 pm »
Pasek klinowy jak w pralce - najtańsze rozwiązanie. Żeby się nie ślizgało trzeba napinacz. Albo haki poziome w ramie roweru. Koła pasowe można kupić w sklepach z częściami do maszyn CNC i  dopasujesz sobie przełożenie, bo pralki mają pewnie tylko jedno przełożenie. Po kupieniu gołych kół pasowych - trzeba je jakoś zamontować - albo nawiercić otwory albo spawać do jakiej kryzy z wyciętymi otworami. Pasek od pralki da Ci problem - musisz go jakoś przełożyć przez tylny hak! Albo rozcinasz ramę i robisz w ramie połączenie śrubowe. Albo sięgasz po koła pasowe do maszyn CNC i kupujesz pasek... na spinkę (są takie)!!!! Wydaje mi się że w deszczu pasek klinowy może się ślizgać (ale nie wiem - nie próbowałem).

Pasek zębaty jak w motocyklach - droższe rozwiązanie ale praktycznie zero poślizgów. Też potrzebny napinacz - ale pasek zębaty nie musi być tak silnie napięty jak pasek klinowy. Albo haki poziome żeby napinać pasek. To czy są poślizgi zależy od profilu zęba - najlepsze byłyby np. paski i koła HTD o wysokości zęba tej samej co zębatki rowerowe. Niskie zęby będą przy silnym obciążeniu przeskakiwać albo trzeba będzie pasek masakrycznie mocno napinać. Tutaj też czeka Cię dorabianie uchwytów montażowych. Ale koła zębate są tanie: 72 zęby pod pasek HTD, szerokość 9mm kosztuje około 120 zł, 28 zębate koło HTD około 45 zł, pasek około 40 zł. No i znowu pamiętaj że rama musi być "rozszczepialna" w okolicy tylnego haka. Można wykonać przeróbkę ramy albo od początku tak zaprojektować żeby można było przełożyć pasek.

Albo... szalejesz z kasą i kupujesz gotowe pod rower:

http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html

Tylko zestaw jest koszmarnie drogi dwa koła zębate+pasek=200 EUR. A wytrzymałość takiego napędu to max. 10 000 km. Zatem cena tego zestawu jest nieadekwatna do ceny. Pasek (podobnie jak i łańcuch) wytrzymałby dłużej (w moim skuterze pasek zębaty wytrzymuje 18 000 km) ale gdy pasek nie jest osłonięty obudową to wcześniej niż po 10 000 km się zużyje. Ale napęd paskiem jest cichy, nie wymaga smarowania. Dla niektórych to ważne że taki napęd jest też ... lekki!!! Oczywiście pasek klinowy czy zębaty czy "zmusza" do stosowania piasty wielobiegowej.

Przykładowe zdjęcia paska firmy "Gates":









Ten pasek to katalogowo pasek HTD, pitch (chyba) 8 mm, szerokość paska 9 albo 10mm (jak chcesz to zerknij na stronę producenta Gates).

Miałem okazję przejechać się rowerem MTB z piastą Rohloff i z paskiem zębatym "Gates". Wrażenia mam pozytywne. Napęd nie jest flakowaty - a tego się trochę obawiałem. Pasek jest sztywny - może są różne twardości pasków ale tym którym się przejechałem to nie było żadnej flakowatości. W swoim rowerze poziomym planuję użyć pasek zębaty do przeniesienia napędu i wykorzystam pasowe koła zębate HTD 9 mm (albo 15mm) dostępne z katalogów do części maszyn, nawiercę otwory w zębatych kołach pasowych i z tyłu przykręcę do koło pasowe do zębatki a z przodu dorobię "kryzę" i zamontuję do korby. Tak wyjdzie taniej. Napinacz powinien wystarczyć prosty (tzn. jedno kółko napinające).

