Autor Wątek: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)  (Przeczytany 223700 razy)

Radko

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Hakuna Matata
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #105 dnia: Maj 28, 2013, 06:14:30 am »
Witajcie. Troche stary ten watek, ale bardzo ciekawy. Sprowokowal mnie do zapisania sie na Wasza liste. Pozwolcie, ze sie przedstawie. Przede wszystkim nigdy nic z laminatow nie wyprodukowalem i raczej sie tym w najblizszym czasie nie zajme, bowiem mieszkam w Kenii, gdzie ani materialu ani narzedzi nie kupie. Jestem pasjonatem rowerow i uwazam ze rower powinien byc lekki. Stad moje zainteresowanie laminatami (oraz tytanem).
Mialbym do Was kilka pytan. Czy laminat weglowy o grubosci ok 0,5mm nadal by sie na wykonanie blotnikow, czy tez bedzie zbyt wiotki?
Skad pochodzi fotka roweru, pokazana chyba 3 razy w tym watku? Ktos wspominal ze to rower Francuza. Bardzo mi sie ta konstrukcja z dwoma kolami z tylu podoba i chetnie bym obejrzal wiecej fotek, a nawet pogadal z autorem.
Jesli ktos jeszcze zaglada do tego watku, to prosze odezwijcie sie.
 

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #106 dnia: Maj 28, 2013, 07:34:44 am »
...
Ktos wspominal ze to rower Francuza. Bardzo mi sie ta konstrukcja z dwoma kolami z tylu podoba i chetnie bym obejrzal wiecej fotek, a nawet pogadal z autorem.
Jesli ktos jeszcze zaglada do tego watku, to prosze odezwijcie sie.
 
Witaj.
Opis powstawania roweru, o który pytasz, jest opisany na francuskim forum
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2013, 07:36:30 am wysłana przez kaczor1 »

andrew

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #107 dnia: Wrzesień 20, 2017, 09:06:55 am »
Witam,

Stary temat, ale odgrzewam bo po co zakładać nowy, a Google cały czas serwuje treści tego tematu w top10 więc małe odświeżenie zrobi dobrze dla SEO ;)

Miałem swoje przygody z naprawianiem ram z tkanin węglowych, oraz sam zrobiłem taką ramę łącznie z widelcem i siodełkiem (sztyca też była z tkanin weglowych). Może na początek, po co stosuje się tkaniny węglowe do produkcji rowerów? Tylko po to aby zmniejszyć wagę maszyny, to jest priorytet. Dlatego rowery z "węgla" mają sens tylko dla profesjonalistów, dla ludzi dla których ściganie się (i wszystko co z nim związane) jest zawodem. MTB w wydaniu profesjonalnym to ekstremalny sport, i każdy zawodnik wie i liczy się z ograniczeniami "węgla", i świadomie naraża się na utratę zdrowia (jak to mówią, profesjonalny szport to mord).

Rama wykonana z 'węgla" jest znacznie sztywniejsza od ramy wykonanej ze "szkła". Dlatego też dla profesjonalistów jest oczywistym wyborem, energia nie "ucieka" im po prostu, a jest w znacznie większym stopniu przenoszona na koła, czyli tam gdzie powinna znajdować swoje ujście. No i do tego dochodzi wspomniana waga, kilkaset gram różnicy ma dla topowych zawodników znaczenie.

Co z amatorami?

Użycie "węgla" nie znajduje tutaj żadnego uzasadnienia, no chyba że dla tzw. lansu, nic po za tym. Stopy stali czy aluminium są idealne dla amatorów pod każdym względem.

Ale czy da się wzmocnić włókno szklane (lub węglowe) tak aby było odporniejsze na punktowe uszkodzenia? Są opcje. Pierwsza to wypełnienie przestrzeni rur materiałem kompozytowym o strukturze plastra miodu. Podczas uderzenia punktowego (na przykład kamienia, lub konara) wkład rury absorbuje energię, która może rozłożyć się na znacznie większej powierzchni. Zakupić odpowiedni materiał o strukturze plastra miodu można, ale nie jest on tani wieć użycie go w rowerach amatorskich po prostu nie znajduje usprawiedliwienia. Kolejnym sposobem na wzmocnienie rur jest laminowanie na styropianie, ale nie wypłukiwanie jej, a pozostawienie w środku rury. Takie rozwiązanie zadziała podobnie do "plastra miodu", ale absorbcja energii nie już tak efektywna, no i waga jest też już inna.

