Autor Wątek: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec  (Przeczytany 4887 razy)

storm

  • Gość
Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« dnia: Kwietnia 27, 2011, 09:08:05 pm »
Jakiś czas temu nabyłem widelec, o taki:
http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_amortyzator-capa-t-20-2010-custom-RST.html?PT=53168038&PZTA=8&HNT=T&PD=53010589&WSZDZ=T
Próbowałem go zamontować do swojej ramy VG3 gdzie wchodziły poprzednio stery klasyczne 1 i 1/8", ale z kiepskimi wynikami, więc dokupiłem strasznie drogie pierścienie redukcyjne:
http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_pierscien-redukcyjny-do-glowki-ramy-1-1-8-CYKLOTUR.html?PT=53153691&PZTA=8&HNT=T&PD=53010614&WSZDZ=T
Pod tym linkiem http://www.wrower.pl/sprzet/stery/stery.php
Jest opisana budowa sterów i pokazany przykładowy zestaw. ja kupiłem ten z łozyskami maszynowi (pierwszy od prawej) (bo innego na 1" ahead tańszego nie było).
Zacznę od widelca - warto się przyjrzeć rurze sterowej - jest ona na początku od dołu delikatnie poszerzona, przez co stery aheadowe nie do końca wchodzą, dlatego kombinowałem z wsadzeniem górnej podkładki na dół a dolnej na górę. Niestety powodowało to dziwne działanie całości, rower był niestabilny przez zbyt duże opory podczas kierowania, a rozkręcanie powodowało zbyt duże luzy na widelcu.
W chwili obecnej wsadziłem tak jak na rysunku - okrągła podkładka na dół, wąska rozszerzająca sie - na górę. Niestety poszerzenie na rurze widelcowej powoduje, że powstaje 1cm dystans pomiędzy obudową goleni widelca a ową dolną nakładką no i... mam obawy,. że przez to całość nie będzie tak wytrzymała jak być powinna. Mimo to udało mi się osiągnąć jako takie, luźne działanie sterów, jednak kosztem pewnego luzu na widelcu i wydaje mi sie, że jest on zbyt duzy. czuć bowiem minimalne przeskakiwanie sterów podczas poruszania widelcem stojąc w miejscu na zaciśniętym hamulcu.

I jeszcze moje doświadczenia - okazuje się, że zbyt mocno skręcone stery są bardzo niebezpieczne. przy większych prędkościach człowiek nie jest w stanie tak szybko sterować położeniem przedniego koła (kierowanego), które w normalnej sytuacji przy odpowiednio wyregulowanych sterach (np klasycznych) biorą pewne minimalne ruchy kołem na siebie - w zasadzie robi to za nas siła bezwładności obracającego się koła (żyro). Także nikomu nie polecam, po 34km zrobionych dzisiaj, mam dosyć takiego ustawienia.
Ale pytanie, czy taki niewielki luz jest prawidłowy w aheadzie? mam pewne obawy... W Klasycznych jednak czułem się pewniej...

P.S. oczywiście ten dolny fragment sterów Ahead wcisnąłem i nabiłem (siekierą!) na widelec... Ale czy to da radę? Czy ten fragment nie powinien się oprzeć na obudowie widelca tuż nad goleniami?
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 27, 2011, 09:11:34 pm wysłana przez storm »

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 27, 2011, 09:19:13 pm »
Na widelcu na wcisk osadza się stożek łożyska, jesteś pewien że miałeś to dobrze zrobione?. Dla sterów 1" są co najmniej 2 standardy wymiaru ale w tej chwili nie pamiętam ile to mm wynosi, w każdym razie do widelca tak samo jak do ramy komplet trzeba dobrać. Na tym widelcu to będzie właśnie na tej rozszerzonej części, stożek wbija się do samego końca, do korony. Oczywistym jest że sterów nie skręca się tak by się ciężko obracały (ale też niezbyt luźno). Miski muszą być równiutko osadzone w ramie żeby dało się to dobrze ustawić a i główka ramy precyzyjnie wykonana.  Górna podkładka to jest ten stożek z nacięciem i ją się tylko wsuwa na widelec. Miska dolna i górna też się w większości takich sterów różnią. Polecam zostawić montaż fachowcom jeśli nie wiesz z czym to się je, 20 zł i masz to zrobione porządnie.
Co do mitycznego żyro: http://socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/MoreBikeFiles/JonesBikeBW.pdf
Jakub Sałata

