forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: wit w Marca 08, 2010, 11:08:22 pm
-
Witam.
Mój stary rowerek troszkę mnie denerwuje - w starym mam ramę z rury fi50 x 1,5 ścianka i jest ok -tyle, ze niedokładnie zrobione i niezupełnie dopasowane do moich gabarytów...
-więc chce sobie zrobić nową lepszą wersję... nową ramę... rower typowe swb, kierownica nadsiodłowa, koła 20 /26"
chcę zrobić lekko i prosto -sztywne zawieszenia...tyny trójkąt od starego "górala" troszkę zmodyfikowany -a cały przód chcę dospawać z profilu prostokątnego... prosty profil jako pojedyncza rura dospawana do trójkąta -potem stery i sztyca do suportu...
i właśnie jaki rozmiar profilu proponujecie aby wytrzymał i był jak najlżejszy ?
na pewno sztywne i mocne byłoby 60x40x1,5... ale... strasznie to ciężkie...
zastawiam się nad 50x35x1,5 tylko czy będzie dostatecznie sztywne ?
ja sporo ważę -jakieś 116kg i mam prawie 190cm wzrostu...
pozdrawiam.
Witek
PS. może napiszcie z jakich materiałów -i rozmiar -przekrój -macie ramy w swoich poziomkach ?
dodam jeszcze, -niestety jakoś zapomniałem wpisać... że zarówno stary rower to rama stalowa jak i w nowym profil na ramę też ma być stalowy
-
Zerknij tu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=353.0
Wagowo jestem w okolicach 75-85 kg (zima więcej latem mniej ;) ).
Nie wiem czy przy Twojej wadze sztywna poziomka z alu to dobry pomysł ( w razie gdyby konstrukcja nie wytrzymała w czasie jazdy , stal może się wygiąć alu pęknie), ale spróbować zawsze można.
Pomysł z 60x40x1,5 nie jest zły, skoro stary wytrzymuje.. Rozumiem że tez jest z alu?
-
Nie wiem czy przy Twojej wadze sztywna poziomka z alu to dobry pomysł ( w razie gdyby konstrukcja nie wytrzymała w czasie jazdy , stal może się wygiąć alu pęknie), ale spróbować zawsze można.
witam.
dzieki. nie alu -myślę o profilu stalowym.
a stary rower -rama to okrągła rura -teraz nie chcę okrągłej rury -bo trudniej z mocowaniem osprzętu czy z równym symetrycznym wierceniem pod osie sterów czy wahacza... w profilu prostokątnym otwór może wyjść niżej czy wyżej -co łatwo zmierzyć i korygować -ale zawsze jest we właściwej płaszczyźnie... ustalonej przez boczki profilu.
pozdrawiam.
Witek
-
Nie musisz mnie przekonywać, sam profile prostokątne bardzo lubię z tych samych względów :).
W kwestii wiercenia, nawet najprostszy statyw do wiertarki bez luzów dużo daje. Oczywiście dla jednej ramy nie warto kupować (co innego jak ktoś jest majsterkowiczem ), ale zawsze można dopytać np. w warsztatach samochodowych czy nie pożyczą za drobną opłata.
-
W kwestii wiercenia, nawet najprostszy statyw do wiertarki bez luzów dużo daje. Oczywiście dla jednej ramy nie warto kupować (co innego jak ktoś jest majsterkowiczem ), ale zawsze można dopytać np. w warsztatach samochodowych czy nie pożyczą za drobną opłata.
mam luksus... w pracy jest spora wiertarka stołowa (ustawiana wysokość stolika, w czasie wiercenia wysuw wrzeciona) -a prywatnie mam niezły statyw do starej Celmy...
-
dlaczego profil ? może i jest łatwy w obróbce za to waga ..... ja swoje bajki
buduję z rur ze starych ram rowerowych, może ciężej je obrobić ale za to stal chromowo molibdenowa jest bardzo lekka a rórki cienkie..... tylko pierwszy swój bajk zrobilem z profili..... na tył polecam nie tylny trójkat z roweru ale przedni widelec przynajniej ma to wygląd i wiekszą wytrzymalośc poza tym stal można wzmocnic wewnętrznie co w swoich bajkach też stosuje i to pod względem obciążen poprzecznych jak i góra -dół jak to zrobić ? http://picasaweb.google.pl/70ismail/Pulpit#5446350884367874594
jeszcze jedno. Można tez zastaosować naciąg co jeszcze dodatkowo wzmacnia konstrukcję rowerek jest lekki i piekielnie wytrzymały. Jak wzmacniać stal poniżej
http://picasaweb.google.pl/70ismail/KomPic# jak wygląda naciąg
http://www.youtube.com/watch?v=TyoHifSABp4
wielokrotnie wyzszą wytrzymałosc stali na rozciagaanie wykożystuje się miedzy innymi w kole rowerowym, w pierwszych samolotach w mostach windach itp dlaczego nie w rowerach ?
