Autor Wątek: Optima Lynxx - modyfikacje (napęd itd.)  (Przeczytany 8332 razy)

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Optima Lynxx - modyfikacje (napęd itd.)
« dnia: Wrzesień 21, 2017, 01:58:46 pm »
Zastanawiam się nad możliwością zamontowania z tyłu Lynxa koła na zacisk. W tej chwili mam koło z biegami w piaście + kaseta 7 (czyli koło przykręcane), z przodu są 2 tarcze ale nie ma wysięgnika pod przerzutkę przednią na bomie więc w sumie jedna tarcza jest nieużyteczna.

Co można zrobić?

- dospawać wysięgnik (to dla mnie ostateczność bo nie mam dostępu do spawarki), może go jakoś... dokręcić?
- zdobyć bom z orginalnym wysięgnikiem co raczej jest nieosiągalne... (mam Dragona ale od niego nie pasuje bo jest z rury o mniejszym przekroju)
- zostawić z przodu jedną tarczę, a z tyłu dać 9 albo 10-speed  z jak największym zakresem zębów.

Ma ktoś może ostatnie rozwiązanie i daje radę z mniejszą ilością biegów?
A może ktoś dospawywał albo nie wiem... dokręcał wysięgnik i coś doradzi?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2017, 06:03:32 pm wysłana przez hungalabunga »


hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 21, 2017, 07:57:51 pm »
@tom0jo - 100pkt za nieszablonowe podejście :) A już chciałem robić demolkę roweru.

O kurcze, nie wiedziałem że taki patent istnieje... Dzięki!! Czasem tak jest, że człowiek o czymś myśli, kombinuje a tu pstryk - i ma dokładnie to czego chciał :)


live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1240
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 22, 2017, 07:22:26 am »
Nadal potrzebna jest przelotka do linki przerzutki.
Po drugie - te przerzutki obsługują tarcze maks. 42-44 zęby.

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 22, 2017, 07:52:02 am »
przelotka to juz mnirjszy problem.  mozna przynitowac czy przykrecic.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 22, 2017, 08:36:54 am »
Wystarczy 42-44, to i tak przy 90-100rpm daje 40kmh, a gdzie ja tyle uciągnę... ;)

Co prawda po pierwszych wrażeniach z jazdy na poziomce to możliwe, że czasem takich przełożeń użyję bo:
- Zdjąłem górną rolkę bo w ogóle się nie kręciła (przez to, że podkładki przy niej były za duże i ściskały ochronny plastik boczny łożysk zamiast tylko tulejkę wewnętrzną łożyska) i założyłem w miejsce ośki rolki jakiś kawałek plastiku żeby tylko łańcuch nie szurał po siedzeniu (za to szurał po tym plastiku co oczko)
- Nie regulowałem biegów, wchodziło co mogło byle było szybciej :)

A mimo to w puszczy niepołomickiej miałem 33kmh średniej na 30km co dla mnie jest kosmiczne na miejskich oponach, czułem się jak na maszynie na siłce gdzie ciśnie się nogami na siedząco, a tyłek ma się zaparty. Mimo x km na szosówce i przełajówce to mam wrażenie, że nigdy takiej pary z kopyta nie mogłem wygenerować.

Rozwalony prawy bok (od łokcia przez tyłek do kolana plus rama mi kolano dobiła od prawej) ale to wliczam w naukę skręcania z dużą prędkością bo nie umiem się składać. Byle puszczenie ręką kierownicy zmienia środek ciężkości i steruje mną w bok... no dużo jest do opanowania.

Teoretyczne pomiary prędkości stąd:
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

mam na stanie takie zębatki:
Chainrings: 42,32,22
Cogs: 11,12,14,16,18,20,23,26,30

Chyba że znajdę taką przerzutkę E-type na oś (znalazłem że tak się to nazywa) na 52 zęby to wstawię zestaw z szosy z przodu (z tyłu pozostanie 11-30)

Jeszcze pewnie odchudzę tekalany do takiej postaci jak poniżej żeby było ciszej i mniej oporów i obkleję narażone na łańcuch miejsca:
http://www.anibis.ch/fr/moto-~-v%C3%A9lo-v%C3%A9los-v%C3%A9los-de-randonn%C3%A9e-~-vtc--1707/v%C3%A9lo-couch%C3%A9-optima-lynx--19361091.aspx#&gid=1&pid=4

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 22, 2017, 12:25:05 pm »
z przodu wystarczą dwa blaty 44/32 a z tylu 11/38.
ja przerobilem starą szfosówke (10ciobiegową) jeden blat 52 z przodu i tył 11-38 (7 rzędów) i mam wiekszy zakres przelozen niz na oryginalnych 2+5 i nie ma problemu pod górkę.

Zresztą przednich przełożeń tak często sie nie zmienia więc nawet jak nie znajdziesz odpowiedniej przerzutki to możesz zmieniać biegi ręcznie chwytając za rórkę w której jest łańcuch i nakierować ją na drugi blat... (ja tak robiłem w lynxie - miałem te 3+7 z tyłu a przód to byla korba od szosówki. zwykle jezdzilem na 42 zebach ale jak sie nadarzyło z górki to przestawiałem ręcznie na 52)
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 22, 2017, 04:02:00 pm »
A mimo to w puszczy niepołomickiej miałem 33kmh średniej na 30km co dla mnie jest kosmiczne na miejskich oponach, czułem się jak na maszynie na siłce gdzie ciśnie się nogami na siedząco, a tyłek ma się zaparty. Mimo x km na szosówce i przełajówce to mam wrażenie, że nigdy takiej pary z kopyta nie mogłem wygenerować.
Uważaj, bo cisnąc ile mocy w nogach, łatwo możesz sobie załatwić kolana, które nie są przystosowane do takich obciążeń. Na poziomce lepiej kadencyjnie jeździć.

