Autor Wątek: Nasze pomysły, projekty, szkice..  (Przeczytany 34451 razy)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #30 dnia: Września 10, 2010, 01:11:14 am »
Ale o co chodzi? Temat założył Yin.

Ja tu piszę w temacie a tu ktoś się do mnie przyczepia. Nie wiem co się dzieje. I znowu (kolejna) prowokacja. Mam się tłumaczyć że mój projekt jest mój? Że mój szkic jest mój? Że mój pomysł jest mój? Boże. Jakiś argument rzeczowy przynajmniej podawaj Neverhood. Jak chcesz Neverhood najzwyczajniej w świecie poszydzić z mojego projektu to się zdecyduj. Dawaj. Jestem otwarty na krytykę. Zresztą piszę wyraźnie że rower nie jest idealny i wymieniam konkretne powody. Ktoś niezależnie myślący na Ciebie wsiądzie to będziesz musiał znajdywać prócz kpin/obelg rzeczowe argumenty. Nawet swój własny rower, mój trajk Flevo-Racer evolution krytykuję. A Tobie Neverhood życzę powodzenia w projektowaniu.

Aha. Neverhood. Poproś Yin'a żeby napisał tu jasno i wyraźnie: "Maciek, ty trollu, wypier...j z tego wątku, to jest tylko mój wątek i tylko ja i moi koledzy mogą tu pisać". Czekam na jakieś obelgii w moją stronę (np. że trolluję). A oprócz obelg proszę jeszcze o jasną decyzję.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #31 dnia: Września 10, 2010, 02:21:30 am »
No cóż, nie można się doprosić autora projektu o nowy wątek, będziemy kasztanić ten.
OK.

Macieju, moje uwagi na temat twojego projektu (jak na razie):
1. Maksymalna szerokość roweru według założeń nieosiągalna dla tych parametrów. Patrzę z punktu widzenia użytkownika, dość przy ciele i o masywnych nogach (o reszcie nie wspomnając). Na cobrze, która ma 81 cm szerokości, wyrabiam się z kierownicą i kołami w skręcie "na styk". Koła 20'. Ty, co prawda, masz przesuniętą oś kół bardziej w przód (gdzieś w okolice kolan), za to chcesz mieć większe laczki - suma sumarum - za ciasno - koła będą wchodzić w mięso.
Proponuję ci test - wyznacz sobie na stole albo desce wymiar 74 cm i potem zaznaczaj odpowiednio szerokości wszystkich elementów z tej płaszczyzny, czyli, piasty, hample, w środku korba, itp. Podaj później tu na forum ile zostaje miejsca na człowieka.

Koła przednie skręcają maksymalnie tylko 15 stopni (i ten kąt jest przy zawracaniu). Jeśli okaże się że przednie koła zawadzają o uda to przestawię układ kierowniczy i wtedy np. 10 stopni na przednie koła to będzie max. Pamiętaj MpAlternatywa że skręcają wszystkie koła (również tylne). Z tylnoskrętnym trajkiem miałem już do czynienia, z tym że w tym "tylnoskrętnym" trajku jaki testowalem skręcało się też siedzisko i rower nie był "dynamiczny" bo trzeba było przy skręcaniu "dźwigać" ciężar ciała (Jouta).

Velomobil Quest ma szerkość 76,5 cm. Wewnątrz tego wymiaru mieszczą się skręcające koła (ale tylko przednie), średnica zawracania 11m:





Velomobil WAW ma szerokość 78 cm:







Popatrz jak "ciasno" jest w velomobilu Aerorider:



Oraz trajki firmy Stein - pisał o nich Trajkocyklista:

Mój Steintrike miał rozstaw kół 700mm, a całkowita szerokość z wąskimi piastami to 750mm.
To jest naprawde max jeśli trajk ma przejść przez dzwi normalnej szerokości.
Standardowo Stein robi 655 na trajkach bez zawieszenia na przodu.
Przejdzie przez każde dzwi, aerodynamyka jest lepsza.
A jednak średnica zawracania to tylko 3,2 metry ! (od ściany do ściany!)
Sekret jest w odpowiedniej geometrii, i małymi kołami na przodzie (16" 349)

2. Za dużo rzeczy naraz. Przekombinowany IMHO. Gdybym ja się zabierał za pochylaną trajkę, zrezygnował bym wogóle z kierownicy i skręcanych kół. A jak bym to zrobił, to ci mogę napisać jak założysz wątek  :P (jeżeli jesteś zainteresowany).