A jak zabezpieczyć laminaty ze szkła (lub z węgla) od zewnątrz, tak aby ewentualnie nie dopuścić podczas pęknięcia do uszkodzenia ciała przez ostre połamane krawędzie? Najlepiej jako ostatnie warstwy dać tkaninę aramidową (ile to już zależy od konstruktora i jego możliwości i potrzeb), ale już dwie warstwy tkaniny aramidowej powinny skutecznie zabezpieczyć szkło przed wydostaniem się na zewnątrz i mocnym zranieniem "kierownika", na przykład wbiciem się odłamka w ciało. Oczywiście, ostry odłamek i tak poczyni szkody w ciele kierownika, ale nie powinien wbić się i spenetrować ciała tak mocno jak by to zrobił ten sam odłamek szkła, ale bez powłoki aramidowej (no bo kevlar jest generalnie bardzo odprony na przebicia).

Co do siodełek waszych poziomych maszyn? Zdecydowanie lepszym materiałem będzie jednak "węgiel" ze względu na jego sztywność właśnie. Siodełko wykonane z węgla nie będzie "pracować" tak jak to wykonane ze szkła. Także te pęknięcia na powierzchni przedstawione na zdjęciach w tym wątku, są raczej wynikiem pracy materiału, żelkot pęka bo siodło cały czas pracuje. Na nic zdadzą się zbrojenia w postaci prętów itd. no chyba że użyjemy odpowiedniej ilości warstw, ale ponownie pojawi się problem wagi samego siodła, jak i wagi kierowcy, ale to wszystko można sobie wyliczyć jak doskonale wiecie. Jednak jeśli komuś zależy na w miarę dobrej wadze i sztywności, to polecam użycie tych trzech materiałów: rdzeń z tkaniny węglowej, środek z tkaniny szklanej, wykończenie z tkaniny aramidowej (no i użycie lakierów lub żywicy z filtrem UV (jeśli komuś zależy na ładnym wyglądzie tkaniny aramidowej).

Co do wykonywania samych rur, eksperymentuje właśnie z widelcem, to znaczy projektuje go, opartym na stelażu z rur PCV. Są lekkie, wytrzymałe, tanie i są solidną podstawą na której można laminować. Poprzez ogrzewanie można je dowolnie formować (oczywiście w pewnych zakresach) bez jakichś radykalnych strat wytrzymałości, można je łączyć i kleić chemicznie np: za pomocą łączników, można kłaść na nie warstwy tkanin w domowych warunkach bez potrzeby używania pompy próżniowej (używa się do tego taśm z dziurami dzięki którym przy zaciskaniu nadmiar żywicy wypływa na zewnątrz). Oczywiście, użycie tej metody do zrobienia karoserii poziomego roweru, lub siodła nie jest raczej możliwe, a przynajmniej mi w tym momencie nic nie przychodzi do głowy, ale zrobienie ramy z rur itd. jest już jak najbardziej możliwe i wykonalne. Moja pierwsz rama była laminowana na styropianie, co niestety miało swoje wady, które wpłynęły na wytrzymałość. Styropian jest zbyt miękki i nie można na nim zaciskać taśmy z maksymalną siłą tak aby odsączyć nadmiar żywicy. Tutaj ważna sprawa! Trzeba pamiętać o tym że wytrzymałość konstrukcji i jej sztywność zależy od użytej tkaniny przede wszystkim, żywica jest tylko (i aż) łącznikiem kolejnych warstw. Czym wiecej żywicy pozostanie, tym słabsza będzie konstrukcja, szczególnie jeśli użyjemy słabej jakości żywicy. Nie chodzi tu tylko o same pory, ale o żywicę właśnie, widzieliście kiedyś ramę odlaną tylko z żywicy? :)

Aby spróbować ciąć koszty można zamiast rur PCV użyć rur aluminiowych, i od razu kłaść tkaninę szklaną (już bez węgla), ale takie rozwiązanie ma swoje minusy. Po pierwsze aluminium nie dogaduje się z żywicami (trzeba wtedy odpowiednio je zabezpieczyć, na przykład klejami do aluminium), po drugie pozostaje kwestia łączenia rur aluminiowych. Rozwiązaniem jest użycie tylko w miejscach łączeń tkanin węglowych.

To kilka moich spostrzeżeń z "walki" z materiałami, które mam nadzieję przydadzą się komuś, kiedyś. Specem w tych sprawach nie jestem, żeby było jasne :)

P.S Używam tylko żywic epoksydowych i tkanin.





Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #108 dnia: Październik 01, 2017, 07:27:21 am »
Błotniki z laminatu czy poliestrowego czy epoksydowego zbrojone tkaniną lub matą 0,5mm będą wiotkie jeżeli będą posiadały wzdłużne płaszczyzny.
Jeżeli chcesz zrobić taki błotnik to najlepiej na najtańszej żywicy epoksydowej, na dekorację daj carbon 200K gramatura 200g/mkw a na konstrukcję daj 2xbiaxa szklanego 300g i tkaninę rovingową plain. Dzięki temu uzyskasz wzorcowy laminat 0/-45/+45/90. I nie powinien być wiotki. Napewno mniej niż plastykowe (czarne) odpowiedniki z marketu. Grubość takiego błotnika w zależności od metody będzie miałą około 2,5mm. Najlepiej zrobić na worku próżniowym.

Kolega powyżej dobrze prawi. Materiał o strukturze plastra miodu to Coremata. WYstępuje w różnych grubościach.
Jak ktoś będzie potrzebował mogę odsprzedać co nieco.

« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2017, 07:31:14 am wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

Jacek89

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #109 dnia: Marzec 13, 2018, 06:51:36 am »
Mam pytanie czy ktoś może mi opisać jak się wykonuje forme do rtm? Ponadto w jaki sposób można połączyć dwa różne kształty tak aby miały swoją wytrzymałość dokładnie mam na myśli rurkę z piórem wiosła kajakowego. Może przychodzi komuś jakąś ciekawą literatura filmy szkoleniowe itp.

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #110 dnia: Marzec 13, 2018, 09:23:44 am »
http://lmgtfy.com/?q=forma+rtm
A co do wiosła. Ja bym zlaminował pióro z "pochewką" na kij i wkleił bym go tam na klej. Albo w kiju zrobić wcięcie po długości,  wsunąć pióro i zalaminować całość paroma warstwami tkaniny.

Jacek89

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #111 dnia: Marzec 16, 2018, 03:13:41 pm »
No w ten sposób już szukałem i nic nie znalazłem jest tylko opis jak forma wygląda zastosowanie itp natomiast nie ma opisu krok po kroku jak ja stworzyć. Potrzebna mi jakas literatura film instruktażowy, ktoś kto przedszkoli

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #112 dnia: Kwiecień 07, 2018, 10:50:29 am »
RTM - Resin Transfer Moulding metoda laminowania polegająca na ułożeniu suchego zbrojenia w formie 2 częściowej i wtrysku żywicy pod ciśnieniem (4-6bara)
Forma zazwyczaj jest zamykana w prasie gwarantującej skuteczny docisk. W przypadku elementów wzdłużnych z przodu jest wlot żywicy z tyłu wylot.
Jak to działa krok po kroku:

- forma dolna spoczywa na stole prasy, górna uniesiona tak z 1,7m. Na dolnej na kołnierzach znajdują się uszczelki i kanały we/wy
- kładziesz żelkot, suche zbrojenie, zamykasz
- podłączasz węże z dolotem żywicy i wylot do kubła
- uruchamiasz pompę z systemem mieszania tuż przy dolocie i pompujesz
- jak wycieka z tyłu wyłączasz pompę i zaciskasz klamrami wlot i wylot
- odpinasz dolot i płuczesz aceton/powietrze
- po zsieciowaniu otwierasz formę i wyciągasz element

https://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_molding

System do przepłukiwania i wtrysku żywicy jest drogi o prasie nie wspominając.
Zamiast RTMu polecam zainteresować się LRTM a najlepiej zacząć przygodę od standardowego zestawu wałek/pędzel/mata/poliestrówka

Co do formy to są modelowane na obrabiarkach 5-osiowych CNC z bloków modelarskich o wyższych twardościach albo z alu.
Standardowa forma poliestrowa byłaby zgnieciona w tym procesie.

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 07, 2018, 10:52:31 am wysłana przez Antonowitch »
Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #113 dnia: Kwiecień 07, 2018, 03:41:52 pm »
A cena takiej formy jest pewnie pięciocyfrowa...

