Autor Wątek: owiewki  (Przeczytany 173125 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4077
Odp: owiewki
« Odpowiedź #105 dnia: Czerwca 05, 2010, 08:44:13 pm »
Widzisz, dla jednego będzie to niedoróbka, dla innego zysk na masie. Wygłuszenie powinno być opcjonalne by klient który nie chce wozić tych 500g - 1000g więcej nie musiał płacić za materiał i potem go zrywać.

Btw: Z tego co można wyczytać na zagranicznych forach mało kto narzeka na hałas, bo jeżdżą w mp3 na uszach lub słuchając radia. A przy większych prędkościach i otwartej kabinie ( tzn: otwartej w sensie - głowa poza kabiną) pęd powietrza hałasuje bardziej niż skorupa.

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #106 dnia: Czerwca 06, 2010, 11:18:44 am »
Na zawodach przeważnie królują owiewki z włókna szklanego albo włókna węglowego (albo nawet i kewlar). Aż się lśnią. Ale niektórzy robią owiewki z pianki.

Ten ciemno-szary model miał zwykłą piankę izoalcyjną typu "Armaflex", grubość około 10-12mm, zamocowaną do ramy na zwykłych taśmach aluminiowych (przyklejone taśmy do pianki), taśmy przyklejone taśmą lub przykręcone do ramy roweru, miejscami pianka była klejona dodatkowo siateczką, i szybkozłączkami plastikowymi, wzmacniana przyklejonym od środka drutem, rzepy do montowania "daszka" albo czegoś innego.

Drugi model był z kolorowej pianki i była to cienka pianka 4-5mm. To też mogła być zwykła pianka izolacyjna - z tym że fabrycznie kolorowana. Ta druga owiewka była bardzo krótka, ale wzmocniona od wewnątrz styropianem, pianką (zwykła pianka jaką stosuje się do wypełniana szczelin między ramą okna a murem w budownictwie), przyklejonymi jasno-żółtymi paskami. Nie wiem z jakiego materiału były te jasno-żółte paski (jakiś lekki materiał).





















« Ostatnia zmiana: Czerwca 13, 2010, 01:42:56 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #107 dnia: Lipca 03, 2010, 02:37:03 pm »
Zapewne tektura kanalikowa:

http://www.trisled.com.au/formula.html

Zestaw stelaż + owiewka = 770 AU$770 (+/- 2150 zł)

UWAGA!!! W TEJ CENIE NIE MA TRAJKA TYLKO SAM STELAŻ + OWIEWKA









« Ostatnia zmiana: Lipca 03, 2010, 02:38:46 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #108 dnia: Lipca 03, 2010, 04:59:27 pm »
« Ostatnia zmiana: Lipca 03, 2010, 05:44:32 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #109 dnia: Lipca 03, 2010, 11:13:36 pm »
A tutaj ktoś osiągnął stopień mistrzowski w obróbce drewna. Tak, tak - ta karoseria jest wykonana z drewna (!!!):









Ta karoseria samochodu zresztą też (ale nie wiem czy to ten sam "stolarz"):



A tu kolejny zdolny stolarz:

http://velorizontal.bbfr.net/velomobiles-f9/gigomobile-un-projet-a-l-etude-t4097-120.htm

























« Ostatnia zmiana: Sierpnia 23, 2010, 09:00:29 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #110 dnia: Lipca 09, 2010, 02:14:33 pm »
A teraz Rosjanie - mieszkają np. na wsi ale bez kompleksów tworzą osłony:

http://fotki.yandex.ru/users/modulator10/view/249843/?page=0





« Ostatnia zmiana: Lipca 09, 2010, 02:16:38 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #111 dnia: Lipca 09, 2010, 02:27:30 pm »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #112 dnia: Lipca 09, 2010, 06:17:00 pm »
To tylko "daszek", żadna tam prawdziwa owiewka:

http://velomobile.org/forumjf/viewtopic.php?f=7&t=574


mmoto

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 32
  • Stowarz. EV Police
Odp: owiewki
« Odpowiedź #113 dnia: Lipca 09, 2010, 09:14:27 pm »
jak to skręca ma ktoś rysunki podobnego podwozia, watek o owiewkach super! jestem pod wrażeniem to w sumie małe samochody można dołożyć elektro i mamy Re-volta za ułamek ceny
http://www.re-volt.com.pl/galeria.aspx?show=true

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #114 dnia: Lipca 09, 2010, 09:42:26 pm »

jak to skręca ma ktoś rysunki podobnego podwozia

Na 99% skręca to tak jak ten rower:




MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #115 dnia: Lipca 11, 2010, 01:14:17 pm »
Nooooo - wreszcie! Firma "Hase" chce troszkę pomóc ludziom żeby mniej moknęli na deszczu - to już krok w stronę "komfortowego roweru" (tylko z wrażenia zapomnieli dołożyć daszek). Dodatkowo zamontowali 500W silnik elektryczny i to już podpada pod elektryczny-moto-rower. W niektórych krajach oprócz spełnienia warunku "trójkołowiec" potrzebne są jeszcze pasy żeby nie było obowiązku zakładania hełmu w samojezdnej (np. elektrycznej) trajce. Ale chodzi mi głównie o owiewkę:

http://bentblog.de/









« Ostatnia zmiana: Lipca 11, 2010, 01:21:00 pm wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #116 dnia: Lipca 13, 2010, 03:38:58 pm »
Termoformowalna pianka "Zotefoam" nie jest taka droga:

http://www.homecrafts.co.uk/products-Zote-Foam_M105.htm

Arkusz pianki "Zotefoam" 50x53x0,6cm kosztuje 5 GBP = +/- 25 zł. To nie jest cena u producenta tylko w sklepie. Zatem to dosyć tani materiał. Jego zaletą jest to że po podgrzaniu do odpowiedniej temperatury usztywnia się "zapamiętując kształt". Nie lepi się do formy - łatwo oddzielić od formy/ wzorca. Można kleić (poniżej będą zdjęcia owiewki do roweru która jest ... termoformowalna z pianki ZoteFoam, a następnie te kawałki są ze sobą klejone i tworzą kompletną nieprzemakalną "karoserię").



Z tych arkuszy John Tetz wykonał lekką, wodoodporną, aerodynamiczną karoserię (już o tym pisałem - teraz podałem orientacyjne koszty materiału):

http://www.recumbents.com/mars/projects.html     ----> wykonał już parę owiewek z tego materiału































Jestem ciekaw czy Technolog1 wie co to za materiał?? Czy można kupić w Polsce (o podobnych właściwościach - nie musi być "ZoteFoam"). Rzecz w tym że po podgrzaniu ta pianka usztywnia się. To umożliwia bardzo łatwe stworzenie karoserii do roweru. Producent: http://zotefoams.com/ podaje dystrybutora w Polsce: Polting Sport Sp ZOO, Ul. Jagodowa 10, Gliwice 44-110, Piotr Zastawny, Tel: +48 32 331-3037, http://www.foam.polting.com.pl/ . Wysłałem e-maila z pytaniem o dostępność i cenę arkuszy tej pianki ZoteFoam.
   
« Ostatnia zmiana: Lipca 13, 2010, 11:14:38 pm wysłana przez Maciej Długosz »

technolog1

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 162
Odp: owiewki
« Odpowiedź #117 dnia: Lipca 13, 2010, 06:33:06 pm »
Witam
Trochę wiem trochę się domyślam: Zotefoam to nazwa firmy a pianka nazywa się PlastAzote foam i jest to pianka z sieciowanego polietylenu o zamkniętch porach. Co ciekawe na stronie internetowej producenta nie ma informacji o jej zdolności do termoformowania. Czyżby był to efekt uboczny? Kilka miesięcy temu rozmawiałem z jednym z producentów w Polsce pianek polietylenowych i zapewnił mnie ż e w ciągu roku w ich ofercie pojawią się pianki termoformowalne. Niestety dziś nie pamiętam która to by la firma, ale we wrzesniu w Poznaniu odbędą się targi Taropak i te firmy tam będa to ich przepytam jeszcze raz.Narazie można pytać o piankę z sieciowanego polietylenu.
PS na marginesie: Te pianki to jest młodszy kuzyn tych szarych pianek do izolacji wodociagów itp.
 Pozdrawiam T1

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #118 dnia: Lipca 14, 2010, 10:07:58 am »
Kilka miesięcy temu rozmawiałem z jednym z producentów w Polsce pianek polietylenowych i zapewnił mnie że w ciągu roku w ich ofercie pojawią się pianki termoformowalne. Niestety dziś nie pamiętam która to by la firma, ale we wrześniu w Poznaniu odbędą się targi Taropak i te firmy tam będa to ich przepytam jeszcze raz.

Technolog1! Już nie musisz się o nic pytać. Dowiedziałem się sam. Po prostu napisałem e-maila z pytaniem o dostępność/ cenę do dystrybutora ZoteFoam w Polsce: Polting Sport Sp ZOO, Ul. Jagodowa 10, Gliwice 44-110, Piotr Zastawny, Tel: +48 32 331-3037, http://www.foam.polting.com.pl/

Otrzymałem odpowiedź:

"Od ręki oferujemy różne pianki firmy Zotefoams:
   1. Plastazote w gęstościach : 29, 33, 45, 60 kg/m3
   2. Evazote w gęstościach 30, 50 kg/m3
   3. Zotec
   4. Supazote w gęstości 26 kg/m3"


John Tetz używał pianki o gęstości 45kg/m3, grubość 0,5" (+/- 1,3cm).

A cena tej pianki - kolejna odpowiedź od dystrybutora:

"Piankę Plastazote LD 45 w kolorach czarnym, białym i cielistym mamy stale na magazynie. Nominalnie są to bloki 200 cm x 100 cm o grubości 3 cm które możemy rozwarstwiać na dowolną grubość. Minimum 1 mm. Możemy je również laminować do grubości 30 cm. Arkusz 200x100x1,5cm kosztuje 50 zł z VAT".

