Autor Wątek: Dyferencjał  (Przeczytany 53755 razy)

Rumcajs

  • Gość
Dyferencjał
« dnia: Czerwca 14, 2010, 09:20:57 pm »
Ceny dyferencjału Somagaga jakoś mi nie odpowiadają, dlatego postanowiłem zrobić sobie własny. Mam dostęp do urządzeń sterowanych cyfrowo, które na codzień są używane do produkcji elementów silników lotniczych, jak również odpowiedniego hartowania. Obudowę planuję wykonać z aluminium o średnicy zewnętrznej w granicach 60-70 mm, zaś wałki napędowe miałyby mieć 17-19 mm średnicy. Na uszczelnienia - oringi, gdyż smarowanie w postaci oleju przekładniowego. Z pewnych względów planuję zrobić dwie wersje: na wielotryb nakręcany (może w późniejszym czasie dałoby radę zrobić wersję pod bęben kasety Shimano), oraz na jedną zębatkę (a dokładniej - pod rozstaw małego blatu).

Dwa pytania:

- jako że nie jestem na bieżąco z aktualnymi standartami - jakie są obecne i starsze rozstawy najmniejszych blatów,
- czy jeszcze ktoś byłby zainteresowany, a jeśli tak - to którą wersją?

O cenie na razie nie wspominam, gdyż sam jej nie znam - w dużym stopniu będzie uzależniona od ilości ewentualnych zamówień.

Pozdrawiam.

P.s.
- wszelkie sugestie mile widziane :)
- myślę też o przegubach kardana, ale tu można użyć np. http://www.allegro.pl/listing.php/search?category=0&from_showcat=1&sg=0&string=PRZEGUB+CARDANA+1%2F2&change_view=1&order=p

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 14, 2010, 09:36:37 pm »
Te przeguby, to narzędzia. Jak byś chciał taki zastosować, to wypadałoby jakoś, go zamocować na wałku. W takim narzędziu- przegubie raczej nic się nie wywierci. W samochodach, przy układzie kierowniczym występują trochę lepsze rozwiązania. Patrz np. garbus http://allegro.pl/item1080637401_maglownica_vw_garbus.html
lub corsa http://allegro.pl/item1070994448_krzyzak_opel_corsa_b_1993r.html
« Ostatnia zmiana: Czerwca 14, 2010, 09:49:33 pm wysłana przez hansglopke »
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Rumcajs

  • Gość
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 14, 2010, 09:49:18 pm »
Że to są elementy narzędzi to wiem :P, co zaś do zamocowania na półośce - sposobów jest wiele, przy czym najbardziej narzucający się to właśnie otwór w półośce i przegubie, a w nim - bolec. Przy dostępie do takich maszyn jaki mam teraz jest to wykonalne. Docelowo będę chciał wykonać własne przeguby łączone z półośkami na wielowpust, ale to kwestia przyszłości.

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 15, 2010, 12:08:28 pm »

- czy jeszcze ktoś byłby zainteresowany, a jeśli tak - to którą wersją?


Ja byłbym zainteresowany.  Mam w głowie taki jeden fajny projekt  ;D
Wszystko oczywiście będzie zależało od ceny, ale pomysł b. koszący jest.
No i nie da się ukryć, że najgenialniejsza wersja byłaby pod bębenek.  Swoją droga jak już masz takie możliwości to wykonanie takiej wersji nie powinno być dużo trudniejsze od wersji z kasetą nakręcaną - a korzyści z takiego rozwiązania całe multum.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 15, 2010, 12:28:40 pm »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Rumcajs

  • Gość
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 15, 2010, 12:37:03 pm »
1 - Moje możliwości są takie, że mam dostęp do kogoś, kto ma pewne możliwości :P
2 - Wersja pod kasetę też ma swoje wady (różne firmy wykorzystują różne rozwiązania..)
3 - Wersja "nakręcana" polega na prostym nagwintowaniu mocowania, a kaseta ma wielowpust - do wykonania tego jest potrzebna nieco inna maszyna. Ale jestem dobrej myśli - taka możliwość istnieje, ale na tą chwilę nie dla mnie :'(

A propos bębenka - szukałem dokładnych rysunków gniazda kasety (Schimano i Sram - bo to są chyba najbardziej popularne obecnie firmy), ale poległem.. Jak pisałem wcześniej - nie jestem na bieżąco w aktualnościach, i nawet nie wiem czy n.p. wymiary Shimano są takie same od iluś tam lat, czy też co wersja (górska czy szosowa) ma jakieś różnice.

