Autor Wątek: Prosty napęd FWD  (Przeczytany 9210 razy)

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Prosty napęd FWD
« dnia: Stycznia 24, 2011, 09:07:03 pm »
Niestety nie chcę się pochwalić żadnym olśnieniem, którego doznałem tylko zasięgnąć porady w kwesti zawartej w temacie. Niestety, dola szalonego wynalazcy już taka jest, że jeszcze jednego nie skończy a już następne mu się w głowie roi. Mianowicie chodzi mi po głowie SWB z przednim napędem ale pozbawiony niedogodności skręcania razem z nogami i raczej nie sterowany tylnym kołem, na przednim widelcu z dwoma goleniami. Do tego miało by to być rozwiązanie oparte głównie na częściach rowerowych ewentualnie wzbogacone jakimś prostym cardanem lub przegubem półosi (samochód, quad), przekładnią kątową z jakiegoś elektronarzędzia. Generalnie coś maksymalnie uproszczonego, na dostępnych częściach. Widziałem kilka patentów, które spełniają kryteria funkcjonalne ale do uproszczonych raczej nie należały. Wiem, że to rozważanie z gatunku "zjeść ciastko i mieć ciastko", czyli przenieść napęd na koło pracujące w zmieniającej się płaszczyźnie i to w prosty sposób ale ... co 2 głowy .... . Może ktoś pomęczy się ze mną?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 24, 2011, 09:42:59 pm »
Chodzi Ci o rower z przednim kołem napędowym i skrętnym? Zerknij tu: http://picasaweb.google.com/Poziome/FWDZOXIInne# Z amortyzacją może być problem, choć widziałem już dwie konstrukcje w których coś takiego było wykonane.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 24, 2011, 10:10:57 pm »
Piękna kolekcja FWD :) Pięknie widoczne standardowe rozwiązanie w oparciu o dwie rolki.
Ale jak słyszę "cardan", to włączam zainteresowanie +5.. Tylko problem zrobi się "gorszy" niż w cruzbike: w czasie pedałowania rower będzie miał tendencję do skręcania na którąś stronę (i przy przekładni innej niż 1:1 będzie to bardzo ciężkie do opanowania)
RWS to piękna koncepcja. Obiecuje sobie, że sprawdzę praktycznie jej nierealizowalność (albo raczej niedziałalność, bo na modelach wygląda że działa  ??? )
« Ostatnia zmiana: Stycznia 24, 2011, 10:14:57 pm wysłana przez pajak_gdynia »

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 24, 2011, 10:13:06 pm »
Nie potrzeba żadnych kardanow czy innych przekladni, jak ma być prosto to niech będzie, łańcuch wytrzymuje ukosowanie ;)
Popelnilem dwa takie rowery (ha! Ale brzmi)
Opisałem go tu
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=960.0

Oraz wejdź na adres ze stopki roweremnadmorze.pl, w dziale "rower poziomy"

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 24, 2011, 10:21:14 pm »
Też mam takie obawy co do cardana. Natomiast zastanawiam się jak wielkie ukosowanie łańcuch jest w stanie wytrzymać i jakie temu towarzyszą dźwięki? Chodzi mi o zachowanie zachowanie pełnej sterowności jak w pionie a przy rozwiązaniach jak z tej galerii, nawet gdyby rolki prowadzące miały nie wiem jak wysokie ścianki boczne to kierownicę da się skręcić i tak tylko o niewielki kąt. A mi się marzy kierownica z zakresem pracy 140-150 st.

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 24, 2011, 11:20:26 pm »
Klon ZOX'a (FWD, pedały na stałym wysięgniku i ukosujący się łańcuch) skręca lepiej niż LowRacer RWD, w którym obie nitki łańcucha idą wzdłuż koła na rolkę pod fotelem. Sprawdzone empirycznie na zlocie HPV w Allegre we Francji, dawno temu (ja tam byłem i jeździłem). Znaczy manewrowalność ZOX'klona jest zbliżona do 12m autobusu, w przeciwieństwie do LowRacer'a RWD który zakręca jak 15m Solaris :)
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 25, 2011, 08:18:36 am »
Cardan jest może prosty, ale ma swoje wady. Pierwsza to zmiana prędkości obrotowej przy wygięciu. Można temu zapobiec stosując dwa połączone cardany. Warunek, oba muszą być wygięte o ten sam kąt. Druga sprawa to, to że cardan dobrze pracuje przy małym kącie, o ile dobrze pamiętam coś do 10-15 stopni. Przy dwóch daje to ok. 25 stopni w każdą stronę, więc w sumie niewiele.


gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 25, 2011, 08:21:36 am »
Też mam takie obawy co do cardana. Natomiast zastanawiam się jak wielkie ukosowanie łańcuch jest w stanie wytrzymać i jakie temu towarzyszą dźwięki? Chodzi mi o zachowanie zachowanie pełnej sterowności jak w pionie a przy rozwiązaniach jak z tej galerii, nawet gdyby rolki prowadzące miały nie wiem jak wysokie ścianki boczne to kierownicę da się skręcić i tak tylko o niewielki kąt. A mi się marzy kierownica z zakresem pracy 140-150 st.

