Autor Wątek: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy  (Przeczytany 33643 razy)

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« dnia: Września 24, 2008, 08:45:52 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-01 23:09:40
-----------------
  Od dłuższego czasu chodziło mi po głowie by spróbować jazdy na poziomce.
Przeglądając otchłanie internetu trafiłem na setki pomysłów na rowery poziome, lecz większość z nich odpadała ? by zbudować poziomkę były potrzebne 2 rzeczy których nie miałem - warsztat i spawarka. Lecz dla chcącego nic trudnego. Przedstawiony rower został zbudowany w zwykłym pokoju, przy użyciu takich narzędzi jak: piła do metalu, wiertarka, młotek, wyrzynarka do drewna, oraz poręcznego maleństwa jakim jest scyzoryk victorinox . Nie wiedziałem czy jazda na poziomce mi się spodoba więc założyłem ze na 'model eksperymentalny' nie wydam więcej niż 100zł. Założenie to udało mi się osiągnąć.






Załączone fotki przedstawiają rower po około 100 - 150 km. całkowitego przebiegu. Jest to znacznie więcej niż planowałem budując rower jako platformę doświadczalna. Wciąż nie jest doskonały ( wady wymienione poniżej ) lecz myślę ze spełnił pokładane w nim oczekiwania.

Opis budowy:

Jako ramy podstawowej użyłem ramy typu damka ( nazywać ja będę umownie ramą B ), Rama w której jest korba pochodzi od marketowego roweru górskiego (umownie rama A ). Rama A mocowania jest od góry do główki sterowej ramy B rozgiętym montażem do siodełek starego typu, oraz wkręcona przez oczka w których normalnie znajduje się śruba zaciskająca siodełko. Istotne jest by użyć tu śruby fi 8mm ponieważ w tym miejscu lubią powstawać luzy. Koło przednie jest zamocowane w rozgiętym odpowiednio przednim widelcu ramy B, do widelca jest też zamocowana dolna część ramy A. Mocowanie jest na śrubach 6mm które biegną przez przewiercone golenie widelca. Wcześniej mocowałem dolny odcinek ramy A na osi przedniego koła razem z widelcem lecz takie rozwiązanie nie wytrzymywało przy dużych obciążeniach np. na podjazdach. Dodatkową wada był gorszy dostęp do przedniego koła gdyby zaszła np- konieczność załatania dętki. Układ kierowniczy rozwiązałem mocując mostek na sztycy do którego zamontowałem kierownicę od bmx-a. Pozwala to na swobodna pracę nóg bez zaczepiania o kierownicę. Fotel został wycięty wyrzynarką z sklejki, 2 boczne profile to sklejka 15mm, płaski blat to sklejka 6mm. Blat mocuje się wkręcając go do profili w środkowej jego części i następnie dociągając go kolejnymi śrubami. Aby uzyskać większy kąt mocowania fotela cześć rury w której standardowo znajduje się sztyca została ścięta pod kontem. Fotel jest mocowany na 2 śrubach fi 8mm, w odcinku dolnym przez przewiercony w ramie otwór, u góry zaś śruba przebiega przez otwory w których normalnie jest śruba zaciskająca sztycę.

Pierwsze wrażenia z jazdy:

O dziwo już przy pierwszej próbie udało mi się pojechać samodzielnie, na początku konieczność kontrowania kierownica bardzo przeszkadza,potem jest już tylko lepiej. Nauka skręcania też sprawiała trochę trudności ? przyzwyczajenie do pionowego roweru mówi nam ze lada chwila stracimy równowagę a tym czasem tak się nie dzieje.

Wrażenia końcowe:

Plusy:
-Kompaktowa konstrukcja
-Łatwość wykonania, po przyzwyczajeniu możliwa jazda bez rąk (konieczność wyrobienia sobie płynnej kadencji ). No i oczywiście radość z jazdy na poziomce.
-Możliwość łatwego podpięcia silnika pod tylne koło ? czy to elektrycznego czy spalinowego.

