Autor Wątek: POZIOM - dywagacje na temat założeń.  (Przeczytany 16625 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #15 dnia: Października 14, 2010, 01:22:12 am »

Cytuj
39t i kaseta 11-34t pozwalają podjechać praktycznie wszystko (szosa/ szutry)
Na poziomce? I naprawdę na każdą górkę podjedziesz? (no chyba, że z przodu masz jeszcze 26..)


Tak na  poziomce, a podjazdy w rozumieniu miejsc gdzie aktualnie jeżdżę czyli w promieniu +-100km od Katowic.

st_x

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #16 dnia: Października 14, 2010, 08:01:08 am »
Hmmm. "Skrzynia biegów" będzie bardzo szeroka. Można wykorzystać taka od hamulca rolkowego: na ten wielowpust dostępne są koronki (widziałem takowe w czasie poszukiwania "ostrego koła"). Problem polega tylko na tym, że piasta z tyłu też musi być dwustronna (bo łańcuch będzie "po drugiej stronie", nie można po prostu przekręcić..) Czyli w czasie jazdy drugi łańcuch cały czas będzie "jechał" i kręcił "sprzęgłem", wydajność raczej nie będzie najlepsza..

Osobiście bym pomyślał o trzecim łańcuchu i "dual-drive" (albo nawet 3 drive, ale to chyba byłoby już przegięcie). Middrive (wszelakiej maści) nie mają chyba najlepszej "opinii" (na forum i w ogólności)

A z innej beczki.. Na kadencji 80 jedziesz 30km/h? Noga-cegła, kolana ze stali  ::)

Cytuj
39t i kaseta 11-34t pozwalają podjechać praktycznie wszystko (szosa/ szutry)
Na poziomce? I naprawdę na każdą górkę podjedziesz? (no chyba, że z przodu masz jeszcze 26..) W Ustrzykach stawiam piwo!

Ja na pionowej "krówce" holenderskiej (38+nexus 8 z 19) czuję że z bagażem pod okoliczne górki bym nie podjechał, nie mówiąc o gorszych (na które jeszcze nie wjeżdżałem). Myślę o założeniu 22 albo nawet 24 coby lepiej się wspinała, przy kadencji 100 to jakieś 30km/h. Za autami jeździć nie planuję :) (no, w sumie.. rower żony)

AD : Yin: pierwsza istotna (praktyczna) informacja to 39 przód i 11:34 tył (czyli 39 przód i 309% - czyli prawie NEXUS 8) - i da się jeżdzić..:)
AD: pajak-gdynia - w NEXUSUE spokojnie da się zamontować zębatkę do kołnierza Z TEJ SAMEJ STRONY co "oryginalna " zębatka  tak więc nie trzeba miec pisaty tyłuozebatkowanego dwustronnie.
dodatkowo - moze to przerost FORMY - ale można założyć drugiego nexsusa standardowo w kole i wtedy !!!!! -  - 942 % rozpiętości!!! (a jak sie pokombinuje to te 15 biegów można sterować pojedynczą manetką....)

Co do kadencji (80 obr - 30 km/h) - coś do obliczeń założyć musiałem - , a na licznik z kadencja żal było kasy, ale jak ktoś "organoleptycznie" stwierdzi że to raczej 100 obr - to zaraz moge to poprzeliczać :) . Spadnie teoretyczna predkość MAXYMALNA (i tyle)...
« Ostatnia zmiana: Października 14, 2010, 08:03:25 am wysłana przez st_x »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #17 dnia: Października 14, 2010, 05:33:46 pm »
Cytuj
w NEXUSUE spokojnie da się zamontować zębatkę do kołnierza Z TEJ SAMEJ STRONY co "oryginalna " zębatka  tak więc nie trzeba miec pisaty tyłuozebatkowanego dwustronnie

Czarny "dekielek" raczej wiele nie zniesie.. Więc musiałaby być chyba z 35 zębów zamocowana "zamiast" szprych. Vmax będzie piękny, ale ruszyć tym to będzie problem.

