Autor Wątek: Nasze pomysły, projekty, szkice..  (Przeczytany 34423 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Nasze pomysły, projekty, szkice..
« dnia: Czerwca 23, 2010, 09:35:14 pm »
Zapewne wielu z nas ma jakieś pomysły/ projekty rowerów poziomych lub częsci do poziomek. Zapraszam do wrzucania szkiców projektów w tym temacie. 


Lwb z wigry lub innego Polskiego składaka:



Część łącząca to profil kwadratowy dla osoby o wadze 80kg powinien wystarczyć 35x25x2mm ale można stosować wariacje według gustu i swojej wagi, do dostania w każdej hurtowni stali.

 Alternatywny projekt, fotel dany wyżej pozwala uzyskać bardziej kompaktowe rozmiary roweru:


Kolejna wariacja projektu: teleskopowa główna belka. Pozwala regulować odległość suportu od siedzenia ( analogicznie do roweru SWB) i długość roweru. Do tego pozwala rozłożyć rower na 2 częsci więc zachowujemy formę składaka ;). Do wykonania za pomocą profili kwadratowych lub rur okrągłych. 


Uploaded with ImageShack.us


Kolejny koncept: regulacja rozstawu osi dla roweru typu delta trajk FWD ( z napędem na przednie koło). Ten sam pomysł oczywiście w odwrotnym układzie dało by się pewnie zastosować w trajkach typu tadpole.


Jak mam nadzieje widać na rysunku belki wysuwają się teleskopowo, do tego tylna belkę też można regulować dla krótszej lub dłużej bazy kół. Do tego dochodzi standardowo możliwość rozkładania do transportu.  Kolejnym plusem jest możliwość przechodzenia z delta trajka do dwukołowego lowracera przez zmianę tylnej częsci na widelec.

Regulacja rozstawu przednich kół dla roweru typu tadpole trajk:


« Ostatnia zmiana: Czerwca 23, 2010, 10:03:57 pm wysłana przez Yin »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 24, 2010, 11:13:47 pm »
Projekt ramy swb do tematu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=683.new#new

Rama z fotelem opartym na wspornikach:


Update: Wersja poprawiona, w poprzedniej łańcuch mógł trzeć o fotel. (Podniesienie fotela lub zastosowanie rolki pod fotelem by temu zapobiegło ale można rozwiązać to tak jak jest w slyway'u:)



Rama z fotelem opartym o konstrukcję ramy:

« Ostatnia zmiana: Czerwca 24, 2010, 11:37:13 pm wysłana przez Yin »

DROMADER

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 24, 2010, 11:49:03 pm »
Projekt ramy swb do tematu: http://forum.poziome.pl/index.php?topic=683.new#new



Ta rama jest genialna w swojej prostocie. Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Popieram pomysł kolegi. Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 25, 2010, 12:43:00 am »
Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Lub przesunąć główkę ramy bliżej suportu.

Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.

Problem w tym że każdy jest innego wzrostu i wagi :).

DROMADER

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 85
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 25, 2010, 08:52:26 am »
Jak ktoś ma za wysoko przód można dać mniejszy widelec.

Lub przesunąć główkę ramy bliżej suportu.

Byłoby dobrze zamieszczać gotowe projekty z wymiarami, co ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło dużo czasu nowym kolegom.

Problem w tym że każdy jest innego wzrostu i wagi :).


I dlatego polecam wykonywanie roweru z regulacją suportu i fotelika. Jest z tym trochę roboty, ale mniej kłopotów na przyszłość, (choćby w razie sprzedaży).
Przy projekcie można podać na jaki wzrost został rower zrobiony.

Rumcajs

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 25, 2010, 08:59:33 am »
To i ja dorzucę coś ze swoich zbiorów:

















Tu http://www.ihpva.org/Projects/tstrike/steering.htm jest głównie o rozwiązaniach kierowania rowerem, ale na dole stronki znajdziecie wiele odnośników do innych aspektów konstrukcyjnych.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 25, 2010, 09:10:15 am wysłana przez Rumcajs »

kapitanwasyl

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 368
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 25, 2010, 09:12:06 am »
Zajefajnie wymyślona piasta jednostronna    i     odblask w pedale ( ostatnio u siebie zwróciłem uwagę na to że w oryginale " świeci " w kosmos )
I tak w koło  Macieju ...

