Autor Wątek: Model kufra do produkcji własnej  (Przeczytany 34186 razy)

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Model kufra do produkcji własnej
« dnia: Marca 21, 2011, 10:35:49 pm »
Witam,

Zainteresowalem się dyskutowanymi technologiami i sposobami produkcji kufra do mojego Mistrala.
(tak jestem po lekturze wywodów MD i burzy dookoła materiałów, biomasy itp)

W związku z tym powstał szkic który uwzględnia porządaną długość - czyli do końca obecnego bagażnika - względy bardziej praktyczne niż aerodynamiczne, szerokość - czyli rozstaw ramion z odzieżą:)

Naszkicowałem z pomocą zdjęcia zamienionego na kontur coś takiego:


Następnie zrobiłem model w skali z grubszego papieru na zasadzie wręgów łódki (wykorzystując wycinane przekroje szkicu)- potem został wypełniony pianką montażową - docięty zgrubnie i pokryty gipsem.
Potem go wyszlifowałem do (prawie) porządanego kształtu (jest ociupinkę krzywy gdzieniegdzie:)). Potem pomalowany gęstą farbą w celu zakrycia pianki do której się przy tym szlifowaniu dokopałem.
Nanioslem pasy do skalowania - zaznaczylem wycięcie pod koło i jego umieszczenie. Model ma ok. 18cm długości.

Model gipsowy:


i od dołu:


góry:


full3d:




Docelowy model w skali 1:1 chcę wykonać z grubej przestrzennej tektury z wypełnieniem coś a'la coroplast tyle że papierowym - coroplastem nie dysponuję bo byłbym go użył..
Model będzie klejony z pasów i testowany przed wersją finalną chyba że wpadnę na genialny pomysł impregnowania/dozbrajania tektury i to będzie wersja finalna :>

Usiłuję obecnie dojść finalnego kształtu pasów (zaokrąglenia do kształtu 3d) w taki sposób że przyklejam wyginając przestrzennie paski folii na wierzch narysowanych konturów i odrysowuję kształt. Potem tylko skalowanie na tekturę i wycinam.Zobaczymy jak technologia się sprawdzi..

Jak macie jakieś sugestię odnośnie projektu to chętnie:) Nieomieszkam pochwalić się też wersją 1:1 :>

Jutro pasy do skalowania i na warsztat. Dobrej nocy!



Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 21, 2011, 10:49:17 pm »
Jak ma być praktyczny (tzn. konkretnie pod bagaż bo robienie kufra pod lepsze osiągi aerodynamiczne nic mu z praktyczności nie ujmuje - jedynie zastosowanie inne) to wybierz laminat szklany. Model zrobiłeś fajny, więc w skali 1:1 też nie powinno być problemów, samo laminowanie trudne też nie jest. A różnica w wytrzymałości jest naprawdę spora - wyobraź sobie że masz awarię kufra na trasie, bagaż na drodze, nie ma jak tego przepakować itp. Tektura i podobne syntetyczne materiały są ok na model, do testów aerodynamiki, albo do ścigania.       

storm

  • Gość
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 22, 2011, 07:13:58 am »
@Yin ma rację. Ja bym poszedł w laminat... A jakbyś zrobił dobrze model 1:1 to de facto kopyto juz byś miał ;)

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 23, 2011, 10:31:55 pm »
No to model 1:1 formalnie niemal gotowy.
Technika: podzielony na pasy model - zostały odrysowane z niego na paski folii kształty i następnie z konturem wycięte i umieszczone na białym tle pod szkłem ta aby jak najwięcej zmieścić na stronie. Następnie skopiowałem te które potrzebne są w dwu sztukach (photoshop - zabawy na warstwach) i wypełniłem rysunek wszystkimi fragmentami +znaczniki skali. Następnie duże tektury przypiąłem na ścianie i wyświetlając obrazki za pomocą projektora odrysowałem na tekturach w skali 1:1. To samo będę mógł zrobić dla innego materiału jeśli będzie trzeba.
Potem mozolne wycinanie pasów i klejenie - standardowo taśma przezroczysta dwustronnie.
Testowanie wytrzymałości i audyt na bieżąco.