Minusy:
-Brak amortyzacji na Polskich drogach daje się bardzo mocno we znaki. Można to rozwiązać stosując ramę typu Y jednak pozostaje problem amortyzacji przedniego widelca.
-Zintegrowanie korby z kierownicą może prowidować utratę kontroli nad rowerem po najechaniu na dziurę w drodze, co może być szczególnie niebezpieczne w ruchu ulicznym.
-Ruszanie pod górę jest bardzo uciążliwe, prawdopodobnie rozwiązała by to piasta SRAM z wolnobiegiem.
-Waga roweru 16-17 kg przeszkadza jeśli ktoś przywykł do lekkiego roweru MTB. Choć przypuszczam ze budując cruzbika z ram aluminiowych i na przyzwoitym wagowo osprzęcie da się zejść z waga na 13-14 kg

Koszty budowy:

Rama nr 1 z złomu + korba = 6zł
Rama nr 2 z złomu + osprzęt = 10 zł
Babka + śruba do sterów 9 zł
Pancerze + linki 14,20zł
Śruby, podkładki itp. 16,12zł
Lusterko na kierownicę 5zł
Spraj biały 14zł

Pytania, komentarze, a także konstruktywna krytyka mile widziane

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #1 dnia: Września 24, 2008, 08:46:25 pm »
Napisał: ~cyqlop
2008-07-02 16:30:17
----------------
całkiem całkiem
dorobić tylko tylny amor i już by się komfort jazdy znacząco poprawił

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #2 dnia: Września 24, 2008, 08:46:57 pm »
Napisał: pozio70
2008-07-06 16:19:01
----------------
  no na początek żeby zasmakować całkiem całkiem.
jeśli to ma byc cruzbike to wiekszy rozstaw osi bo przy małym trzensie i jakies sprężynki jak u mnie, proponuje moją konstukcje, nic skomplikowanego znaleźć tyl;ko jakiegoś spawacza i kontówkę niski srodek cięzkości swietna aerodynamika polecam rowerek w poscie niżej (jak zwrotne jest cruzbike :))

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #3 dnia: Września 24, 2008, 08:47:28 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-07 23:14:08
--------------
   Rower znam z youtuba i nie tylko . Fajna maszyna,ciekaw jestem czy fotel na sprężynach daje komfortową amortyzację? Sam robiłem eksperymenty z fotelem mocowanym w podobny sposób lecz z powodów konstrukcyjnych sprężyny miały tylko 2 cm skoku i jak dla mnie było to za mało. W planach na przyszłość jest SWB z pełnym zawieszeniem, po doświadczeniach z cruzbikiem uważam ze idea zintegrowania korby z układem kierownicy ma więcej wad niż zalet. Choć początkujących do cruzbika bym nie zniechęcał, daje sporo frajdy po opanowaniu.

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #4 dnia: Września 24, 2008, 08:47:57 pm »
Napisał: Griffon
2008-07-08 16:18:11
---------------
    ~Yin napisa?/a:
> uważam ze idea zintegrowania korby z układem
> kierownicy ma więcej wad niż zalet


OK a mógłbyś je jakoś wymienić? Jestem szczęśliwym posiadaczem i budowniczym FWD ze zintegrowaną ze sterami korbą i jakoś nie bardzo widzę te rzekome wady. Tylko pomiń proszę kwestię poślizgu przedniego koła przy ruszaniu na mokrej nawierzchni bo jeśli w Lublinie tego nie doświadczam to następnym miastem gdzie to chciałbym wypróbować jest San Francisco. No chyba, że za zaletę uznamy kilometr łańcucha i rolki wożone ze sobą przez tradycyjne SWB. He he "TRADYCYJNE SWB"... Chyba mi dowcip sam wyszedł niechcący

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #5 dnia: Września 24, 2008, 08:48:38 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-08 21:35:15
------------------
Poślizg przedniego koła na mokrej nawierzchni zdarza się na tyle rzadko ze możemy go pominąć. Najbardziej drażni mnie ruszanie pod górę - kiedy musimy się niespodziewanie zatrzymać i przerzutka jest na twardym przełożeniu ruszenie jest bardzo problematyczne. Brak amortyzacji przedniego widelca - konieczność zsiadania przed krawężnikiem by nie złapać sneka, występowanie przenoszenia drgań na kierownicę. Nie wiem czy w swojej poziomce masz podobne rozwiązanie jak w oryginalnym cruzbiku które pozwala na amortyzacje przedniego - jeśli tak to pewnie problem nie istnieje. Jak pisałem wcześniej - możliwe jest stracenie równowagi po najechaniu na wybój w jezdni - o ile w zwykłej poziomce skontrujemy to bez problemu to tu już nie jest tak łatwo. Ponadto miałem okazje pojeździć na LWB - cruzbike w porównaniu z nim wspina się po podjazdach gorzej, prawdopodobnie dla tego ze trzeba utrzymać płynniejszą kadencję. Żeby nie było ze tak krytycznie do tego podchodzę to po raz kolejny stwierdzę - cruzbike ma też sporo zalet: łatwość konstrukcji, wspomniany krótki łańcuch, i całkiem niezła zwrotność ( po opanowaniu  ). BTW wrzuć jak możesz fotki swojej maszyny niech oko naciesze

