Autor Wątek: Montowanie SLRa  (Przeczytany 14506 razy)

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #15 dnia: Lipca 16, 2011, 04:26:25 pm »
Każdy/większość mechanicznych tak ma i nie widzę w tym nic dziwnego, to nie ma wpływu na siłę hamowania (suma docisków ta sama gdyby 1 linka obsługiwała 2 dźwigienki), wymaga tylko dokładnego ustawienia.
Jakub Sałata

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #16 dnia: Lipca 16, 2011, 07:39:03 pm »
Jest to typowa zasada działania hamulca tarczowego. Zacisk nie jest sztywno mocowany, tylko ma pewną swobodę ruchu na boki (tzw. zacisk pływający). Jeden klocek hamulcowy jest osadzony sztywno w zacisku, a drugi ruchomo i ten drugi jest bezpośrednio sterowany (wysuwany) przes naciśnięcie klamki. Pierwszy jest dociskany do tarczy przez ruch zacisku odsuwanego od tarczy ruchomym klockiem.
Nie wiem jak w rowerowych (hydraulicznych) hamulcach, ale w samochodach często jest stosowane takie rozwiązanie. Wystarczy jeden tłoczek by ścisnąć tarczę. Ba, nawet ciężarówki wypsażone w tarczówki mają tylko po jednym siłowniku na zacisk.
Słaby efekt hamowania wynika z konieczności przyłożenia dużej siły by ścisnąć tarczę. Z drugiej strony ja nie mam problemu by zablokować przednie koło w moim góralu z tarczówką sterowaną mechanicznie.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #17 dnia: Lipca 16, 2011, 09:12:56 pm »
Rowerowe zaciski nie są pływające, tu wykorzystuje się cieńsze, bardziej elastyczne tarcze które są uginane przez ruchomy klocek i dociskane do nieruchomego klocka.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

storm

  • Gość
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #18 dnia: Lipca 16, 2011, 10:13:28 pm »
Ok, wyjaśnione. Ale.
@Saurus - ma to wpływ. Co innego jak ściskasz dwoma palcami kartkę papieru a co innego jak jedną dociskasz do dłoni. Sams prawdź, kiedy łatwiej ją wyrwać.

@Grzegorz - mam Hayes Nine HFX-9, oba klocki w zacisku sie ruszają i ściskają tarcze. Niestety.... ale wymagają podłubania, czasami dolania płynu hamulcowego, siłowego wsuwania tłoczków do środka przy wymianie klocków, etc. Mechaniczne sie o wiele łatwiej pewnie ustawia i reguluje, ale skoro ruchomy klocek prawie mi tarł o tarczę, a porządnie hamował dopiero przy klamce dociśniętej na MAX do kierownicy to... Dziękuję, postoję. No może to była jeszcze kwestia dosunięcia drugiego klocka do tarczy bliżej, ale chciałem, uniknąć tarcia podczas spoczynku. Co do samochodów - spytam się mechaników u siebie w robocie jak to jest dokładnie.

@Franc - ale owe "elastyczne" tarcze się wykrzywiaja chyba przez to, nie? Poza tym tak jak odpowiedziałem Saurusowi - wydaje mi się, że będzie to jednak słabiej hamować. Co zresztą potwierdzają ludzie na kilku forach jakie dzisiaj przejrzałem, potwierdzał też Raffi swego czasu (że mechaniki hamują słabiej niż hydrauliki). Chociaż być może wynika to ze sprawy linki vs hydro?

Osobiście i tak wolę tarczowe od V-brake'ów z prostego powodu - niezależnie czy mechaniczny czy hydraulik - znacznie lepiej działa w "mokrych" i "zasyfiałych" warunkach. Między te klocki rzadko co się dostaje, a nawet jesli to przy kontakcie z tarczą - ulatnia się w sposób błyskawiczny ;)
Przy okazji Zlotu może warto by nawet pokusić sie o testy hamowania mechaników vs V-brake vs hydraulik ;)
[a sam bym chętnie obejrzał jaka jest róznica w działaniu kilku modeli różnych przerzutek SRAM/Shitmano różnych klas]

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #19 dnia: Lipca 17, 2011, 01:01:45 pm »
Storm - to ma być jakiekolwiek rzeczowe porównanie z tą kartką? Podstawy mechaniki się kłaniają. To czy całkowitą siłę docisku przeniesiesz jednym klockiem czy podzielisz ją po połowie na podwójną dźwignię nie ma znaczenia. Siła potrzebna do ugięcia tarczy jest minimalna. Hydrauliczne hamulce mają znacznie lepszą, lepiej wyczuwalną modulację  a wiele zmienia także kwestia okładzin i samej tarczy, można ten sam hamulec bardzo mocno zmienić.
Jakub Sałata

