Autor Wątek: Zakup pierwszej poziomki  (Przeczytany 4065 razy)

furmus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Zakup pierwszej poziomki
« dnia: Lutego 06, 2024, 08:30:17 pm »
Witam, jak w temacie - dylematy przed zakupem pierwszej poziomki. Jestem nowy na forum, pierwszy post w przywitajce. Do tej pory intensywna turystyka rowerowa na tradycyjnym rowerze, teraz z powodów zdrowotnych idealnym wyjściem wydaje się zakup poziomki. Trochę poczytałem i mam do szanownych forumowiczów kilka pytań. Poziomka wyprawowa przy 178 cm wzrostu:
- napęd dualdrive, czy tradycyjne przerzutki tył i przód,
- koła 2x26, czy 20x26,
- kierownica górna, czy dolna.
To najważniejsze, podstawowe pytania. Proszę o poradę.

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 07, 2024, 11:56:52 pm »
W tym miejscu przydało by się kilka postów kolegów, którzy zęby zjedli na wielu modelach poziomych a potem dopiero odczekawszy ja bym coś dopisał na temat następnego etapu czyli trójkołowego poziomego, obudowanego roweru zwanego velomobilem (dalej velo).
Ale sprawy mają się tak, że jakoś ostatnio jestem bardziej aktywny i dlatego łamiąc kolejność coś napiszę.

Postaram się odciąć od tego doświadczenia velo obudowę i trójkołowość i skupię się tylko na poziomie i sterowaniu (tiler - wolant) odnosząc się do rowerów klasycznych.
Moje doświadczenie wcześniejsze to szosa, mtb i odrobinę turystyk.
Rzeczywiście pozioma pozycja wyłączyła kwestie typowe dla szosy itp.
Kiedy jeździłem szosą mtb cały sezon kłopoty z adaptacją nie występowały. Gdy moja aktywność przeszła w bieganie a rower stał się drugim planem okazało się, że  to nie jest tak jak dawniej, że usiądę i przejadę 100km bez konsekwencji. Ku mojemu zdziwieniu wracałem jak z krzyża zdjęty.
Po zakupie velo dość specyficznie pierwszego dnia dopasowania zrobiłem kilka jazda po kilka minut do pół godziny ale przez następne 9 dni jechałem każdego >100km i nie miałem żadnych problemów wynikających z pozycji poziomej.
W ciągu tych 9 dni zrobiłem prawie 1300km i faktycznie mogę potwierdzić, że rowerem poziomym można od startu wykonywać długie przejazdy bez konsekwencji typowych dla pionowych rowerów.
Sterowanie tilerem w moim przypadku jest możliwe przez obracanie i przekręcenie i do takiej opcji się odnoszę.
Pomiędzy kręceniem pedałami i sterowaniem zachodzi relacja sił. Najlepiej można to sobie sprawdzić pożyczając gdzieś penny farthing (przedni napęd) i chwilę się przejechać (robiłem). Słabiej ale podobnie będzie się działo z tilerem bo jednak jest to wolny chwyt i dobrze mieć jakieś punkty oparcia dla łokci (to uwaga typowa dla velo) ale jest to kwestia przyzwyczajenia.
Oznacza to nowe doświadczenie z balansem na rowerze poziomym. Dalej w temat nie wchodzę, za małe doświadczenie z mojej strony jak pisałem wcześniej.
Powiem tyle, że zarówno napęd przedni jak i innych chwyt i sterowanie nie są problemem. Pamiętam po sobie, że jakoś tak od pierwszej próby jechałem bez kłopotu.
Jeśli chodzi o amortyzację to mogę tylko polecić taki rower bo velo ma pełną i jest to bardzo wygodne podróżowanie i ktokolwiek by nie spróbował tylko z żalem wysiadłby z takiego roweru.
Pozycja pozioma daje przewagę aerodynamiczną, w zależności od tego jak radykalna większą.
Ostatecznie obudowa aerodynamiczna dopiero wywołuje duży skok pod tym względem.
Najszybsze rowery to dwukołowe w pełni obudowane. Obudowa zapewnia też ochronę przed warunkami atmosferycznymi, w tym głównie palącym słońcem i chłodzącym czynnikiem działania wiatru oraz deszczem.
Pozostałe tematy specjalnie omijam, nie będę teoretyzował, jak pisałem są tu bardzo doświadczeni Koledzy i trzeba poczekać na ich opinie.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

