Autor Wątek: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...  (Przeczytany 80865 razy)

oblivion

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 422
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #360 dnia: Maj 30, 2018, 12:47:03 pm »
Ja trafiłem fajny wahacz ale na olx, na regionalnym szrocie nic ciekawego, poza tym szrotowy guru nie pozwala zdemontować, tylko kupić całego trupa, bezsens.
A miły pan z olx nawet opierniczył mi kątówką wahacz z mocowaniem, żeby przesyłka wyszła taniej :)
Niebawem testy i fotki...

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3849
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #361 dnia: Maj 30, 2018, 06:43:08 pm »
Niektóre wahacze na 24" są na tyle pojemne że zmieszczą koło 26", szczególnie z oponką szosową. Kwestia przespawania piwotów. Tak więc rozważ zwiększenie zakresu poszukiwania o 24".
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #362 dnia: Maj 30, 2018, 07:04:11 pm »
U mnie z tylu jest kolo 28 a wahacz pod 26. Pod 24 tez by dal rade?

Piotrek333

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 87
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #363 dnia: Maj 30, 2018, 08:29:14 pm »
Zaintrygowała mnie wypowiedź Maćka.
Cytuj
A jak wiemy jazda na jednym małym kole do najszybszych nie należy.
Czy to znaczy, że duże koła są szybsze od małych?
Z tego co znalazłem w internetach to na dobrym asfalcie wielkość koła nie ma znaczenia. Z moich doświadczeń wynika, że małe koła jednak są wolniejsze. Jak to jest według Was?

Nasuwa się kolejne pytanie - czy lowracer 20x26 (np optima low baron) może być szybszy od highraccera 28x28 (np optima high baron)??

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #364 dnia: Maj 30, 2018, 08:46:54 pm »
Chodziło mu o coś innego. Rozkład masy wg Maćka - w moim rowerze - nie jest równy na oba koła, tylko na przednie jest większy niż na tylne, a do tego jest to małe koło, które jest bardziej podatne na nierówności terenu co jest prawdą. Nie było mowy o momencie pędu koła małego i dużego w sensie dynamiki.

staskiewicz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 115
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #365 dnia: Maj 30, 2018, 09:27:59 pm »
Zaintrygowała mnie wypowiedź Maćka.
Cytuj
A jak wiemy jazda na jednym małym kole do najszybszych nie należy.
Czy to znaczy, że duże koła są szybsze od małych?
Z tego co znalazłem w internetach to na dobrym asfalcie wielkość koła nie ma znaczenia. Z moich doświadczeń wynika, że małe koła jednak są wolniejsze. Jak to jest według Was?

Nasuwa się kolejne pytanie - czy lowracer 20x26 (np optima low baron) może być szybszy od highraccera 28x28 (np optima high baron)??

Małe koło łatwiej rozpędzisz ale duże koło ma mniejsze opory toczenia oraz inercję.  Przejedź się z 30km na składaku na 20' to od razu załapiesz o co chodzi :)

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 310
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #366 dnia: Maj 31, 2018, 09:48:58 am »
Zaintrygowała mnie wypowiedź Maćka.
Cytuj
A jak wiemy jazda na jednym małym kole do najszybszych nie należy.
Czy to znaczy, że duże koła są szybsze od małych?
Z tego co znalazłem w internetach to na dobrym asfalcie wielkość koła nie ma znaczenia. Z moich doświadczeń wynika, że małe koła jednak są wolniejsze. Jak to jest według Was?

Nasuwa się kolejne pytanie - czy lowracer 20x26 (np optima low baron) może być szybszy od highraccera 28x28 (np optima high baron)??