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #20 dnia: Lipca 17, 2011, 01:26:04 pm »
Ok, wyjaśnione. Ale.
@Saurus - ma to wpływ. Co innego jak ściskasz dwoma palcami kartkę papieru a co innego jak jedną dociskasz do dłoni. Sams prawdź, kiedy łatwiej ją wyrwać.

ale to raczej wynika z mechaniki palców/dloni

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #21 dnia: Lipca 17, 2011, 05:23:41 pm »
Z ciekawości obejżałem swój hamulec. Jest on właśnie typu pływającego. Sztywna tarcza nie jest uginana przez klocki, tylko zacisk delikatnie się przesuwa. Duże znaczenie ma tu regulacja, a w zasadzie to czy tarcza jest prosta. Im bliżej tarczy są klocki, tym mniejszy jałowy ruch klamki i więcej siły na hamowanie. Przy skrzywionej tarczy odległość pomiędzy klockami, ustawionymi tak, by nie obcierały w stanie spoczynku o tarczę, może być na tyle duża, że braknie ruchu klamki na skuteczne hamowanie. W moim hamulcu jest regulacja ustawienia zacisku względem tarczy, a tym samym ruchomego klocka, gdy klamka jest puszczona. Od tego zaczynam regulację ustawiając klocek jak najbliżej tarczy. Delikatne obcieranie w jednym miejscu na obwodzie tarczy nie jest szkodliwe. Nie ma chyba idealnie prostych tarcz. Następnie wysuwam stały klocek, bez zmiany położenia zacisku. Służy do tego śruba umieszczona od wewnętrznej strony, a dostępna "przez szprychy".

Sprawność hamulca zależy jedynie od możliwości przeniesienia ruchu klamki na siłę docisku. Tu hydrauliki są na lepszej pozycji.
Najlepszym przykładem na skuteczność docisku tylko jedną okładziną jest... Imadło. Tu ruchoma jedna szczęka dociska przedmiot do drugiej nieruchomej.

Drugim czynnikiem decydującym o sile hamowania jest średnica tarczy hamulcowej. Im większa tym skuteczność hamowania lepsza.

storm

  • Gość
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #22 dnia: Lipca 21, 2011, 12:42:08 pm »
No to się dopytałem mechaników w serwisie, i okazuje się, że poza Land Cruiserem, wszystkie inne osobówki jakie mamy dostępne, posiadają tylko 1 (jedną) stronę aktywną. Tarcza jest dopychana tylko przez 1 zacisk do drugiego.

No cóż, z tego wynika, że hamulce hydrauliczne w rowerach stoją na wyższym poziomie technologicznym..... [ ;-) ]

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #23 dnia: Lipca 21, 2011, 04:41:13 pm »
No to się dopytałem mechaników w serwisie, i okazuje się, że poza Land Cruiserem, wszystkie inne osobówki jakie mamy dostępne, posiadają tylko 1 (jedną) stronę aktywną. Tarcza jest dopychana tylko przez 1 zacisk do drugiego.

Straszliwa nieprawda, ale może jemu chodziło tylko o Toyoty. Na pewno sporo francuzów tak ma bo to chyba jeden z francuskich "patentów" chociaż nawet mój Citroen 2CV ma po tłoczku na okładzinę i sztywne zaciski :-)
Jakub Sałata

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Oftopicznie: Citroen 2CV
« Odpowiedź #24 dnia: Lipca 21, 2011, 05:40:29 pm »
Saurus: Masz 2CV?? łoł, toż to klasyk.
Kiedyś widziałem na jednym naklejkę: 2CV to nie samochód, to filozofia życia. Są czadowe, choć mi się bardziej podobał CX (kombi) i oczywiście DS (wersja kombi oczywiście, choć sedan też jest fajny)