furmus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 08, 2024, 05:53:01 pm »
Koledze Jacekddd, bardzo dziękuję za entuzjastyczny wykład promujący obudowane trójkołowce. Dla mnie to za wysoka półka w wielu aspektach. Na dzień dzisiejszy chciałbym przesiąść się na używaną, dwukołową poziomkę o charakterystyce wyprawowej, gdyż przez bliżej nieokreślony czas nie mogę jeździć na swoich, zwykłych rowerach. Prosząc o rady liczę, że doświadczenie i kontakty kolegów pomogą mi dokonać sensownego zakupu, pod względem specyfikacji no i ceny. Czekam na dalsze wskazówki. Pozdrawiam.

Jacekddd

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 786
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 08, 2024, 10:31:24 pm »
Przepraszam jeśli faktycznie wyszła z tego promocja velo. Była nie zamierzona.

Chciałem podkreślić że zachęcam do roweru poziomego, 2o. Osobiście najbardziej mnie pociągają obudowane 2o poziome. Chodzi o prędkość.

Quest XS 20kkm; 11 Podróży 6379Km; Bieganie;
http://www.sports-tracker.com/view_profile/jacekddd

furmus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 09, 2024, 08:46:52 am »
Rozumiem, i tak dziękuję za poświęcony czas. Szukam poziomki 2o. Pozdrawiam.

nahtah

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 519
  • Obieżyświat w poziomie
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 09, 2024, 10:18:07 pm »
Że tak wtrącę, porady mało dadzą gdyż rodzaj poziomki to indywidualna sprawa, najlepszą i niezaprzeczalną radą byłoby, zajrzeć na zlot poziomek i spróbować posiedzieć na kilku z nich, nie wspominając o paru metrach toczenia się po placu przedwycieczkowym....pozdrawiam ;)
ŻYCIE jest jak jazda NA ROWERZE aby utrzymać równowagę MUSISZ się poruszać naprzód.......Albert Einstein
https://www.bikestats.pl/rowerzysta/nahtah

lechulysy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 433
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 12, 2024, 01:16:58 pm »
Czesc
jesli rower wyprawowy to ja mam takie doswiadczenie, ze zaczynalem od 20" z kierownica podsiodlowa, a skonczylem na 26" z kierownica U-bar (Optima Orca) i to jest wg mnie optymalne rozwiazanie pozwalajace poruszac sie nie tylko po asfaltach ale takze szutrach czy gorszych drogach.  Zreszta taki trend widze takze wsrod innych kolegow, ktorzy na dobre pozostali przy poziomce jako rowerze podstawowym. Dla komfortu jazdy potrzebujesz tylnej amortyzacji: przednia wg mnie przy duzym kole z przodu jest zbedna.

Niestety piach jest dokuczliwy: nawet taki, po ktorym pionowym trekingiem przejedziesz ze srednia trudnoscia.
Niestety podjazdy po gorki sa wolniejsze niz na pionie, a zjazdy czasowo nie rekompensuja podjazdow ... ale frajda ze zjadu duzo wieksza :).
Niestety przewoz roweru pociagiem jest takze trudniejszy niz pionowego.
Niestety kupno roweru nawet po przeczytaniu mnostwa dobrych rad nie zawsze konczy sie oczekiwana satysfakcja > @Nahtah ma racje: zlot to dobra okazja, zeby "pomacac" rozne rozwiazania

z uzywanych modeli, ktore pojawiaja sie w Holandii te powinny byc na kolach 26"
Optima Orca / Lynx (ten drugi podobno ma idenytyczna rame co Orca wiec kolo 20" mozesz zamienic na 26")
Nazca Gaucho,
Rainbow Lyra,
Challenge Seiran
« Ostatnia zmiana: Lutego 12, 2024, 01:19:36 pm wysłana przez lechulysy »
Leszek

furmus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 12, 2024, 05:31:27 pm »
Dziękuję lechulysy za cenne wskazówki. Aktualnie moje poszukiwania idą w kierunku 20x26 z pełną amortyzacją lub 2x26 z tylną amortyzacją (kierownica nad siodłem). Pozdrawiam.
 