Rumcajs

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 27, 2010, 10:13:14 am »
Znalezione na http://oud.ligfiets.net/zelfbouwer/

W sam raz na zbliżające się lato :):





Przeróbka rowerku dziecięcego:













Bagażnik jako stojak:





Jak to powiedział pewien baca - trzeba umieć radzić sobie w życiu, po czym zawiązał kierpce dżdżownicą..

« Ostatnia zmiana: Czerwca 27, 2010, 11:36:34 am wysłana przez Rumcajs »

Rumcajs

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 28, 2010, 04:34:41 pm »
Gdzieś w którymś wątku ktoś pisał o problemach z piwotami - oto sposób znaleziony gdzieś w sieci, i od razu zastrzegam - nie próbowałem..











Pozdrawiam.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 28, 2010, 08:47:14 pm »
stal na śruby to stal automatowa czyli z dużą zawartością siarki, a jak wiemy z materiałoznawstwa ma to niekożytsyny wpływ na parametry rozciągania, za to przy obróbce wiór jest bardzo łamliwy.
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Rumcajs

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 29, 2010, 02:07:02 am »
Bardziej obawiałbym się odporności na ścieranie czy zginanie, ale z drugiej strony - śruby mają różne stopnie twardości. Jak by nie było - sposób jest bardzo prosty.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 29, 2010, 10:35:17 pm »
Gdzieś w którymś wątku ktoś pisał o problemach z piwotami

Z stalowymi nie jest źle, można wyciąć z jakiegoś zezłomowanego pionowego i przespawać. Ba nawet da się kupić w poziomym sklepiku lub w sklepiku z częściami do odchudzania rowerów. Problem jest z tymi do ram z alu lub laminatów - jeśli już są to bez gniazd - sama tulejka piwotu.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 17, 2010, 02:24:34 am »
Zaczynałem od FWD, RWS, "delta". Inspiracją był dla mnie piękny rower:



Mój prototyp wyglądał tak:



Stwierdziłem że:
- za nisko siodło
- przesadziłem z różnicą wysokości siodło - korby
- zrobiłem "poprawki" na żywo i wyszło coś takiego jak na szkicu poniżej (trochę szkoda że nie zrobiłem zdjęcia "żywego" prototypu po zmianach, prototyp po ustaleniu końcowej geometrii wyrzuciłem na złom, bo nie był do niczego więcej potrzebny, i to był bardzo tani prototyp - wykonałem go z 8mm drutów zbrojeniowych do betonu i pospawałem w 3 dni)









GEOMETRIA tej delty - uwaga - rower nie był objeżdżony, zbudowałem tylko prototyp!!!:

- koła 28" z balonami wysokimi na 47mm (szerokie również 47mm),
- rozstaw osi kół 145cm,
- długość 240 cm (korba w najdalszym położeniu i najbardziej wystający punkt na tylnym kole)
- punkt obrotu 80 cm od osi przedniego koła (tuż za siedzeniem),
- kąt punktu obrotu 68 stopni,
- rozstaw tylnych kół 70cm,
- suport na wysokości 37cm,
- siedzenie na wysokości 44cm,
- średnica zawracania około 4m

