forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Galerie => Wątek zaczęty przez: F.O.R.E.S.T w Czerwca 18, 2010, 03:43:06 pm
-
Jako inżynier starej daty :) borykając się z problemami kooperacji z pobliskimi warsztatami, i nie mogąc się doczekać ukończenia pierwszego pojazdu i dziewiczej jazdy, postanowiłem pójść starą dobrą drogą i zbudować makietę-prototyp !
Przy okazji przeglądania różnych "poziomych" stron przez ostatnie miesiące natrafiłem na ciekawe projekty wykonane z drewna i materiałów pochodnym. Dodatkowo zainspirowany galerią Yina (chylę czoła) nabyłem połać sklejki i zabrałem się do rżnięcia ;)
Cel był taki by zachować geometrię docelowej ramy z wszystkimi kątami, ustawieniem siodełka itd. i sprawdzić czy to co nasmarowałem w projekcie się sprawdzi, a przy okazji zobaczyć co z takiej sklejki da się wystrugać :) i jaki ten materiał ma w sobie potencjał jeśli chodzi o poziomki. Nad wszystkim oczywiście królowała idea nadrzędna mianowicie dobra zabawa, tak więc całość potraktowałem z lekkim przymrużeniem oka ;)
poniżej pierwsze foty jeszcze w fazie konstrukcyjnej:
(http://i987.photobucket.com/albums/ae358/BIGFOREST/makieta%20-%20rakieta/targi005.jpg)
(http://i987.photobucket.com/albums/ae358/BIGFOREST/makieta%20-%20rakieta/targi004.jpg)
Jak widać wszystko jeszcze polepione na taśmę i ślinę :D ale jakoś trzyma się kupy
(http://i987.photobucket.com/albums/ae358/BIGFOREST/makieta%20-%20rakieta/targi006.jpg)
i na koniec foto w próbnego przelotu:
(http://i987.photobucket.com/albums/ae358/BIGFOREST/makieta%20-%20rakieta/impreza003.jpg)
rower, jeśli tak go można nazwać, jest jeszcze w fazie wysokiego niedorobienia. Wprawne oko zauważy pewnie, że kierownica (tymczasowa) zawiera elementy drewniane (konkretnie resztki parkietu :)), ale już nie mogłem się doczekać pierwszej jazdy.
Niniejszym czuje się pełnowartościowym, rozdziewiczonym członkiem braci poziomej !
Wrażenia z jazdy super, co prawda na razie osiągi zerowe, za to frajda niesamowita! Przy pierwszej próbie miałem ustawione zbyt ciężkie przełożenie (brak kierownicy = brak manetek = brak sprawnej przerzutki) trudno mi było wystartować. Dodatkowo fotel mam ustawiony raczej "rejsowo" co nie ułatwia na początku. Wystarczyło jednak dobrać lżejsze przełożenie i już można było zrobić pierwszą rundę po okolicy i obserwować opadające szczeki przechodniów. BTW jakiś dzieciak na quadzie zbaraniał totalnie jak mnie zobaczył i zatarasował mi drogę o mało co nie doprowadzając do pierwszej kolizji. Nie dodałem wcześniej, że z powodu dużego parcia na pierwszą jazdę nie traciłem cennego czasu na zamontowanie hamulca ;D
Ponadto jako że makieta-rakieta jest tylko makietą nie jest zbyt sztywną konstrukcją i faluje niemiłosiernie podczas jazdy co dodatkowo zwiększa chill factor ;) Myślę że tego typu konstrukcję mogłyby służyć jako trenażery równowagi (albo odwagi przy większych prędkościach).
W każdym razie radość chwilowo opadła bo maszyna na razie wróciła do pitstopu i czeka na dokończenie i montaż co poniektórych, jak widać niezbędnych elementów typu hamulce ;D
Dalsze relacje wkrótce...
[gdzie drwa rąbią tam czasem poziomy powstają]
-
to gratulacje
mam nadzieje że uda ci się do zlotu zrobić metalowego rumaka
-
to gratulacje
mam nadzieje że uda ci się do zlotu zrobić metalowego rumaka
E tam... metalowe to wszyscy mają, a drewniak to jest ewenement! ;)
Dołączam się do gratulacji
-
Świetny jest :) Drewniane konstrukcje mają w sobie 'coś'. Jeszcze jak by go ładnie wykończyć bejcą + wosk, tak by było widać że to drewno.. Tradycyjnie spytam o wagę ( tu się pewnie coś jeszcze będzie zmieniać ale tak +- na razie). I więcej fotek proszę co by sobie oczy nacieszyć :)
Aaa - nie skrzypi czasem podczas jazdy?
