Autor Wątek: Układ napędowy tył na dwa koła z dyferencjałem i wstecznym  (Przeczytany 3262 razy)

Failer

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 1
Układ napędowy tył na dwa koła z dyferencjałem i wstecznym
« dnia: Kwiecień 30, 2020, 09:46:29 am »
Witam,

Ponieważ sytuacja jest jaka jest i mam trochę za dużo czasu, to zabrałem, się na poważnie za planowanie budowy 4 kołowego velomobile samoróbki.

Jestem na wczesnym etapie planowania wyglądu oraz mechaniki. Jak na razie założenia są takie:

- "karoseria" nośna, bez ramy, z włókna szklanego e-glass (bez większych szczegółów na obecnym etapie)
- ponieważ lubię czasami pojechać w ''lekki'' teren, to VM będzie nieco wyższy niż standardowe, planuje około 20-30 kilka cm prześwitu, oraz pełne niezależne zawieszenie dla każdego koła
- tylne koła z ''dyferencjałem'' w postaci osobnego wolno-biegu dla każdego z tylnych kół (wiem, może się to zemścić w terenie, ale trudno) oraz bieg wsteczny.

I własnie z trzecim punktem mam jak narazie największy problem. Ponieważ planuje zmieścić się 2000zł, nie chce kupować dyferencjału z biegiem wstecznym przeznaczonych do trajek, bo potrafią kosztować po 1000zł, i kombinuję, żeby zrobić coś swojego.

I tutaj pytanie do Was, jako, że napewno macie większe doświadczenie niż ja. Czy system który załączam poniżej może zdać egzamin? Czy to w ogóle zadziała, czy gdzieś przekombinowałem i mam za dużą wiarę w swoje umiejętności inżynierskie? (Na chwilę obecną nie przejmujmy się jak ja to wszystko zmontuje, tylko czy sam koncept zadziała).

Generalne założenie jest takie - kaseta 3 otrzymuje napęd z pedałów które są gdzieś z przodu. Poprzez piastę 1 przekazuje napęd na zębatki z wolnobieiem 1L i 1R (wolno-biegi zamontowane na odwrót) oraz na zębatkę 2, które z kolei łańcuchami przekazują napęd odpowiednio na 4L, 4R i 5. Zębatki 4L i 4R przekazują napęd na koła poprzez ośki. Zębatka 5 będzie przekazywać napęd na koła tylko po przesunięciu piasty 2 w bok, tak aby połączyła się z którą z zębatek 4L albo 4R.  Dzięki temu jeżeli piasta 2 jest w pozycji rozłączonej od 4L/R, to kręcąc pedałami do tyłu, zadziała wolnobieg, czyli nic się nei stanie, koła dalej będą kręcić się do przodu. Ale po przesunięciu piasty 2 do jednej z 4L albo 4R będziemy mieli coś na kształt ostrego koła. Pedałowanie do tyłu spowoduje, że koło/koła będą kręcić się do tyłu.


Legenda do obrazka: (cały rzut jest od góry)
1L i 1R - wspomniane zębatki z wolno biegami, działające jako dyferencjał. Zamontowane na ''lewo'' tj. odwrotnie niż w klasycznym rowerze. Połączone łańcuchami odpowiednio z zębatkami 4L i 4R.
2 - zębatka na sztywno zespolona z piastą 1. Służy do wstecznego, połączona łańcuchem z zębatką 5
3 - główna kaseta, zespolona na sztywno z piastą 1. Będzie otrzymywać napęd z łańcucha i pedałów które będą gdzieś z przodu (nie uwzględnione na obrazku). Jak w klasycznym rowerze.
4L i 4R - zębatki połączone na sztywno z półosiami L i R
5 - zębatka odpowiedzialna za bieg wsteczny. Sztywno zamontowana na piaście 2.
Piasta 1 - po prostu piasta. Albo zespawane dwie, żeby było więcej miejsca na tyle zębatek.
Piasta 2 - Odpowiedzialna za wsteczny. Poprzez jakiś prymitywny system wysprzęglania będzie mogła połączyć się z zębatką 4L albo 4R albo oboma, w zależności od stopnia skomplikowania.

