Autor Wątek: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną  (Przeczytany 1905 razy)

Romanes

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • handmade CRUZBIKE
Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« dnia: Styczeń 01, 2019, 07:31:55 pm »
Motto wątku : "darowanej ramie w wymiary się nie patrzy"
Witam!
Swego czasu otrzymałem ramę cruzbika (wg konstruktora wersja sportowa, krótka, niska, wymiarowana pod konstruktora) "bo jeździsz na cruzie to se z tym poradzisz".
I pamiętając słowa Franc'a z zlotu w Bełchatowie "Bo można" wpadłem w tryb kombinacji:
Poniżej link do zdjęć ramy cruzbika i mojego doposażania ramy do fazy jeżdżącej (ALE chcę wersję turystyczną - bagażnik), pozwalającej na wysnucie wniosków co do dalszego polepszania cruza (pierwsza jazda 29.12.2018 - test na 700m) :
https://photos.google.com/share/AF1QipOLd7ii3q0BkChjTIfJpY84k9hhR4JrPSwVItlGOZoQwVW_QTw3Ow-xznpI8HL28w/photo/AF1QipNeY425yDoGvtO3i1fCEJBeqCLaFdjsedzQHEGb?key=WURHeDcteHdzb1JuUFpJY2FGOEkyZnRNVXBQTlBn
I tak :
- Koła : dałem 24" bo takie obecnie wolne miałem - rama przewidziana pod 26" - jak takie zdobędę to włożę;
- Fotelik : nówka od wiodącego producenta w Polsce - zamontowany na 99% już, możliwa przeróbka mocowania oparcia pleców celem regulacji pozycji (raczej dalsze odsuwania od przedniego koła niewskazane, żeby nie było 90% obciążenia na tylnym kole);
- Kierownica : ze względu na różnice wymiarów konstruktora i moich wybrałem podsiodłówkę - obecna realizacja to improwizacja z tego co pod ręką - na pewno do zmiany mocowanie bezpośrednie do widelca, wymiary samej kierownicy (adaptacja innej rowerowej - myślę nad prostowaniem i zaginaniem na nowo baranka);
- Hamulec - tymczasowo szczękowy na przednie koło (mało efektywny) - planuję zastosować tarczowe po wspawaniu w widelce mocowań;
- Suport : i tu zagwozdka do kwadratu : mam za długie nogi o ok 10-15 cm do ramy w tej postaci - zastanawiam się nad :
   a) - rozcięciem ramy przed mocowaniem fotelika i wspawanie wstawki (może z regulacją?),
   b) - dospawaniem do mufy suportu 25 cm bomu (profil prostokątny) i na nim regulowany właściwy suport,
- Bagażnik - na chwilę obecną dylemat:
   a) - klasyczny nad tylnym kołem,
   b) - dwie sakwy po bokach tylnego koła,
   c) - kufer
   tak czy siak budowa całej konstrukcji mocującej do ramy.
Po za tym stosowne drobnostki : oświetlenie, sygnał dźwiękowy, właściwe błotnik, zagłówek, itp itd.
Czyli sporo do przemyślenia, montowania, sprawdzania i tak w kółko.
Poproszę o opine/sugestie - dziękuję

Wersją jeżdżącą w dniu dzisiejszym (1.01.2019) sprawnie i bezproblemowo (poza zgięciem nóg w kolanach) zrobiłem 13 km  :D 

PS Kto wie jak z 'zdjęć google' wydostać link zdjęcia do bezpośredniego wklejenia w wiadomość (tak jak można było z picassy)?   Ewentualnie jaką aplikację ('imageshack czy cuś innego) polecacie - prostą w obsłudze?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2019, 04:56:42 pm wysłana przez Romanes »

darznur

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 268
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2019, 06:10:02 pm »
Cześć, podoba mi się Twój rower, gratuluję.
Twój dylemat odnośnie "gdzie znaleźć" te 10-15 centów to ja bym poszedł w przedłużenie tyłu i amortyzację.
Zalety:
- wygoda :)
- możliwość (ograniczonej) regulacji fotela
- miejsce pod ramą na sakwy
- miejsce na sakwy/kufer nad tylnym kołem
Wady:
- będzie ciężki ( wygoda swoje waży)
- będzie długi - pytanie jak transport auto/pociąg

Tyle mi przychodzi na teraz. Muszę popatrzeć na swojego cruzbike, to może jeszcze podzielę się spostrzeżeniami
Pozdrawiam

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 691
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2019, 06:21:38 pm »
Myślę że dorobienie z przodu wysuwanego bomu to najłatwiejsza opcja dołożenia brakujących centynetrów...