Generalnie taki rower steruje się "dziwnie", bo "nadgania" "tyłkiem" (jeździłem na tego typu rowerze - ogólnie jeździ to tak jak wózek widłowy). To jeszcze może ujdzie - można się przyzwyczaić. Choć amortyzator/ sprężyna do mechanizmu kierowniczego byłaby wskazana, bo rower ma skłonność do "nadsterowności" - czyli po "przegięciu" pewnego (trudno wyrazić mi się precyzyjnie bo nie mierzyłem) "punktu skrętu" zaczyna "coraz mocniej" skręcać. Zacieśnia zakręt przy nieostrożnym kierowaniu. Generalnie bezpieczniejsze są pojazdy które "wydziera" z zakrętu niż te które zacieśniają (to taki niuans - podsterowne auta są bardziej "intuicyjne"). Ale nie jest beznadziejnie: dałoby się zniwelować tę nadsterowność ... zwykłą sprężyną która ciągnęłaby koła do pozycji początkowej, albo ten sam efekt "wracania kół do pozycji wyjściowej" amortyzatorem gazowym (amortyzatory gazowe jak w klapach bagażników samochodów). Ale jest też druga cecha. I dużo ważniejsza. Rower tego typu nie jest zbyt zwinny, bo wraz z obrotem pochyla się całe siodło wraz z nami - i jest duża masa do "dźwigania" (no chyba że zrobilibyśmy oś obrotu prostopadłą do ziemi to co innego - wtedy siodło nie kiwałoby się w trakcie skręcania). I tego typu rower w sterowaniu jest trochę "krowiasty". Dodam że koło które skręca się niezależnie bez obracającego się wraz z nim fotelika nie ma tej "nadsterowności". A wracając do powyższego modelu: (czyli model w którym fotelik przechyla się przy skrętach) - taki rower gdy ma jedno koło z przodu ma: owszem dużą przestrzeń bagażową, jest prosty do zbudowania, z mechanizmem tylnych wahaczy na ruchomych ramionach powinien być dosyć bezpieczny w zakrętach (sztywne trajki nie są zbyt bezpieczne), wydajny napęd (krótki łańcuch). Ale ... co najwyżej będzie z niego super turystyk/ dromader. Musiałby mieć znowu silne wspomaganie skręcania inaczej prowadzi się jak auto bez wspomagania kierownicy. Czyli: dosyć topornie. Rower powinien być w miarę zwinny. Oczywiście dałoby się coś z tym zrobić (zrobić np. dłuższe ramię dźwigni kierowniczej, zrobić mniejsze przełożenie ruchu, itp). Albo nawet założyć (oprócz tego że do systemu pochylania trzeba by coś założyć) to oddzielnie założyć też siłowniki gazowe do mechanizmu kierowniczego? Nie rozmyślałem nad tym dłużej, bo...

Ze względu na zwinność, lepszą siłę hamowania (dwa koła z przodu), lepsze właściwości gdy przyjdzie się z kimś/ czymś rozmijać na trasie (nie trzeba się oglądać czy nie zawadzimy czasem tyłem), mniej poślizgów na nawierzchni z piaskiem pod górkę (FWD vs. RWD) idę ... w stronę RWD, FWS, "tadpole". Teraz moją inspiracją jest Thorax EasyRider:





Bazując na dużych kołach otrzymujemy z niego "Utopia Project":



Nie mam jeszcze zbudowanego "żywego" prototypu ale tutaj też już wiem że:
- bez mechanizmu pochylania kół (wahacze chodzące naprzemianlegle) rower będzie niezbyt bezpieczny w zakręcie - więc już z góry sobie to założyłem że wahacze będą ruchome i że będą ze sobą połączone tak że gdy jeden idzie w górę to drugi "automatycznie" (wlaściwie to "mechanicznie") idzie w dół i powoduje to przechył roweru (dosyć prosty mechanizm - już ma tak kilka rowerów: Tripendo, FN-Trike, Trixo, Fast FWD, Rabbit Landwalker)
- w mechanizmie pochylania obowiązkowo musi być jakaś sprężyna (lub dwie) - niekoniecznie strasznie silne (albo amortyzatory gazowe - znowu jak w klapach bagażników samochodowych). Rzecz w tym że mechanizm pochylania "symuluje" w 100% właściwości jezdne dwukołowca (pochylanie się) ale bez przesady!!! Bo trójkołowiec powinien trochę "trzymać pion" po to żeby rower nie "kołysał" się od byle pochylaniem ciężarem ciała!!! Na zakręcie zaś powinien się poddawać. Czyli ma się pochylać ale bez przesady. Można by zamiast sprężyny do mechanizmu pochylania zamontować siłowniki do zamykania drzwi :o . W rowerze "Tripendo" i w rowerze "Trixo" jest oddzielna "wajcha" do mechanizmu pochylania - to też jest rozwiązanie. W "Tripendo", "Fast FWD" , "FN-Trike" jeszcze dodatkowo wprowadzona jest blokada mechanizmu pochylania która przydaje się przy wsiadaniu, wolnych (<7 km/h) manewrach
- przy wąskim rozstawie kół... wprowadzę skrętne tylne koło, żeby rower był zwrotny

