Autor Wątek: POZIOM - dywagacje na temat założeń.  (Przeczytany 16646 razy)

st_x

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #30 dnia: Października 18, 2010, 01:13:50 pm »
Wyobrażacie sobie siły działające w pionie na boom pod naciskiem ale pomyślcie jeszcze o dużych siłach skręcających ten profil, bo są takie. Dlatego rury są lepsze choć o wiele bardziej kłopotliwe w obróbce dla amatora niż profile (profile przenoszą większośc obciążeń ze skręcania na rogi). I dlatego nie za dobre są profile o wielkiej dysproporcji szerokości i wysokości bo to zazwyczaj oznacza że w którąś stronę są zbyt mało sztywne, wiadomo że np. 80x50 tam nikt nie wsadzi ;)

Witam

Wracając do WĄTKU (napędowego) - jakie przełożenie (rozmiar przedniego blatu) jest WYSTARCZAJĄCE (na powiedzmy 90% trasy) przy złożeniach:
-  TYŁ 28 cali,
- 307% przekładni

Mi wychodzi  przód - ok. 42/44 zębów ????? (szyblko - płasko) i 39/38 - wolniej/stromiej.


Co  do przekrojów proflii:
- na bomie pziomki SWB - siły skrecające w porównaniu z gnącymi są (moim zdaniem)  minimalne.
- pomiędzy "sterami" a siodełkim i tuynym kołem - w zasadzie się tylko GNIE i to w pionie (dość "brulanie" na polskich dziurach..
- w LWB - w zasadzie jak w klasyku (patrz konstrukcje kratownicowe np: z galerii - 90% to sztywność w pionie - suport w pobliżu sterów to obciążenia w "optymalnym" punkcie.
e
Pozdrawiam

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #31 dnia: Października 18, 2010, 01:29:50 pm »
Witam

Wracając do WĄTKU (napędowego) - jakie przełożenie (rozmiar przedniego blatu) jest WYSTARCZAJĄCE (na powiedzmy 90% trasy) przy złożeniach:
-  TYŁ 28 cali,
- 307% przekładni

Mi wychodzi  przód - ok. 42/44 zębów ????? (szybko - płasko) i 39/38 - wolniej/stromiej.

Ja mam obecnie koło napędowe 28", piasta Nexus 8, zębatka przód 39, tył zębatka 20. Jeżdżę obecnie głównie po płaskim i brakuje mi ... "górnego przełożenia". Moim zdaniem przełożenie 2:1 to minimum (czyli np. 40/20) żeby "nie mulić" na trasie. Mam też (czasami) stromy odcinek gdzie wjeżdżam na wiadukt i spokojnie wjeżdżam na najniższym przełożeniu. Tylne zębatki są tanie (10 zł??) więc w razie czego wyregulujesz sobie przełożenie "pod siebie".
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 01:42:56 pm wysłana przez Maciej Długosz »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #32 dnia: Października 18, 2010, 01:49:46 pm »
Co do napędu:
* w poprzednim Nr5 (SWB, USS, 20"-28"), z napędem na koło 28" miałem z przodu 52-42-30T jak mieszkałem w Grenoble, czyli u bram Alp a potem, po powrocie do wAw miałem 52-42T. Z tyłu, cały czas było 11-34T 8 biegów. Układ sprawdzał się dobrze, choć lepszy byłby tył 11-32T, 8biegów. Kaseta 11-34 8biegów jest strasznie źle zestopniowana na pierwszych biegach.
* P6 żony (SWB, ASS, 20"-26") przy napędzie na koło 26" ma zamontowaną z przodu moją starą zębatkę 52-42-30T i nowy tył 11-34T 8biegów. Żonie ten układ nie przeszkadza, ja nim bardzo rzadko jeżdżę (za mały dla mnie), więc nie czuję problemu.
* Mój obecny P7 (SWB, ASS, 20"-26") z napędem na koło 26": z przodu mam 58-42T a tył 11-34T 9biegów. Sprawdza się rewelacyjnie, raczej nie brakuje mi przełożeń ani po płaskim ani pod mniejsze górki ani z górki, jedyny "minus ujemny" to cena kaset i łańcuchów 9biegów. Jak w przypadku Nr5 kaseta 11-32T 8biegów byłaby lepsza. Może jak bym miał więcej kasy, to do cywilnych zastosowań na Mazowszu zamiast wyścigowej 58T dałbym 56T - łatwiej ruszać na pierwszym biegu, bardziej się kaseta zużywa bo częściej sięgałbym do dziewiątego biegu, ale to nie jest bardzo konieczne.
Tak czy siak, na nizinach i koła napędowego 28" dał bym z przodu korby szosowe 52-42T, przy większych możliwych podjazdach 52-39T a w góry szosową 3biegową korbę 52-42-30T.
Do projektowanego LowRacera (2x20", FWD) będę ładował korby 62(65?)-52T i kasetę 8biegów 11-32T
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2010, 07:01:09 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800