forum.poziome.pl

Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: michu w Maja 02, 2012, 08:14:42 pm

Tytuł: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 02, 2012, 08:14:42 pm
Witajcie
Niedługo chce zacząć robić drugą poziomkę. Pomysł jak ma ona wyglądać podsunął mi Danielasty, który dłużej siedzi w tym temacie. Sam wzorował się na jednej maszynie (link mi uciekł).

Poziomka ma być cruzbikiem. Na pewno chce amortzatora z tyłu. Przód ewentualnie, ale do końca nie jestem przekonany czy wypali w takiej koncepcji. O niej później. Chciałbym coś w stylu lowridera, siedzisko (oparcie może być wyżej) na wysokości piasty (na obrazku tego nie widać).

Tak będzie wyglądała. Wizualizacja lamerska, ale nie męczylem się aby ją wykonać.
(http://s1.pokazywarka.pl/i/1040035/179618/poziom-susp.jpg)

Mam już ramę od makrokeszowego fulla do DH ;). Z niej wezmę z pewnością trójkąt, amortyzator, wahacz, elementy mocujące.
(http://s1.pokazywarka.pl/bigImages/1057813/3546294.jpg)

Tył:
Zastanawiam się również z czego zrobić dolną rurę na którj będzie zainstalowane siodełko.
1) Kupić profil kwadratowy (jeszcze nie wiem jaki gruby-> szerokość taka, aby pasował wahacz); wykonać na wzór roweru "Fallout" Yina
(https://lh6.googleusercontent.com/-zxueSEmlDRw/S2_26bWB2yI/AAAAAAAACgU/LUysGhgi7D0/s640/DSC01189.JPG)

2) Wykorzystać istniejącą rurę; odpowiednio poucinać i przespawać elementy. To wyjście ma minusy: np. niewystarczająca długość rury (do sprawdzenia), waga; opcja z profilem - wahacz, dodatkowe spawanie, cena profilu, ale długość rury można zmniejszyć lub zwiększyć.

Co wybrać? Doradźcie :).

Przód:
Główka ramy i widelec z makrokesza DH lub z roweru, ktory został użyty do pierwszego cruzbike'a. Rura łącząca rurę dolną i główkę z poprzeniego roweru lub profil.

Rozmawiałem z Danielastym i on uważa, że żeby zrobić amortyzację z przodu wystarczy rozgiąć widelec jak w rowerach, którymi obecnie jeździmy. Ja nie wiem, czy taki rozgięty amortyzator będzie nadal pracował. Poza tym ma on "podkowę" łączącą golenie. Czy to stanowi problem? Druga sprawa. Chce uzyskać większy kąt niż obecnie (bardziej zbliżony do równoległego z podłożem, a nie prostopadły), żeby obniżyć suport, korbę, tak aby nogi były na takiej samej wysokości lub lekko niżej, bo czytałem o problemach z krążeniem jeśli są wyżej). Wątpię czy amortyzator będzie pod takim kątem pracował. Jeszcze dochodzi fakt, że jest wytyrany, ma luzy itp.

Jeśli nie dałoby się wcisnąć takiego amora do przodu to pozostaje coś w stylu amortyzacji Tomka70, jeśli by się zgodził abym pozyczył jego koncepcję. Ewentualnie inny projekt, albo zwykły sztywniak. Chociaż wolałbym mieć fulla, bo jeśli wszystko będzie ok to raczej długo przy nim zostanę.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: tomo w Maja 02, 2012, 08:38:35 pm
Rozgięcie goleni amortyzatora zablokuje go na amen. Jeśli dolne golenie są ze stali, uciąłbym haki, a nowe przyspawał na zewnątrz w takiej odległości od siebie, aby wlazła tylna piasta.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: karol w Maja 02, 2012, 08:47:16 pm
Nie chciałbym, żeby zabrzmiało : "słuchaj mnie bo ja wiem najlepiej" ale jak kurna można rozgiąć widelec amortyzowany? Znaczy rozgiąć pewnie można, ale jak potem golenie będą się przesuwać? Po skosie? Hello! Szkoda zachodu na zabawę ze starym amorem, który nie dość, że nie najwyższych lotów to jeszcze z luzami, a do tego calowy. Nie wiem ile ważysz ale obciążenie sterów w cruzbike`u jest dość duże więc stery 1 1/8 były by bardziej wskazane. Na nierównościach bardziej upierdliwe będą wstrząsy od tylnego koła, więc bardziej (o ile wogóle jest to konieczne) skupił bym się na amortyzacji tyłu. Żeby zamortyzować przód trzeba rozsunąć golenie RÓWNOLEGLE czyli trzeba amor trochę zdewastować albo inaczej włożyć w tę przeróbkę pracy/kasy więc raczej nie z dogorywającego rzęcha tylko z czegoś co ma przed sobą jeszcze jakiś czas pracy.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Maja 03, 2012, 07:47:12 am
Danielastemu już pare razy wybijali rozginanie z głowy, chyba musi w końcu tak zrobić ;D Jedyną amortyzację do cruza da się zrobić z head-shoka, ale drogie toto i.. po co?
Wersja z ogonem jak na rysunku nie będzie dobra, tył będzie baaaardzo daleko (miałem podobny pomysł, "rama" nawet bez spawania poszła prosto na złom: koło metr za głową). Trenuj papier i milimetry ;) Najfajniej wychodzą z pionowym amorkiem, tylko widelec trzeba zrobić samemu
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 03, 2012, 05:22:08 pm
Dzięki za odpowiedzi. Utwierdziliście mnie w przekonaniu, że nie ma sensu robić amortyzacji na przód. Koncepcja Danielastego jest niewykonalna. Pozostanę przy sztywniaku. Postaram się wykorzystać ramę, którą mam, bo na rower od podstaw nie mam kasy. Teraz akurat nie mogę znaleźć linku, do roweru na którym chciałbym się wzorować. Jak znajdę to przedstawię do oceny fachowców ;).  