GEOMETRIA tego tadpole:
- szerokość 74 cm (krańcowe punkty osi kół)
- długość 216 cm (krańcowe punkty opon)
- rozstaw osi kół 138 cm
- skrętne wszystkie koła żeby po testach i ustawieniach średnica zawracania wyniosła max. 2,5m
- siodło na stałej wysokości 48 cm od podłoża ale regulowane "przód - tył" dla wzrostu 1,60-2,00m oraz regulowany kąt oparcia w zakresie 30-60 stopni
- suport przesuwny "góra - dół" 30-42/ 48-55 cm
- przestrzeń bagażowa z tyłu na bagażniku (bagażnik zespolony ze stelażem siodła)
- podwieszony bagażnik pod kierowcą o wymiarach: wysokość 25 cm, długość 50 cm, szerokość 45 cm)
- koła 28", "balony" 47mm szerokie i 47mm wysokie

Typ (nie mówię o materiale - chodzi mi jedynie o sam "typ") obudowy chcę zrobić mniej więcej taki (bez jakiejkolwiek szyby):





Tego typu obudowa niewiele aerodynamicznie daje. Ale można ją zrobić z prostych materiałów. O wiele jednak ważniejsze jest jednak to że nie ma w niej szyby
- wymagającej wycieraczki
- parującej
- rysującej się
- wymagającej skrobania w zimie (dodam że jeździłem z tego typu owiewką w zimie i po 300-500 m zaczynałem się rozgrzewać i szyba nie była mi do szczęścia potrzebna, wiało mi po głównie twarzy a prędkości 25 km/h w zimie jeszcze nie wymagały szyby - i piszę to z własnego doświadczenia, w lecie można jeździć szybciej i co najwyżej komary w zębach)
« Ostatnia zmiana: Września 25, 2010, 09:19:48 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 25, 2010, 05:51:54 pm »
Szlifuję jedynie sam projekt (bo nie mam chwilowo dostępu do garażu i nie mam czym "nasmarkać" ani czym pociąć ani czym poszlifować, powiercić, wygiąć, wbić, itp.). W projekcie brakuje mi już coraz mniej. Chciałbym nawet sam wprowadzić pełne oznaczenia spawalnicze na ramę gdybym "zbyt długo" nie miał dostępu do warsztatu. Wtedy zaniosę ten projekt do zakładu (po znajomości w Holandii nie da się załatwiać nic w zakładzie spawalniczym - więc muszę wprowadzić te chol...ne oznaczenia spawalnicze - same wymiary nie wystarczą). Muszę jeszcze dokładnie wyrysować układ kierowniczy. Tylne koło jest skrętne razem z przednimi. Tylne koło będzie z przegubem kardana - coś jak Chameleon Stites (docelowo podwójny kardana żeby nie szarpało napędowym skrętnym tylnym kołem). Mechanizm pochylania trajka będzie stosunkowo prosty - gdy jeden wahacz idzie w górę to drugi idzie w dół (tak jak w Fast FWD, Landwalker Super Trike czy w Tripendo). Do łożyskowania wahaczy (oraz do wszystkich zwrotnic) zastosuję katalogowe kołnierzowe łożyska ślizgowe o średnicy montażowej 14 mm, zewnętrzna średnica kołnierza 20mm (SKF ma takich w bród), widelec oburamienny żeby wpierw objeździć sprzęta i wyregulować go a przy okazji nie pchać się w koszty (hamulce będą rolkowe). Kąt zwrotnicy tylnego widelca będzie regulowany, bo nie wiem jak to będzie się dokładnie zachowywać. Oraz regulowany punkt zaczepu cięgien sterujących. Kąt obrotu