Bagażnik nad tylnym kołem raczej nie wyjdzie - nie ma tam miejsca. albo musiałby z tyłu wystawać. nad kołem jest część fotelika.
Jedyne co tutaj widzę to mocowania dla sakw po bokach.  ewentualnie dla dwóch kompletów sakw. Albo jakiś dopasowany dobrze kuferek za siedzeniem i mocowania sakw po bokach koła.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

Mirek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 13, 2019, 05:45:16 pm »
Cześć, sam budję cruzbaika. A właściwie zbudowałem na bazie ramy pionowego roweru z tylną amortyzacją. Jestem w trakcie testów, tylko zima mi przeszkoziła. Mam założone koła 24, ale nie wiem czy 26 będą lepsze. Chodzi mi o zwrotnoś prowadzenie się. Narazie dobrze nie opanowałem go, mam jeszcze problem z sterowaniem nogami. Wstawił bym zdjęcia ale nie wiem jak z tabletu. Jeśli chodzi o twój Cruzbaik to rzeczywiście wygląda trochę za mały. Ja bym przodu nie ruszał, przedłuż tył za oparciem i dożuć amortyzację. Całkowita sztywna rama i jazda po chropowatej, dziurawej, kamienistej drodze, to koniec przyjemności. Przynajmniej dla mnie. Zmieści się wtedy bagżnik. Fotel zrób z regulacją ( przód  - tył)  i trochę go wyprostuj. Support masz na tym samym poziomie co siedzenie więc oparcie nie musi być tak pochylone. Wiem że będzie wymagało dużo pracy, ale efekt końcowy lepszy. Nie wiem czy dobrm rozwiązaniem będzie regulacja długość  po przez rozcięcie ramy. Pamiętaj że to ruchoma część i przestawienie 1 milimetr w tym miejscu to na kole centymetr lub więcej. Rower to pojazd i też musi mieć zbieżność, kąt nachylenia koła ( przód - tył na 0)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 06:08:10 pm wysłana przez Mirek »

Romanes

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 13, 2019, 11:11:14 pm »
Dzięki za podpowiedzi.
Przypominam odnośnie samej ramy (pomarańczowa) : otrzymałem gotową, zwymiarowaną pod użytkownika o wzroście około 180 cm.

Kol. Mirek : mam cruza (składak z dwu ram -http://forum.poziome.pl/index.php?topic=1483.msg40525#msg40525) na kołach 26", 12 tys km na nim przejechane, jako użyszkodnik o wzroście 196 cm żadnych problemów nie mam. Cruzbike jako rower o takim układzie osi skrętu wg mnie ma, wraz ze spadkiem prędkości, coraz mniejszą łatwość prowadzenia - wyjątkowo upierdliwe w ruchu miejskim.
Ale teraz ta frajda z jazdy rekompensuje wszystkie dolegliwości początkowe    ;D ;D.