Moim zdaniem 28x28 powinien pod dużym i ciężkim gościem być szybszy. Dlaczego?
Ano dlatego, że duże koła lepiej zbierają nierówności drogi i polską "jakość" niektórych asfaltowych dróg.
30 lat temu trwały na zachodzie gorące dyskusje na temat "wyższości" różnych kół.
Małe koło jako obiekt jest mniejsze, lżejsze, ma krótsze szprychy i w sumie mniejsze opory powietrza na które pędząc do przodu natrafić musi stawia.
Duże koło przeciwnie.
Moje Chopery konstruowałem w ten sposób by małe (20") koło przednie przenosiło ok 1/3 ciężaru jadącego, zaś tylne 26" większy ciężar. I te rowery wręcz fruwały, o czym ich użytkownicy przekonać się mogli. Min Remigiusz.
Część jezdna (chopper)Sweet Surprise też tak była skonstruowana.
Gdy 20 lat temu byłem dość szczupłym gościem (82 do 84) zrobiłem leżącego mini Zeta (2 x 20")
Był niezwykle szybki i żadne górale rady mu nie dawały. Nawet przy próbach toczenia.
Dlatego min. w całej swojej karierze ludziom lekkim (do 80) polecałem pojazdy na kołach 20".
Ludzie dobrze odżywieni i o dużych gabarytach powinni dużych kół używać,
albowiem one lepiej duże ciężary znoszą. Przeczytajcie co to jest Arba.

Ten LowBaron ma geometrię No coma (K.Maneckiego). Choć bardziej rozwleczoną.
Taką kopię zrobił też ten Krzysiu, co mi tak dupę w wątku "Foteliki kompozytowe" obrabiał.
Ja miałem wtedy znakomicie wyważoną tzw Strzałę (SWB 20/26 z amort przednim widelcem) dużo wyższą niż No com czy ten tu Low Baron. Przy próbie toczenia (jednakowe części i opony, plus podobna nasza waga) złoiłem mu tyłek. I to dość mocno.
Wnioski?
Przednia 20ka, okrutnie obciążona (mam nadzieję, że nasz inż. próbę ważenia ku własnej boleści już poczynił), na sztywnym widelcu i z girami na bomie wibruje i cały pojazd z rytmu wybija
Zwłaszcza, gdy ma wąską i na kamień nabitą oponę. No chyba, że na idealny asfalt trafimy.
Poprawić całość może opona 1,5 lub 1,75 z dobrymi walorami tocznymi, lub amor 20".
Osobiście Schwalbe Marathon uwielbiam.

Od 25 lat mam ukochaną trajkę. Przez lat 15 jeździłem 2x20 i 1x 26.
Zrobiłem podmiankę i tył zmieniłem na 20" (balon). Szybkości pozostały te same,
zaś przyspieszenie znakomicie się poprawiło i ogólne walory użytkowe także. (geometria)
Oczywistym jest, że gdybym podjął decyzję o wyprawie z dużym i wypełnionym kufrem,
to koło 26 wpakował bym.

U mnie z tylu jest kolo 28 a wahacz pod 26. Pod 24 tez by dal rade?

Zabrać ze sobą miarkę i szukać trzeba.
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2018, 09:59:59 am wysłana przez Maciej K »

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #367 dnia: Maj 31, 2018, 10:33:10 am »
Rozkład masy  -mojej (bez roweru):
Przednie koło 52kg, tylne koło 40kg

Oprócz tego rower waży 16kg. Czyli 9kg przód, 7kg tył.

Łącznie:
Przednie koło 61kg, tylne 47kg.

Po co ten przytyk z inżynierem?
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2018, 12:15:05 pm wysłana przez LowRider »

