Autor Wątek: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)  (Przeczytany 126324 razy)

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 822
  • Czułów
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 25, 2010, 08:41:26 pm »
nie mam raz widziałem na discovery ale przecież technologi takiej identycznej nie pokazali, w każdym razie zwykłe alu bez włókna po  przywaleniu w don kurczakiem z armatki pękło to z laminatem odkształciło się i nie pękło
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 25, 2010, 10:52:06 pm »
nie mam raz widziałem na discovery ale przecież technologi takiej identycznej nie pokazali, w każdym razie zwykłe alu bez włókna po  przywaleniu w don kurczakiem z armatki pękło to z laminatem odkształciło się i nie pękło

A czy to był wielowarstwowy "sandwich"? Pamiętasz, albo czy to bliżej pokazywali? Już nawet nie o zdjęcia mi chodzi ale o sposób podejścia do wzmacniania laminatu. Najprościej jest metal podkleić z zewnątrz na gotowy laminat po obu stronach/ tylko z zewnątrz. I wielkiej sztuki w tym nie ma. Tylko użyć dobrego kleju. Mistrzostwem świata byłoby zaś laminowanie na przemian włókno szklane-cieniuteńka blacha alu - włókno szklane - cieniuteńka blacha alu - włókno szklane - warstwa alu (ostatnia nieco grubsza blacha alu). Wrzucić na prasę hydrauliczną i niech wygnie się na kształt na matrycy. Tak kilka razy na przemian - to byłby kompozyt szklano-metalowy. Nakleić na zewnątrz blachę alu to najprostsze co można zrobić - dlatego jestem ciekaw czy wiesz coś więcej/ czy pokazywali w tym programie strukturę tego materiału na poszycie w Airbusie a 380.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 822
  • Czułów
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 26, 2010, 11:57:27 pm »
struktury ani przekroju bocznego nie pokazywali ale myślę że to jest blach jednostronnie wyklejona tkaniną szklaną
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #33 dnia: Wrzesień 02, 2010, 02:36:54 pm »
Informacja potwierdzona - kevlar traci część ze swojej odporności pod wpływem UV. Dzieje się tak zatem już od promieniowania słonecznego - bo światło słoneczne zawiera UV. Zatem lakier zawierający filtr UV jest obowiązkowy przy laminatach kevlarowych. Albo "chować" kevlar głębiej w laminacie, i nie umieszczać go na wierzchniej, ostatniej warstwie. Oczywiście kevlar nie rozpruje się jak wata pod wpływem promieniowania ale żeglarze dobrze znają jego słabostki (wiem że z tego powodu właśnie wymienia się liny kevlarowe co rok lub co dwa).

http://www.surfomania.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=78    ---> źródło

KEVLAR- tu sama nazwa brzmi kosmicznie. Są to włókna aramidowe snute w tkaninę lub siatkę , niesamowicie mocne na uderzenia i rozerwania ,a do tego super lekkie 1m2 tkaniny aramidowej kosztuje nawet 350pln . Zastosowanie to między innymi kamizelki kuloodporne ,hełmy wojskowe ,żagle regatowe i nasze deski. Do [laminowanych] desek [surfingowych] stosuje się go najczęściej w postaci papieru aramidowego. Posiada dużą wadę , jest mało odporny na promieniowanie UV (słońce) dlatego siedzi głęboko w przekładce z węglem.

http://www.strunowki.skoczow.pl/185_liny_z_rdzeniem_kevlarowe.html    ---> źródło

[...] kevlar, posiadając istotnie znakomita wytrzymałość jednocześnie bardzo źle się "czuje" na wszelkich załamaniach, bloczkach i kabestanach. Może być on nawet zamiennikiem tradycyjnych stalówek - ale na wanty i sztagi, nie faly i szoty.

[...] odporność na promieniowanie UV (popularnie: słoneczne) lin aramidowych jest mała, a poliestrowych dobra (nawiasem: najbardziej odporne są w tym przypadku liny nylonowe i polipropylenowe).   

Nie jest także ścisłym twierdzenie, iz wytrzymałość lin aramidowych jest pięciokrotnie większa niż lin stalowych. Jest tak rzeczywiście jeśli pod uwagę weźmiemy kilogram masy liny: kilogram liny aramidowej jest 5 razy mocniejszy niż kilogram liny stalowej. Sedno w tym, iż ciężar właściwy aramidu to 1.44 a stali (dla uproszczenia przyjmijmy ciężar właściwy żelaza 7.85); teoretycznie wiec przy stosunku c.wł. ok. 1:5.5 lina stalowa średnicy 5 mm odpowiada linie aramidowej o średnicy 11.7 mm. [...] Tak więc, bez fascynacji z ta "aramidową wytrzymałością"!