Prototyp okazał się niepsodziewanie szytywny i ma pojemność minimum dwu kotów.

Zaokrągleniu uległa góra i drobnych korekt wymaga tył - umieszcze tam coś elastycznego co się da wygiąć w stosowny łuki napręży konstrukcję. Potem znów taśma:)
Gotowiec na dziś w skali do modelu:


Jutro mam nadzieję pierwsze przymiarki i może szybkościowe testy chyba że jak będzie padać to będę jakoś malował czym popadnie bo mi się rozmięknie:>

Wszystkie fotki tu:
https://picasaweb.google.com/bryxon/RecumbentMods?feat=directlink


Pytanka na przyszłość - w ilu punktach macie robione mocowania? i czy w przypadku laminatu zrobione są za pomocą metalowych wstawek czy w jakiś inny sposób.. Ktoś ma może źródło jak wygląda takie mocowanie bo przeglądając galerie poziome jakoś się nie spotkałem - albo już zdjęcia na rowerach albo laminowanie ogólne...

Pozdrowienia i dzięki za rady obecne i przyszłe.

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 23, 2011, 10:48:38 pm »
Bardzo podobnie wykonałem swój kufer do testów prędkości. Wytrzymałość i sztywność połączenia kartonu i taśmy tez mnie zaskoczyła. Testowo kufer.. przykleiłem taśmą do fotela :). Oczywiście pod bagaż takie rozwiązanie odpada ale testy wytrzymało bez problemu.

Btw. Po głowie chodziło mi naciągnięcie na kufer foli typu strecz i na tym zrobienie laminatu, resztki kartonowego modelu po wyschnięciu laminatu powinny się dać stosunkowo łatwo usunąć.
« Ostatnia zmiana: Marca 23, 2011, 10:51:44 pm wysłana przez Yin »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 24, 2011, 12:05:09 am »
W moim IMK P7 kufer jest mocowany na 4 śruby do oparcia fotelika. Pierwotnie miało być 6, ale 2 nie trafiły - musiałem kufer dystanować na dolnych śrubach bo nie podpasowało nadkole. Na początku mocowanie to były śruby M6 + podkładki + guma + nakrętki, obecnie mam wstawione w kufer 4 nitonakrętki (z podkładkami i gumą) i śruby. Działa, mogę jakieś 20kg przewieść.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

staskiewicz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 121
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 24, 2011, 07:33:24 pm »
Mi kiedyś przyszła do głowy hybryda kufra i sakwy. Czyli stelaż aluminiowy/sklejkowy/bambus i poszycie z plandeki PCV. Coś na zasadzie składanych kajaków. No ale z braku czasu i użytkowania laminowanego para poszła w gwizdek ;D

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Model kufra do produkcji własnej może technolog cos poradzi ?
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 24, 2011, 08:55:06 pm »
ta hybryda nie była by głupia gdzieś na jakiejś stronce czytałem, że mozna laminować lakierem poliuretanowym takim jak lakeruje sie podlogi zrobilem próbę z kawalkami plotna bawelnianego niezle to usztywnilo tylko trochę dlugo schło  ale jakby zrobic taki stelaż naciągać na nim płótno  i dodatkowo  pociagnac takim lakierem i jeszcze jakims akrylem?  Potem przypadkowo  zauważyłem że lakier poliuretanowy szybko wiąże,  jesli jest spryskany wodą  kiedyś wlałem  przypadkowo taki lakier do sloika w ktorym bylo pare kropel wody pomimo ze słoik szczelnie zakreciłem lakier szybko stwardnaił jak skała   o ile dobrze wiem, może się mylę poszycie samolotów podczas 2 wojny światowej było  robione podobną metodą, tylko nie wiem czym te płótno zabezpieczano
może technolog by się wypowiedział

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 24, 2011, 10:53:29 pm »
moj kufer jest mocowany na 4 sruby M8 (zamkowe) do fotela, tak jak u Franca. Tez mialem na poczatku dac podkladki gumowe, ale jakos nie dalem i trzyma sie i nie peka (od strony wnetrza kufra, pod nakretkami sa podkladki metalowe srednicy ok 30mm). Moj kuferek jest dlugi (ponad metr, z czego ok 60cm w tyl wzgledem najbardziej wysunietego do tylu punktu oparcia), wiec zeby moc naladowac do niego te 20kg musialem zrobic znacznie grubszy laminat w miejscach mocowania niz np. na sciankach czy pokrywie. A sam fotelik tez wzmocnilem na wszelki wypadek (bardzo sie gial pod obciazeniem - jest dosc nisko mocowany).