Tak. Jest trochę kogiel - mogiel. No ale tak to jest jak się chce godzić sprzeczności. Zobaczymy jak wyjdzie w praktyce. Teraz projektuję. Poprawki wiem że będę musiał nanieść i mam plan "co zmodernizować w razie problemu". Nie obędzie się bez testów i ustawiania. Dziękuję za propozycję odnośnie mechanizmu pochylania. Zauważyłem że pochylanie też powoduje skręcanie. Ale przy niskiej prędkości i próbie np. zawrócenia przez pochylanie spadłbym z siedzenia. Siła odśrodkowa działa dopiero przy prędkości. A w miejscu? Rower musi skręcać. Przy prędkości bardziej pochył ma znaczenie niż skręt. Dlatego - moim zdaniem- konieczne jest jedno i drugie. Jeśli w tym  układzie "tadpole" nie będzie to wszystko wykonalne i okaże się ZONK to skupię się na "delcie" (czyli tak jak ten Francuz: http://velorizontal.bbfr.net/le-coin-du-constructeur-amateur-f10/trike-traction-directe-inclinable-electrifie-t9882-15.htm ---> z tym że tył w tej delcie mógłby być jednak trochę szerszy niż 25 cm - ale maks. 50-55 cm na miasto żeby nie zawadzić "tyłkiem").

Żeby nie było, że tylko marudzę. Rada: zainteresuj się konstrukcją o nazwie DIRTSURFER i zapoznaj się ze sposobem skręcania w takiej maszynce. Tu masz ładny film: http://www.youtube.com/watch?v=mM1NxE7Crug Może to jest rozwiązanie na tylne koło w twoim rowerze?

Dziękuję MpAlternatywa. Przyznaję że amerykański RWS trafia całkowicie w mój gust i jest przetestowany na dużych kołach. Stąd właśnie czerpię inspirację:

http://www.youtube.com/watch?v=VbqnSTa-gQY

Nie tracę nadziei, że będę mógł toczyć polemikę z Tobą w twoim nowym wątku o rowerze :)

To już jak rower stanie na kołach i będą testy. Wtedy umieszczę ten rower w dziale "Galeria". Flevo-Racer evolution wymagał przeróbek/ modernizacji to i ten "Utopia Project" też będzie tego wymagał. Zobaczymy potem ile błędów popełniłem w fazie projektowania.
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 06:09:54 pm wysłana przez Maciej Długosz »

PrzemO

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
  • Never talking just keeps walking...
    • Sporty alternatywne
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #32 dnia: Września 11, 2010, 02:38:49 pm »
Macieju, potrafię czytać ze zrozumieniem - jestem świadomy, że u ciebie wszystkie koła skręcają.

Argumenty o velomobilach mnie nie przekonują, bo:
1. nie budujesz velomobila tylko rower uniwersalny dla wszystkich i do wszystkiego (powineneś zatem brać pod uwagę to, że użytkownik może być bardziej korpulentny)
2. wszystkie przedstawione przez Ciebie velo są bez amortyzacji i się nie pochylają (odpada dużo szpeju wokół kół, co może mieć decydujące znaczenie przy maksymalnej szerokości trajka),
3. W velo masz małe koła, co zresztą potwierdza cytowany przez ciebie trajkocyklista a ty planujesz duuuże lacie.

