Witam,
Ponieważ sytuacja jest jaka jest i mam trochę za dużo czasu, to zabrałem, się na poważnie za planowanie budowy 4 kołowego velomobile samoróbki.
Jestem na wczesnym etapie planowania wyglądu oraz mechaniki. Jak na razie założenia są takie:
- "karoseria" nośna, bez ramy, z włókna szklanego e-glass (bez większych szczegółów na obecnym etapie)
- ponieważ lubię czasami pojechać w ''lekki'' teren, to VM będzie nieco wyższy niż standardowe, planuje około 20-30 kilka cm prześwitu, oraz pełne niezależne zawieszenie dla każdego koła
- tylne koła z ''dyferencjałem'' w postaci osobnego wolno-biegu dla każdego z tylnych kół (wiem, może się to zemścić w terenie, ale trudno) oraz bieg wsteczny.
I własnie z trzecim punktem mam jak narazie największy problem. Ponieważ planuje zmieścić się 2000zł, nie chce kupować dyferencjału z biegiem wstecznym przeznaczonych do trajek, bo potrafią kosztować po 1000zł, i kombinuję, żeby zrobić coś swojego.
I tutaj pytanie do Was, jako, że napewno macie większe doświadczenie niż ja. Czy system który załączam poniżej może zdać egzamin? Czy to w ogóle zadziała, czy gdzieś przekombinowałem i mam za dużą wiarę w swoje umiejętności inżynierskie? (Na chwilę obecną nie przejmujmy się jak ja to wszystko zmontuje, tylko czy sam koncept zadziała).
Generalne założenie jest takie - kaseta 3 otrzymuje napęd z pedałów które są gdzieś z przodu. Poprzez piastę 1 przekazuje napęd na zębatki z wolnobieiem 1L i 1R (wolno-biegi zamontowane na odwrót) oraz na zębatkę 2, które z kolei łańcuchami przekazują napęd odpowiednio na 4L, 4R i 5. Zębatki 4L i 4R przekazują napęd na koła poprzez ośki. Zębatka 5 będzie przekazywać napęd na koła tylko po przesunięciu piasty 2 w bok, tak aby połączyła się z którą z zębatek 4L albo 4R. Dzięki temu jeżeli piasta 2 jest w pozycji rozłączonej od 4L/R, to kręcąc pedałami do tyłu, zadziała wolnobieg, czyli nic się nei stanie, koła dalej będą kręcić się do przodu. Ale po przesunięciu piasty 2 do jednej z 4L albo 4R będziemy mieli coś na kształt ostrego koła. Pedałowanie do tyłu spowoduje, że koło/koła będą kręcić się do tyłu.
Legenda do obrazka: (cały rzut jest od góry)
1L i 1R - wspomniane zębatki z wolno biegami, działające jako dyferencjał. Zamontowane na ''lewo'' tj. odwrotnie niż w klasycznym rowerze. Połączone łańcuchami odpowiednio z zębatkami 4L i 4R.
2 - zębatka na sztywno zespolona z piastą 1. Służy do wstecznego, połączona łańcuchem z zębatką 5
3 - główna kaseta, zespolona na sztywno z piastą 1. Będzie otrzymywać napęd z łańcucha i pedałów które będą gdzieś z przodu (nie uwzględnione na obrazku). Jak w klasycznym rowerze.
4L i 4R - zębatki połączone na sztywno z półosiami L i R
5 - zębatka odpowiedzialna za bieg wsteczny. Sztywno zamontowana na piaście 2.
Piasta 1 - po prostu piasta. Albo zespawane dwie, żeby było więcej miejsca na tyle zębatek.
Piasta 2 - Odpowiedzialna za wsteczny. Poprzez jakiś prymitywny system wysprzęglania będzie mogła połączyć się z zębatką 4L albo 4R albo oboma, w zależności od stopnia skomplikowania.