-
Świetny jest :) Drewniane konstrukcje mają w sobie 'coś'. Jeszcze jak by go ładnie wykończyć bejcą + wosk, tak by było widać że to drewno.. Tradycyjnie spytam o wagę ( tu się pewnie coś jeszcze będzie zmieniać ale tak +- na razie). I więcej fotek proszę co by sobie oczy nacieszyć :)
Aaa - nie skrzypi czasem podczas jazdy?
No najpierw muszę go skończyć, a potem zajmę się wykańczaniem ;)
Co do wagi, no... na tym polu poległem ;) Nie ma co ukrywać maszyna jest ciężka. Już podczas konstrukcji okazało się, że potrzebne są wzmocnienia - wszędzie ! Inaczej pewnie jazda przypominałaby jazdę na żmii, albo pythonie ;D Niestety nie mam żadnej możliwości zważenia pojazdu, a porównanie mam tylko do "pionocypedów", które posiadam więc jest chyba ono nieadekwatne.
Myślę, że dużo lepsze parametry można by osiągnąć używając cieńszej sklejki i przygotowując własnoręcznie laminat z kilku jej warstw. To co kupuje się w markecie jest zdecydowanie zbyt giętkie. Chociaż z drugiej strony po drobnej analizie stwierdzam, że być może błędna jest sama konstrukcja - w związku z tym że sklejka jest giętka główne profile ramy, jak widać umieszczone są "na sztorc". Tym samym rower nie ugina się pod moim ciężarem, ale niestety pracuje na boki = straty podczas "deptania" i tendencje do falowania. Gdyby zastosować płaty sklejki umieszczone poziomo (oczywiście wymaga to całkowicie nowej koncepcji) możnaby zyskać na sztywności bocznej i jednoczenie sprawić, że rama uginałaby się góra-dół co mogłoby być akurat efektem całkiem pożądanym i niwelującym nierówności drogi. To tyle wniosków z warsztatów sklejkowych:)
Na koniec dodam, że byłem mile zaskoczony, bo NIE skrzypi. Całość połączyłem śrubami i dodatkowo klejem.
Muszę jeszcze dopracować sztywność bomu bo na razie jest żałosna, no a potem czekać na bezdeszczową pogodę :)
Co na razie cieszy to że konstrukcja pod względem geometrii wydaje się być trafiona, więc w przyszłości stalowy rumak (a raczej aluminiowy) ma szansę nie trafić na złom zaraz po wykonaniu :D
-
Muszę jeszcze dopracować sztywność bomu bo na razie jest żałosna, no a potem czekać na bezdeszczową pogodę :)
wstaw poziome listwy ( na górze i dole ) robiąc pełną zamkniętą skrzynkę (na zdjęciach wydaje mi się że masz tylko kawałek dystansu przy suporcie )
Jaka grubość sklejki ??
PS.
moje początki http://picasaweb.google.pl/rzmarek63/MojePoziomki#5257107527764514690
-
Pewnie widziałeś podobny projekt studentów z usa, oni miedzy płytami dla zwiększenia sztywności zastosowali płyty z pianki montażowej ( nie pamiętam dokładnie nazwy zastosowywanego materiału ale wątek jest do znalezienia na forum).
-
wstaw poziome listwy ( na górze i dole ) robiąc pełną zamkniętą skrzynkę (na zdjęciach wydaje mi się że masz tylko kawałek dystansu przy suporcie )
Jaka grubość sklejki ??
w części środkowej, mniej więcej pod fotelem są już takie wzmocnienia. Na bomie planuję dokładnie to samo... tylko ten czas >:(
sklejka 10mm, chciałem 12, ale castorama poległa ;)
-
Pewnie widziałeś podobny projekt studentów z usa, oni miedzy płytami dla zwiększenia sztywności zastosowali płyty z pianki montażowej ( nie pamiętam dokładnie nazwy zastosowywanego materiału ale wątek jest do znalezienia na forum).