W Internecie panuje opinia że zbyt mocno napięty pasek zastosowany w rowerze powoduje szybsze zużycie łożysk suportu oraz łożysk napędzanej piasty. Myśląc logicznie to by się zgadzało - napięty pasek obciąża łożyska. Zatem zdecydowanie lepszy byłby pasek zębaty. Bo do sprawnego napędu pasek zębaty nie wymaga tak silnego napinania jak pasek klinowy.
« Ostatnia zmiana: Marzec 23, 2010, 12:51:38 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 03, 2010, 08:15:56 am »
Wrzucam jeszcze fotki jak firma "Santos" bez kompleksów tnie jedną widełkę, wstawia połączenie śrubowe i można przełożyć nierozpinalny pasek. To jest rower górski, rama jest z alu - gdyby ktoś zaczął wątpić w trwałość tego typu skręcanego połączenia:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/LehPxazjKPFw8u2loVANMg?feat=directlink


http://picasaweb.google.com/lh/photo/bYlQ9UWxHLkDo9qua8Hkeg?feat=directlink
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 03, 2010, 08:18:05 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 04, 2010, 08:59:13 am »
Przykładowe pasowe koło zębate z katalogu części do maszyn, pasowe koła zębate kosztują od 23 zł (12 zębów) do 110 zł (72 zęby), paski od 26 zł (1m) do 40 zł (2,35m) :

http://www.cncland.pl/kolo-zebate-htd-5-m-podzialka-5-mm



Wpisz w Google: "pasowe koła zębate", "paski zębate" a zobaczysz jak wiele dystrybutorów znajdziesz. Jest kilka typów kół. Myślę że do roweru warto wybrać okrągły profil zęba np. HTD (mniejszy luz niż zęby trapezowe). Później dobrać wysokość zęba (im wyższy tym lepiej - mniejsze ryzyko przeskoczenia pasa pod obciążeniem), dobrać szerokość paska. Napinacz. Potrzebna będzie przeróbka kupionego zębatego koła pasowego żeby zamontować je do roweru - najprościej to nawiercić dziury (np. 4 dziury w pasowym kole zębatym i 4 dziury w zębatce roweru) i przykręcić. dodatkowo trzeba będzie "borować" w środku koło zębate żeby przeszło przez oś tylnego koła oraz przez oś suportu (pilotażowe otworki wywiercone fabrycznie będą za małe). Montaż. Pasek musi iść w linii prostej. Może wyjść "ZONK" z linią paska. Wtedy trzeba to wyregulować. Nexus ma linię łańcucha 43,5mm. Środkowa zębatka w większości korb Shimano ma taką samą linię łańcucha. (Jak coś schrzaniłem z linia łańcucha to proszę mnie poprawić). Testy. Poprawki. Paski neoprenowe szybciej się zużyją pod wpływem wilgoci - tak piszą na stronach www (włókna wzmacniające korodują pod wpływem wilgoci). Już nie pamiętam - ale chyba są też paski odporne na trudne warunki atmosferyczne (jak również odporne na substancje chemiczne).

Producenci tych kół zębatych są albo w Niemczech albo we Włoszech. W Polsce są głównie dystrybutorzy. Pasowe koła zębate są powszechnie stosowane jako elementy maszyn i pod ta nazwą występują (albo jako elementy maszyn CNC). Bardzo łatwo je kupić, nie są drogie. W Internecie mnóstwo handlowców je sprzedaje. Ja mam w planie użyć piasty wielobiegowej Nexus 8, do tego pasowe koło zębate HTD 5M na pasek szerokości 15mm, wywiercić dziury w zębatce Nexusa i takie same dziury wywiercić w zębatym kole pasowym. Oczywiście żeby zębate koło pasowe przeszło przez oś to trzeba wywiercić duży otwór w środku (np. środkowy otwór 15-20mm). Jeżeli coś nie będzie pasować to się okaże w praniu. Tak samo zamocowanie takiego pasowego koła zębatego do "pająka" korby (albo zrobić kryzę albo w przypadku nierozbieralnych zębatek wywiercić otwory w zębatce). Może się okazać że z tyłu na piastę wielobiegową nie wejdzie szerokie koło pasowe i trzeba będzie zejść z 15mm do 9mm szerokości. To taki "plan" - zobaczymy jak wyjdzie w praktyce. Ale jeździłem z rowerem z napędem paskiem zębatym (co prawda dużo wyższy profil zęba niż ten który planuję użyć) i pomysł mi się podoba. W skuterze pasek napędowy pracuje w osłonie i wytrzymuje 18 000 km. W rowerze bez osłony i paskiem neoprenowym wynik będzie dużo gorszy (7000 km???). No ale potrzeba czystego napędu matką prób i wynalazków!