Tu, konstruktor, zastosował uginacz umieszczony poziomo (dokładnie pod skosem w dół):
(https://lh3.googleusercontent.com/-YynEC5qIWOQ/S28BFjgFNUI/AAAAAAAABsQ/deuvPkvSO74/s640/135.jpg)
Pajak_gdynia, czy taka rama też nie wytrzyma? Dlaczego uginanie się amorka poziomo jest gorsze niż pionowo?
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 04, 2012, 12:12:44 pm
1. Profil na ramę: 35x35x.1.5 wytrzyma spokojnie od 40x40 spokojnie można dać ściankę 1mm.

2.Amor rozgięty się zablokuje jak już pisano, sprawdzone kiedyś empirycznie dla zabawy (I tu odpowiedz czy się da - da się i to przerażająco łatwo, oczywiście chińszczyzna z makrokesza.)

3. Amortyzacja przodu to nie jest zły pomysł po prostu trzeba to zrobić troszkę inaczej (patrz starsze posty na forum + moja galeria fotek flevo/cruz) . Najpierw proponuję budowę sztywniaka ewętualnie z amortyzowanym tyłem żebyś wiedział czy ten typ poziomki to na 100%  Ci pasuje.

Jeśli mogę zaproponować korektę projektu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2ea60eec7942422f.html
W takim układzie będzie miał troszkę mniejszy rozstaw osi, a u góry dodatkowo można wspawać belkę bagażnika która przy okazji będzie działać jak błotnik.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Maja 04, 2012, 04:53:30 pm
Pajak_gdynia, czy taka rama też nie wytrzyma? Dlaczego uginanie się amorka poziomo jest gorsze niż pionowo?
Nie o wytrzymałości myślałem. Wytrzymałość to robisz rozmiarem profila/grubością ścianki.

Myślałem raczej, powiedzmy, o estetyce. Różnica pomiędzy Twoim rysunkiem a tym rowerem ze zdjęcia.. jest spora. Szczególnie jakbyś rozrysował to w jakimś programie albo na papierze w skali, to zauważyłbyś, że tylne koło masz metr za głową :(
Zauważ, że oś obrotu widelca jest tuż pod fotelikiem, (widelec ma skróconą górę, albo po prostu ktoś miał takie trochę dziwadło). Umieszczenie pod kątem pozwala zaoszczędzić kolejne parę cm.

Zrobienie widelca tylnego aż takim problemem nie jest. Na profilach prostokątnych (często i gęsto polecanych na forum), wręcz trywialne (o ile masz dostęp do spawarki). A nawet.. to skręcać można i testować na całego, nie ma takich problemów jak z główką czy supportem :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 04, 2012, 07:56:54 pm
@Yin:
Możesz mi doradzać. Nie mam nic przeciwko temu, ponieważ moje doświadczenie odnośnie konstrukcji poziomek jest słabe. Następnym razem zrobię dokładniejsze szkice.

@pajak_gdynia:
Dzięki za wytłumaczenie.
Jeśli chodzi o estetykę to jest ona na ostatnim miejscu zazwyczaj. Dotyczy to głównie rowerów - ma działać, nie rozlatywać się, a jak wyglada to już inna kwestia ;). Czas opanować podstawy Google Sketchup i porządnie wykonać projekt.