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #6 dnia: Września 24, 2008, 08:49:10 pm »
Napisał: pozio70
2008-07-08 23:08:33
-----------------
  opisane wady roweru z przednim napędem bende go nazywał cruzbike . występuja oczywiście ale tylo na poczatku kiedy jeszcze nie umiemy dobrze jezdzic bo w przeciwieństwie do innych poziomek

(cruzbikiem musimy nauczć sie na nowo jezdzic,)!!!

kiedy opanujemy jazdę nia zachodzi potrzeba kontrowania kierownićą a wręcz nie zachodzi potrzeba używania kierownicy. mozna jechac wogóle jej nie uzywając ba nawet nie kręcac pedałami ,cruzbik nie jest gorszy od zwykłej poziomki w jezdzie pod górke wiem coś o tym bo wykonałem cztery poziomki

a co do ruszania na dużym przełozeniu na zwykłej poziomce tez nie nalezy to do przyjemnosci tu ma przewage tylko tradycyjny rower bo mozemy stanąć na pedała . amortyzacja w moim cruzbiku działa nieżle ale sprężyny sa troche za twarde jeszce nie znalazłem odpowiednich

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #7 dnia: Września 24, 2008, 08:49:42 pm »
Napisał: pozio70
2008-07-08 23:20:25
----------------
    a że jest dobry nie tylko na początku na you tube jest filmik z gostkiem co zrobił low racera cruzbika do ścigania sie jak znajde to wstawie linka bo cruzbik cruzbikowi tez nie jest równy jak swb i low racer  tylko npęd ten sam z rowery zupełnie różne

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #8 dnia: Września 24, 2008, 08:50:09 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-09 15:24:59
----------------
  Ad. pozio70

W kwestii opanowania cruzbika doszedłem już do momentu jazdy bez rąk, więc to nie brak opanowania. Podejrzewam ze rożne spostrzeżenia na temat komfortu jazy na cruzbiku mamy ze względu na różnice w budowie naszych maszyn. Zgadzam się ze cruzbike cruzbikowi nie równy, po za tym każdy trochę inne oczekiwania wobec tego na czym jeździ Przy okazji - masz w swojej maszynie niski środek ciężkości - obserwujesz u siebie efekt autocentrowania podobny to tego jakie jest w flevobiku?

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #9 dnia: Września 24, 2008, 08:50:41 pm »
Napisał: Griffon
2008-07-09 18:31:31
-------------------
~Yin napisa?/a:
> BTW wrzuć jak możesz fotki swojej maszyny
> niech oko naciesze

Adresy do fotek są w watki "A co tak ciiicho..."
Albo po wejściu na www.fotosik.pl trzeba wpisać do searcha mój nick - tutejszy i zobaczysz wszystko jak jest zrobione.

Z tego co zauważyłem po dwóch zbudowanych Cruzbike'ach decydująca rolę pełni geometria przedniego koła (KĄTY!!!) oraz w miarę szeroka kierownica - kontrowanie przy ruszaniu jest dużo łatwiejsze. No i oczywiście podkreślana przez wszystkich i wszędzie pozycja jeźdźca. Ale to jakby konieczność w każdym poziomym rowerze. A ostatnio zastanawiam się nad wbudowaniem (w celach czysto eksperymentalnych) sterowania podsiodłowego. Tak z ciekawości, bo kierownica typu Aero spisuje sie doskonale. Ot żeby coś się działo..

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #10 dnia: Września 24, 2008, 08:51:13 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-10 21:51:58
----------------
   AD Griffon

Świetny koncept, połączyłeś prostotę konstrukcji z fajnym futurystycznym wyglądem . Pomysł z szeroką kierownicą też niezły, nie wpadłem na to. U mnie musiał bym trochę pokombinować bo kierownica jest blisko mnie ( celowo - bardziej 'zbita' sylwetka = mniejszy opór.)
Z kątami siedzenia u siebie też kombinowałem - to które jest na fotkach jest trzecim z wypróbowanych i chyba najbardziej optymalnym.

Mam parę pytań co do twojego roweru:

-Masz dosyć wysoko korbę- nie powoduje to trudności przy ruszaniu?
-Malowanie to lakier proszkowy czy coś innego?
-Mocowanie siodełka wygląda nad wyraz przyzwoicie - wycinane CNC, czy to gotowy element który można gdzieś dostać? (Chyba ze to tzn talent w rękach ).
-Na ile dokuczliwe są nierówności na drodze czy np przejazd przez tory lub jazda kostką brukową?
-Główka ramy to ucinka z standardowej ramy czy spawanie od podstaw?
-Co to za wspornik kierownicy? (Nie mogę odczytać z fotki producenta.) Jest fabryczny czy to przeróbka 2 mostków?
-To samo pytanie do kierownicy - da się takie kupić czy wyrób home made?
-Ile waży całość i jakie prędkości rozwija ?