Dlatego ponawiam prośbę - szukam rozstawów małych blatów, dodatkowo - mocowania bębna kasety.

F.O.R.E.S.T - dopisuję Ciebie :), ale ze znakiem zapytania (kaseta?).
Jeśli pojawi się możliwość - zapodam info na forum :)

cyqlop - ceny znam: przegub T17687 - cena brutto 122,12 zł.
                                      koła stożkowe T43738 - cena brutto 243,38 zł.
Jedynym plusem CNC jest to, że mają w swojej ofercie również skarpetę do swoich przegubów (obecni i byli właściciele Syrenek wiedzą o czym mówię ;))
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 12:46:56 pm wysłana przez Rumcajs »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 15, 2010, 01:23:20 pm »
co do gwintów w przypadku koronek nakręcanych to jest taki sam ostatnio kupowałem do swojego jakąś tunery i do bardzo starego koła pasowało w szosówkach może być trosze inny ale nie wydaje mi się.(po co mieli by sobie utrudniać życie.

jak dla mnie dyfer mógłby być bez kasety tylko z jedną zębatkę 18 z, a do tego inter 8 lub 11 i cicho jest


http://www.pfiff-vertrieb.de/index.php?sid=1&sfid=12&sfinc=html_out&subid=35&subfid=9&subfinc=text_out3&blocknr=2&sublayer=1&ml=Englisch&multilanguage=Englisch&produktid=17

EDIT
ta firma tez montuje dyferki produkcji własnej pewnego razy nawet na alledrogo ktoś wystawiał :)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 01:41:59 pm wysłana przez cyqlop »
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Rumcajs

  • Gość
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 15, 2010, 01:50:20 pm »
Utrudniać życie piszesz, chmm ???..
Jeśli już - to nie sobie utrudnią a klientom, a po drugie - po to są różne standarty, aby ktoś kupował moje a nie konkurencji (porównaj wzór mocowania kasety na bębenku Schimano a Sram).
Co do gwintu - zgoda, bo mocowanie na gwint jest bardzo stare i mające swoje wady, a rynek napędzają nowości (mniej więcej..).

Czy to znaczy, że jesteś zainteresowany dyferem na jedną zębatkę?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 01:52:18 pm wysłana przez Rumcajs »

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 15, 2010, 02:43:19 pm »
jeżeli by ci się udało skonstruować to za rozsądne pieniądze może bym się skusił

zaczął bym od najprostszej wersji z jedną zębatką a potem tuningował
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 15, 2010, 08:37:09 pm »
Jeśli już - to nie sobie utrudnią a klientom, a po drugie - po to są różne standardy, aby ktoś kupował moje a nie konkurencji (porównaj wzór mocowania kasety na bębenku Shimano a Sram).

Sram akurat ma takie same bębenki jak Shimano. Inne ma np. Campagnolo. W każdym razie kaseta Sram pasuje na piastę Shimano i piasty innych firm produkowane "pod" Shimano. Przynajmniej pod najnowszy standard gdzie jeden z wypustów jest węższy niż reszta a nakrętka jest osobno (był kiedyś system gdy wszystkie wypusty miały tę samą szerokość a ostatnia zębatka była nakrętką).
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 09:24:18 pm wysłana przez Saurus »
Jakub Sałata

Rumcajs

  • Gość
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 15, 2010, 09:12:14 pm »
Nie będę się spierał o mocowanie kasety na bębenku - Shimano i Sram faktycznie mogą być kompatybilne, ale (przynajmniej dla mnie) sprawa wielowpustu na piaście jest na tą chwilę istotniejsza, choć z drugiej strony - zamienialność kaset to dobra wiadomość..