Trzeba dobrać odpowiedniej długości pasek (+tolerancja dla napinacza). Paski tak samo jak koła są łatwo dostępne. Są napinacze dostępne od sprzedawców kół i pasków. Albo zastosować w rowerze poziome haki żeby napiąć pasek. Przełożyć nierozpinalny pasek da się modyfikując ramę (przykład podałem powyżej).
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 10, 2010, 03:07:23 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 10, 2010, 02:45:13 pm »
A tu dla inspiracji jak zmontować katalogowe koło zębate do roweru ----> tu akurat pod silnik elektryczny ale część rzeczy można zrobić na tej samej zasadzie gdyby przerabiać łańcuchowca na pasek:

http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/default.htm      ---> zdjęcia pochodzą z tej strony





« Ostatnia zmiana: Kwiecień 10, 2010, 03:01:35 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 656
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 23, 2010, 08:31:49 pm »
Wklejam opinie z innego forum na temat paska zębatego w rowerze:
Cytat: mtths
Cytat: berkas97
Jeździłem na takim rowerze z paskiem zębatym (gumowym). Jeden znajomy dostał taki za współpracę z mercedesem. Oczywiście rower marki mercedes :]. No cóż, jeździ się ciekawie, na pewno cicho, ale jak się depnie to czuć jak się ten pasek rozciąga :wallbash: .
IHMO nie sądze aby łańcuch został szybko wyeliminowany, a ten cały węgierski system wygląda trochę jak mechanizm zegarka. Nie wróżę mu dobrej przyszłości :)

:wallbash: Pasek zębaty nie jest z gumy. Gumowa jest tylko osnowa i powłoka. W środku jest taśma albo kilka strun z kevlaru lub włókna węglowego i nie ma prawa się rozciągać. Zęby też są zbrojone. Jedyne co może się uginać to minimalnie zęby na zębatce przy dociśnięciu tak jak mówisz.
Mam rower z paskiem i owszem mam wrażenie że napęd jest bardziej "gładki" niż łańcuch - mniej szarpie, ale nic się nie rozciąga. A po 10km na singlespeedzie z paskiem jestem mniej wypompowany niż na rowerze z łańcuchem i przerzutkami lub piastą wielobiegową.
Pasek musi być napięty tak samo jak łańcuch. Może kolega miał go nie wyregulowanego.
A wracając do tego wynalazku. Nie pierwszy napęd strunowy w rowerze (use google). Jeśli zabudują delikatny mechanizm korb i krzywek to jest szansa że się sprawdzi.
Natomiast nie wróżę przyszłości ze względu na beton w mózgach producentów rowerów. Wał, pasek do miasta są 10x lepsze i jak na razie kicha.

E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

staskiewicz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 101
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 23, 2010, 10:57:14 pm »

Cytat: mtths
Cytat: berkas97
Jeździłem na takim rowerze z paskiem zębatym (gumowym). Jeden znajomy dostał taki za współpracę z mercedesem. Oczywiście rower marki mercedes :]. No cóż, jeździ się ciekawie, na pewno cicho, ale jak się depnie to czuć jak się ten pasek rozciąga :wallbash: .
IHMO nie sądze aby łańcuch został szybko wyeliminowany, a ten cały węgierski system wygląda trochę jak mechanizm zegarka. Nie wróżę mu dobrej przyszłości :)
Tiaaaa w rowerze mercedes... Dobrze, że paski rozrządu nie strzelają jak się depnie.

M63

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 90
    • Moje Poziomki :)
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 18, 2010, 03:25:20 pm »
Nie wstanę ,
TAK będę leżał !!!

kichnu

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 58
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 02, 2010, 07:26:34 pm »
Ciekawe jak pasek spisuje się w trudnych warunkach?
- niepotrzebne mycie/czyszczenie a potem smarowanie to na pewno plusy! :)
- ale ciekawe jak się spisuje zimą w błocie, lub w kopnym śniegu, który się dostanie między pasek a koło zębate? ???

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 656
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: pasek klinowy zembaty ?
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 02, 2010, 10:41:52 pm »
Trochę poteoretyzuje(poterroryzuje :D).
Pasek zębaty raczej wymaga mycia, lecz nie jest to parametr krytyczny ;D. Jest źle jak twarde przedmioty typu kamienie znajdą się pomiędzy paskiem a kołem zębatym. Śnieg, błoto "wyciśnie" się samo z tej szczeliny.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!