zrób w domu eksperymet wygnij rękoma sprychę a potem sprobój ją rozciagnąc urwać i wszystko stanie się jasne
-
dlaczego profil ? może i jest łatwy w obróbce za to waga .....
dlatego, ze tani i prosty w obróbce... i da się zrobić względnie lekki -przy dużej sztywności. a najważniejsze -bardzo proste i szybkie przeróbki -przezbrajanie, nawiercanie otworów, suport może być montowany na śruby zaciskowe... , mocowanie fotelika -proste klamry w kształcie c -i przesuniecie to 5 minut z wiertarką... słowem w ciągu sezonu można rowerek z profilu kilka razy modyfikować i maksymalnie dopasować do swojego gustu -a nowe rozwiązania sprawdzać w czasie jazdy...
ja swoje bajki
buduję z rur ze starych ram rowerowych, może ciężej je obrobić ale za to stal chromowo molibdenowa jest bardzo lekka a rórki cienkie.....
i w sumie słabe oraz co najgorsze o małej sztywności. bardzo dobre do ram przestrzennych -kiepskie w jedno rurowych.
zwykłe spawanie i stal Cr-Mo -ma tendencje do pękania...
i może nie doczytałeś... ja ważę 117kg !!! :(
tylko pierwszy swój bajk zrobilem z profili..... na tył polecam nie tylny trójkat z roweru ale przedni widelec przynajniej ma to wygląd i wiekszą wytrzymalośc
jednak tylny trójkąt ma większą wytrzymałość i zarazem większą sztywność. kiedyś to liczyłem...
ponadto... tylny trójkąt mam...
poza tym stal można wzmocnic wewnętrznie co w swoich bajkach też stosuje i to pod względem obciążen poprzecznych jak i góra -dół jak to zrobić ? http://picasaweb.google.pl/70ismail/Pulpit#5446350884367874594
może mieć tendencje do pękania w miejscu zakończenia płytki wzmacniającej... a nawet powinno pękać tu zmęczeniowo -potężny efekt karbu... taka płytka powinna być wewnątrz podcięta -mieć wycięte trójkąty z zaokrąglonym wierzchołkiem...
jeszcze jedno. Można tez zastaosować naciąg co jeszcze dodatkowo wzmacnia konstrukcję rowerek jest lekki i piekielnie wytrzymały.
i mało sztywny. a to powoduje np straty energii -oraz pękanie ram -nie z braku wytrzymałości -a z wielokrotnego bardzo małego wyginania mało sztywnej konstrukcji...
wielokrotnie wyzszą wytrzymałosc stali na rozciagaanie wykożystuje się miedzy innymi w kole rowerowym, w pierwszych samolotach w mostach windach itp dlaczego nie w rowerach ?
zrób w domu eksperymet wygnij rękoma sprychę a potem sprobój ją rozciagnąc urwać i wszystko stanie się jasne
wszystko się zgadza.... tylko, ze... koło to ma być z założenia elastyczne -a rama z założenia powinna być sztywna.
a sprawdzać nie muszę -o wytrzymałości metali wiem sporo... jestem inż mechanikiem...
tutaj chodzi mi o czysto praktyczne stwierdzenie typu "mam ramę z profilu stalowego a x b x c -i jest fajnie -jeździ się fajnie i jest dostatecznie sztywna. "
wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć... gorzej ze sztywnością... mięki rower może być nieprzyjemny w jeździe -trzeba przyjąć jakiś kompromis - i tu szukam pomocy podpowiedzi z praktyki. obliczenia sztywności trudno odnieść do praktyki...
acha MOJE PYTANIE JEST O PRZEKRÓJ PROFILU PROSTOKĄTNEGO a nie o rozwiązania alternatywne.
Alternatywnie -docelowo będzie laminat... kolejne warstwy szkło węgiel szkło kewlar szkło węgiel szkło...
ale najpierw muszę mieć rower dokładnie dopasowany do mojej osoby... zrobienie bezkompromisowego laminatu jest drogie -i przed jego wykonaniem/zamówieniem muszę co do milimetra mieć dopracowane i sprawdzone wymiary -a tu najlepiej eksperymentować na profilu...
jak już będę wiedział jaki rowerek najlepiej mi pasuje -to go zrobię w laminacie.
pozdrawiam i dziękuję. liczę na dalsze rady...
Witek.
