Autor Wątek: Velogic SLR mod  (Przeczytany 35967 razy)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Velogic SLR mod
« dnia: Czerwca 29, 2011, 03:42:46 pm »
Pomysł z dużym kołem wpadł mi do głowy dawno ale widziałem wtedy za dużo problemów z geometrią i łańcuchem. Ostatnio jednak zmieniłem prowadzenie łańcucha tak że zostało ze 30% długości rurek i to tam gdzie są moim zdaniem niezbędne (używam roweru na codzień i nie mogę łazić w brudnych spodniach/z uwalonymi wiecznie łydkami :) ). Wcześniej dolnej nie mogłem wyciągnąć daleko do przodu bo koło wyrzucałoby mi łańcuch z korby za każdym razem, przy cofaniu i tak musiałem uważać. Lańcuch podczas pedałowania nie kolidował z widelcem ale opadając pod ciężarem rurek jednak stale go dotykał i utrudniało to manewry.
Niby więcej rolek = więcej kłopotów ale opór łańcucha jest teraz prawie jak w pionie, jak zakręcę korbą to 2 obroty zrobi  w tył :) A koło mogę skręcać w którą stronę chcę, jak daleko chcę i kiedy chcę. Nawet sobie nie wyobrażacie jak OGROMNIE to wpłynęło na opanowanie roweru w terenie (konkretnie piasku), jeszcze wciąż z małym kołem, zwłaszcza możliwośc szybkiego wykonywania drobnych ruchów. Na asfalcie to też pomogło, o ciasnych manewrach chyba nie trzeba wspominać.

Rurki zawieszone na paskach z jakiegoś tworzywa, dzięki temu ustawiają się do łańcucha. Nacięte lekko po bokach żeby opaski do kabli (jakżeby inaczej) miały się gdzie "wgryźć".


Zrobienie osłony zajęło mi ok. 1,5h pracy, to jest jeden kawałek profilu L, z wyciętym bokiem i zagięty, i oczywiście płaskownik. Obawiam się że takie zmaltretowane na zimno alu w końcu pęknie (miałem tak z paroma drobiazgami które kiedyś robiłem) dlatego docelowo osłonka będzie ładniejsza, zaokrąglona i z laminatu.


Tutaj osłonę zrobiłem już z płaskownika z nierdzewki, objechałem go solidną stalową szczotką na szlifierce - moim zdaniem ma fakturę jak odlew/odkuwka :)


Do dużego koła trzeba było jeszcze podnieść fotel i oparcie, raz żeby nie zawadzać o tą osłonę wcale, a dwa żebym cokolwiek widział bo inaczej fotel całkiem dosłownie leżał. Na szczęście miałem pod ręką fajny profil 50x30x1,5 z kwasówki. To cholerstwo się tak trudno wierci że wolałem naciąć grubą tarczą na szlifierce, przy okazji mogę przesuwać.
Teraz po założeniu dużego koła suport podniósł się najbardziej, ale rozpatrując położenie takie jak przy małym kole to o dobrą 1/3 zmniejszyłaby się różnica poziomów. Ostatecznie fotel mam podobnie pochylony jak zawsze, ale kąt między fotelem a pedałami znacznie bardziej zamknięty i wydaje mi się że może to mieć dobry wpływ na osiągi (czas pokaże).


I efekt końcowy - oponka oczywiście będzie jak z tyłu. Gemsi, coś Ci przypomina ta geometria? :D


Prowadzi się stabilnie choć nieco dziwny do opanowania na prostej, wymaga więcej siły do skręcania. Docelowo prawdopodobnie widelec będzie skrócony i wstawione haki pod tarczówkę, z większym offsetem do przodu żeby nieco "wyleczyć" geometrię. W tej chwili jak założę wąską oponę to będzie dużo wolnego, zbędnego miejsca nad kołem (nawet teraz jest dużo), więc oprócz tego po operacji na widelcu nieco obniży się przód i zmniejszy kąt nachylenia główki ramy. Tutaj te 3-4 cm zrobi naprawdę sporą różnicę. Generalnie czuję się oszukany, bo jak przymierzyłem mój widelec 26" do 28" innego producenta to wyszło, że 26 ma tę samą wysokość, tylko piwoty wspawane 30mm niżej ;-)
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 29, 2011, 07:18:12 pm »
Prowadzi się stabilnie choć nieco dziwny do opanowania na prostej, wymaga więcej siły do skręcania.
U- bar załatwia sprawę - prowadzenie jest równie lekkie co przy kole 20". I pachy się nie pocą ;). Na ostatniej fotce przez oponkę jest złudzenie że rower jest w konfiguracji 24" + 26" z przodu.
Kiedy test picnic'a? :)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 29, 2011, 07:24:39 pm »
To kwestia geometrii, a nie kierownicy - na małym kole też telepało od ruchów nóg i skręcania ramy ale teraz jest to mocniej wyczuwalne a widelec nie prostuje się tak dobrze. Zmiana kierownicy to takie trochę podejście od d... strony, zmienia się tylko długość dźwigni przez którą się przeciwstawiasz tym ruchom (i ustawienie rąk które może to ułatwiać). Co nie znaczy że nie wypróbuję, ale nie mam skąd takiej wziąć, stalowa będzie za ciężka, to kawał rury).
A co do picnica, to po zdjęciu miałem wrażenie że lżej - wydaje mi się że przez to że między nim a fotelem była przerwa to dawał opory przy skosnym wietrze (a taki mamy przez 90% czasu jak nic).
Jakub Sałata