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 22, 2017, 05:15:34 pm »
Uważaj, bo cisnąc ile mocy w nogach, łatwo możesz sobie załatwić kolana, które nie są przystosowane do takich obciążeń. Na poziomce lepiej kadencyjnie jeździć.

Wiem wiem, moc idzie z zupełnie innego punktu niż na pionie i nie można przesadzać, zresztą dokładnie tak samo na siłce na maszynie - mogę wypchać nogami max ile tam jest ale poza kontuzją do niczego to nie doprowadzi. Zbyt prosto mi się pchało pedała z małą kadencją na ostrym biegu i to od razu wydało mi się podejrzane, a nawet trochę nienaturalne (?) że się ma taką siłę rozporową między fotelikiem a pedałem (i nie chodzi o to, że są na siedząco/leżąco mniejsze opory powietrza).
 
Pierwsza przejażdżka miała być sprawdzeniem czy to prawda że dupsko nie odpada, ręce nie drętwieją itp itd i zgadza się. Po 2h jazdy nie czułem nic z tych rzeczy które mnie dobijają na pionowym rowerze. Do tego lekko zdezelowany napęd a jednak dało radę ;)

Co do rad @fdx - spoko z ręczną zmianą biegów ;) Mi już łańcuch raz spadł więc chyba lepiej mieć przerzutkę, która go blokuje i jeszcze gdzieś widziałem takie tryby przednie z bolcem od wewnątrz żeby łańcuch nie spadł i nie zakleszczył się przy samej osi supportu.

Generalnie i tak na razie nie mam na stanie przedniej przerzutki więc kupno tej montowanej do osi mogę przyjąć jako 'wliczone' w koszta wymiany napędu (odpadnie koszt spawania i dorabiania wysięgnika).

Jeszcze tylko znajdę końcówki na bom do trzymania linki przerzutki (w którymś z rodzimych sklepów do poziomów widziałem)  i chyba mam kompletną listę.

To chyba to:
http://sklep.rocek.pl/pl/rama-czesci/121-stop-pancerza-nitowany-alu.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 22, 2017, 05:29:55 pm wysłana przez hungalabunga »

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 22, 2017, 05:31:12 pm »
a nie ma czasem już na ramie? do przerzutki w piaście - możesz przełożyć jedną z przelotek.
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 22, 2017, 06:06:12 pm »
a nie ma czasem już na ramie? do przerzutki w piaście - możesz przełożyć jedną z przelotek.

Faktycznie są 2 osobne, a z daleka wyglądały jak jedna podwójna. Dzięki! :) no to przerzutka do wyszukania. Po montażu pochwalę się oczywista jak to wszystko wyszło.

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - zmiana tylnego koła na zacisk ?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 30, 2017, 05:22:08 pm »
Lekko nie ma...

Ucieszyłem się że dziś napęd będzie gotowy bo przerzutka E-type rano przyszła, pięknie pasuje 'na sucho' na nowy support. ALE...

Okazuje się, że w moim Lynxie mufa suportu ma średnicę 40mm i wciśnięty (nie wkręcony) był w nią suport Thompson 40 i łożyska trzymały się w mufie na gumowych wciskach z 2 stron, raczej nierozbieralnych. Nie miałem jak tej gumy złapać (wystawała po 4mm z mufy) więc rozwierciłem gumę dookoła przy kołnierzu mufy i dało radę wydłubać).

No to teraz muszę znaleźć adapter z 40mm na pasujące na wkład suportu 34.5mm, szerokość mufy pasuje pod dzisiejsze suporty 68mm. Tyle że jeszcze takiego nie znalazłem... jakiś pomysł/link? :)

Edit:


znalazłem takie coś, i chyba tylko to podchodzi:
http://allegro.pl/mufa-suportu-surowa-bsa-gwint-angielski-hc-28120-i6701245218.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2017, 07:47:04 pm wysłana przez hungalabunga »

fdx

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 695
Odp: Optima Lynxx - modyfikacje (napęd itd.)
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 01, 2017, 10:28:01 am »
wyglada ze to zalatwi sprawe.  najlepiej aby ktos ci to wlutował w bom.  mozesz tez pi wlutowaniu nawiercic i nagwintowac a po wkreceniu śrub od środka je spilowac i zeszlifowac.  wtedy bedzie pewnosc ze bedzie sie trzymal w srodku.  jesli zas srednica zewnetrzna jest dokladnie taka jak wewnetrzna bomu to mozesz bom nagrzac troche w piekarniku a ten adapter zamrozić.  po wcisnieciu i wyrownaniu temperatur obedzie sie bez lutowania.  na konies śruby jak wyżej. 
Poziomka... bo ostre koło jest zbyt mainstreamowe...

hungalabunga

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 33
Odp: Optima Lynxx - modyfikacje (napęd itd.)
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 05, 2017, 11:24:51 am »
Mufa przyszła, swobodnie wchodzi w tą w bomie (ułamki mm mniejsza średnica)
Tylko tak - bom aluminiowy, mufa stalowa... zastanawiam się czy można to połączyć na klej do metalu? Co o tym myślicie?
 Może macie jakieś doświadczenia? Jakiś klej konkretny?

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: Optima Lynxx - modyfikacje (napęd itd.)
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 05, 2017, 11:55:01 am »
Może tak, jak ja swego czasu wklejałem mufę alu w bom z laminatu?





Użyłem mieszanki ciętego rowingu i żywicy epoksydowej.