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #114 dnia: Maj 20, 2019, 04:59:14 pm »
Mały wykop:

Robiłem ostatnio laminat pierwszy raz z żywicy epoxydowej https://allegro.pl/oferta/zywica-epoksydowa-bezbarwna-powlokowa-gloss-coat-6969619387?snapshot=MjAxOS0wMS0xOFQxMToyNjoxMi4zODFaO2J1eWVyO2NhNjRjZmEzM2QxNjlmN2E0MTY4OGExZjVkNDkzNjkxNTIzZTY0ZmYwYWRjM2RiNDI2YjlmMGVmNDlhNzhlZDA%3D

Zależało mi na braku zapachu ( tu było ok) i gładkiej powierzchni elementu. Żywicę odmierzyłem wagowo, według zaleceń.  Laminowałem na kopycie 3 warstwy tkaniny szklanej 150g z odrobiną barwnika do żywic. O ile samo laminowanie przebiegło bez zastrzeżeń, i powierzchnia była ok to gotowy model po tygodniu nadal był plastyczny. Nie kleił się ale nie trzymał kształtu. Do tej pory laminowałem żywicą poliestrową i tkaninami w okolicach 300-350g i laminat zawsze wychodził sztywny. Gdzie według was był najprawdopodobniej błąd: wybrałem złą żywicę (może nadaje się tylko do odlewów), albo za mało utwardzacza ( zalecenia producenta są bardziej do odlewów niż modeli) czy dałem za mało warstw tkaniny? Może nie potrzebnie dałem pigment?

Zostało mi jeszcze 1/2 opakowania żywicy i planuje wykonanie jeszcze jednego przedmiotu ale jak mam niepotrzebnie tracić czas i matę to wolę zmienić żywicę...

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #115 dnia: Maj 21, 2019, 04:25:44 am »
Wszystko, co wymieniłeś może być prawdą. Zwróć uwagę, że deklarowany czas sieciowania to tydzień w 25 stopniach. Jak wymiary pozwalają, to możesz spróbować wygrzewania w piekarniku (jakieś 50 stopni).

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #116 dnia: Maj 21, 2019, 03:10:10 pm »
Wygrzewanie raczej odpada bo kolejny projekt to błotnik do fat bike, chyba pójdę w stronę zwiększenia ilości utwardzacza. Jeśli przy 3-4 warstwach dalej będzie plastyczne to kolejne warstwy położę na żywicy poliestrowej. 

raffi

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 254
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #117 dnia: Maj 31, 2019, 12:54:39 pm »
Wszystko, co wymieniłeś może być prawdą. Zwróć uwagę, że deklarowany czas sieciowania to tydzień w 25 stopniach. Jak wymiary pozwalają, to możesz spróbować wygrzewania w piekarniku (jakieś 50 stopni).

Jak nie masz gdzie wygrzać, wsadź do samochodu, postaw samochód na Słońcu i zostaw... może nie będzie 50 stopni, bo to zależy od pogody, auta i miejsca postoju, ale będzie >25 i na pewno coś tam skróci czas zachodzenia reakcji chemicznej.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #118 dnia: Czerwiec 03, 2019, 09:02:57 pm »
Zrobiłem wstępnie błotnik ( czekam jeszcze na zamówioną szpachlę po szlifowaniu i szpachlowaniu dam jeszcze 1-2 warstwy tkaniny dla większej sztywności). Tym razem dałem proporcje żywica utwardzacz 50:50 i to było to. Czas pracy bezproblemowy, czas zaschnięcia też, sztywność też wzrosła choć nie jest taka jak w żywicy poliestrowej. Ale bezzapachowość jest rewelacyjna, przy poliestrowej smród styrenu praktycznie wyklucza pracę w domu.

Antonowitch

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 768
    • Sklep na odpowiednim poziomie.
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #119 dnia: Czerwiec 09, 2019, 10:52:49 pm »
Wyciągnąłeś miękki laminat bo żywica była niedogrzana i tyle.
Zmiana proporcji żyw/aktywator jest niezalecana (epoksydy są na to przewrażliwione) a skutki mogą być różne, np. bardziej kruchy laminat.

Żywice epoksydowe osiągają swoją sztywność po wygrzaniu. Temperatura/czas zależy od specyfikacji żywicy. Patrz karta technologiczna żywicy.
Każdy produkt można dogrzać w ciągu 24h od rozformowania, potem już dupa.
Zostaw w aucie na słońcu na 4-6h to się dogrzeje bez problemu bo temp. dochodzi do 70C (przy niebieskim kol lakieru auta ;) )
Jak chcecie się bawić to www.surfpol.pl kupicie odpowiednie żywice i doradzą odpowiednią do warunków jakimi dysponujecie.
W tym fachu spierdolić robotę jest wyjątkowo łatwo ;)))
Dobrej zabawy

Poziomo pozdrawiam,
Anton
Głównie fotele do rowerów poziomych: http://www.czescidopozioma.pl