widziałem takie jedno zdjęcie, w pewnej galerii ;), i dałem się nabrać na sztywność ramy wykonanej prze tego ziomka:
(http://lh3.ggpht.com/_hFe7H_ZP5Zk/S27z2k0mZQI/AAAAAAAABe8/bTBWRNu_N3M/s640/100_3436.jpg)
Początkowo wykonałem całość dokładnie w takiej technologii:
(http://lh4.ggpht.com/_hFe7H_ZP5Zk/S27z3wPqR3I/AAAAAAAABfA/oq3B8vLfuPs/s640/100_3408.jpg)
Potem okazało się, że jest miękko i trzeba dołożyć mięsa ;)
Nie pamiętam, czy widziałem jakieś projekty akurat z USA, ale jeżeli chodzi o projekty sklejkowe to każdemu polecam:
http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003 (http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003)
Super materiał !
-
Samo drewno to już naturalny kompozyt a sklejka to kompozyt z kompozytu ;)
Widziałem kiedyś stronę z rowerami szosowymi wykonanymi z rur z drewna, tzn. drewno wysokiej jakości frezowane wewnętrznie aby nie był to lity kloc. Muszę poszukać żeby później podlinkować.
-
Chmm..
Zapraszam do lektury:
http://www.google.pl/search?um=1&hl=pl&safe=off&client=opera&rls=pl&q=wooden%20bikes&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw (http://www.google.pl/search?um=1&hl=pl&safe=off&client=opera&rls=pl&q=wooden%20bikes&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw)
plus mój faworyt:
http://blog.borisbeaulant.com/category/tricycle-en-bois/page/2/ (http://blog.borisbeaulant.com/category/tricycle-en-bois/page/2/)
-
Nie pamiętam, czy widziałem jakieś projekty akurat z USA, ale jeżeli chodzi o projekty sklejkowe to każdemu polecam:
http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003 (http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Recumbent-Building-workshop-2003)
Super materiał !
Dokładnie o to mi chodziło. Niestety nie pamiętam gdzie na forum był temat, trzeba pobawić się wyszukiwarką.
-
Mam!
http://www.renovobikes.com/
-
Koncept z drewnianą ramą jest całkiem całkiem. Ostatni weekend spędziłem w kajaku i tęskniłem za "rowerem wodnym" ;)
ps. nie trzymaj go na strychu bo jak dobiorą się do niego korniki to będziesz mógł fotki umieszczać w wątku odchudzaniu konstrukcji ;0)
-
Mam!
http://www.renovobikes.com/
Piękna rzecz, ale tego typu konstrukcje w domowym zaciszu trudno by raczej wykonać. Chyba, że ktoś ma snycerkę w jednym palcu i mógłby taką ramę wyrzeźbić "z ręki" ;)
Najbardziej jednak na stronie podoba mi się "piano finish"
Ała, i właśnie zauważyłem cenę :-[
-
Temat drewniaków się rozwija, więc może czas założyć nowy wątek tylko o nich? :) ..
Póki co - kolejna perełka:
(http://img155.imageshack.us/img155/2226/drew2.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=drew2.jpg)
(http://img156.imageshack.us/img156/4947/drew1.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=drew1.jpg)
Pozdrawiam.
-
Chmm..
Zapraszam do lektury:
http://www.google.pl/search?um=1&hl=pl&safe=off&client=opera&rls=pl&q=wooden%20bikes&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw (http://www.google.pl/search?um=1&hl=pl&safe=off&client=opera&rls=pl&q=wooden%20bikes&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw)
plus mój faworyt:
http://blog.borisbeaulant.com/category/tricycle-en-bois/page/2/ (http://blog.borisbeaulant.com/category/tricycle-en-bois/page/2/)
Tak, ten tricykl też należy do moich ulubionych. Gość naprawdę się przyłożył do wykonania tych giętych elementów. Szkoda tylko, że od liceum nie gadam po francusku...
-
Temat drewniaków się rozwija, więc może czas założyć nowy wątek tylko o nich? :) ..
Póki co - kolejna perełka: [ciach]
Pozdrawiam.
polecam galerię Yina: http://picasaweb.google.com/Poziome/Drewniane# (http://picasaweb.google.com/Poziome/Drewniane#)
Tam te wszystkie drewniaki są już "wrzucone".
-
WOW!!! - nie dotarłem do tej stronki :D.. Temat drewniaków jest mi bliski o tyle, że z zawodu jestem stolarzem ;D, i konstrukcja ramy ze sklejki jest jednym z moich odleglejszych planów :). Być może teraz się to zmieni, bo jestem w trakcie kupowania mieszkania, do którego przynależy pomieszczenie gospodarcze - w sam raz na warsztacik..