sebacyki

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 65
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 29, 2011, 07:34:41 pm »
super sprawa, w swoim rowerze zrobiłem podobnie i widzę same plusy,myśle że zapomnisz o małym kole

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 29, 2011, 10:00:03 pm »
To kwestia geometrii, a nie kierownicy - na małym kole też telepało od ruchów nóg i skręcania ramy ale teraz jest to mocniej wyczuwalne a widelec nie prostuje się tak dobrze.
I to i to, przy bawieniu się w moim swb w zmianę koła z 20" na 26" sterowanie też stało się bardziej oporne (choć do opanowania, trzeba się przestawić). Nie będę dochodził czy to przez zmianę kąta główki ramy czy przez większą "bezwładność" większego koła ( sam wiesz jak to jest z tym ostatnim :) ). Wiem tylko że efekt jest. 

Zmiana kierownicy to takie trochę podejście od d... strony, zmienia się tylko długość dźwigni przez którą się przeciwstawiasz tym ruchom (i ustawienie rąk które może to ułatwiać).
Łatwiej jest zmienić kierownicę niż przestawić rurę sterową w ramie :) Robiłem już pierwsze jazdy na kopi Bacchetta Strada i oporność sterowania praktycznie nie występuje. Trochę inaczej jest w mojej kopi zox'a - ale tam jest nie tyle oporność sterowania co czuje się raczej przeniesienie sił z napędu na widelec. 

Co nie znaczy że nie wypróbuję, ale nie mam skąd takiej wziąć, stalowa będzie za ciężka, to kawał rury).
Rozejrzyj się na złomnicach za stelażami do starych łóżek polowych, są z aluminium i mają zwykle 22mm. Do testów wystarczy spokojnie, a na tych z prl można jeździć bez obaw ( czasem trafi się ścianka 3 - 3.5 mm :) )

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 29, 2011, 11:23:52 pm »
Nie musisz skracać widelec! Kup zwykły stalowy widelec na 24" i tylko piwoty przespawać.
W innym wątku postowałem zdjęcia. Z resztą Gemsi też tka ma na jego K3
Koło 559 z oponą do 35mm wejdzie (mam sprawdzone z Schwalbe Kojak 1.35)

Tez taki alu widelec do szosy 26" co Gemsi kupił niedawno (link do aukcji na Allegro co podałem)
jest jeszcze fajniejszy, tylko że tam jest na szczękowy tylko, a pytanie czy da się dospawać piwoty to V (widelec jest alu)
Niestety koleś miał tylko jeden w 26"


Pozz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 30, 2011, 06:42:53 am »
Chcę go przerobić żeby zwiększyć wyprzedzenie i dołożyć mocowanie tarczowego. Poza tym tutaj już była przetaczana bieżnia na koronie na 26,4 pod moje stery.
Jakub Sałata

storm

  • Gość
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 30, 2011, 08:22:37 am »
@Saurus - jak Ty możesz niszczyć tak PIĘKNY rower?! Wsadzać mu jakieś 26" do przodu i tworząc high racer z prawie low!!! To okropne!!!

BP,NMSP ;)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 30, 2011, 09:53:41 am »
Saurus widzę ewolucje w dobrym kierunku ale jak byś go przerobił na taki jak  ma Gemsi było by jeszcze prościej, i jeszcze mniej oporów i rolki by ci zostały i trochę łańcucha  mniej i linek

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 30, 2011, 11:54:03 am »
Chcę go przerobić żeby zwiększyć wyprzedzenie i dołożyć mocowanie tarczowego. Poza tym tutaj już była przetaczana bieżnia na koronie na 26,4 pod moje stery.