Mnie chodzi o te wymiary:

« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2010, 09:31:43 pm wysłana przez Rumcajs »

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 16, 2010, 10:00:56 am »
jak dla mnie dyfer mógłby być bez kasety tylko z jedną zębatkę 18 z, a do tego inter 8 lub 11 i cicho jest

Ale wersji z kasetą cały napęd IMHO byłby bardziej kompaktowy i prostszy, i ładniejszy :D.
No bo rozumiem, że taki Inter musiałby zamontowanym być gdzieś pomiędzy "patelnią" a dyfrem i trzeba by dorobić jakąś zębatkę, którą można osadzić na korpusie piasty wielobiegowej żeby przekazać napęd dalej na dyfer.

cyqlop

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 825
  • Czułów
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 16, 2010, 11:09:26 am »
ale tak robi większość producentów trajek dając interkę i z interki łańcuchem do dyfra i omijasz kwestie napinacza.

podczas gdy masz kasetę zintegrowaną z dyfrem trzeba dostosować mocowanie haka przeżytki w ramie.

Według mnie dużo prościej zrobić to pośrednio przez inter'kę

Zaletą takie rozwiązanie też jest to że dyfra raczej nie zajedziesz, a pomyśl sobie jak zwykły kkowalski ma zmienić kasetę, musi praktycznie cały napęd rozebrać by ściągnąć kasetę, tak to tylko wyciąga intera, odkręca z niego zębatkę z kołnierza i wkłada nową i o zawodach
Moja mała firemka
https://cnc-warsztat.pl (frezuje aluminium, drewno, tworzywa sztuczne)  ZAPRASZAM, DOBRE CENY

Druga strona
https://sites.google.com/site/cyqlopproject

F.O.R.E.S.T

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 17, 2010, 02:05:47 pm »
Zaletą takie rozwiązanie też jest to że dyfra raczej nie zajedziesz, a pomyśl sobie jak zwykły kkowalski ma zmienić kasetę, musi praktycznie cały napęd rozebrać by ściągnąć kasetę, tak to tylko wyciąga intera, odkręca z niego zębatkę z kołnierza i wkłada nową i o zawodach

Zwykły kowalski to zawozi rower do serwisu bo trzeba przerzutkę/hamulec wyregulować  ;D a gdzie tu do wymiany intera !

A po tzw. second thought przyznam Ci rację, bębenek kasety spowodowałby konieczność podrapania się po głowie i wykombinowania jak przekazać napęd na prawe koło.

A przy okazji przejrzałem sobie ofertę PFAU-Tec'a i zauważyłem, że mają wersję z biegiem wstecznym.  Czy ktoś widział jak wykonane jest to lub podobne rozwiązanie?

Rumcajs

  • Gość
Odp: Dyferencjał
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 17, 2010, 10:17:01 pm »
Tak sobie śledzę Waszą dyskusję, i - przynajmniej w moim przypadku - moje myślenie szło kierunkiem pokazanym przez cyqlop'a. Bębenek zamocowany na dryfie miałby dla mnie jeszcze jedną wadę w postaci wymuszenia maksymalnej średnicy półoski, ponadto - musiałbym zamontować ją w taki sposób, by po demontażu można było dostać się do śruby mocującej bębenek.
Jeszcze coś.. - dyfer najprawdopodobniej będzie w połowie szerokości roweru, raptem paręnaście centymetrów nad ziemią. Nie powiem, żeby świadomość zachaczenia o coś tak delikatnym urządzeniem jak wózek przerzutki działała na mnie uspokajająco.

F.O.R.E.S.T - jeszcze raz... Co masz na myśli mówiąc o problemach z przekazaniem napędu na prawe koło? I - czy mógłbyś podać linka do informacji ze wstecznym? (mam na papierze rozrysowane coś podobnego - w teorii ma działać, ale w jednym miejscu mam pewne wątpliwości..)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 17, 2010, 10:39:40 pm wysłana przez Rumcajs »