Ponadto mam pytanie co do założeń wstępnych - szerokość całkowita trajki ( 74 cm) jest mierzona gdy rower stoi "prosto", czy jak się "chyli" ? W pierwszym przypadku na skręcie przez drzwi (lub inną przeszkodę o szerokości ok. 80 cm)  już nie przejdzie, co wymusza idealny najazd na przeszkodę (czyli tak jak w sztywnych trajkach - znasz zresztą z autopsji).

To na razie tyle z nowych uwag  ;D
Przerwa

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #33 dnia: Września 11, 2010, 04:41:14 pm »
Macieju, potrafię czytać ze zrozumieniem - jestem świadomy, że u ciebie wszystkie koła skręcają.
OK, przepraszam. Chciałem to tak specjalnie podkreślić, bo wiem że gdy przednie koła zawadza o nogi - to zmniejszę ich kąt obrotu (a obrotowe tylne koło to moje "koło ratunkowe").

Argumenty o velomobilach mnie nie przekonują, bo:
1. nie budujesz velomobila tylko rower uniwersalny dla wszystkich i do wszystkiego (powineneś zatem brać pod uwagę to, że użytkownik może być bardziej korpulentny)
Zgoda. Na przykładzie velomobili chciałem tylko pokazać że przy małej ilości wolnej przestrzeni można wcisnąć człowieka. Zakładam że rower będzie dla osób 1,60-2,00m - więc już wiadomo że nie jest dla wszystkich. Co zaś do "korpulentności": przednie koła w pełnym skręcie dotykają łydek i kolan - a te części ciała rzadko kiedy bywają "nadwymiarowe". Ludzie bardziej tyją w udach, biodra, brzuch. Gdybym się pomylił w ocenie to niestety "reszta" wyjdzie w praniu. Wtedy też będą albo limity albo kolejne poprawki. Nie zakładam że obędzie się bez poprawek. W tej (pierwszej) wersji chodzi mi głównie o to by dojść do etapu projektu/ oznaczeń spawalniczych. Potem będę robić "fine tuning".

2. wszystkie przedstawione przez Ciebie velo są bez amortyzacji i się nie pochylają (odpada dużo szpeju wokół kół, co może mieć decydujące znaczenie przy maksymalnej szerokości trajka),
Tzn. mechanizm pochylania w tej wersji jaką wybrałem jest bardzo kompaktowy. Nie przekonują mnie wielowahaczowe systemy (Tripendo, Trixo) bo "wadą" tych mechanizmów jest to że koła przy pochylaniu "kładą się" na boki i dlatego koła muszą być szeroko rozstawione by w pochyle nie dotykać kierowcy (98 cm!!!). Zaletą zaś jest to że kąt zwrotnicy w trakcie pochylania koła się nie zmienia. Zaś w układzie z "Jetrike" czy "Fast FWD" (czyli mechanizm pochylania który wybrałem) koła chodzą po łuku "góra-dół" co znaczy że koła nie dotykają kierowcy nawet gdy są wąsko rozstawione (bo pracują w płaszczyźnie góra-dół). Wadą tego rozwiązania jest jedynie zmienny kąt zwrotnicy. Bo gdy wahacz idzie do góry czy w dół to "automatycznie" zmienia kąt zwrotnicy!!! Gdy okaże się że będzie to dużą wadą w trakcie jazdy to zaprojektuję "pływające zwrotnice" (tak jak pływające zaciski hamulcowe). Jest motor który zdaje się tak ma:





A velomobile - są wąskie i mają małe kąty obrotu kół. Nie wszystko jest tak samo ja u mnie - zgoda. Chodzi mi np. o to że Quest - mając szerokość całkowitą 76 cm ma wystarczającą przestrzeń by koła - nie zawadzając o nogi - mogły się jeszcze skręcić. I kąt skrętu tych kół w Queście jest rzeczywiście mały. Czyli ja dokładam w swoim projekcie skrętne tylne koło by poprawić promień skrętu. Z tego powodu główny bagażnik "musi być" np. pod kierowcą, bo nierównomiernie rozłożony bagaż np. w sakwach na tylnym kole przechylałby to tylne koło. Może być jeszcze bagażnik nad kołem (narysowałem kolorem różowym). Coś za coś.