Linki do zdjęć porównującego oba cruzy :
1: https://lh3.googleusercontent.com/iVJahv4uywWZfRE-dLXCb25oTevzOwmvjpgFJ3iCbzpKvCQ0JbA8k7UxyzL9vH7T1ywEoNSntyC559bFmZNZjsNHs1snUHR3ohNtuJbM0GdQbCAaH2eUYQQKSEdJcYWtZ4RQ6B4eBGqIFNtiYARs0VBfm_hzGJYuCRp8V0RJX4uVeSqj6bcS_Q1OnTgyoH02TMwJp31ciDdHGCGn1S1zRy_pBdejq5WVJn9nzMUzcxtqV6fjbzJg-nsFK2hPYkGNvlgjYjYz3mGzcSoXx6H1XMDUNxQ44nLLguDx5u8w0ALA6kno0B83oz8AOGeoyr1Qx1uH1YlmKy7-LzBIdnM5prmQsOpIQTx4y9gqnomAr2aYXm_ppZkqQT1dU0Gnlnv7-rlAOV54IEAQ4SI2ZM-OyOmb8AAx8vWcDh4veMzvx48BjNcYCfpLHK1p4zjNbMsFNsxoAGNMIHXeU2Y4cK4vmeH7pcPdvdttM4hW0HrLH9MfCbtjLG_6m0DJ9mYzpFhk0n6Ih0GpoA9Ze-7DPbFB2ZyEjYT-u-teisij36krkB5WHRkm88A-zKsBeNm_0z1Liwk3I_srzKu-H2H4TAw8L5Ar0zlpbROdO5DZ9JgwuOjB27UYtdBdGv7xucrHjMrfJ6QR9irVtG56jcvKkPwOW3DF9oMZn1INSaBXxQXwwyu6WG6LBxgKlZ2N4XrGSZxBwHJ_SSQPEvVjOhdFAQ=w1232-h693-no
2: https://lh3.googleusercontent.com/dZpy6In-_wK2N_8hMqeHiYkPliLXLyOQ6bnsoVtha8k4GC7JmNWbtiQxxwQT-n84K5Umx2a76-VQrTyBRXZKmewjPQHoZBNJk9wjjrXy15XoTJuOoI5_NQznQOn36A_Y17G1mC_O5S66uN0zmEtmL2MwHcgHDs3Kl_il-rX4pFZSLlwsK8ujSeZV3yjOMInZQ7UNKdE7OgKYghNPY1UMIW-liSGJe3urfwtmxhnnhY90Lt0_wg6sjkZdMT8Yey0kqYQVYM2qgI_xZFxKWbEXKP5SAWDVbM2o2sEy6IysiKBzejJL7uypPETXd20cmqAeWptGBwxjbMAJ5ZybJmbqpKBddGjgd-gZNRP_Z9opYgTaG-HMP5AFzwV79O0krwu3rldgu2U-v8NBS6-TAZz1ODV4elPpe0xXsi-mr5Zq8ecRURlUIOVOI8q61nV8DepQ5cn9EADuL2eSfbzUixe2ipdJ_qHrJgMyYOfEANM7Tn-A0rPt3IL4Yb2LyBg-uEdE3TmpvsGl6vDYcAS6okz9YoXHZcNVY7y1SE33QTEQ6-NKmi-nT3siC0mCZBDVxOqy1iB521DkHB2bDtyKxo74xOd6T6UEJkwHTw0p9-t-l6JsGCtPZ8RtFKi0Ic7x7ta-aakaQzf4zVSiZ6w4fhdFYDUmpM_cYhZHViI1bQYUaQxmOBRC4veMTBvIoiQJnL8fNdY32jnbAhBL_JQwjA=w1232-h693-no

Jak widać powyżej, założyłem jednak bagażnik z koszykiem  ;) ;D

Wersja z wstawianiem amortyzacji dla tylnego koła spowoduje, owszem wzrost komfortu, ale głównie tylko zwiększenie rozstawu kół oraz rozłożenia obciążenia na koła. Jako że mocowanie fotela jest na tym najniższym elemencie ramy to za bardzo ruchu do tyłu nie mam - przeszkadza punkt w którym jest wspawany widelec dla tylnego koła. Czyli, tak czy siak, zamortyzowanie tej ramy to odcięcie tylnego widelca z sporym kawałkiem ramy i budowa całego tyłu. Do grubego przemyślenia.
Fotela nie będę pionizował, zagłówek owszem założę.

Rama jest z profili o przekroju prostokątnym, tak że rozcięcie (między przodem a mocowaniem fotelika) i wstawka z dopasowanego profilu nie powinna rozkalibrować zbieżności - jeśli spawanie będzie w dobrze usztywnionym i ustawionym jigu. Do ciut chudszego przemyślenia.