John Tetz żeby w pełni obudować swego żółto-zielonego trajka potrzebował 4 arkusze 100 cm x 200 cm. Czyli na samą piankę trzeba wydać 200 zł. Do tego potrzebna jest nagrzewnica żeby podgrzać piankę (podgrzanie do odpowiedniej temperatury sprawi że pianka utwardzi się w zadanym kształcie). Nóż, klej. Trzeba wykonać też "formę". Ale w przeciwieństwie do włókna szklanego taka forma nie musi być perfekcyjnie wykończona, wyszlifowana, wypolerowana, wylakierowana, nawoskowana, itp.. Nie trzeba laminować, wyciskać bąbli powietrza, wybijać z formy. Dużo czystsza robota! Nie trzeba nawet zakładać rękawiczek! Nie trzeba ubierać maski przeciwpyłowej, brudzić ubrań. Jednym słowem - sto razy mniej zabawy niż z włóknem szklanym! Też sto razy mniejsze ryzyko że coś nie wyjdzie. Piankę można co prawda przegrzać i się podtopi - ale ryzyko popełnienia błędu w stosunku do włókna szklanego jest radykalnie mniejsze, bo na piance widać gołym okiem że zmienia kolor gdy osiąga "krańcową" temperaturę. Więc dużo łatwiej kontrolować cały proces. Trzeba też oczywiście zrobić stelaż na rowerze żeby to później zamontować. Ale tak jest z każdą "nie-samonośną" owiewką.

John Tetz pokazał i opisał wszystko bardzo dokładnie: http://www.recumbents.com/mars/pages/proj/tetz/manual/1mold.html oraz tu: http://www.recumbents.com/mars/pages/proj/tetz/projtetzmain.html . Rezultat gdy robimy owiewkę z pianki termoformowalnej jest przyzwoity zarówno wizualnie jak i od strony aerodynamiki bo można dokładnie zaplanować kształt i pianka się łatwo poddaje. I taka owiewka jest bardzo lekka - waży zaledwie 3,2kg!!!



A tu poniżej jest biała owiewka (również Johna Tetz'a) dwukołowca o bardzo dobrych właściwościach aerodynamicznych. Również wykonana z pianki ZoteFoam. Wedle tabeli Grega Kolodziejzyka oraz pomiarów HPV ma świetne parametry - porównajcie sobie wagę całego roweru i współczynnik oporu powietrza z innymi konstrukcjami (sama owiewka tego dwukołowca waży poniżej 3 kg, a kompletny rower z tą białą owiewką waży 14,9 kg). Prędkość zbliżona do słynnego "Vectora" oraz również słynnego "Gold Rush"! John Tetz jeździ też tym białym bolidem po okolicy, nie tylko na zawody. Piszę to specjalnie, bo to znaczy że mógł zrobić owiewkę jeszcze bardziej ciaśniej i "extremalnie", a tak ma jeszcze jakieś walory użytkowe, nie tylko czysty sport. Zielono-żółty trajk jest najbardziej użytkowy, jest przecież mniej uciążliwy gdy wieje wiatr boczny (jedynie wsiadanie do trajka mogłoby być ulepszone gdyby np. zrobić duże "drzwiczki na zawiasie" - np. z lewej strony - ale to szczegół).

http://www.recumbents.com/wisil/scale_project/streamliners.htm



« Ostatnia zmiana: Lipca 19, 2010, 11:42:10 am wysłana przez Maciej Długosz »

MaciejDlugosz

  • Gość
Odp: owiewki
« Odpowiedź #119 dnia: Lipca 15, 2010, 10:10:43 pm »
Praktycznie każda owiewka robiona "na rower" - czy będzie wykonana z włókna szklanego, karbonu, kevlaru, pianki, coroplastu (tektura kanalikowa), blachy aluminiowej, tkaniny nylonowej, itd. wymaga jakiegoś "stelaża", jakiegoś "pałąka", żeby móc ją zamocować. W gruncie rzeczy "dozwolone" jest wszystko co stwarza stabilny uchwyt - może to być wygięta rura stalowa, aluminiowa, może to być też taśma aluminiowa czy stalowa, profile drewniane (!!!), rurki PCV, poskręcane płaskowniki, itp., itd.. Coś co stworzy "szkielet" lub "pałąk" umożliwiający położenie i zamocowanie owiewki.

Tu np. mamy stelaż spawany z blachy aluminiowej (z dużej blachy laserem wycięte zostały pożądane kształty):



A tu np. rura stalowa:



Tu profile stalowe/ blacha stalowa;





Tutaj rura PCV:



Rura aluminiowa:



Taśma aluminiowa, kątowniki aluminiowe, rura PVC:



Profile drewniane:



Oczywiście są też "owiewki" samonośne - np. Aerorider/Sunrider. Albo Iwero-1. Z tym że już na etapie tworzenia owiewki z góry zakłada się że "nie będzie klasycznej ramy" tylko będzie konstrukcja "skorupowa". Co ciekawe - obydwie te samonośne owiewki są produkcji polskiej.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 03, 2010, 07:52:12 pm wysłana przez Maciej Długosz »