Ahaa, no to już inna sprawa ;) W takim przypadku prościej jest skrócić ;)

 
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 30, 2011, 04:01:51 pm »
Saurus widzę ewolucje w dobrym kierunku ale jak byś go przerobił na taki jak  ma Gemsi było by jeszcze prościej, i jeszcze mniej oporów i rolki by ci zostały i trochę łańcucha  mniej i linek

 I znów skręcanie koła od łańcucha i ograniczony skręt widelca. Zresztą, jakbym się nie nagimnastykował to tutaj to nie jest możliwe, z tego względu że mocowanie rolek z przodu to tylko przyspawany "fabrycznie" płaskownik 6mm. Przy takim kącie zagięcia jak w FWD na 100% nie wytrzymałby i szybko bym to zerwał a teraz łańcuch jest tam ledwie co załamany i nie obciąża mocno miejsca mocowania rolki. FWD mi się podoba, ale to nie na tą konstrukcję.
Jakub Sałata

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 30, 2011, 09:31:27 pm »
I efekt końcowy - oponka oczywiście będzie jak z tyłu. Gemsi, coś Ci przypomina ta geometria? :D

taaa;),
nastał czas high racerów :), jakbys mial prowadzenie na przód to nie musiałbys martwic się i kombinować z wyprzedzeniem i podginaniem widelca, przedni napęd załatwiłby większość problemów, ale na głownej rolce jest tak duża siła że ta fabryczna ośka poszłaby przy pierwszej próbie ruszenia, a próba wzmocnienia tego nie wypadłaby korzystnie dla estetyki tego roweru. Bardzo ładnie wygląda ten SLR w wersji MR i Storm nie ma racji :)
A złudzenie że 24" tyl i 26jst chyba spowodowane różnymi oponami opon, a mozna by je zniwelowac przez wyższe zamocowanie tylnego błotnika.
Jeśli chodzi o długości widelców, to aktualnie mam przed sobą dwa sztywne :  28" szosowy carbon i 26" aluminiowy MTB, oba mają jednakowej długości ramiona, tyko ten MTB ma piwoty załozone tak jak do koła 26", nie czuj się oszukany więc, tak to już jest :)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 01, 2011, 02:06:23 pm »
Opona i koło pochodzą z przyczepki Extrawheel, dziś rower dostał właściwą z przodu (trochę to pomoże na zahaczanie piętą o koło ale i tak będę musiał się przyzwyczaić, z małym kołem i krótkimi korbami nie zahaczałem w ogóle). Koło też pewnie kiedyś zaplotę, bo to jest strasznie lipne.
Wysokość fotela 60cm, suportu 81 cm.



Stopka wymagała wydłuzenia i zmiany podwieszenia bo taka długa i cięższa by się telepała na wybojach.


No i przeróbka hamulca na linkę z lewej strony
Jakub Sałata

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 01, 2011, 03:45:17 pm »
No i przeróbka hamulca na linkę z lewej strony
Fajny patent, można prosić o więcej fotek? Jak usunąłeś trzpień trzymający szufladkę na fajkę?

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Velogic SLR mod
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 01, 2011, 09:16:56 pm »
Zrobię więcej ale na razie opiszę.
Mocowanie fajki jest po prostu na nicie stalowym ale klasycznym, zakuwanym, rozwiercasz jedną stronę i usuwasz. Nowe oczywiście dorobione bo śruba która trzyma linkę ma rozmiar M6 i w fabrycznym mocowaniu nie ma gdzie nawiercić takiego otworu. To absolutnie musi być ze stali jeśli robimy w domowych warunkach, aluminiowe wygięte na próbę złamałem w palcach. Śruba i nakrętka na czerwony loctite/inny anaerobowy (ten nie do odkręcenia) tzn. śruba zablokowana klejem w ramieniu i potem nakrętka, wszystko po to żeby miało swobodny luz ale się nie odkręciło.
Mocowanie linki to wycięta i zagięta poszerzana podkładka fi 5 (zagięty ząbek żeby się nie obracała przy dokręcaniu). Nakrętka zaklejona na śrubie czerwonym Loctite - żeby śruba wyszła z przodu a nie od strony widelca, więc linkę dokręca się teraz "od tyłu", kręcąc śrubą w lewo. Miejsce gdzie oryginalnie była klatka od fajki lekko rozwiercone i nagwintowane M5.
Jakub Sałata