3. W velo masz małe koła, co zresztą potwierdza cytowany przez ciebie trajkocyklista a ty planujesz duuuże lacie.

Tak, koła są duże, 28". Mają mały kąt skrętu - tylko 15 stopni. I dlatego uważam że bez skrętnego tylnego koła byłoby to w tym układzie niewykonalne. Albo wyszłaby "koszmarna" średnica zawracania. "Quest" ma średnicę zawracania 11m. Już sprawdziłem jak by to było w moim modelu dla innych rozmiarów kół. W moim modelu kółka 20" mogłyby skręcić się o 25 stopni. A 16" calowe aż o 30 stopni.

Ponadto mam pytanie co do założeń wstępnych - szerokość całkowita trajki ( 74 cm) jest mierzona gdy rower stoi "prosto", czy jak się "chyli" ? W pierwszym przypadku na skręcie przez drzwi (lub inną przeszkodę o szerokości ok. 80 cm)  już nie przejdzie, co wymusza idealny najazd na przeszkodę (czyli tak jak w sztywnych trajkach - znasz zresztą z autopsji).
Tak, szerokość 74 cm jest wtedy gdy trajk stoi prosto. Przyznam że dla mnie limitem są drzwi jednoskrzydłowe które mają około 80 cm. I chciałbym aby można było wprowadzić rower (prosto) przez jednoskrzydłowe drzwi. Do pociągu 74 cm to chyba za dużo (ale nie wszystko na raz - wersja składana już powoli mi po głowie mi krąży). 74 cm w moim dotychczasowym trajku dobrze daje radę w mieście oraz nie jestem "zawalidrogą" na ścieżce rowerowej. W Holandii pojazd o szerokości ponad 76 cm może zgodnie z prawem jechać wspólnie z samochodami drogą dla samochodów. Ale póki co ten mój dotychczasowy trajk nie jest zelektryfikowany i wolę jednak ścieżki rowerowe. Gdy chodzi o jazdę w korku i wciskanie się pomiędzy inne auta gdy jest naprawdę ciasno to przyznam że ten trajk z projektu do tego celu nie będzie się nadawać. Do jazdy w korku wybrałbym trajka Francuza który mnie zadziwia: http://www.youtube.com/watch?v=gOXPBfISbK8

To na razie tyle z nowych uwag  ;D

OK, dziękuję. Dzięki takim uwagom można dojść o wiele dalej.

wwojciech

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 114
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #34 dnia: Września 30, 2010, 07:04:10 pm »
Żeby nie zakładać nowego tematu to mam pytanie odnośnie takiego oto pomysłu =>>

Przednie koła sztywne z korbami przed kołami...siedzi sie tak jak w cruzie z tą różnicą że tylnie koło skręca. Prosta konstrukcja do bólu. Tył prosto można amortyzować, przód sztywny więc dość prosty do wykonania.



(wykonane w google sketchup)

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #35 dnia: Września 30, 2010, 07:37:10 pm »
WWojciech!

Przyjrzyj się dwóm rozwiązaniom:

http://www.rjk-europa.com/rjk.html    ----> źródło

http://www.rjk-europa.com/yellowringneck500.avi     ----> tu jest wideo



oraz

http://www.sidewindercycle.com/    ---> źródło

http://www.youtube.com/watch?v=4AbY5NbF28M    ----> przykładowe wideo



W pierwszym rozwiązaniu (RJK Velomobile) ograniczono kąt skrętu. W drugim (Sidewinder trike) już nie. Jak masz w planie robić ramę z tylno-skrętnym kołem to musisz ograniczyć skręt tylnego koła i najlepiej zamontować mu jakiś amortyzator żeby nie myszkował.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #36 dnia: Października 01, 2010, 11:04:14 pm »
Tak dla urozmaicenia (ale wcale nie po to żeby zniechęcić do własnych pomysłów) popatrz WWojciech na ten rower (w trakcie jazdy solo odczepiasz "kosz"):