Chciałbym wykorzystać pewne elementy gotowe z ramy, ponieważ nie dysponuje spawarką. Na dobrą sprawę nie znam jeszcze osoby / zakładu, która zespawa poszczególne elementy, ale to pryszcz w porównianiu z obmyśleniem całości. Za wszystko muszę płacić, więc wolę ograniczyć do minimum.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Maja 04, 2012, 08:06:26 pm
Jak nie masz spawarki, to musisz myśleć tylko raz: przed robotą :)
Do celów pre-spawalniczych polecam klej auto-weld i jig'a. Można delikatnie poprzymierzać się jeszcze przed spawaniem, ale jazdy to nie polecam (klej mimo, że mocny jak metal.. to nie wiem jaki, ale chyba ołów) A przede wszystkim to dobre plany..
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 04, 2012, 09:37:41 pm
Jeszcze jedno pytanko do Yina.

Zainteresowałeś mnie tym flevo. Przejrzałem galerię. Amortyzacja bardzo prosta w konstrukcji. Bardziej problemem będzie połączenie "widelca" przedniego z resztą ramy, ale to jeszcze oblukam. Robota się przedłuży, ale efekt porażający. Ciekawe czy naucze się na tym jeździć, hmm? Wracając z chmur...
Czy można użyć widełki tylne od roweru typu full czy trzeba zastosować profile, ze względu na większą wytrzymałość? Pytam, bo mam możliwość nabycia takiej ramy (dowiem się niebawem jak dokładnie wygląda). 
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 04, 2012, 11:17:24 pm
Na przedni wahacz dał bym profile, raz że uprości to wbrew pozorom konstrukcję, dwa będzie znacznie bardziej estetycznie. Co do połączenia przedniego wahacza z przodem ramy, poszukaj w moich starych postach był szkic takiego rozwiązania. Zasadnicza koncepcja jest taka że zamiast zawiasu ramy z flevo dajesz rurę sterową i wpuszczasz normalnie w główkę ramy. Tu przydały by się stery 1 i 1/8 oraz dorabiana rura sterowa z konkretniejszymi ściankami (3-4mm?) dla bezpieczeństwa. Z racji tego ze całość zamyka mostek ahead gwintowanie takiej rury jest zbędne.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 05, 2012, 01:09:47 pm
Trochę poszukałem, ale ciężko. Pamiętasz może w jakim dziale? Rozumiem, że rura sterowa 1" może się wygiąć czy chodzi o rozkręcanie się sterów? Ahead-y wiadomo, są lepsze.
Jeszcze zanim odpisałeś znalazłem takie coś:
(https://lh4.googleusercontent.com/-mVaeRqYFgN8/S28OpQP3kFI/AAAAAAAACPA/wMEccK-8Xk8/s640/3.plan.JPG)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 05, 2012, 07:54:37 pm
Rozumiem, że rura sterowa 1" może się wygiąć czy chodzi o rozkręcanie się sterów?
Może się wygiąć. Temat o który mi chodziło ( patrz rysunek z mspaint):
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1431.msg20789#msg20789

Pokrewne:
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1393.msg21459#msg21459
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=578.msg21887#msg21887
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 06, 2012, 11:42:22 pm
Zastanawiam się nad zmianą koncepcji. Zamiast cruzbike zacząć robić flevobike; tył pozostanie bez zmian. Wahacz od marketowca, koło 26". Tylko ramę odwrócić do góry nogami.

Na tym zdjęciu wydaje mi się, że tak właśnie jest:
(https://lh4.googleusercontent.com/-gslFxp0qF0k/S28Oo6x9zUI/AAAAAAAACO8/VWcYi0QY8Xs/s560/Piko.jpg)

W moim makrokeszu należałoby tylko przespawać obrócone o 180 st. haki, żeby były w doł a nie do góry. Ewentualnie zabrać mocowanie wahacza przy suporcie (to zespawać na stałe) i dać na dół, jak w rowerze flevo na górnym zdjęciu.
(http://s1.pokazywarka.pl/bigImages/1057813/3546294.jpg)

Nie wiem tylko czy stery we flevo są kłopotliwe do wykoniania. Jeśli nie byłyby takie (w sensie jakieś kosmiczne części dostępne jedynie za granicą) to jestem w stanie się pobawić. Główkę ramy rzeczonego makrokesza obciąć, dospawać trochę profilu kwadratowego, aby przedłużyć ramę, następnie "mechanizm sterów flevobike", kolejne profile kwadratowe w "widelec amortyzowany"(zdjęcia poniżej), kawałek rury na mocowanie przerzutki. Koła przednie we flevo, jakich fotki oglądałem, są 20", więc raczej takie.

sposób montażu amortyzatora w taki sposób:
1)
(https://lh4.googleusercontent.com/-mVaeRqYFgN8/S28OpQP3kFI/AAAAAAAACPA/wMEccK-8Xk8/s640/3.plan.JPG)
lub
2)
(https://lh3.googleusercontent.com/-iZwCslvOXo8/TkvjrbNCEHI/AAAAAAAAEwM/bBaWVxJvKv0/s912/FlevoTief.gif)

Czy będzie pierwszy czy drugi gra roli. Zależy co jest łatwiejsze do wykoniania :).
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: trajk-o-ciklista w Maja 06, 2012, 11:53:48 pm
Zrób se SWB. Prościej od tego chyba nie można ;)

Co do amortyzacji  Cruza, da się. Pokazany zwykły przedni widelec amortyzowany, oraz oryginał Cruzbike kit.