hm... jesli chodzi o ukosowanie to odpowiem zwięźle : jest w stanie wytrzymać odpowiednio dużo, tam pracuje nie tylko łańcuch, ale rolki, napinacz, trzeba to zrobic tak jak AK47 ( zostawic odpowiednio duże luzy )
Dzwięki są standardowe, nie zauważyłem żeby było jakoś szczególnie głośno, rolki mam polimerowe o głebokości rowka odpowiadajacej grubości łańcucha.
Promien skretu jest bardzo przyzwoity, 140 stopni to jest skręt o 70stopni w jedna strone, po cholere taki skręt i jak często bedziesz tego używał ? przy dużych prędkościach i tak wystarczy mały ruch kierownikiem, przy małych nie jest to krytyczne, a do zakręcania na skrzyżowaniach zupełnie wystarcza. Czasami nie ma co rozmyslac nad sprawdzonymi rozwiazaniami.
Na LWB / RWD nie byłem w stanie zawrócić na ulicy, na SWB / FWD nie mam problemów

dwa filmiki

ujezdzanie prototypa
http://www.youtube.com/watch?v=gdm7rJcdu-w

jazda na kompozytowym
http://www.youtube.com/watch?v=wFe2FQU-BwQ

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 25, 2011, 10:41:06 am »
Też zrobiłem dwa takie :D

Nie powiem nic co do stopniu możliwego skrętu, bo nie przyszlo mi do głowy mierzyć takei coś,
ale powiem że z dużym kołem (26") i taka długością między kasetą a rolką,
rower zarwaca tak samo jak zwykły SWB. Zadnych dzwięków itp.
Weż łancuch w rękę i trzymaj na takiej długości jaka będzie od kasety do rolki,
i zacznyj go zakręcać - to sam zobaczysz ile się da.

Rób rower i sie nie martw, wsyzstko działa pięknie! :)


Pozdrawiam
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 25, 2011, 11:00:23 am »
Gemsi: a gdzie ty wyprowadzałeś ten swój rower na spacer? i kiedy?
Może jak następnym razem będziesz go wyprowadzał, to daj znać, ja wyprowadzę swój?
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 25, 2011, 11:01:05 am »
Gemsi: a gdzie ty wyprowadzałeś ten swój rower na spacer? i kiedy?
Może jak następnym razem będziesz go wyprowadzał, to daj znać, ja wyprowadzę swój?
jakos końcem listopada :)

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 25, 2011, 03:33:47 pm »
Też tak czułem, że nie ma co wyważać już otwartych drzwi. Skoro ludzie tak jeżdżą to znaczy, że to działa, zresztą na filmikach pokazałeś, że całkiem skutecznie. A prostszego rozwiązania raczej nie ma. Moje obawy o zakres pracy steru biorą się stąd, że mam duże skłonności do zjeżdżania z asfaltu a w terenie ster pracuje w większym zakresie.

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 25, 2011, 04:59:34 pm »
A prostszego rozwiązania raczej nie ma. Moje obawy o zakres pracy steru biorą się stąd, że mam duże skłonności do zjeżdżania z asfaltu a w terenie ster pracuje w większym zakresie.


A to w tym zakresie Ci nie pomoge, ja w 2010 zjechalem na asfalt :)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 25, 2011, 05:42:28 pm »
Jak to powiedział znajomy.. Żeby jeździć szybko w terenie trzeba ruszać głową a nie kierownicą.

Ostre skręty przy większej prędkości nie są w ogóle możliwe, no chyba że masz (albo chcesz posiąść) umiejętności kaskaderskie (parę filmików "chłopców podskakiwaczków" nawet na tym forum się przewinęło). Jazda w terenie jest szczególnie "niebezpieczna" bo co chwilę potrafi przytrafić się jakiś piasek/jeszcze głębszy piasek. A inna sprawa, że nawet w lesie ciężko jest znaleźć miejsca w których trzeba robić "z"ki (a i tak wtedy.. kuperek w górę i dygamy z buta).

Temat terenowego pozioma już był dyskutowany, np http://forum.poziome.pl/index.php?topic=978.0

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Prosty napęd FWD
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 25, 2011, 07:23:39 pm »
Moje obawy o zakres pracy steru biorą się stąd, że mam duże skłonności do zjeżdżania z asfaltu a w terenie ster pracuje w większym zakresie.


Hmm, ciekawy jestem twojej definicji "zjeżdżania z asfaltu".
W każdym razie trzeba mieć na uwadze że napęd na przednie koło nie może się pochwalić dużą przyczepnością nawet na asfalcie,
a nie chcę myśleć jak by to wyglądało w terenie.
Na płaskiej utwardzonej ścieżki, z terenową oponą to może jeszcze pojedzie,
ale pod górkę .. ?
Jeszcze nie widziałem poziomu "terenowego" z napędem na przód, i pewnie to coś oznacza.

Żebym nie oddalał się od tematu, umieszczą swoje myśli na temat terenowej poziomki w właściwym wątku.
 
 

Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------