Mociumpel

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 464
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #368 dnia: Maj 31, 2018, 05:23:29 pm »
Dorzucę coś od siebie - Maciek K. dobrze napisał ale niezbyt fortunnie przedstawił problem - chodzi ogólnie o właściwy rozkład mas na oba koła zależnie od preferowanych warunków lub sposobu jazdy, od czego zależy równocześnie dobór odpowiedniego rozmiaru kół, rozmiaru opon (cienkie, grube) poziomu ciśnienia w nich i rodzaju amortyzatorów (przód i tył) doboru skoku i cisnienia i ostatecznie w wersji najbardziej zaawansowanej taki dobór parametrów ciśnienia w kołach przód/tył i ciśnienia w amorach przód/tył aby całokształt czyli użytkowany rower pracował poprawnie i komfortowo zapewniając jednocześnie ciągłą przyczepność kół (to rola amortyzatorów) komfort jazdy (to rola odpowiedniego ciśnienia w kołach) i panowanie nad rowerem (kwestia poprawnej geometrii i zdrowego błędnika) - to ostatnie to kwestia praktyki i wytrenowania (linoskoczek wykona salto w tył na linie na dużej wysokości mimo bardzo niekomfortowego położenia i otoczenia).
Wg mnie wyrywanie kilku argumentów bez poruszania całości to debatowanie o niczym - oczywiście da się jeździć na sztywnym, krótkim i niewyważonym ale komfort jazdy na dobrze przygotowanym nieco nerwowym o krótkim rozstawie poziomie na dużych kołach daje i zwrotność i radość jazdy po równej szosie ale ... w terenie lub po kostce czyni jazdę uciążliwa lekko mówiąc.
Na swoim SWB mam rozkład mas na czysto 45 (tył) 55 (przód - po dopakowaniu 4-5 kg bagażnika mam prawie równowagę, na przodzie i tyle amorki odpowiednio dopasowane po wielu próbach ciśnienie i regulacje kompresji i powrotu do ciśnienia w kołach - całość wg moich upodobań przy prędkościach ok. 30/h pracuje poprawnie na kostce i na równym bardzo przyjaźnie - w sensie na niewielkich mocno loswych nierównościach po prostu ... jadę nie dbając o nic poza kierunkiem jazdy ;)
Stąd stosunek mas jak jeden z warunków i dopasowana do tego wielkości kół to jedno - idąc dalej w profi komforcie trzeba uwzględnić więcej zależności współpracy - wymaga to doświadczeń - mi to zajęło wraz z teorią wsysaną z różnych źródeł ok. 2 miesięcy w tym jazdy z pompka nożna w różnych warunkach aby rower działał jak należy.
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2018, 05:27:26 pm wysłana przez Mociumpel »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3849
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #369 dnia: Maj 31, 2018, 09:29:01 pm »
U mnie z tylu jest kolo 28 a wahacz pod 26. Pod 24 tez by dal rade?
A założyłem że jest 26". Wsadzenie  28" w wahacz 24" - mało prawdopodobne ale nie wykluczone, może przeszkadzać dolne łączenie między rurkami wahacza ale można je wyciąć.
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

live_evil

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1129
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #370 dnia: Maj 31, 2018, 11:57:30 pm »
Tak na szybko:
Koło 24" (507 ETRTO) z oponą 2" (50,8 mm) ma średnicę 608,6 mm.
Koło 28" (622 ETRTO) z oponą 0,9" (23 mm) ma średnicę 668 mm.
Czyli na promieniu różnica wynosi 29,7 mm - możliwe, że koło wejdzie na styk.

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #371 dnia: Czerwiec 01, 2018, 12:14:49 am »
u mnie z tyłu koło 28" z oponą 1" ma 676mm. Zmierzyłem koło. Zgadza się to co napisałeś z oponą 0,9". Zobaczę co się da zrobić...

Maciej K

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 310
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #372 dnia: Czerwiec 01, 2018, 09:46:13 am »
Rozkład masy  -mojej (bez roweru):
Przednie koło 52kg, tylne koło 40kg

Oprócz tego rower waży 16kg. Czyli 9kg przód, 7kg tył.

Łącznie:
Przednie koło 61kg, tylne 47kg.

Po co ten przytyk z inżynierem?