(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/DougCruzM02.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/DougCruz1.jpg)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 07, 2012, 12:38:57 pm
Szkoda, że to jest do wysokich rowerów :(. Siedzi się odrobinę niżej niż w zwykłym pionowym.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Maja 07, 2012, 12:56:22 pm
flevo z Twojej ramy nie będzie wiele niższy.
A sporej dawki spawania i tak się nie pozbędziesz: masz do przerobienia mocowanie do wahacza oraz główkę sterów.
A zrobienie SWB w stylu Rino (patyczak (http://www.sklep.wygodnyrower.pl/components/com_virtuemart/shop_image/product/ROWER_POZIOMY_RI_4d7a86538dfe9.jpg)) faktycznie wydaje się najprostszą opcją.
A jak chcesz nisko.. to niestety musisz zaprzyjaźnić się z kimś, kto ma giętarkę do rur (50/1.5 w stali jest w miarę wystarczające) albo z zaufanym spawaczem i składać z kawałeczków profila. Tylko nie przegnij, niekoniecznie nisko oznacza wygodnie!
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 07, 2012, 03:10:35 pm
A zrobienie SWB w stylu Rino (patyczak (http://www.sklep.wygodnyrower.pl/components/com_virtuemart/shop_image/product/ROWER_POZIOMY_RI_4d7a86538dfe9.jpg)) faktycznie wydaje się najprostszą opcją.
Popieram całkowicie, co więcej prosta rama = lżejszy rower = większy fun z jazdy. Do tego stosunkowo łatwo można zmieniać koła i mieć na jednej ramie hi (26/28)/mid (24/20) i na upartego coś a'la low racer (16 + mid drive).


Tylko nie przegnij, niekoniecznie nisko oznacza wygodnie!
Powiedział bym że im niżej tym gorzej na początek - gorsza widoczność, reakcje kierowców itp. Lepiej oswajać się z poziomem na czymś co pozwala kontrolować sytuację na drodze przez okna samochodów.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 07, 2012, 05:38:18 pm
Wrócę do punktu wyjścia. Cruzbike wyłącznie z tylnym amortyzatorem. Może kiedyś będę miał więcej możliwości to się pobawię. Dzięki za rady :).
W obecnym cruzie jest kiepsko z siedzeniem. Ja jestem za wysoki, a miejsca jest za mało na położenie oparcia i przez to d..a cierpi.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 07, 2012, 05:59:53 pm
michu jak i ja szukamy roweru o podobnej wysokości siedziska - aktualnie ja mam 45cm nad zmienią, chciałbym niżej, miał amortyzowany tył i żeby koło napędzane też w miarę możliwości było amortyzowane. a Tak z ciekawości dam linka

http://www.youtube.com/watch?v=SsK3sF1P-HQ (http://www.youtube.com/watch?v=SsK3sF1P-HQ)
Koleś ma przedni napę - nawet z przerzutką normalną a nie w piaście, ma rozgięty widelec i jak widać na filmie nawet się on ugina. Kto testował że rozginany widelec nie pracuje?
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 07, 2012, 08:03:32 pm
Kto testował że rozginany widelec nie pracuje?
Ja i dalej tak twierdzę. W 1.02 widać że widelec nie jest rozgięty a jego część jest wycięta. Ogólnie bardzo ładna konstrukcja jak ktoś chce sobie krzywdę zrobić - patent z widelcem, jakość spawów, i ten słaby punkt na główce ramy gdzie działają konkretne siły.. Wrażenia z jazdy na pewno będą bezcenne i będzie co wspominać w szpitalu ;)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: tomek70 w Maja 07, 2012, 09:03:47 pm
A pamiętasz Danielasty o moim pomyśle, coś się tak tego rozginania widelca uczepił ? U mnie działa jak trzeba obecnie rowerek przebudowuję bo zmieniłem z tyłu koło na 28 i jest za niski ale amortyzator działa jak trzeba. Mój patent działa a ten widelec nie wiadomo
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 07, 2012, 09:26:58 pm
uczepiłem się samego koła aby od izolować wszystko prócz właśnie koła. Wielu znajomym podoba się idea cruzbike, ale wielu też nie jeźzi w spd, w dziurawej Bydgoszczy nogi bez spd po prostu spadają. Chciałbym wykombinować coś co by to koło amortyzowało by móc zarabiać na budowie poziomek. Dlatego szukam idealnego rozwiązania. Nie twierdzę że Twoje jest złe. siła uderzenie jest sporo mniejsza niż bez tej amortyzacji, z tym że ja chce pójść o krok dalej i od izolować jeszcze więcej tej siły :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 07, 2012, 10:26:41 pm
Możesz zarabiać na cruzach. Tylko zrobisz lekko inaczej, żeby Cie nikt po sądach nie ciągał. Zamiast cruz kitu wykorzystasz marketowe fulle (tylny wahacz i przedni ubijacz). Zamiast śrubek czy jakiś obejm do węży odgrodowych na sztywno spawane (oprócz elementów niezbednych do amortyzacji). W Bydgoszczy będą ludzie się bali zostawiać takie rowery na dworzu. W mieście wybuchnie psychoza strachu znikających makrokeszy  ;D.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 08, 2012, 04:47:46 pm
w dziurawej Bydgoszczy nogi bez spd po prostu spadają.
To może noski? Cenowo wychodzą znacznie lepiej a funkcję trzymania nogi w pedale jako tako spełniają.