Albo ten (duża przestrzeń bagażowa):

« Ostatnia zmiana: Października 02, 2010, 02:35:12 am wysłana przez Maciej Długosz »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #37 dnia: Października 04, 2010, 11:40:30 am »
Hmmm. http://www.utahtrikes.com/playvideo-46.html
Dennis Renner jest chyba najbardziej znanym "twórcą" tego typu rowerów, http://recumbentsartandpoems.blogspot.com/2009/12/rear-wheel-steering.html)

RWS są moimi ulubionymi "typami" (ciągle jeszcze myślę o takim czymś.. ale coraz mniej jestem przekonany).
Sterowanie tylnym kołem jest bardzo problematyczne, jest "coraz gorzej" ze wzrostem prędkości, znajdziesz masę materiału na necie. Jednak najczęstszy wniosek: "projekt na półkę". "Grzebie" się z pozycją o budowie ram, ale poziom trudności tej publikacji mocno mnie przygniata..

Rumcajs1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #38 dnia: Października 12, 2010, 09:03:05 am »
Takie coś i jego zastosowanie

Takie coś (kawałek łańcucha i kawałek koronki) i sposób użycia

Piwo jest dowodem na to, że Bóg nas kocha i chce, abyśmy byli szczęśliwi :)..
Jeżeli półtorej kury zniesie półtora jajka w półtora dnia, to ile jajek zniesie dziewięć kur w dziewięć dni?

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Nasze pomysły, projekty, szkice..
« Odpowiedź #39 dnia: Października 24, 2010, 09:43:15 pm »
Dawca, typu flaming - koła 20", rama z wygiętej rury. Długość 150 .. 160. Zdjęcie z internetu jakiegoś tjunikera polskiego flaminga.


Uploaded with ImageShack.us

Cel: bardzo niskim kosztem mieć kompaktową wersję duńskiego long johny. Taki towarowy jamnik. Ładowność 40 kg bagażu .Kompakt = długość normalnego 28" roweru ~ 200 cm. Czyli da się w bloku przechowywać, wejdzie do windy tak jak normalny rower. Będzie ciężki, ale da nowe możliwości.

Po przecięciu na pól i dodaniu paru rurek


Uploaded with ImageShack.us

Akurat z flamingiem 2 którego pozyskałem na złomie (to nie ten ze zdjęcia powyżej) jest o tyle dziwnie, iż rura ramy nie ma przekroju kołowego. To wygląda jakby rurę dać na prasę, ani owalne,  ani prostokątne lub okrągłe. Nie mam pomysłu skąd wziąć odcinek prostej rurki który by pasował do przekroju głównej rury fabrycznej ramy. Ani zwykła rura , ani zwykły profil nie będzie pasował (pozioma zielona linia na rysunku).  Może z rowerów wigry 3/ jubilat? Ta rura ma taką samą szerokość co główka ramy - wąska. Więc kolejnym trudnym węzłem jest połączenie głównej rumy z nową kolumną kierowniczą - na koncepcji to jest ten zielony krzyżyk na środku. Jest problem z samym sterowaniem. Skąd wziąć tak długą rurę sterową na kolumnę kierowniczą oraz wałek kierowniczy ( aby pasowało do rowerowych sterów ) - pionowa zielona linia ? Ciekawe, czy oryginalny przedni widelec się sprawdzi. Wygląda solidnie ( jest z końcówki 80 lat), jest z grubszych rur niż widelec ze składak  wigry z lat 70. Inną ciekawostką jest czy rama z takich gotowych prefabrykatów wytrzyma założone obciążenie. Przypominam, niskobudżetowa konstrukcja ;D

E tam poziome, rower transportowy - to jest to!