Autor Wątek: Centre hub steering - burza mózgów  (Przeczytany 10012 razy)

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Centre hub steering - burza mózgów
« dnia: Marca 07, 2011, 03:46:23 pm »
Heh, nie wiem za bardzo jak to nazwać po polsku. Może sterowanie wewnątrzpiastowe?  Nie ważne nazwy, ważne o co chodzi....



Więcej na temat samego motoru (swoją drogą bardzo ciekawy produkt  - lata 20 XX wieku !!!) jest tutaj

Codzi o to, żeby taką piastę skrętną zrobić do roweru. I tutaj potrzebuję Waszej pomocy. Jak Wy byście widzieli wykonanie czegoś takiego?

Z moich sugestii i rozważań:
zewnętrzną obudowę wykonać z rozbebeszonej piasty z dynamem lub z piasty motorowerowej, np. simson (usuwając jedną ze ścianek). Łożyska są dostępne w rozmiarach nawet do 100 mm (bodajże co 10 mm). A jak zrobić środek?
A może któremuś z Was uda się dotrzeć do gotowych rozwiązań? Bo ja szukam i nic....
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2011, 03:51:22 pm wysłana przez PrzemO »
Przerwa

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 07, 2011, 03:54:05 pm »
tak na szybko- chodzi o rozwiązanie takie jak w tej Bimocie?

nazywa się to chyba "wahacz pchany pojedyńczy"
o tu lepiej widać

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 07, 2011, 04:06:22 pm »
Tu nie chodzi o wahacz (są rozwiązania z pojedyńczym i podwójnym wahaczem) ale o samą piastę, w środku której, centralnie umieszczony jest mechanizm skrętny. Jak to wykonać z ogólnodostępnych części.

Swoją drogą, drugie zdjęcie pokazuje sprytny sposób ominięcia pakowania całego systemu w środek piasty. Oś skrętu jest centralnie w środku koła a jednak na zewnątrz. Dzięki za sugestię i proszę o więcej.

Coś w ten deseń:

Przerwa

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 07, 2011, 05:42:40 pm »
A nie lepiej zrobić jednostronnej piasty na zwrotnicy (tak jak w samochodach)+ cięgno sterujące? Rozwiązanie IMHO łatwiejsze do wykonania w warunkach domowych

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 07, 2011, 07:01:40 pm »
A nie lepiej zrobić jednostronnej piasty na zwrotnicy (tak jak w samochodach)+ cięgno sterujące? Rozwiązanie IMHO łatwiejsze do wykonania w warunkach domowych

Tomo, tu nie kryterium prostoty jest istotne, tylko koncepcji pojazdu. Najprościej jest wstawić zwykły wideł, ale właśnie tego nie chcę za żadne skarby robić.
Przerwa

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 07, 2011, 07:16:53 pm »





« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2011, 07:21:27 pm wysłana przez trajk-o-ciklista »
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 07, 2011, 09:11:55 pm »
Qrde, nie podkradajcie moich pomysłów ;D. O czymś takim zawsze marzyłem - 2 wahacze jednostronne, z tym, że w SWB, USS. Mike Burows jest the best.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

adriansocho

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 158
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 08, 2011, 08:36:13 pm »
Ja bym to nazwał "mechanizm skrętny wewnątrz piasty", albo "oś skrętna wewnątrz przedniej piasty".

Też o tym myślałem swego czasu (chociaż bardziej chodzi mi po głowie jednostronny wahacz tylny do roweru upright).

Nastaw się na początek na toczenie elementu wewnętrznego (i może zewnętrznego). Zastanów się nad tym, czy chcesz mieć hamulec przy piaście (pewnie tak, tym bardziej, że to przednie koło). Wewnętrzny element (zwrotnica) ma miejsca do nałożenia dwóch łożysk, oś obrotu, umożliwia dojście końcówki wahacza do tej osi obrotu (zastanów się, czy wahacz jedno czy dwustronny), oraz posiada ramię, do którego będzie zamocowany drążek kierowniczy. Zastanów się nad średnicą koła (to określa wielkość kołnierzy, oraz przekroje wahacza). Jak te parametry ustalisz, to zapraszamy ponownie i może nawet ktoś z nas narysuje jakiś projekt:)

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 10, 2011, 12:38:23 pm »
Mały update. Element skrętny w piaście - sprytnie wycięty kawałek przegubu krzyżowego z krzyżakiem, do którego przyspawane zostaną elementy ośki. Mocowanie  - klej do metalu (np. spawanie na zimno). Plus taki, że można łączyć ze sobą stal i alu (lub inne metale). Mocowanie przegubu do ścianki wewnętrznej łożyska (przy średnicach ok. 80-100 mm łożysko może mieć szerokość ok 60 mm). Do wewnętrznej ścianki łożyska również drążek skrętny. Całość osadzona w obudowie po piaście z dynamem lub piaście z motoroweru.

Tak to widzę metodą chałupniczą i za stosunkowo niewielkie pieniądze.
Przerwa

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 21, 2011, 02:12:11 pm »
Hmmm...robi się monoblog :)

Dziś wpadłem na to, to się dzielę, a co :D

http://www.tiermotor.com/Four-Bar%20Steering%20Mechanism.pdf

BLOG,w którym się popisują autorzy tego cuda...
Przerwa

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 27, 2012, 01:49:23 pm »
Naszła mnie chęć narysowania takiego "prostego" układu HCS i tu pojawia się zagwozdka: kąt pochylenia osi skręcania się koła nie jest problemem, można ustawić sobie dowolny, ale problemem jest odsuniecie osi kręcenia się koła od osi skręcania zwane "fork rake" "offset". Ja w P7 /P8 mam 12mm przy kole 20", w góralach na kołach 26" ta odległość wynosi czasem więcej niż 25mm. We wszystkich przeglądanych rozwiązaniach HCS to "fork rake" offset =0mm. Jaki może to mieć wpływ na geometrię i sposób prowadzenia się roweru?
« Ostatnia zmiana: Grudnia 28, 2012, 12:25:39 am wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 13, 2013, 05:50:26 pm »
Przecież w 99% trajek jest zero offsetu. Czyli trail jest taki ile da sam caster.(kąt główki).
Skoro caster można se ustawiać dowolny, to trzeba tylko poeksperymentować i sprawdzić w praktyce
jaki kąt (i trail) sprawdza się najlepiej.
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Centre hub steering - burza mózgów
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 13, 2013, 06:36:01 pm »
hmmmmmmmm, chyba dobrze knujesz.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800