Jeśli chcesz zostać przy pomyśle z standardowym amortyzatorem przednim to zrobienie kopi mocowania na golenie widelca tak jak to jest w oryginalnym zestawie cruza jest chyba najprostsze:
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDCruzbikeMBB#5435571963124582578
https://picasaweb.google.com/113663826549422725409/FWDCruzbikeMBB#5435569938339960338
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 08, 2012, 10:38:20 pm
Tak jak Yin pisze. Może noski niech sobie założą? Ja jeżdżę na platformach i nie narzekam. Noga spada mi jak mnie podbije do góry. To zdarza się jednak na solidnych dziurach lub przy pokonywaniu np. progów zwalniających przy większych prędkościach. Noski mam przy ostrym założone akurat. Za jakiś czas sprawdzę jak się sprawują. Na pewno minusem będzie to, że opadają w dół. Przy SPD takiego czegoś nie ma.

Daniel i ja mamy manię niskości. Rozwiązanie amortyzacji w flevo mi się podoba. Bardzo łatwe, bo prawie identyczne jak tylne, gorzej ze sterami.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: pajak_gdynia w Maja 09, 2012, 09:36:07 am
Daniel i ja mamy manię niskości. Rozwiązanie amortyzacji w flevo mi się podoba. Bardzo łatwe, bo prawie identyczne jak tylne, gorzej ze sterami.
A na tablicy.pl Mariusz Łuczak sprzedaje "pomarańczowego" lowracera :) http://tablica.pl/oferta/rower-poziomy-wyscigowy-fwd-ID13fez.html (http://tablica.pl/oferta/rower-poziomy-wyscigowy-fwd-ID13fez.html) Kto pierwszy ten lepszy!
Chyba bardzo niskie rowery mu nie idą (zrobił tylko dwa?), więc okazja może się nie powtórzyć!
A w jakiś weekend w czerwcu chyba się pojawię w Bydzi (będę jeździł z dziećmi), więc możemy się umówić i potestujesz sobie jamnika i zobaczysz czy fajnie :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 09, 2012, 12:24:33 pm
z miłą chęcią :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Maja 09, 2012, 04:18:02 pm
3780 zł  :o

Co do testu: to z miłą chęcią też się przejadę :).
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: michu w Września 06, 2013, 02:54:00 pm
Odkopuje temat, bo nie chce zakładać nowego. Przed zadaniem pytania chciałem się przywitać ponownie :).

Cruza juz dawno się pozbyłem, ale doskwiera mi brak pozioma. Pionem zupełnie nie mam chęci jeździć.

Mam zamiar robić swb z tylnym napędem, ale od kilku dni zaświtała mi idea stworzenia cruzbike trika z amortyzacją, na razie tylko tyłu. Sztywne koła tylne i amortyzacja z ramy typu Y. Chce, aby przednie koło było napędowe i skrętne jak to w cruzie. Przy większych prędkościach jest chyba problem z tyłem dlatego chciałem się dowiedzieć czy mój pomysł na pochylanie wypali. Nie chce za dużo wydawać na toczenie czy wykonywanie specjalnych elementów.
Dysponuje kilkoma widelcami calowymi - 26" z pivotami. Zależy mi na v-kach.

Poniżej schemat jak ja to widzę:

(http://s1.pokazywarka.pl/i/2276519/166142/bez-nazwy.jpg)


Czerwone to główki sterowe. Są na sztywno zespawane z rurą lub profilem kwadratowym - kolor zielony. Widelce się obracają na sterach. Mogą być też założone mostki jeśli byłoby potrzebne.