Co jednak najważniejsze wiązania wielkocząsteczkowe tworzące strukturę aramidu są - wulgaryzujac - "kruche". Tworzywo aramidowe w postaci pasm czy włókien w linie bardzo "nie lubi" wszelkich zgięć, pracy na rolkach o małych średnicach, nie mówiąc już o naprężeniach i skrętach powstajacych przy wiązaniu węzłów, np. na knagach rożkowych. Stąd określone konsekwencje. W literaturze fachowej (nieskromnie: mam jej sporo i to aktualnej z lat 2000-2003) nie spotkałem się z propozycją wykorzystania lin z aramidem na szoty czy faly - m.in. właśnie z racji małych średnic krążków blokow i załamań na knagach. Mając do wyboru kevlar lub linę typu deneema, zawsze wybrałbym tą druga. To już jednak kwestia subiektywnych wyborów, które choć oparte na danych eksploatacyjnych, nie muszą stanowić kanonu.

Nie ma racji twierdząc, iż połączenie poliester/aramid wpływa istotnie na rozciągliwość liny. Rekomendowana rozciągliwość przy obciążeniu roboczym lin aramidowych wynosi 14%, a lin poliestrowych 15%; w praktyce wiec różnica jest żadna. Rekomendowane obciążenie robocze (w teście na zrywanie) jest identyczna: 11%, dopiero przy 75% naprężenia niszczącego (breaking test) wskaźnik dla aramidu wynosi 21, a dla poliestru 29 %. Biorąc pod uwagę praktykę, jest to "punkt dla poliestrów", po prostu przy bardzo dużych obciążeniach lina poliestrowa wyciągnie się więcej (i nie pęknie), aramidowa - mniej [się wyciągnie], ale pęknąć może.

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/maria/pdf/INM_12.pdf    ---> źródło, strona 26-27/44

Właściwości: zalety [kevlaru]
- Duża wytrzymałość na rozciąganie, duża odporność na pękanie i uderzenia;
- Mała gęstość;
- W przeliczeniu na jednostkę masy 5X silniejszy niż stal;
- Mały i ujemny współczynnik rozszerzalności termicznej;
- Stabilność chemiczna;

Właściwości (kevlaru): wady
- Mała wytrzymałość na ścinanie, wrażliwy na wilgoć i UV
- Mała wytrzymałość na ściskanie

Wniosek - kupić drogi kevlar to nie wszystko. Trzeba pamiętać o niuansach, bo inaczej szkoda pchać się w drogi materiał który ... od samego stania na słońcu traci na wytrzymałości!!! Obowiązkowo ukrywać kevlar "pod przekładką" z inną tkaniną (kevlar nie może być wtedy ostatnią warstwą laminatu) albo ... stosować lakier (czy żywicę) UV na zewnętrzną powłokę laminatu. Liny są przeważnie z rdzeniem i ten kevlarowy rdzeń jest "schowany" wewnątrz plecionki.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 15, 2010, 10:40:36 pm wysłana przez Maciej Długosz »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1072
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #34 dnia: Wrzesień 02, 2010, 08:57:17 pm »
a ja widzę tanie rozwiązanie jeździć tylko w nocy :)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #35 dnia: Wrzesień 06, 2010, 11:51:20 am »
Bardzo fana strona o robieniu owiewek przednich do motocykli (wraz z opisami). Do oddzielania produktu od formy konstruktor użył jedynie polialkoholu winylowego (bez woskowania). Następnie zaniósł swoją formę do "chłopaków" którzy robią we włóknie szklanym. Wniosek - wystarczy nawet zrobić formę i zapłacić za usługę "odbicia" produktu od formy:

http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-1970-2/Making%20of%20the%20Windjammer-1.html    ----> tu jest sporo opisów, krok po kroku. Warto oglądnąć - tu jest pokazane niemal wszystko "od kuchni". Etap laminowania został na zdjęciach pominięty - czyli nakładanie mat i przesączanie ich żywicą z utwardzaczem (oraz wyciskanie bąbli powietrza). Gdyby ktoś miał wątpliwości jak się laminuje na formie to tu są pokazowe wideo (łatwo znaleźć na YouTube):

http://www.youtube.com/watch?v=67Nd5pqYtCc    ---> pokazane są momenty kiedy żywica żeluje i i kiedy najlepiej rozpoczynać laminowanie kolejnej warstwy.

http://www.youtube.com/watch?v=C64xfO4oNjc    ---> na tym wideo pokazane jest że do oddzielania produktu od formy użyto akurat wosku. Na tym wideo nie zostało pokazane jak wyciska się bąble powietrza. A jest to bardzo ważne. Do wyciskania bąbli służą zwykle wałeczki z naciętymi poprzecznie rowkami. (Niewidoczne) Bąble powietrza znacznie osłabiają laminat.


























tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1072
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #36 dnia: Wrzesień 07, 2010, 09:23:44 pm »
mam pytanko do laminatorów praktyków ponieważ  jedyne co laminowałem to dziury w samochodzie

planuje zrobić stelaż takiego siedzonka z laminatu

http://www.rbr.info/store.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_tabs.tpl&product_id=93

czyli zamiast rurek ma być laminat jak to zamierzam zrobić

wykonać wzór do laminowania z rurek aluminiowo plastikowych do ogrzewania podłogowego ( dają się dowolnie wyginać ) następnie te rurki okleić laminatem zamierzam  je oklejać tkaniną przesyconą żywica poliestrową czy to ma szanse powodzenia ?

tomigelo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • 20 latek od pierwszej poziomki :)
    • www.poziome.republika.pl/techno12.htm
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #37 dnia: Wrzesień 07, 2010, 10:19:49 pm »
Tomek a czy materiały nie będą ciebie więcej kosztować niż zakupienie gotowego fotela?