Rozkład masy bardziej mnie przeraża niż nepotyzm rządzących.
Ale szacun za odwagę i danych tych umieszczenie. Wniosek? Giry duże i ciężkie.
Moja rada.
Posłuchać Marka B.  i na maxa przesunąć siodło do tyłu.
Do bomu dospawać 16 - 18 cm rurę o średnicy rury bomu (tak aby pedały nie konfliktowały z przednim kołem), a na końcu tuleję widelca 20" (o kącie pochylenia jaki jest już w ramie).
Do widelca przyspawać nakrętkę M8, do istniejącej już tulei kierownicy wsadzić szyjkę widelca
z orczykiem z płaskownika i zbudować rower poziomy długi z kierowaniem pośrednim.
Walory jezdne takiego pojazdu nieporównywalne będą.
Mam taki w firmie (20 - 451 i 28 - 622) i Marek B. /.../
próbnej jazdy na nim dokonał. Był zachwycony i stwierdził, że rower frunie.
Planował nawet taką podobną ramę (stojącą u mnie) kupić, udoskonalić i używać.
Ale na planach się skończyło.
Po wieloletnich doświadczeniach uważam, że rowery długie najbardziej korzystny rozkład obciążeń mają. Do tego niska pozycja i klinowy układ (małe koło z przodu) dochodzi.
Możesz oczywiście przy zaprezentowanej na zdjęciach wersji pozostać i pastwić się nad przednim kołem i nad sobą. Wszak jak prastare wierzenia głoszą, życie udręki pełne do szczęścia pośmiertnego prowadzi.
Możesz zrobić też rower (pojazd) na którym jazda łatwa, szybka i przyjemna będzie.
Twój wybór.

Po co ten przytyk z inżynierem?
[/quote]
Pochwaliłeś się, więc nieś to z godnością.
Nicka Twego używać nie mogę, albowiem z wielkiego szacunku dla Twych dokonań bł. przed nim dodawać bym musiał. A to Cię drażni.
Ja zaś wojen, nie prowokowany unikam.

Piotrek spytał...czy lowracer 20x26 (np optima low baron) może być szybszy od highraccera 28x28 (np optima high baron)??
Moja propozycja.
Na najbliższym zlocie zamiast na szpanersko-propagandowy przejazd czas tracić, eksperymenty zrobić proponuję.
Tomek Toudi ma cudny rower 2 x 26.
Niech ktoś przywiezie widelec 20"
Proponuję porobić próbne jazdy w systemie 2 x 26 (plus próby toczenia np), następnie wymienić widelec na 20", wsadzić 2 koła 20 calowe i kolejne próby poczynić.
Bez takich doświadczeń wciąż będziecie jak ślepcy błądzić, ładnie wyglądającymi choć niepraktycznymi konstrukcjami zachwycać,  specyficzne "mądrości" wypisywać i wkurzać lub - swoim mędrkowaniem - zniechęcać tych, którzy sporo eksperymentów poczynili i spore doświadczenie mają.`
Poza tym zaletą pojazdów na kołach 20" jest ich niska pozycja, a jak wiemy wszystkie wyścigowe auta są niskie.
Najlepszym dowodem jest też to, że gdy Mateusz i ja obniżyliśmy nasze Caby na maxa (czyli kilka cm), to jadą one kilka km szybciej niż wersja jakiej śp. Chris dosiadał.
Dlatego próby, jakie na zlot zaproponowałem dostarczyć sporo zdziwienia i wiedzy mogą.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 01, 2018, 11:20:22 pm wysłana przez jarek_es »

LowRider

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Motorem postępu jest lenistwo.
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #373 dnia: Czerwiec 01, 2018, 10:09:54 am »
ciągle w Twoim tekście jest zaczepka i ironia, nie wiem, skąd taka skłonność...

Inc0

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 275
Odp: Low Baron w wersji z tylną amortyzacją...
« Odpowiedź #374 dnia: Czerwiec 01, 2018, 05:27:20 pm »
LowRider nie pytaj przecież znasz odpowiedz ...
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.