Niebieskie to miejsce gdzie będzie wspawany tylni wahacz od ramy typu Y (oczywiście cały mi nie jest potrzebny tylko tyle, żeby trzymał i się nie rozpadł). Reszta roweru oparta na ramie Y, przód typu cruzbike.

Jeśli koła tylne mają się pochylać to potrzeba jakiegoś obgranicznika, bo mogłby się pochylić za mocno i kierowca leży na glebie.

Czy zawieszenie całego tyłu (w odróżnieniu od niezależnego) ma w tym wypadku sens?

Jaki musi być rozstaw tylnych kół?
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 17, 2014, 09:26:41 pm
Witam, nie chcę zakładać nowego wątku i podłącze się tutaj. Jak wiecie albo nie wiecie mam SS - fajny cruzbike tylko że sztywny  :-[ Jakość dróg i pewnie styl mojej jazdy powodują że przednie koło dostaje dobrze w "d..." i często się krzywi  >:( .
Robiąc Żaglówkę myślałem że RWD zarazi mnie na "patyczaka", wiem niektórzy powiedzą że niedopieszczone, zrobione na krótkiej bazie kół itp itd, ale nie zaraził mnie. Najważniejszą dla mnie zaletą Żaglówki jest to że wiem w końcu jak jeździ w pełni amortyzowany poziom  ;D.
I taki ma być nowy cruzbike - pełna amortyzacja. Chciałbym go zrobić na softrider -a. Dawca mtb, 28" został namierzony. Z powodów finansowych amor ala cannondale odpada (?).
Wstępny plan jest taki, że odcinam oryginalne haki i dospawam nowe haki i ... gdzie znaleźć takie haki ?? Plany ?? Płaskownik stalowy 60x5 ??
Chyba karol Ty robiłeś takiego CB, Yin w swojej foto galerii masz "parę" zdjęć - robiliście coś takiego ?? Danielasty ?? Fani CB ??
Jak zrobić by nie spierd...ć ??
Proszę o pomoc, pzdr
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 17, 2014, 10:59:34 pm
cruzbike w pełni amortyzowany to trudna sztuka, zostaje albo widelec typu cannondale - headshock albo trapezowy, do tego za supportem musi być zawias i przed osią koła coś a'la' horst link też musi być zawias, wady, to brak jakiejkolwiek regulacji, oczywiście jak Tomek70, który notorycznie usuwa konta na YT , można zbudowac, no ale, picassa też szlak trafił i fot już nie ma :(
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 18, 2014, 06:36:12 am
Taaak, patrzyłem na te zawiasy na cruzbike.com . Cały zestaw do przeróbki to 395 zielonych papierów do tego dedykowana rama 230 zielonych  + przesyłka  ;D Tylko że to na koło 26" : ja to lubię sobie komplikować i zamiast robić coś do czego jest full klamotów to wymyślam 28  :o
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 18, 2014, 08:00:22 am
Ty robiłeś takiego CB, Yin w swojej foto galerii masz "parę" zdjęć - robiliście coś takiego ??
Tomek wymyślił i zrobił ja uprościłem pomysł:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a445926d6bfb4d3a.html

Rama jest amortyzowana elastomerami jak w zoxie:
http://www.bentrideronline.com/archives/reviews/zox20/zox20.html
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: tomo w Maja 18, 2014, 08:07:35 am
A może tak jak ja kiedyś zrobiłem:
(http://x.garnek.pl/ga4226/c592c52233feea22306103a3/cruz.jpg)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 18, 2014, 09:38:24 am
czemu się uparłeś na koło 28?
(https://lh4.googleusercontent.com/--PYnvq4TdCY/Tt6HWXuCTzI/AAAAAAAABpk/3xUYC7LP2PY/s903/IMG20110918_001.jpg)
Tutaj masz trapezową wersje

Ogółem jakoś specialnych części nie trzeba do tych zawiasów,
Kiedyś bardzo dawno temu, były takie rowery, chyba "scout" je robił że zaraz za supportem był zawias z trójkątem i amortyzatorem równolegle do górnej rury, takie coś by wystarczyło :)

wyglądał on właśnie tak (http://img12.olx.pl/images_tablicapl/114046685_1_1000x700_rower-gorski-podwojnie-amortyzowany-zamienie-lodz.jpg)