Co zaś do sztywności ramy - zauważcie, że wiele ram ze sklejki posiada również sklejkowy fotelik, jak n.p.
(http://img266.imageshack.us/img266/8231/3125403667bc5302e822.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/my.php?image=3125403667bc5302e822.jpg)
Doświadczenie zawodowe mówi mi, że nie jest to tylko chęć zmaksymalizowania ekologiczności konstrukcji, ale ma on olbrzymią rolę właśnie w poprawieniu sztywności ramy. Mam całą masę fotek obrazujących proces budowy ram do trajek, i jeden motyw wciąż się powtarza - ramy są klejone z forniru, co daje możliwość dowolnego ukszłtowania profilu (gotowa sklejka jest płaskim arkuszem). Często fotelik jest integralnym elementem ramy - takie rozwiązanie daje nam konsrtukcję zdolną przenosić (i tłumić) olbrzymie naprężenia!!
Pozdrawiam.
P.S. - sprzęgło jednokierunkowe za sklejki:
http://thecontaminated.com/making-of-wooden-bike/ (http://thecontaminated.com/making-of-wooden-bike/)
-
Mam całą masę fotek obrazujących proces budowy ram do trajek, i jeden motyw wciąż się powtarza - ramy są klejone z forniru, co daje możliwość dowolnego ukszłtowania profilu (gotowa sklejka jest płaskim arkuszem).
Stolarzem nie jestem, ale czy fornir nie jest za cienki? W sensie, że trzebaby "mnoga" wartsw pokleić. Może raczej coś takiego fajnego co znalazłem http://www.sklejkaelastyczna.pl/index.htm (http://www.sklejkaelastyczna.pl/index.htm) można wyginać do bólu.
P.S. - sprzęgło jednokierunkowe za sklejki:
http://thecontaminated.com/making-of-wooden-bike/ (http://thecontaminated.com/making-of-wooden-bike/)
Trafiłem już wcześniej na efekty pracy tego gościa - normalnie fanatyk ;)
-
Stolarzem nie jestem, ale czy fornir nie jest za cienki? W sensie, że trzebaby "mnoga" wartsw pokleić. Może raczej coś takiego fajnego co znalazłem http://www.sklejkaelastyczna.pl/index.htm (http://www.sklejkaelastyczna.pl/index.htm) można wyginać do bólu.
Tak, trochę tak jak np. przy kompozytach szklanych/węglowych/aramidowych itp. ale gdyby nie było to potrzebne to ramy z nich też robiony by z laminowanych płyt a nie jako skorupy :)
-
Sklejka to nic innego jak kilka (lub naście) warstw forniru, a dzięki zachowaniu obrotowi o pewien kąt (najczęściej 90st.) sklejania kolejnych warstw uzyskuje olbrzymią wytrzymałość. Ramy takich rowerów zbudowane są właśnie w taki sposób - gostek klei warstwę po warstwie na czymś w rodzaju kopyta.
(http://img409.imageshack.us/img409/6567/serragedesdeuxpremieres.th.jpg) (http://img409.imageshack.us/my.php?image=serragedesdeuxpremieres.jpg)
Pracy i dokładności jest dużo, ale efekt - bezcenny :o.
Gięcie sklejki na zimno nic nie da - będzie dążyła do powrotu do pierwotnej formy (płaskości), natomiast ta cecha jest pożądana przy zastosowaniu jako np. amortyzator (gdzieś kiedyś widziałem fotki takiej konstrukcji, ale nie zachowałem ich..).
Pozdrawiam.
-
Ramy takich rowerów zbudowane są właśnie w taki sposób - gostek klei warstwę po warstwie na czymś w rodzaju kopyta.
Pozdrawiam.
W tej technologii to można naprawdę fajne efekty konstrukcyjne i wytrzymałościowe uzyskać. Tylko nakład pracy jest b. duży i trzeba mieć nieziemską cierpliwość ;)
Ja na razie swoim "mięczakiem" kręcę się tylko wokół domu - dopóki nie nabiorę pewności, że nie będę musiał z dalszej trasy wlec maszyny na plecach, albo nie daj boże w przypływie negatywnych emocji po awarii nie użyje zapalniczki ;D