HTH.
bartek maupa bzaborow.org

staskiewicz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 121
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 24, 2011, 10:53:56 pm »
Ale po co usztywniać poszycie, to nie musi mieć profilu jak skrzydło. Plandeka jak się choć trochę napnie przyjmie ładne kształty. Jest tania, wytrzymała i estetyczna, ma trochę dużą gramaturę. Można strzelić nadruk ;D Myślę o takiej laminowanej na naczepy nie budowlanej. Łatwo to skleić, zgrzać. A jak ktoś pokombinuje to zrobi z szybkim montażem i demontażem (składaną).
« Ostatnia zmiana: Marca 24, 2011, 11:15:01 pm wysłana przez staskiewicz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 25, 2011, 10:15:05 am »
Witam
Ponieważ zostałem wywołany do tablicy - odpowiadam.
Najpierw lakier poliuretanowy, podstawą jego działania jest zwiazek zwany diizocyjanianem.
Posiada on dwie grupy izocyjanianowe, które są bardzo reaktywne tj reagują samoistnie i szybko z grupami typu -OH lub -NH2.
Jeśli w układzie znajdzie się woda to  przereaguje ona z diizocyjanianem tworząc dwie grupy aminowe -NH2, które z kolei
przereagują z inną cząsteczką diizocyjanianu tworząc bardzo mocne i trwałe wiazanie polimocznikowe.
Tak więc dzięki wodzie diizocyjanian reaguje sam ze sobą zamiast z żywicą poliolową.
Na tej zasadzie działa klej cyjanoakrylowy, który potrafi przykleić język do wargi lub powiekę do oka.
W czasie II WŚ nie istniały układy poliuretanowe wtedy przebojem były żywice fenolowe i karbamidowe dziś już odchodzące
w niepamięć. Pierwsze militarne zastosowanie kleju cyjanoakrylowego to wojna wietnamska, służył tam do tymczasowego tamowania krwotoku w wyniku postrzału, czyli ranę po prostu.... zaklejano.
Impregnacja tektury - Najlepsze wyniki daje impregnat silikonowy dostępny w składach budowlanych jako impregnat do klinkieru, betonu itp. Tektura ma strykturę przestrzenną więc trzeba powlekać kilka razy. Uwaga impregnat jest tak skuteczny że na takie przygotowanej powierzcni nie trzyma się żaden lakier!! Często używa sie takich impregnatów do zabezpieczenia antygrafitti. Co więc można zrobić? Odwrócić kolejność  - najpierw powlekamy powierzchnię zwnętrzną podkładem z rozcieńczonego lakieru zewnętrznego, następnie mawierzchniowy lakier, a na końcu od środka kilka warstw impregnatu - uwaga zapach rozcieńczalnika znika po tygodniu lub dwóch.
Plandeka samochodowa to tkanina poliestrowa powleczona jedno lub dwustronnie PVC. Jeśli zbudowaliśmy zastaw tkaniny opiętej na ramie i wyszły nam zmarszczkilub fałdy to mozemy skorzystac ze specyficznej własności włókien poliestrowych: kurczenia sie pod wpływem ciepła. Delikatnie  ogrzewany określone miejsce za pomocą suszarki do włosów. Musimy osiagnąć temperature ok 80C, nie wolno nam przekroczyc temperatury 130C bo PVC  sie zdegraduje (przypali się). tak więc lepiej poćwiczyć na jakimś odpadzie. Klej do sklejania takich plandek to klej do PCV można też zgrzać połączenie.
To tyle na razie pozdrawiam
T1

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 26, 2011, 11:20:16 pm »
Witam wszystkich !