Najbardziej skłonny jestem dorobić z przodu bom, z wstępnych pomiarów i przyłożeń wynikło że powinien iść jako przedłużenie linii oś koła - oś obecnego suportu. Spowoduje to co prawda podnoszenie suportu do góry (wzgl, siedzenia), na zdjęciu (Link https://lh3.googleusercontent.com/XHvUYMn2PEiJ5ADcUC2LxqTpwHe5pvuqckODZQUV54a6wxddkyIKTxQsQSUtAr91mcEZin9RMspcDBSB9ziDFD2f_7rFtpo8uGNTwsZwtXbG1NwILUBXLh031iYYdN-iorMy69aCVJgGqOLehrjEkWssxQlAncvpIe8UlYTHV0bojq_YrvLEN0X0KkHWOk-Ca_QecO_VyJC-76Gb-grVcyuOUOyr2EmrqaAB32JjHQIXRSTZAd64sti8ryibr-O-fQDadazV-4AYEMcCjuTLeZUYCvtzqCMfe9oIsl3oaA1XwTN4lbwKSxoQ4iFX6nrDplvDIVrc9JLcTk0ApcQjQFZzlUEziMC_suvXwlvKElrI4tgWFuxbcTJQNFEQ9RY-3J0k-fdxSkRB_mXXxw65tUi4fSPv2zklRz-YUtetedxFqK73lGukSeeFokyQiyqR4Ns965CBzusN6CYG33Q3-KkCJiaYHAAUM0cQIk-MGd7BEgEYLgimYuM8Cd1k0SAoVr1hEE4iHLYaaR6qjNtXKtmvOSeqEf4G8Wv1orVKfuJwTSJBlskHsLAAOhTAQzSd811vKs0zYqX6fiYLnTOZe22jW-k-xwrrQ6MZzLy-hsSYLVwKk1NhJuKgXOANccL_gaqPcgNQFqxlQm0bGSEu-71R7Q1qRzq6kIXGJGhHoOLP9bVjYpYfvwZu5gHZVpuPnV6Gk64dJw3m8rY0fA=w1232-h693-no ) suport miałby być w miejscu ośki pedału (tak w przybliżeniu). Narysowałem też dla bomu poziomego (równolegle do ziemi)  koła zębatek (czerwone - ok 15cm, niebieskie - ok 10 cm do obecnego) oraz przebieg linii łańcucha po małych zębatkach - wyraźna kolizja z ramą  >:(
O, Mam !!  :D Złoty środek !!  ;D  do sprawdzenia organoleptycznego :  położyć listwę na najmniejszej zębatce kasety, dać jej z 2 cm odstępu od obecnej mufy suportu i styk krawędzi listwy i małej zębatki wyznaczy miejsce suportu odsuniętego w najdalszym miejscu (wg założeń 15 cm poziomo)  :o ;D ;D ;D ;D

Pozdrowerki  :D

Mirek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 14, 2019, 12:48:49 am »
No ten bagażnik trochę za delikatny wygląda koszyczek tak na siłę włożony za dużo tam nie przewieziesz. Jeśli chodzi o wydłużenie supportu zgadzam się, musi iść do góry. Na pewno za bardzo nie pogorszy to kąta plecy support przy tym nachyleniu oparcia. Jaki ma wpływ na prowadzenie się większy roztaw osi w cruzbike?  Ja  mam 115 cn i jak nie kręcę prowadzi się dobrze, gorzej jak kręcę wtedy ucieka mi na boki. Ale winię za to zbyt mało przejechanych kilometrów po prostu muszę się uczyć od nowa sterować rowerem. Rozkład ciężaru na osie 50/50 gdy usiądę  czy to dobrze? Wysoko siedzę 65 cn od ziemi na tyle pozwala mi rama. Ale jedzie się na nim bajecznie.

Mirek

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Cruzbike konwersja wersji sportowej na turystyczną
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 14, 2019, 10:29:40 am »
I jeszcze jedno na tylnm kole będzie duże obciążenie. Koszyk za osiką da dodatkowo kilogramy. Pytanie, jak  się będzie nim jeździło po lesinych pagórkach nie mówiąc już pod górę? Pytam z ciekawości masz większe doświadczenie. Chociaż jest to mój trzeci rower poziomy (dwa to były prototypy zbudowane tylko do celów testowych) to garść dodatkowych informacji nie zaszkodzi.