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #11 dnia: Września 24, 2008, 08:51:42 pm »
Napisał: ~pozio7000
2008-07-11 16:58:00
-----------------
    a tu jest filmik dla tego co mówił ze cruzbik jest dla początkujacych
http://pl.youtube.com/watch?v=EWFk2NoOq5w

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #12 dnia: Września 24, 2008, 08:52:11 pm »
Napisał: ~Yin
2008-07-11 18:25:04
------------------
    W kwestii filmiku - podejrzewam ze podobne trudności początkowe występują na każdym rowerze poziomym. Każdy jest inny, ma inne zdolności motoryczne, więc w innym tempie uczy się 'od nowa' jazdy na rowerze.

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #13 dnia: Września 24, 2008, 08:52:46 pm »
Napisał: Griffon
2008-07-11 19:00:07
-----------------
~pozio7000 napisa?/a:
> a tu jest filmik dla tego co mówił ze cruzbik
> jest dla początkujacych
> http://pl.youtube.com/watch?v=EWFk2NoOq5w

Znam ten bajk - gość zbudował ich kilka - może kilkanaście - wliczając wszystkie wersje przeróbkowe i ściga się nim z powodzeniem

jarek_es

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 858
Odp: Cruzbike po Polsku - czyli jak zrobić prosty rower poziomy
« Odpowiedź #14 dnia: Września 24, 2008, 08:53:19 pm »
Napisał: Griffon
2008-07-11 19:17:21
-----------------

-Masz dosyć wysoko korbę- nie powoduje to trudności przy ruszaniu?

Proporcje wysokości siedzenia i korby dobrałem wg wielkości jakimi kierowała się niemiecka firma HP Velotechnik budując Speedmachine


-Malowanie to lakier proszkowy czy coś innego?

Proszek - pierwsza warstwa czarny a druga bezbarwny. Dość trwałe rozwiązanie - mam znajomego - zrobił za free

-Mocowanie siodełka wygląda nad wyraz przyzwoicie - wycinane CNC, czy to gotowy element który można gdzieś dostać? (Chyba ze to tzn talent w rękach).

To są zawieszki do koszyków rowerowych jakiejś niemieckiej produkcji - trochę przycięte, wypiłowane pilnikiem w łapkach, powiercone, pogwintowane gdzie trzeba i na koniec wypolerowane - też w łapkach


-Na ile dokuczliwe są nierówności na drodze czy np przejazd przez tory lub jazda kostką brukową?

Lublin to najbardziej dziurawe miasto w Pomrocznej - ale można się przyzwyczaić - miały być opony Big Apple - ale nie było 24 na składzie - albo jak był to bez paska, a 26 miała pasek - albo odwrotnie - wziąłem więc Marathony. Przynajmniej wyglądają tak samo ale trochę trzęsie - ogólnie da się z tym żyć

-Główka ramy to ucinka z standardowej ramy czy spawanie od podstaw?

Główka ramy i belka główna to stary Giant (PLN 20 na złomie)- wolałem uniknąć rzemieślniczego spawania w moim zasranym mieście. Do tego liczona była cała reszta. Geometrycznie liczyłem, - a wytrzymałościowo uznałem że Giant będzie ok - i jest.

-Co to za wspornik kierownicy? (Nie mogę odczytać z fotki producenta.) Jest fabryczny czy to przeróbka 2 mostków?

Totalna własna konstrukcja - dół to stary stalowy mostek - tzn sama obejma rury sterowej, do tego dospawana (TiG) dopiłowana w łapkach rurka podsiodłowa 28.6 (wewnętrzna) tak żeby w koniec wszedł mi typowy mostek regulowany Zoom - taki miałem w domu i zdał egzamin. Spory zakres regulacji mi wyszedł

-To samo pytanie do kierownicy - da się takie kupić czy wyrób home made?

25 zł w sklepie internetowym (CYKLOTUR) + proszek wg powyższego schematu.

-Ile waży całość i jakie prędkości rozwija ?

Nie ważyłem ale w rękach ciuteczkę mniej niż aluminiowy Kellys Scarpe mojego syna. Prędkości - na płaskim (w Lublinie rzadkość) 40 osiągam jak się napnę, 30 jedzie się w zasadzie bezproblemowo - ja mam 46 lat więc nie oczekuj wyników na miarę TdF
Z góry zwątpiłem przy 70 - a miał ochotę jeszcze iść