Czy nie warto bardziej skupić się na ramie itd

Pozdr

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 822
  • Czułów
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #38 dnia: Wrzesień 07, 2010, 11:30:17 pm »
jak wszyscy na forum polecam gotowy fotelik po co się męczyć dajesz kasę i masz nie musisz marnować czasu a na pewno ci to troszkę zajmie
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 07, 2010, 11:45:27 pm »
mam pytanko do laminatorów praktyków ponieważ  jedyne co laminowałem to dziury w samochodzie

planuje zrobić stelaż takiego siedzonka z laminatu

http://www.rbr.info/store.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_tabs.tpl&product_id=93

czyli zamiast rurek ma być laminat jak to zamierzam zrobić

wykonać wzór do laminowania z rurek aluminiowo plastikowych do ogrzewania podłogowego ( dają się dowolnie wyginać ) następnie te rurki okleić laminatem zamierzam  je oklejać tkaniną przesyconą żywica poliestrową czy to ma szanse powodzenia ?


Pewnie że da radę. Kolega Storm ma na tej zasadzie połączoną ramę z profili alu (okleił jedynie same połączenia, a nie całą ramę). A Firma "Kestrel" robiła kompletne ramy rowerów MTB na tej zasadzie. Cienkie rury w tym Kestrelu MTB (zdaje się aluminiowe) były oklejane laminatem. Siedzenie - tym bardziej. Jeden Francuz tak właśnie zrobił z siedzeniem i wyszedł mu fajowy kształt (pamiętaj tylko o wyciskaniu bąbli powietrza, bo inaczej Ci szybko fotel trzaśnie). Samo paplanie pędzlem nie wystarczy. Użyj wałeczka ze sklepu z artykułami żeglarskimi, albo dorób sobie taki wałek sam (nacięte równoległe rowki na walcu metalowym albo wygięty pręt fi 8-10mm i na niego nasunięta ... sprężyna). Po skończeniu zanurz wałek w acetonie (ale jak robiłeś już we włóknie szklanym to pewnie wiesz). Pod koniec w tej metodzie oklejania nie obędzie się bez szpachlowania/szlifowania bo raczej trudno będzie wyprowadzić Ci kształt "na zero". Z formy wychodzą "idealne elementy". Ale to nie takie ważne. Siodło Francuza:



« Ostatnia zmiana: Wrzesień 07, 2010, 11:51:40 pm wysłana przez Maciej Długosz »

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1072
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 09, 2010, 07:16:05 pm »
gotowy fotelik mam jeśli bym potrzebował kupił bym sobie drugi ale konstruować eksperymentować to wciąga nie mniej niż samo jeżdżenie

ps zobaczyłem że u nas w ogrodniczym pokazał się bambus bamo bike to była by lekka konstrukcja chyba prawie ja włókno węglowe  poniżej fotka

http://ecobamboobikes.blogspot.com/

a poniżej możliwości tej poziomki

http://www.youtube.com/watch?v=erxjvLgxULo&feature=player_embedded#!
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 09, 2010, 07:26:37 pm wysłana przez tomek70 »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #41 dnia: Wrzesień 28, 2010, 10:53:58 am »
A oto "przyziemne zastosowanie" włókna szklanego - kosze na śmieci:




Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3657
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #42 dnia: Wrzesień 28, 2010, 05:53:10 pm »
A oto transporter opancerzony, grubość pancerza od 80 do 30 mm:

Wniosek? Jak ktoś się uprze to wszytko da się popsuć :)
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

Saurus

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 784
    • Moje zdjęcia
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #43 dnia: Wrzesień 28, 2010, 05:58:16 pm »
A oto transporter opancerzony, grubość pancerza od 80 do 30 mm:
http://www.gulflink.osd.mil/du_ii/images/figh1.gif
Wniosek? Jak ktoś się uprze to wszytko da się popsuć :)

 ;D ;D ;D

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Kompozyty, laminaty (włókno szklane, włókno węglowe)
« Odpowiedź #44 dnia: Wrzesień 28, 2010, 07:41:27 pm »
A oto transporter opancerzony, grubość pancerza od 80 do 30 mm:
http://www.gulflink.osd.mil/du_ii/images/figh1.gif
Wniosek? Jak ktoś się uprze to wszytko da się popsuć :)

 ;D ;D ;D

Macie rację. Czasem wystarczy silny wiatr (prędkość wiatru 64 km/h)... i ... wiatr wywróci i uszkodzi velomobil.

http://www.ohpv.org/forums/index.php?topic=534.0     ----> źródło