Dzięki za rady oraz specjalnie podziękowania dla technologa za wykład o lakierach, poliestrach i cyjanopanach!

Jako że ostatnio u mnie wieje aż miło to testy sie trochę opóźniły i w kwestii 'nie robienia tzw. kichy tekturą' pomalowałem prototyp nawet zbywającym mi lakierem 'do felg' made in china:



Mocowanie prototypu zgodnie z sugestiami : taśma - duuużo taśmy i specjalne wycięcie w otwór montażowy do firmowego bagażnika.
Czeka mnie jeszcze papieroplastyka czyli opracowanie nadkola. Na razie odpowiednia dziura:



 
Ogólnie kształt wyszedł ok. może troszke odstaje od góry fotelika ale zapewni to wentylację pleców i będzie można coś tam wcisnąć podręcznego w przyszłości (mapy, może camelbacka?).


Wrażenia z jazdy z dziś:

Pozytywne zwiększenie prędkości wyraźnie odczuwalne w zakresie od 25km/h - rower jakby lepiej wbija się bezproblemowo na 33-35km/h i pozwala utrzymać tę prędkośc nawet przy boczno-przednim wietrze. Nawet odczułem potrzebę zmiany tylnej zębatki na szybszą:) Obijam sie ostatnio po wzgórzach i wożę bagaże więc moment górski i przełożenie 57:24 mi się przydaje. Poza tym lubie sobie ruszyć z kopa z '1-ki' i potem od razu 3 lub nawet 4.

Rezonans pudła tektury niewielki - może wytłumiła go elastyczna taśma. Jedyny problem to brak chwytu przy przenoszeniu (w końcu delikatny prototyp). Długość chyba ok ale nieco wystaję ramionami więc mogłoby być szerzej. Myśle o owinięciu pudła folią strecz z korektami z tektury lub gąbki tu i ówdzie - więc może jeszcze poszerzę.
Nie wiem za bardzo jakie siły są przy laminowaniu względem odkształceń boków ale chyba wypełnie na tę okoliczność pudło starym rockwoolem (akurat mam taki w dużych ilościach) - nie chcę tracić objętości jak kopyto mi się pozapada pod ciężarem lub od przekładania na boki. Zresztą przy próbie wymodelowania i naprężania taśmą już się trochę zapadły..

Cóż chyba poszukam kontaktów i znajomości w jachtklubach do laminowania - w końcu mieszkam blisko morza, a smrodzenie na strychu w klitce 2x1,5m może nie być zbyt zdrowe.







Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 26, 2011, 11:52:32 pm »
Jeżeli chodzi o worek na wodę: ja swój wożę powieszony na haczyku wewnątrz kufra, w klapie mam dziurę na rurkę i jest dobrze.
Jak będziesz robił nadkole: zdejmij błotnik, nie będzie ci potrzebny, a zyskasz parę cm.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 27, 2011, 07:49:32 pm »
Pozytywne zwiększenie prędkości wyraźnie odczuwalne w zakresie od 25km/h - rower jakby lepiej wbija się bezproblemowo na 33-35km/h i pozwala utrzymać tę prędkość nawet przy boczno-przednim wietrze.
Pokusisz się o dokładniejsze testy? Typu przejechanie tej samej trasy na 100% możliwości powiedzmy 5x z kufrem i 5x bez. (Oczywiście jak możesz więcej to wyniki były by bardziej dokładne.) Ciekaw jestem wyniki - średnie były by podobne jak przy moich testach tym bardziej że piszesz o podjazdach w okolicy (podobnie jak u mnie).

kapitanwasyl

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 368
Odp: Model kufra do produkcji własnej
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 27, 2011, 08:46:13 pm »
Zamiast plandeki można pewnie zastosować baner reklamowy , czasami można za free dostać od firm zajmujących się reklamami   ;D . Można go kleić i zgrzewać .Po lewej stronie jest biały .

Coś niecoś o reklamie i banerach wiem .... ;)
« Ostatnia zmiana: Marca 27, 2011, 09:12:54 pm wysłana przez kapitanwasyl »
I tak w koło  Macieju ...