Wracając do tematu hamulców tarczowych:
Większość znanych samochodów i motocykli ma zaciski pływające, jest to standard. Działa to w taki sposób, że do sztywnej tarczy dopychany jest klocek aktywny a potem, mając tarczę za opór, dociąga cały zacisk z drugim klockiem (wykorzystując pozostały ruch tłoczka).
W odróżnieniu od rowerów, które jednak mają nie pływające zaciski.
Grzegorz: sprawdź, czy to chodzi cały zacisk - musi być na prowadnicach ze sprężyną powrotną, czy tylko same klocki. Wydaje mi się, że wszystkie hamulce tarczowe które widziałem były nie pływające zaciski.
W rowerowych zaciskach klocki nie są sztywno mocowane do tłoczka i do stałego (regulacja statyczna się nie liczy) drugiego podparcia. Dlatego pomiędzy nimi musi być sprężyna rozpierająca. To może sprawiać wrażenie, że się coś "rusza", ale to nie jest zasada działania zacisku pływającego.
Natomiast co do części aktywnej: IMHO zawsze jest jedna.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Oftopicznie: Citroen 2CV
« Odpowiedź #25 dnia: Lipca 21, 2011, 05:58:42 pm »
Saurus: Masz 2CV?? łoł, toż to klasyk.
Kiedyś widziałem na jednym naklejkę: 2CV to nie samochód, to filozofia życia. Są czadowe, choć mi się bardziej podobał CX (kombi) i oczywiście DS (wersja kombi oczywiście, choć sedan też jest fajny)

Na pół mam, bo remont w toku.  Obecnie szukam dobrego blacharza. http://picasaweb.google.com/Saurus8/Citroen2CV# Teraz dopiero Citroen robi samochody takie jak wszystkie, ale jeszcze 15-30 lat wstecz wszelkie CX, BX, GS w porównaniu do nudnych VW czy Opla to było jak niebo a ziemia. Xantia to jeszcze z końca tego okresu świetności - o ile dobrze kojarzę, zawieszenie ma "jak trzeba" :)
Nie widziałem pływających zacisków rowerowych ale przy dystansach jakie pokonują okładziny i tej elastyczności tarcz, jednostronny docisk to uosobienie tej samej filozofii uproszczenia konstrukcji. Nie ma czasem jednostronnych "hydraulików"?
Jakub Sałata

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #26 dnia: Lipca 21, 2011, 07:59:44 pm »
Shimano Xt z serii 750 są z pływającym zaciskiem (te 4 tłokowe)
A właśnie dlatego następna seria już była nie-pływająca ;) Bo cały czas słychać było "dzing dzing dzing" ;D
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 21, 2011, 08:08:31 pm »
Saurus, skąd masz nową ramę? Kupiona, cz samodzielnie zgulatna (:D) ? Widzę, że kolega ogólnie bogaty.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

storm

  • Gość
Odp: Montowanie SLRa
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 21, 2011, 08:52:00 pm »
@Saurus - oczywiście, że chodzi tylko o Toyoty.

W kwestii roweru... Wyregulowałem dzisiaj hamulce hydrauliczne, udało mi się zastąpić koreczek na klamce hamulcowej, który gdzieś uciekł od układu - kawałeczkiem zapałeczki i działa znakomicie.
ALE. Pojawił mi się problem "stukania". Mianowicie, przy zakręceniu koła czy podwieszeniu go tak, że koło nie ma styczności z ziemią - wszystko z tyłu działa znakomicie, poza tam minimalnym oporem ze strony szurajacego ciuuuteńkę klockiem o tarczę. Do przeżycia.
Jednakże, kiedy wsiadam na rower i jadę, pojawia się stukanie - im szybciej jadę tym częstsze, dobiega mnie z tyłu, z lewej strony, tak jakby z koła. I jest nieregularne. Czasami stuka mocniej, czasami słabiej... Zastanawiam się czy to wkestia szprych czy hamulca? Może obciążenie koła, powoduje jakąś pracę dodatkową na tarczy i większe obcieranie o klocek hamulcowy? Sprawdziłem szprychy - są wszystkie, żadna nie uciekła. Nie wyglądają, aby miały się rozpaść...

Ktoś coś podpowie, co to może być?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Oftopicznie: Citroen 2CV
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 21, 2011, 09:01:19 pm »
Piękny, w barwach narodowych.
Ja mam Xantię (jak w sygnaturce) - przestraszyłem się wieku CX'ów i problemów które są z tym związane, dlatego kupiłem nowszy model. Xantia (każda) tak jak i XM (każdy), oraz C5 gen.I (każda) i C5 gen. II (z wyjątkiem bieda wersji) oraz C6 (każdy) ma hydrozawieszenie. Hydro rulez :)
Powodzenia w odrestaurowaniu.
Czy on ma tak jak GS tylko jedną tarczę hamulcową z przodu? Czy mi się wydaje?
Jednak na kolejnych zdjęciach oglądanych w pracy, wyszło mi, że ma 2 tarcze hamulcowe
« Ostatnia zmiana: Lipca 22, 2011, 09:35:42 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800