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 28, 2011, 09:02:30 am »
@Storm.
Stery nie powinny mieć luzów. Znaczy widelec nie powinien chodzić przód-tył.
Jeśli tak jeździłeś, to wiesz już co dzieje się przy hamowaniu. 
Jeśli nie wiesz, to przy mocniejszym wciśnięci hamulca, na kierownicę są przekazywane bardzo nieprzyjemne drgania.
Oprócz tego, porządnie obrywają łożyska (nie wiem jak długo wytrzymują maszynowe - ja mam kulkowe i u mnie kulki bardzo szybko wybrały wolność)
Do tego z czasem może dojść do odkształcenia główki ramy, a wtedy tych luzów już nie zlikwidujesz.

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 28, 2011, 09:40:22 am »
Maszynówki są teoretycznie mniej trwałe - tzn. ściśle rzecz biorąc odporne na mniejsze obciążenia (mniejsze kulki i bieżnie), ale wiele zależy od jakości łożysk. W praktyce większość obecnych sterów na łożyskach "otwartych" to tani produkt o kiepskich łożyskach, odpowiednikiem są najtańsze stery na łożyskach maszynowych. Poza tym maszynówki posiadają znacznie lepsze uszczelnienia. I najważniejsza zaleta która moim zdaniem przeważa nad trwałością (lepszą czy gorszą) - można je łatwo wymienić bez wymiany misek i całego kompletu sterowego (bo bieżnie są częścią łożyska a nie misek). Luzy w sterach przyczyniają się do bardzo kiepskiego prowadzenia, rower nie reaguje jak powinien.
Jakub Sałata

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 28, 2011, 09:02:23 pm »
Maszynówki-dobra rzecz, ale dobre. Zamiast tego polecam zwykłe, ale z kulkami włożonymi luzem, bez koszyczka. Jest trochę roboty, na smarze trzeba je układać ale ilość kulek zwiększa sie o 1/3 a tym samym naciski rozkładają się na więcej punktów, więc są mniejsze i łożyska zużywają się wolniej. Niestety coraz trudniej dostać dobrej jakości stery 1`. Jakość sprawdzić najłatwiej tzw "próbą śrubokrętową". Zwyczajnie należy próbować zarysować miskę śrubokrętem. Dobry materiał się nie da porysować.
Luz w sterach jest zabójczy dla widelca. W skrajnym przypadku może się wyłamać a główka ramy bywa że się owalizuje i miski dostają w niej luzu

storm

  • Gość
Odp: Problem ze sterowaniem w poziomce czyli jak zmieniałem widelec
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 30, 2011, 03:50:14 pm »
A więc polazłem do rowerowego, dowiedziałem się, że siekiera to dobra rzecz, ale warto mieć jeszcze rurę do nabijania, bo przez klucz to ne wyjdzie. Czyli - powinien być 1 wymiar i skoro oni dają radę to wbić to i mnie powinno się udać. Hurra! ;) Także wróciłem do domu, zdjąłem tą nakładkę ze sterów z aheadowych sterów, obejrzałem co mam. Okazało się, że mam jeszcze taką samą, która wchodzi głębiej na widelec, co prawda pod stery klasyczne 1", ale z bieżnią, która doskonale pracuje jako podkładka pod owe stery aheadowe. I ją wbiłem na widelec, nasadziłem stery, widelec i ramę i... dupa.
Potem wyszło, że od samego początku nie nakładałem jednej rzeczy, którą zdjąłem bo przy sterach klasycznych na tym widelcu powodowała luzy - górną pokrywkę od sterów. Po jej założeniu, zakręceniu - działa praktycznie idealnie, ewentualne poruszenia jakie mam, to przy sobie siedzącym na foteliku pochodzą tylko od poruszających się goleni góra-dół. Oczywiście czekają mnie jeszcze testy i próbna jazda, ale wygląda na to, że problemy jakie miałem, wynikają z tego "I razu" i zdobywania podczas niego wiedzy i doświadczenia ;)