Moim zdaniem wybieraj RURY PRECYZYJNE BEZ SZWU Z USPOKOJONEJ STALI St3s (ewentualnie St4s).
Rura "bez szwu" oznacza proces technologiczny oraz jak sama nazwa wskazuje oznacza to że taka rura nie ma żadnego "szwu" wewnątrz. To widać gołym okiem jak się tylko zaglądnie "co jest w środku". Rury "ze szwem" oznaczają że taka rura powstała przez zgrzewanie zawiniętego arkusza (i jest owa pozostałość - widoczny "szew"). Szew jednak osłabia rurę. Są różne technologie produkcji rur (i w związku z tym różne są ich ceny). Na szczęście stal jest bardzo tania i rury bez szwu nie są strasznie drogie. Np. technologia produkcji rury "bez szwu" zabrzmi nieco dwuznacznie: są to np. "rury ciągnione z pręta". Rura wykonana bez szwu jest bardziej wytrzymała od rury ze szwem. W rowerze na konstrukcję warto wybierać rury bez szwu.
St3s to to stal niskowęglowa (niestopowa). Jest to stal tzw. "konstrukcyjna", "uspokojona". Wygina się w giętarce bez problemu.
Mamy też dodatkowe literki na które trzeba uważać:
- stal St3sX - jest ona "nieuspokojona", stosowana na spawane elementy konstrukcji do gr. 12,5 mm, i stosowana raczej na konstrukcje nie obciążone dynamicznie (np. wykonane z niej schody jeszcze ujdą, ale rama roweru raczej już nie).
- stal St3sY - stal półuspokojona
- stal St3s - stal uspokojona (można ją obciążać dynamicznie)
"Uspokojenie" stali też wpływa na jej wytrzymałość. Do stali dodaje się w hucie w ostatniej fazie np. krzem. Stal nieuspokojona (St3sX) zawiera max. 0,07% Si (krzemu) i ma mniejszą wytrzymałość zmęczeniową od stali uspokojonej St3s 0,1-0,35% Si (krzemu). Na odpowiedzialne konstrukcje (takie jak np. rama roweru) wybieraj stal uspokojoną.
Grubość ścianki - jak kierujesz się łatwością spawania (gruba ścianka daje "większą tolerancję" na ewentualne przepalenia) to bierz ściankę 2mm. Nie wiem jakiej średnicy jest "dawca" ale gdyby rury były o średnicy 15mm to faktycznie trzeba by dawać ściankę 5mm żeby to wytrzymało. Zakładam że rury w Twoim składaku mają minimum 30mm średnicy więc rura o ściance grubszej jak 4mm nie ma sensu - nawet przy specjalnym obciążaniu ramy bagażem/ towarem. Jak masz w planie wozić 100 kg samego bagażu to weź rury o ściance 3mm. "Zniesie wszystko". A jak ponad 150 kg samego bagażu to 4mm.
Wagę rury możesz obliczyć sobie korzystając z kalkulatora (tylko zmień na stal, bo jest ustawione na "brąz"):
http://avanti-metale.pl/przelicznik.php .
Tu masz porównanie czystej "mocy" - czyli ile wytrzymałości na rozciąganie/ jaka jest granica plastyczności poszczególnych typów stali. W tym porównaniu chodzi tylko o stale niestopowe - czyli zwykła rdzewna stal (żadne tam Cro-Mo, żaden tam Cro-Ni, itp):
- St0 - zaw. max 0,23 % C, Re = 165 -195 MPa,
- St3 - zaw. max 0,22 % C, Re = 195 - 235 MPa,
- St4 - zaw. max 0,24 % C, Re = 215 - 275 MPa,
- St5 - ok. 0,35 % C, Re = 255 - 295 MPa,
- St6 - ok. 0,45 % C, Re = 295 - 335 MPa,
- St7 - ok. 0,55 % C. Re = 325 - 365 MPa
Przy czym spawalność też jest w jakichś ramach. I to w sumie dosyć ciekawe (bo stale z większą ilością węgla są widocznie bardziej wytrzymałe ...). Piszą wszędzie jedno i to samo na ten temat jakie panują zależności. I powielę ten schemat. Przyznam się że osobiście nawet nie spawałem "trudno spawalnej stali" więc zacytuję (bezmyślnie) to co inni piszą na jej temat. Zasada jest taka: "im więcej procentowej zawartości węgla tym gorzej daną stal się spawa".
Stale niskowęglowe - czyli stale o zawartości węgla do około 0,3%C są dobrze spawalne. Czyli stal St3s dobrze się spawa. Nie jest "mega wytrzymała ale jest łatwa w obróbce.
Stale średnio-węglowe - o zawartości od 0,3 do 0,6%C są trudniej spawalne (choć nie wiem w ząb co mają dokładnie Ci ludzie na myśli pisząc "trudne" -

). Czyli stale St5, St6, St7 są trudnospawalane.
Stale wysokowęglowe - o zawartości powyżej 0,6%C i są to stale niespawalne. Mowa tu np. o gatunkach stali stosowanych np. na wały korbowe silników.
Chyba troszkę z rozpędu napisałeś Neverhood:
"Na stronach o tematyce choperów, cruiserów spawają ramy, ale jedynym priorytetem jest finalny wygląd ramy ..."
Chopper typu hardtail musi znosić obciążenia ciężkiego motoru + jeździec i wszelkie "impakty" i mimo że wygląd też jest tu pewnym kryterium, to moim zdaniem ciężki motor daje w d..ę sztywnemu wahaczowi. A goście nie bez powodu robią ramy motocykli właśnie ... ze stali St3s (bo to najłatwiejszy metal w obróbce żeby zacząć konstruowanie, nie jest co prawda strasznie mocny ale "daje radę").