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 30, 2020, 09:51:18 am wysłana przez Failer »

Leopold

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 108
Odp: Układ napędowy tył na dwa koła z dyferencjałem i wstecznym
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 30, 2020, 10:01:22 pm »
Jeżeli masz zaplecze techniczne, a najlepiej własny w miarę dobrze wyposażony warsztat, działaj. Osobiście zbudowałem quada  z napędem na tył i trajkę z napędem na przód z wykorzystaniem wolnobiegów. Wystarczy zespawać górą dwa wolnobiegi i masz mechanizm różnicowy dla biednych. Sprawuje się wyśmienicie i jak na potrzeby przenoszonych sił i pokonywaniem zakrętów jest OK. Jadąc na wprost ciągną dwa koła, przy skręcie pracuje koło zewnętrzne i jest dobrze. Eliminuje to wady jakie mają rowery typu "tolek" dla emerytów kiedy to rower dla nie wprawnych skręca w krzaki. Mechanizm ten mam umieszczony bezpośrednio na osiach. Lewy wolnobieg jest jednorzędowy, prawy wielorzędowy nakręcany. W obydwu przypadkach mam wspomaganie elektryczne. Nie stosuję wstecznego, bo nie mam takiej potrzeby. Jeżeli już stosowałbym to elektryczny.
Twój pomysł finansowo, jeżeli nie masz własnego zaplecza technicznego będzie drogi. Zwykły mechanizm różnicowy na Ebaju kosztuje około 600 do 1000 złotych, tajwański z przesyłką około 1500 dolarów  -  ale niezawodny. Kupuj wysokiej jakości wolnobiegi - chińszczyzna zaraz się rozleci.
Życzę powodzenia, zabawa przednia!

woojtek1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 523
  • M5 / Speedliner 'Blue Glide' 26/20
Odp: Układ napędowy tył na dwa koła z dyferencjałem i wstecznym
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 02, 2020, 12:29:21 pm »
Oczywiście, że takie trójkołowce (typu Tolek) nie są królem stabilności, ale z dyferencjałem dają radę. Z taką piastą masz 5 biegów do przodu i jeden wstecz. Sorry za bałagan, ale w kwarantanie bujam się od pisania doktoratu (wiolonczela i kompozycja) po niezrealizowane projekty rowerowe i ogrórdkowe ;) https://photos.app.goo.gl/rTPLzcBLkzKhKWYz6

Maciej K

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 717
Odp: Układ napędowy tył na dwa koła z dyferencjałem i wstecznym
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 06, 2020, 08:20:32 am »
Stare porzekadło mówi, że aby biegać wpierw trzeba nauczyć się chodzić.
Ty zaś Panie Failer nie dość, że chcesz biegać to i od razu chcesz nawet skakać.

Po 42 latach w temacie poziomów i zbudowaniu kilku setek różnych jeździdeł, coś niecoś z tego kleję. (kumam)
Moja rada.
Odwiedź kilku posiadaczy wielośladów (np. Andrej, AGA - Matix, Dekers itp) i trochę pojeźdź.
I nabierz jakiegoś (choć minimalnego) DOŚWIADCZENIA.
Wypróbuj jaka geometria Tobie odpowiada.
Czy nogi wyżej czy niżej
Czy pozycja ciała położona bardziej czy mniej. Itd. Itd. Jest tego sporo.
Wyższy prześwit, to stabilność na zakrętach mniejsza.
Ja mam Quada z wysokością siedzenia ok 25 - 30 cm ( w firmie sprawdzę).
Jest niezwykle stabilny. w terenie też się sprawdza.
Jest też ze wszystkimi danymi na tym Forum.