Autor Wątek: Pierwszy poziomek.  (Przeczytany 3759 razy)

Fierio

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Pierwszy poziomek.
« dnia: Grudzień 06, 2020, 04:46:10 pm »
Witam, planuję budowę pierwszego trójkołowca poziomego.
Po przeczytaniu setek postów i zdjęć znalazłem coś takiego:
https://youtu.be/r3ukGxQN4wk
https://youtu.be/NE60Z6_P9To

Ciekaw jestem czy ktoś już wypróbował taki projekt.
Co mnie przekonuje do tego?
* Możliwość zamontowania przednich kół mocowanych dwóstronnie, zamiast dużo droższych jednostronnych.
* Sterowanie całą przednią osią z przechyłem całej ramy. (Większa frajda na zakrętach ????)
* Niskie skomplikowanie sterowania. Boję się trochę braku precyzji w synchronizacji kół przednich.
* Możliwość wycofania z użyciem hamulców.
Co mnie martwi?
* Brak zastosowania zasady Ackermanna (chyba nie przekręciłem nazwy). W wielu wątkach kładliście na to spory nacisk i nie wiem czy to nie jest zbyt duży problem.
* Jeśli dobrze widziałem autor filmu wykożystał głowicę ramy na widelec 1" zamiast 1 ?/?. Przy takim układzie sterowania bę dzie to miejsce poddane raczej sporym obciążeniem. Jak uważacie nie będzie to za słabe?

Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami na temat tej konstrukcji. Z góry dzięki. Pzdr.


klubowy

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 447
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 06, 2020, 09:47:29 pm »
1. Piasty- poszukaj na złomowisku wózka inwalidzkiego z hamulcami bębnowymi, czasem trafią się z szybkim montażem. Koszt ok 20zł.
2. Frajda na pewno będzie, mniejsza lub większa, ale przy takim sterowani nie pojeździsz na dwóch kołach.
3. Sterowanie może i ciut prostsze, ale nie ma żadnej regulacji. Jak coś źle wspawasz to masz po synchronizacji.
4. Cofać? Wystarczy się nogami odepchnąć.
5. Brak kompensacji Ackermanna (anty) powoduje że rower zwalnia na zakrętach i zdecydowanie gorzej się prowadzi. W przywitalcu podrzuciłem Ci lekturę...
« Ostatnia zmiana: Grudzień 06, 2020, 09:54:31 pm wysłana przez klubowy »
Ja, nie wiem, co to sen.
Objeżdżam nocą, to co spawałem w dzień...

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4007
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 07, 2020, 04:21:34 pm »
Idz w coś prostszego na początek, np:
https://www.youtube.com/watch?v=y8fY0phCflw
https://www.youtube.com/watch?v=ekuACR1pa0Y

Możesz dla uproszczenia konstrukcji z tyłu dać koła mocowanie obustronnie:
https://allegro.pl/oferta/wozek-do-roweru-przyczepka-rowerowa-transportowa-8951382510
Lub nawet wykorzystać gotową przyczepkę jako tył.
 

Po więcej szukaj w google pod "cruzbike trike" "fwd mbb trike"
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

Fierio

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 31, 2020, 08:21:16 pm »
Wybaczcie mi spore opóźnienie w odpowiedzi na wasze sugestie. Działo się życie ????. Trochę zajmowałem się dzieckiem a "trochę" zagłębiłem się w lekturze od klubowego. Za którą jeszcze raz bardzo dziękuję. W trakcie przerwy świątecznej nakręciłem się na ramę wzorowaną na kmx cobra(choć pozostałe mają w sumie taką samą lub mniejszą ????). Niestety ale sugestia kolegi Yin do mnie nie trafia. Dwa koła skrętne z przodu to niemal wymóg ????. Taka konstrukcja mnie użekła i planuję się jej trzymać.