Jeszcze jedną rzecz znalazłem: jednorzędowy wolnobieg można założyć odwrotnie i zablokować kontrą (piasty Novatec mają kontrę; Maciej, coś dla ciebie: wolnobieg może być zakładany po lewej stronie dla silników elektrycznych). Trochę to ratuje wydajność układu.

95-97. Przy zbyt ciężkim przełożeniu (zbyt ciężkim) spadała do tych 70-80 (albo i gorzej), ale "wyniki" wcale nie bywały nawet dobre. Na ścigaczu nawet już nie zakładam kaset z 11ką, bo nie ma po co (kondycja niestety podupadła, nawet marnych 50km/h nie pociągnę dłużej niż parę minut, a nawet wtedy jadę raczej na 15)

st_x

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #18 dnia: Października 14, 2010, 07:15:14 pm »
Cytuj
w NEXUSUE spokojnie da się zamontować zębatkę do kołnierza Z TEJ SAMEJ STRONY co "oryginalna " zębatka  tak więc nie trzeba miec piasty tyłu "ozebatkowanego" dwustronnie

Czarny "dekielek" raczej wiele nie zniesie.. Więc musiałaby być chyba z 35 zębów zamocowana "zamiast" szprych. Vmax będzie piękny, ale ruszyć tym to będzie problem.

...

Witam

ZARAZ zaraz  ;D - po pierwsze primo na TYLNYM kole można mieć DOWOLNĄ zębatkę. W założeniu tylne koło jest "na ostro" więc te c.a. 35 zębów na kołnierzu NEXUSa moze napędzać 35 na tylnym kole....(35 - tak dla ułatwienia  8)).

... a jakby jeszcze do tego tylne koło zbudować na bazie przedniej piasty i zamiast amortyzowanego trójkąta tylnego zawieszenia pójść z ramą do góry za plecami (i tak "coś tam jest" - bo i damper i oparcie fotelika trzeba gdzieś zamocować) i wstawić "prawie pionowo" zwykły przedni widelec (z zablokowana możliwością obrotu - of course  ;D i może troszkę utwardzony...).

PS> W galerii jest trzykołowiec z "zakręconym" napędem, gdzie właśnie NEXUS robi za gear-box pod siedzeniem (zębatkę ma "z drugiej strony" - ale i tak DUŻĄ - mocowaną do kołnierza.
 


Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #19 dnia: Października 15, 2010, 01:53:10 pm »
W kwestii materiału na ramę: czy stalowy profil 35x35x1.5 na ramę eksperymentalnego low-racera w stylu ZOX będzie odpowiedni? czy może wziąć 40x40x1.5? Chciałbym w tani sposób (między innymi poprzez zwykłe spawanie elektryczne u znajomych) zrobić próby geometrii takiego roweru, żeby potem się przymierzyć do docelowej konstrukcji z EN-AW 6060.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

gemsi

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1616
  • carbon matters
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #20 dnia: Października 15, 2010, 02:16:36 pm »
Chciałbym w tani sposób (między innymi poprzez zwykłe spawanie elektryczne u znajomych) zrobić próby geometrii takiego roweru,

He, jednak nie wytrzymales :)

bzaborow

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 151
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #21 dnia: Października 15, 2010, 02:27:50 pm »
W kwestii materiału na ramę: czy stalowy profil 35x35x1.5 na ramę eksperymentalnego low-racera w stylu ZOX będzie odpowiedni? czy może wziąć 40x40x1.5? Chciałbym w tani sposób (między innymi poprzez zwykłe spawanie elektryczne u znajomych) zrobić próby geometrii takiego roweru, żeby potem się przymierzyć do docelowej konstrukcji z EN-AW 6060.

pewnie da rade... ale ja bym w to w bardzo duzym przyblizeniu rozrysowal chocby we frame2d i sprawdzil rzad wielkosci. IMHO przy glowce i przy "przelamaniu" moze byc problem (ale nie musi).
BTW. nie wiem jak Ty masz z cierpliwoscia/niecierpliwoscia, ale ja tak podchodzilem do budowy kompozytowego flevo... i jezdze juz 3 lata na stalowym, ktory mial jedynie posluzyc do taniego wyprobowania geometrii wlasnie. Na poczatku szacowalem mu max 2-3 miesiace zycia, a potem okazalo sie, ze byl za dobry... no i zostal;)