-
tomek70 ma aktualnie rower z napędem na przednie koło, i pewnie do niego się odnosi. W takim rozwiązaniu sztywność ramy ma mniejsze znaczenie a nawet może pomagać w amortyzacji. No ale oczywiście pytałeś o zupełnie inna konstrukcję i w tym przypadku masz całkowitą rację.
wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć
Masz na myśli programy do symulowania obciążeń czy można jakoś prościej? ( Wzór? )
W założeniach ma być mocny i prosty ( z lekkością może być problem ) więc proponował bym zrobić też tył z profili w jednej linii z ramą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/SWB#5435525129895192978
Dlaczego: nie wiem jak pod taką wagą jaką ma wytrzymać sprawuje się zaadoptowany trójkąt a taki projekt ładniej wygląda, będzie wytrzymalszy*( zakładam użycie profilu takiego samego jak na ramę 60x40x1,5 ), i całość będzie parę cm krótsza od podobnej z tylnym trójkątem ( przez przesunięcie fotelika bliżej tylnego koła. )
-
tak trójkat ma większa wytrzymałość ale w rowerze tadycyjnym, jesli przyczepisz go do konstrukcji jednorurowej co masz z jego wytrzymalosci?
chyba ze od strony pleców dasz jeszcze jedną solidną podpórkę oparta o rure główną
nie zauwazyleś że w moim rowerze widelec wspawany w rame wraz z naciagiem twoży trojkąt ? zapewniam cie że nic ramie i wstawkom się nie dzieje ..... skoro tyle ważysz zrób amortyzację to ona bedzie przenosić obciążenia a nie rama ... a rower przez to będzie wytrzymalszy a przedewszystkim lżejszy zrobisz jak chcesz :)
-
tomek70 ma aktualnie rower z napędem na przednie koło,
ja w przednim kole mam silnik elektryczny. a łańcuch od suportu długi leci na tylne koło. czyli mam napęd na obie osie ;)
wytrzymałości profili stalowych łatwo sobie policzyć
Masz na myśli programy do symulowania obciążeń czy można jakoś prościej? ( Wzór? )
są wzory. można rozrysowań obciążenia... ale... ja jestem inż mechanikiem i mnie tego uczyli -jeszcze za czasów gdy komputery były rzadkością...
obliczenia programami symulacyjnymi są prostsze...
W założeniach mocny i prosty ( z lekkością może być problem ) proponował bym zrobić też tył z profili w jednej linii z ramą:
http://picasaweb.google.com/Poziome/SWB#5435525129895192978
Dlaczego: nie wiem jak pod taką wagą jaką ma wytrzymać sprawuje się zaadoptowany trójkąt a taki projekt ładniej wygląda, będzie wytrzymalszy*( zakładam użycie profilu takiego samego jak na ramę 60x40x1,5 ), i całość będzie parę cm krótsza od podobnej z tylnym trójkątem ( przez przesunięcie fotelika bliżej tylnego koła. )
tylny trójkąt lżejszy a sztywność podobna. trójkąt o zmniejszonej wysokości. przecięty -skrócona rura podsiodłowa i dogięty i zespawany.
i wtedy fotelik też da się przesunąć do tyłu :)
profil taki sam jak na ramę -do montażu tylnego koła byłby bardzo ciężki...
ja dałbym w przedłużeniu ramy profile 30x18x1,5 lub nawet 30x15x1,2 -jeśli udałoby się je kupić...
a profil tyłu w jednej linii z ramą fajnie wygląda... kiedyś pewnie i tak spróbuje...
za trójkątem przemawia pewne podobieństwo do konstrukcji laminatowych -przewidywanych w przyszłości...
-
tak trójkat ma większa wytrzymałość ale w rowerze tadycyjnym, jesli przyczepisz go do konstrukcji jednorurowej co masz z jego wytrzymalosci?
chyba ze od strony pleców dasz jeszcze jedną solidną podpórkę oparta o rure główną
niezupełnie tak... właściwie powstają dwa trójkąty
rura podsiodłowa przycięta w połowie. wywalona górna pozioma rura ramy od górala. zostawiony kawałek dolnej -skośnej rury ramy.
pozioma rura -lub profil prostokątny jedno rurowej ramy poziomki dospawany będzie tylnym końcem do rury podsiodłowej i w tym miejscu dochodzą górne poprzeczki tylnego trójkąta.
natomiast pozostawiony kawałek dolnej rury ramy górala biegnący od pustego teraz suportu dospawany będzie do jednobelkowej konstrukcji od dołu -jakieś 20cm przed tylnym końcem głównej belki. -tworząc mały trójkąt -bardzo wzmacniający -i usztywniający węzeł połączeń.
a podpórka od strony pleców -jako jednocześnie tył fotelika jest dobrym pomysłem i ma głęboki sens...
kiedyś za 2-3 lata sam fotelik będzie integralną częścią konstrukcji laminatowej -tak zespawana rama byłaby swego rodzaju modelem -prototypem dla kolejnej ramy... dzięki za radę spróbuję to wpasować.
-
tylny trójkąt lżejszy a sztywność podobna. trójkąt o zmniejszonej wysokości. przecięty -skrócona rura podsiodłowa i dogięty i zespawany.
i wtedy fotelik też da się przesunąć do tyłu :)
Czyli podobne rozwiązanie jak w ramach gold rush i tour easy. Prościej będzie zaadaptować wahacz z jakiegoś hipermarketowego roweru mtb - geometria trójkąta taka sama a jest niezwykle sztywny. Da się je czasem znaleźć na allegro lub złomnicach.