Support i rure górną zostawiasz, ucinasz przy osi  tylnego koła, wspawasz tam jakąś nakrętkę, wstawiasz łożysko, tulejkę, i kombinujesz adapter do widelca który by nachodził na zawias, i bum, i masz amortyzowane :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 18, 2014, 09:53:07 am
Wasze odpowiedzi ... dobrze że leżę na kanapie, no poprostu ... leżę, pozytywnie leżę - zajebiste podpowiedzi - dzięki.
Szacun ;D
czemu się uparłeś na koło 28"?
Koło 28" bo uważam że lepiej wybiera dziury i jest szybkie.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 18, 2014, 10:13:50 am
26 w zupełności wystarcza, dziury i tak będą :) w przypadku kół 28 to albo wyjdzie Ci dłuuugi i niski poziom, albo krótki i mega wysoki, a 26 to jest w sam raz, ja mam np koła teraz 20 z przodu i 26 z tyłu i dziury, np kostka brukowa jakoś mi nie robi :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 18, 2014, 04:56:42 pm
No dobra, zacznę sobie ułatwiać zadanie i będę
... robić coś do czego jest full klamotów...

i po namyśle weryfikuję założenie i CB będzie na kołach 26". Dawcy wahaczy zostali wytypowani i znalezieni teraz tylko zakup.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: karol w Maja 18, 2014, 10:27:56 pm
Amortyzowany przód mocno komplikuje konstrukcję a moim zdaniem jest średnio potrzebny bo głównie upierdliwe są wstrząsy pochodzące od tylnego koła. Koła 28 mają wiele zalet i w sumie to też się zastanawiam nad CB na 28 ale jest kilka "ale". Większe koło więc suport wysunie się bardziej do przodu a tym samym dupsko siądzie bliżej sterów. Większe obciążenie sterów to wiadomo, więcej siły do obracania kierownicą. Większe koła to również wyższe siedzisko i gorsze łapanie podłoża na postoju. No chyba że suport powędruje znacznie wyżej niż siedzisko ale to nie każdemu odpowiada. Chcąc zachować taką geometrię jaką mam (a idealnie mi odpowiada) a mieć w CB koła 28 musiałbym wg moich obliczeń mieć 188-190 wzrostu (a nie mam, ale może Darznur ma ?) Koła 28 pozwoliły by rozwijać większe prędkości/zmniejszyły by kadencję przy dużych prędkościach a to w CB trochę wnerwia kiedy jadąc 48/11 powyżej 40km/h zaczyna się wężykowanie.
Co do haków to niestety ręczna robota z kątownika, chyba 40x40x5 i dospawany kawałek płaskownika. Trochę dłubaniny przy tym jest i trzeba to zrobić dość dokładnie :(
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Maja 18, 2014, 11:14:40 pm
Myślę że jesli budować cruza to tylko z amortyzacją z tyłu, elastomer bądź coś z tłumieniem, i zrobić tak żeby był lekki :) coś na wzór cruzbike vandetta (http://www.bentrideronline.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/vendetta.jpg) Gdybym tylko miał miejsce to coś podobnego na treningi szosowe bym zrobił :)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 19, 2014, 10:38:57 am
... lekki :) coś na wzór cruzbike vandetta ...
Piękny wzór, moja inspiracja do SS - wyszła "trochę inaczej  ;D

Gdybym tylko miał miejsce to coś podobnego na treningi szosowe bym zrobił :)
Mam takowe warunki  ;D

... musiałbym wg moich obliczeń mieć 188-190 wzrostu (a nie mam, ale może Darznur ma ?)
Mam 180  ;D

... Koła 28 pozwoliły by rozwijać większe prędkości/zmniejszyły by kadencję przy dużych prędkościach a to w CB trochę wnerwia kiedy jadąc 48/11 powyżej 40km/h zaczyna się wężykowanie ...

Potwierdzam, SS tak się zachowuję ale łatwo do korygowania  ;D

.... Co do haków to niestety ręczna robota z kątownika, chyba 40x40x5 i dospawany kawałek płaskownika. Trochę dłubaniny przy tym jest i trzeba to zrobić dość dokładnie :(