PS. do prob geometrii zrob sobie latwa mozliwosc regulacji owej geometrii - inaczej moze Ci byc zal ciac cos calkiem niezlego w poszukiwaniu lepszego;)
« Ostatnia zmiana: Października 15, 2010, 02:30:00 pm wysłana przez bzaborow »
bartek maupa bzaborow.org

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #22 dnia: Października 15, 2010, 05:14:21 pm »
Prototyp będzie miał długi, mocno pochylony bom (ukośny), po którym będzie można prawie dowolnie przesuwać suport (2x U-śruby, blacha i nakrętki) co da mi rozeznanie w wysokości suportu nad fotelem oraz dużą regulację wzdłużną i kątową fotela, żeby lepiej się dopasować do suportu. Prototyp na pewno będzie też sztywny bo ma być prosty i tani, ale się zastanawiam, czy docelowego nie zrobić z amortyzowanym tyłem (na jednej warstwie odbojów czyli na 2 sztukach). Docelowy mógłby też mieć jednostronny wahacz (lub sztywne ramię) z tyłu.

Gemsi: no kurde, nie mogę odstawać, jestem ambitny i zawsze o takim marzyłem a teraz mam lepsze argumenty, żeby przekonać żonę do tej budowy.
Bzaborow: ja tą ramę w SolidWorksie będę projektował.
« Ostatnia zmiana: Października 15, 2010, 09:14:40 pm wysłana przez Franc »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

st_x

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #23 dnia: Października 15, 2010, 09:34:20 pm »
W kwestii materiału na ramę: czy stalowy profil 35x35x1.5 na ramę eksperymentalnego low-racera w stylu ZOX będzie odpowiedni? czy może wziąć 40x40x1.5? Chciałbym w tani sposób (między innymi poprzez zwykłe spawanie elektryczne u znajomych) zrobić próby geometrii takiego roweru, żeby potem się przymierzyć do docelowej konstrukcji z EN-AW 6060.

Witam
Czy mógłbym prosić o uzasadnienie tego KWADRATU??

Sztywniejszy "w pionie" niż 35x35 jest już 40 x 30 (masa taka sama).
Podobnie z rurami - wiadomo że powinny być owale - a wszyscy "okrągłe"...

Pozdrawiam

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #24 dnia: Października 16, 2010, 03:33:35 pm »
Jeżeli chodzi o alu, to argument jest taki, że 40mm szerokości profilu to za mało, 45mm jest na styk, 50mm jest optymalnie, co do wysokości: 40mm jest zdecydowanie za mało, 45mm na styk, 50mm jest optymalnie, 60mm jest już trochę przewymiarowane. A teraz przeczhodzimy do katalogu profili alu i wychodzi 40x40 za mało, 40x50 nie ma, 40x60 w jedną stronę za mało, w drugą za dużo, 45 jest tylko na 45 czyli na styk, 50x50 jest optymalnie, 50x60 nie ma. I stąd najlepszy jest kwadrat 50x50mm, ostatecznie 45x45mm jak ktoś jest lekki i mały.
Ze stalą jest podobnie: ograniczony wybór prostokątów, więcej jest profili kwadratowych.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #25 dnia: Października 16, 2010, 05:35:49 pm »
Wyobrażacie sobie siły działające w pionie na boom pod naciskiem ale pomyślcie jeszcze o dużych siłach skręcających ten profil, bo są takie. Dlatego rury są lepsze choć o wiele bardziej kłopotliwe w obróbce dla amatora niż profile (profile przenoszą większośc obciążeń ze skręcania na rogi). I dlatego nie za dobre są profile o wielkiej dysproporcji szerokości i wysokości bo to zazwyczaj oznacza że w którąś stronę są zbyt mało sztywne, wiadomo że np. 80x50 tam nikt nie wsadzi ;)
Jakub Sałata

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #26 dnia: Października 16, 2010, 06:04:52 pm »
... rury są lepsze choć o wiele bardziej kłopotliwe w obróbce dla amatora niż profile ....