przednich kół 15 stopni - więcej w tym układzie nie da rady (bo rower jest wąski - 74cm). Maksymalny kąt skrętu tylnego wahacza określam wstępnie na 25 stopni. Zwrotnice wykonane z ... płaskownika 40x5 mm, profil główny (belka główna) to kwadrat 40x40x1,5 mm, "uszy" wahaczy przednich to płaskownik 40x5mm ucięty na "kwadrat" 40x40 z mocno zaokrąglonymi brzegami z jednej strony, wahacze przednie to profil prostokątny 40x20x1,5 mm, wahacz tylny profil prostokątny 30x20x1,5mm. Materiał bazowy to stal St3s spawana migomatem (prawdopodobnie prądem 100-120A - muszę sobie to jeszcze dokładnie sprawdzić), gaz osłonowy Argon+CO2, plus do spawania tania przyłbica samościemniająca. W pierwszej wersji wyspawam ramę bez "szablonu spawalniczego - tylko nie będę "jechał na raz" tylko "zakosami". Oczywiście wcześniej poszczepiam i pomierzę - nie będę spawał "na oko". Rama gdy przejdzie testy zostanie pomalowana farbą + lakier. Potem będę tworzył szablon. Wszystko trzeba będzie wpierw "obadać" i szkoda malować gdy wiadomo że coś może być "nie tak". Wyprzedzenie przednich widelców będzie regulowane. Zwrotnice pochylone na boki całkiem "tradycyjnie" - czyli oś obrotu przednich zwrotnic będzie "w przedłużeniu" celować w punkt styku przednich opon. Pochylenia osi przednich zwrotnic w kierunku "przód" (bo pochylenie "na boki" już ustalone) jeszcze nie ustaliłem (FN-Trike ma zdaje się kąt pochylenia do przodu 27 stopni). Tylny obrotowy widelec będzie miał regulowany kąt obrotu - jestem w stanie wstępnie ustalić że lepiej żeby kąt obrotu tego widelca był "odwrócony" - zrobili już tak goście w USA i z tego co widzę dosyć stabilny sprzęt im wyszedł, pomimo że RWS.



« Ostatnia zmiana: Sierpnia 26, 2010, 03:37:02 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #14 dnia: Września 01, 2010, 02:00:51 am »
Nie ma to jak 3D - rysunek zrobiony w programie "Google SketchUp". Postaram się zrobić "manekina" żeby symulacja była lepsza. W tym programie nie zaznaczy się gwintów ani nie można wprowadzić oznaczeń spawalniczych. Ale po wydrukowaniu można ... nanieść te parametry ręcznie. Można za to już w programie wymiarować, pracować w 3D. Na tym rysunku jeszcze dużo brakuje. Program zainstalowałem ... ledwo wczoraj. Idzie szybciej wykonać rysunek niż w 2D. Ten program jest dosyć prosty i daje duże możliwości oceny "czy się coś zmieści".



"Dorobiłem" korby, przednie widelce (koła będą podwieszone dwustronnie):



A teraz pedała:



I zwrotnice:



Łożyskowanie przednich wahaczy już skończone (teraz mechanizm pochylania czeka w kolejce):



W drugim dniu pracy (na nieznanym mi wcześniej programie Picassa Sketchup) naszkicowałem mechanizm pochylania (dwa cięgna pchają/ ciągną na przemian przednie wahacze). Zabieram się zaraz za układ kierowniczy. A tu prosty mechanizm pochylania kół:

« Ostatnia zmiana: Września 02, 2010, 12:46:41 pm wysłana przez Maciej Długosz »