Tak też myślałem ale zamiast kątownika chyba zastosuję ceownik  ;D Nie masz przez przypadek szablonu ?? ;)
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Yin w Maja 19, 2014, 02:54:46 pm
w CB trochę wnerwia kiedy jadąc 48/11 powyżej 40km/h zaczyna się wężykowanie.
Może wystarczy zmienić korbę na szosową 3 rzędową?
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 19, 2014, 03:43:42 pm
w CB trochę wnerwia kiedy jadąc 48/11 powyżej 40km/h zaczyna się wężykowanie.
Może wystarczy zmienić korbę na szosową 3 rzędową?
Przepraszam, wkradł się błąd u mnie jest 52/nie pamiętam ile. Dlatego nie mam 3 rzędówki  ;D
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: karol w Maja 19, 2014, 10:47:14 pm
Szablonu do haków nie mam ale z tego co pamiętam to zmałpowałem wymiary z mtb. Znowu aż tak dużej filozofii nie ma tylko z racji wymaganej precyzji tnąc kątówką warto zostawić tak z 0,5 mm naddatku materiału na  dopiłowanie pilnikiem.
Co do korb szosowych, fajna sprawa, 53 (taki blat zalega mi jeszcze z PRL-u) /11 poprawiło by co nieco. Tylko przełożenie 28/32 też się czasem (w górach zwłaszcza) przydaje. A korby powyżej z50 z małym kółkiem 28 to raczej nie spotyka się. Sam kiedyś sobie takie coś "wyprodukowałem" ale ze względu na duże różnice w wielkości sąsiadujących blatów zmiana biegów była utrudniona. Też mam 180 i wymiary wynikające z koła 26 idealnie mi do wzrostu pasują, a przy 28, jak pisałem, jest parę "ale". No ale ... można by poeksperymentować.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Maja 19, 2014, 11:13:11 pm
... Szablonu do haków nie mam ale z tego co pamiętam to zmałpowałem wymiary z mtb. Znowu aż tak dużej filozofii nie ma tylko z racji wymaganej precyzji tnąc kątówką warto zostawić tak z 0,5 mm naddatku materiału na  dopiłowanie pilnikiem.
Dzięki za potwierdzenie moich dzisiejszych poszukiwań. Na szrocie za 6pln kupiłem sprawny widelec amortyzowany i zaczynam przymiarki z hakami, płaskownikami i takimi tam ajzolami. Jestem jakoś dziwnie spokojny o wagę CB - w ramach zasady: ile wyjdzie tyle wyjdzie  ;D
Jutro nie ma jednego kierasa w pracy to chyba zawalczę  :-X
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Romanes w Sierpnia 05, 2014, 09:41:21 pm
Filmik znaleziony w internecie : "https://www.youtube.com/watch?v=SsK3sF1P-HQ", napęd na przednie koło na amortyzowanym widelcu, co prawda cosik nie wyszło z resztą roweru, ale pomysł jest  ???
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: tomek70 w Sierpnia 10, 2014, 09:16:00 pm
To amortyzacja mojego Cruza  typu  ful wypas  https://www.youtube.com/watch?v=BIDtj4K-WmU
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: darznur w Września 03, 2014, 08:06:27 pm
Witam ponownie, kontynuując ten wątek zrobiłem softrider - a. Po paru nieudanych próbach zrobienia amortyzowanego przedniego zawieszenia temat ten odpuściłem sobie a komfort uzyskałem odpowiednią oponą.
A wynik wygląda wstępnie tak:
(http://naforum.zapodaj.net/thumbs/217d3a81ffc6.jpg) (http://naforum.zapodaj.net/217d3a81ffc6.jpg.html)

Parę szczegółów:
- rama obniżona wzmocniona wewnętrznie;
- koło 26" z oponami przód teren, tył łysy;
- osprzęt - to co było pod ręką;
- fotel -typ "deska do prasowania";
- kiera regulowana - długość i kąt nachylenia + rogi;
- bagaj - stelać od fotelika dziecięcego;
- kosz pamięta PRL;
- błotniki z przeceny;

Wrażenia i postanowienia:
- amortyzacja tyłu - ok - zostawiam - pobawię się tylko napięciem sprężyny  ;D
- amortyzacja przodu - dzięki terenowej oponie i ciśnieniu 3,5bar zamiast 5,5, jak na razie koło jest nadal proste  - ok  ;D
- fotel do wymiany - bez dwóch zdań  >:(
- suport - za nisko albo jestem za bardzo przyzwyczajony do SS i żaglówki - tam nogi mam w górze a tu w dole  :o
- oświetlenie - jakaś elektrownia by się przydała  ;)
- napęd elektryczny na tył - może  ;)
- pomalować przód na żółto - może  :D
- lusterko, dzwonek, chorągiewka, niezbędnik rowerzysty i .... coś tam jeszcze  ;D

 Ogólnie rower zachowuje się poprawnie - łatwo się rusza i trzyma kierunek. Szczególnie ruszanie jest łatwe a to pewnie wynika z bardziej siedzącej pozycji jazdy, choć muszę się przyzwycaić do pozycji.
No to by było na tyle
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: Danielasty w Września 03, 2014, 08:19:21 pm
genialne wręcz połączenie ramy z widelcem, a ja się zastanawiałem jak to "dobrze połączyć"
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: tomo w Września 03, 2014, 08:23:30 pm
Przedni widelec połapany na cybanty? Oscar za prowizorkę!
A na poważnie, to pospawać jakoś by się to przydało.
Tytuł: Odp: Cruzbike amortyzowany
Wiadomość wysłana przez: szydziu w Września 03, 2014, 08:37:43 pm
oj tam oj tam. Najwyżej spod świateł ruszy tylko napęd a reszta pojedzie na kolejnej zmianie ;)