I wygląd bardziej profesjonalny.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #27 dnia: Października 16, 2010, 06:07:32 pm »
I wygląd bardziej profesjonalny.

Np. elegancką kopię Azuba można zrobić ;)
Jakub Sałata

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #28 dnia: Października 16, 2010, 06:11:29 pm »
No cóż jak się nie ma czasu na eksperymenty, ani środków na oryginał.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: POZIOM - dywagacje na temat założeń.
« Odpowiedź #29 dnia: Października 17, 2010, 05:09:30 pm »
W kwestii materiału na ramę: czy stalowy profil 35x35x1.5 na ramę eksperymentalnego low-racera w stylu ZOX będzie odpowiedni? czy może wziąć 40x40x1.5? Chciałbym w tani sposób (między innymi poprzez zwykłe spawanie elektryczne u znajomych) zrobić próby geometrii takiego roweru, żeby potem się przymierzyć do docelowej konstrukcji z EN-AW 6060.

pewnie da rade... ale ja bym w to w bardzo duzym przyblizeniu rozrysowal chocby we frame2d i sprawdzil rzad wielkosci. IMHO przy glowce i przy "przelamaniu" moze byc problem (ale nie musi).

Żeby mieć obawy z głowy wystarczy wzmocnić na "węzłach" i zgięciach (oraz tam gdzie będzie główka ramy), tu np. użyty został kwadratowy profil stalowy ze zwykłej konstrukcyjnej stali, 40x40x1,5mm:



Wyobrażacie sobie siły działające w pionie na boom pod naciskiem ale pomyślcie jeszcze o dużych siłach skręcających ten profil, bo są takie. Dlatego rury są lepsze choć o wiele bardziej kłopotliwe w obróbce dla amatora niż profile (profile przenoszą większośc obciążeń ze skręcania na rogi).

Rury nie są jakimś "cudownym" rozwiązaniem. Są dobre, owszem i nadają się szczególnie dobrze na osie i wały - tam gdzie non stop działają siły "promieniowe". Zgoda. Ale w ramie roweru? Pominąłeś rozmaite firmy rowerowe które z powodzeniem używają profili kwadratowych jako profile na ramy i na "boomy": Antrotech, Altena, Zox, KMX, Sinner, Quest, itd.

Tutaj jest aluminiowa rama velomobila Mango/Quest. Cała przednia i środkowa sekcja wykonana jest z profilu kwadratowego/ prostokątnego - również w okolicy korb - czyli również tam gdzie działają non stop siły skręcające.



Tylny wahacz też może być o przekroju prostokątnym/ kwadratowym ---> poniżej będzie tego przykład w postaci Flevo-Bike Greenmachine.

Tu bardziej chodzi o estetykę rury, to że rura ładniej aniżeli kwadrat/ prostokąt wygląda a nie o jakieś niesamowite siły. Rura będzie trochę lżejsza - to jest jej główna technologiczna zaleta. Profil kwadratowy 40x40x1,5mm waży więcej niż rura o średnicy fi 40, ścianka 1,5mm. Wedle takiego podejścia ramiona korb rowerowych powinny być w przeważającej mierze okrągłe - bo na korby tak samo działają siły skręcające. To teraz wystarczy spojrzeć jakie korby są na rynku. Tylko korby "Tune"?

[...] I dlatego nie za dobre są profile (prostokątne) o wielkiej dysproporcji szerokości i wysokości
bo to zazwyczaj oznacza że w którąś stronę są zbyt mało sztywne, wiadomo że np. 80x50 tam nikt nie wsadzi

Spójrz na Flevo-Bike. "Dali radę" i wcale te ich rowery nie mają "zbyt mało sztywnej ramy":



« Ostatnia zmiana: Października 17, 2010, 07:22:04 pm wysłana przez Maciej Długosz »