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 12, 2024, 07:36:15 pm »
@lechulysy jesteś pewien, że Lynx i Orca mają identyczne ramy i że można sobie bezkarnie zamieniać koła?
Byłbym ostrożny w udzielaniu takich rad. Jak ktoś ma taki kaprys to oczywiście może sobie zamieniać koła kiedy chce i na jakie chce ale moim zdaniem będzie to miało znaczący wpływ m.in. na kąt główki ramy, wysokość boom-u, kąt siedziska, kolizyjność koło-korba i geometrię całego roweru.

lechulysy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 433
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 22, 2024, 10:24:43 am »
@lechulysy jesteś pewien, że Lynx i Orca mają identyczne ramy i że można sobie bezkarnie zamieniać koła?
100% pewnosci nie mam dlatego napisałem "podobno"; tak mówią ci koledzy, którzy wg mnie mają pojęcie w temacie geometrii ramy, a ja im ufam :)
« Ostatnia zmiana: Lutego 22, 2024, 10:26:58 am wysłana przez lechulysy »
Leszek

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 564
  • Optima Lynx
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 22, 2024, 06:59:59 pm »
Będę prawdopodobnie sprzedawał M5, ona na pewno miała konfigurację zamienną 26x20 lub 2x26.

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 23, 2024, 11:15:01 pm »
M5 to wyścigówka, słabo nadaje się pod większy bagaż. Co prawda do mojej założyłem solidny bagażnik pod dwie sakwy ale tylko by je przetransportować z pociągu na start do BBT. Wzmacniałem też mocowanie amortyzatora bo się zapadł, tylko nie pamiętam czy to było przed BBT, czy po.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


tom0jo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 161
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 24, 2024, 08:40:11 pm »
W dziale sprzedam kupię  wystawiłem optime orce 2x26 czarną na sprzedaż.

astroman

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 25, 2024, 10:32:50 pm »
@lechulysy jesteś pewien, że Lynx i Orca mają identyczne ramy i że można sobie bezkarnie zamieniać koła?
100% pewnosci nie mam dlatego napisałem "podobno"; tak mówią ci koledzy, którzy wg mnie mają pojęcie w temacie geometrii ramy, a ja im ufam :)

Nie mam Optimy Orca ale mam Lynxa, jak byś podesłał w miarę dokładne fotki Orki ma priv to możemy porównać z ciekawości.
Ja mogę podesłać fotki Lynxa i zastanawiający materiał , który ostatnio w necie znalazłem. Nie chcę tu podsyłać aby nie robić zamieszania.

furmus

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Zakup pierwszej poziomki
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 28, 2024, 04:41:23 pm »
Dziękuję za porady. Pomoc na forum, jak i rozmowy pozaforumowe zakończyły się sukcesem. W związku z niedługim okresem poszpitalnym, zdecydowałem się na poziomkę, która ponoć nie sprawia kłopotu w opanowaniu jazdy a jest nią Challenge Focus. Tak się szczęśliwie zdarzyło, że takowy model wystawił jeden z kolegów udzielających się na forum, który przy okazji udzielił mi kilku cennych wskazówek, za co również serdecznie dziękuję. Obecność na forum zaowocowała. Próby jazdy planuję na przyszły tydzień, jak tylko wyniki pierwszej kontrolnej wizyty lekarskiej będą zadowalające. Pozdrawiam forumowiczów.
« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2024, 05:18:55 pm wysłana przez furmus »