Co do planów, to wybrałem tak jak w oryginale tylne koło 24" oraz dwa przednie rozmiar 20".  Opony również zgodne z oryginałem kenda k-rad. Zarówno z przodu jak i z tyłu. Są dość szerokie a bieżnik ma nie za głębokie wcięcia więc poziomek powinien cechować się sporą uniwersalnością jeśli chodzi o dobór trasy.
Napęd jaki wybrałem to zestawienie podzespołów Shimano z serii Acera 3x9.
Z przodu mam blaty 44-32-22 a z tyłu 11-32.
Przerzutka tylna, przednia oraz klamkomanetki również będą z serii Acera.
Słuchając podpowiedzi klubowego porozglądałem się za wózkami/ kołami do wózków inwalidzkich. Złomowisko w okolicy okazało się niewypałem ale za to Alledrogo zawsze pomocne ????. I tak więc dziś zjechały się paczuszki z różnych stron Polski.



Fierio

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10

Maciej K

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 638
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 01, 2021, 02:49:54 pm »
Ten twórca GREEN MAMBA TRIKE o statyce  pojęcia raczej nie ma.
Na tylny wahacz profile 20 x 20 lub 25 x 25 (grubości  ścianek nie znam) zastosował.
Długiej żywotności tego tyłu raczej mu nie wróżę.

Leopold

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 81
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 01, 2021, 08:26:03 pm »
Fierio, jeżeli nie nudzą cię zajęcia z uproszczonego rysunku technicznego - wektorowego obliczania wytrzymałości ram rowerowych kopsnij się do mnie to Ci udostępnię odpowiedni program.

Fierio

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 28, 2021, 07:18:37 pm »
Witam po długiej zimowej przerwie. Ze względu na zdrowie i brak ocieplanego garażu dopiero teraz udało mi się ruszyć z pracami.

Do rzeczy zacząłem od przygotowania haków tylnego koła bo nie mogłem nigdzie znaleźć takich z mocowaniem na śrubę przerzutki.
Urzyłem stalowej blachy o grubości 6mm.
Projekt na podstawie wzorca ze starego roweru tj. rozmieszczenie otworów, a kształt to dobrałem wedle uznania by pasowało do reszty.
Wyzwaniem był gwintowany otwór na śrubę przerzutki. Dzięki uprzejmości kolegów z serwisu maszyn rozpoznanie gwintu i samo gwintowanie przebiegło pomyślnie. Dla potomnych otwór zrobiliśmy 9mm a następnie gwintowaliśmy gwintem 10mm i przesunięciem gwintu 1.0mm (mogłem coś poprzekręcać w fachowych określeniach, jak coś to mnie poprawcie ????)
Wyszło coś takiego:
https://zapodaj.net/79a969de7a1a8.jpg.html
https://zapodaj.net/46002c065b4c8.jpg.html

A ten ślad po krzywym ustawieniu wiertła został wyrównany pilnikiem dla większej dokładności i estetyki.

Obecnie trwają prace nad tylnym wahaczem. Wykorzystałem do tego profile prostokątne 2x4cm. Puki co nie ma się czym pochwalić. Kolejne zdjęcia jak nabierze kształtu.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2021, 07:26:22 pm wysłana przez Fierio »

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2097
  • Zduńska Wola
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 29, 2021, 12:14:41 am »
Dla potomnych otwór zrobiliśmy 9mm a następnie gwintowaliśmy gwintem 10mm i przesunięciem gwintu 1.0mm (mogłem coś poprzekręcać w fachowych określeniach, jak coś to mnie poprawcie ????)

Tłumacz gugle z portugalskiego zachowałby się podobnie.

Ważne by gwint trzymał.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2290
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 29, 2021, 11:26:53 am »
Jak poszukasz na Forum w linkach, to tam większość wymiarów "rowerowych" można znaleźć. Dotyczy to kształtu haka do przerzutki, otworów do mocowania tarcz hamulcowych, zacisków i innych takich.
Trzeba szukać między innymi "shimano framebuilder wiki coś tam."
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Leopold

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 81
Odp: Pierwszy poziomek.
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 29, 2021, 07:02:13 pm »
Fierio ponawiam propozycję, nie masz daleko, kopsnij się w wolnym czasie do mnie, pooglądasz jak ja to robię, a nuż coś podpatrzysz?