Autor Wątek: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?  (Przeczytany 4741 razy)

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« dnia: Czerwca 14, 2016, 04:45:48 pm »

Chciałbym dac szerszą opone , ale nie wiem czy nie zwiększą sie mocno opory jazdy.  Szersza = więcej wygody , opony miejskie.

klubowy

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 704
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 14, 2016, 05:12:54 pm »
Jeździłem kiedyś na 19, teraz mam 23 (w kolarce). Tak czuć różnicę w oporach, chociaż w moim odczuciu większe znaczenie ma do ile je pompujesz. Szersza opona na polskich drogach jest mniej podatna na uszkodzenia 8)
Ja, nie wiem, co to jest sen.
Przeglądam forum, przez całą noc i dzień
Bo gdy admin wpadnie szał
Skasuje mi to com przeczytać bym chciał...

john52

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 121
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 14, 2016, 05:48:47 pm »
Mam takie doświadczenie z oponami jedziemy na wycieczkę trasa miała być początkowo po drogach polnych i leśnych  więc założyłem opony 2'2" trasę zmienili na asfaltowe drogi i spuchłem po10 km reszta pojechała

epifaniusz

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 14, 2016, 06:06:01 pm »
Widziałem kiedyś w jakimś polskim magazynie rowerowym całkiem sensowny test dowodzący, że jeśli chodzi o same opory toczenia to dla takich samych opon o różnych szerokościach, to szersze mają mniejsze opory toczenia. Test dotyczył co prawda opon szosowych 19, 23 i 25mm, ale ma to przełożenie na ogólną zasadę. Drugą obserwacją w teście było, że opory powietrza wytworzone przez szerszą oponę mają większe znaczenie (dla przedniego koła), więc koniec końców i tak węższe są szybsze, choć nie przez opory toczenia.
Niestety, nie mogę teraz odszukać tego tekstu, choć w sieci jest sporo opracowań, które to potwierdzają, np http://www.competitivecyclist.com/learn/25-vs-23.
Dlatego, jeśli tylko opony są podobnej klasy i o podobnym bieżniku, pompowane do tego samego ciśnienia, to opory jazdy przy prędkościach "miejskich" nie będą się specjalnie różnić.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 14, 2016, 06:52:51 pm »
Jeśli:
- Wagowo obie będą takie same
- Będą miały ten sam typ bieżnika
- I będą napompowane do tego samego ciśnienia

To różnice w oporach toczenia będą stosunkowo pomijalne. Najwięcej czujemy generalnie* masę rotującą opony i tu zmiana na węszą i lżejsza robi robotę.

*Pomijam jeżdżenie np na mono klocowanych oponach mtb to asfalcie czy przy bardzo małym ciśnieniu.

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 14, 2016, 07:04:35 pm »
2 koła 20 cali na przód , jazda glownie po asfalcie  , 10% to polne ubite drogi.    opony o niskim profilu, identyczne.   

"Mam takie doświadczenie z oponami jedziemy na wycieczkę trasa miała być początkowo po drogach polnych i leśnych  więc założyłem opony 2'2" trasę zmienili na asfaltowe drogi i spuchłem po10 km reszta pojechała "  - taaak,  wlasnie mi o takie coś chodziło...   
  w góralu mam cos kolo 2,5, swietnie miękko sie jedzie.   ale w poziomym bez zadnego wspomagania , to na razie zagadka

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 14, 2016, 07:38:38 pm »
W chwili wolnego proponuje przejrzeć temat http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2376.0
Jest tam poruszanych wiele aspektów koła dużego małego chudego i grubego - nie ukrywam że sam przez to przechodziłem i swoje wynurzenia w tej dziedzinie tam zawarłem również.
Ogólnie grube 20" wcale nie musi być gorsze  ale wąska specjalizacja na szybkość to minimalizacja wszelkich oporów w tym jazda po równym jak stół asfalcie - tutaj wąskie 1,5" pompione pod 75+ PSi może być zauważalnie "lżejsze" w jeździe.
W swojej amortyzowanej chorobie poziomicy postępującej stwierdzam jednak, że jeżdżąc po różnorodnym terenie można po wielu próbach znaleźć pewien kompromis między komfortem i szybkością na odpowiednio dobranych grubych oponach. Gdybym miał jednoznacznie odpowiedzieć tak/nie to dla zaczynającego swoja przygodę z poziomicą sugerowałbym Big Apple Plus 2,20 (ma wkładkę antyprzebiciową 3  mm) na tyle i Big Apple 2,20 na przodzie - gwarantuje to przyzwoitą trakcję na różnych nawierzchniach, przy odpowiednio dobranym pod wagę ciśnieniu także amortyzację. Zakres ciśnień do 55 PSI gwarantuje także w miarę szybkie napompowanie koła w sytuacji awaryjnej mała pompka w terenie.
Z praktyki własnej widzę że w zróżnicowanym terenie tam gdzie kolarka zwalnia z powodu nierówności ja jadę bez utraty prędkości, tam zaś gdzie 29er napitala 35+ (po w miarę równym szutrze) tam i ja na swoich 2x20" daje rade za nim nadążyć.
Do esktremistów w ich żywiole nie mam szans (kolarz na szosie i MTB na trasie "góralskiej") ale wszędzie indziej nie jestem gorszy - ważna jest jednak noga i odpowiednia baza wytrzymałościowa (czyli odrobina sportu na codzień)
Jeśli zaś jesteś nastawiony WYBITNIE na szybkość i długie trasy po szosie to chyba Durano lub Kojak byłyby najlepszym wyborem ...
« Ostatnia zmiana: Czerwca 14, 2016, 07:40:32 pm wysłana przez Mociumpel »

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 14, 2016, 07:47:50 pm »
Przejrzę ten temat.  na zwykłym góralu , pożyczonym - jakości "na chinskie oko" zrobilem 80km w 1 dzien (w tym kilka przerw , to była lajtowa wycieczka), jakaś kondycja jest .
   to co mnie ciekawi - to czy na oponach np 2,2 jak by takie mialy byc - pojedzie te 30 na godzine ? po płaskim . pytanie w sensie jazdy normalnej , a nie walki z oporami kół.
         mam opony 1,9,   2,0 ,  i 2,2 do wyboru.      aha,  i montaz dętek - jak mam taką na 20x1,75 - a by byla przy oponie 2,2 - może strzelić ? (bo mam, nieuzywana) 

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 14, 2016, 08:53:55 pm »
Był przez chwilę na forum "jeden taki" http://forum.poziome.pl/index.php?topic=2701.0 który wcześniej jeździł półamatorsko w grupie kolarskiej - po zmianie na pozioma 2x20 okazywał się wycinakiem nawet dla kolegów z zespołu i to mimo 20 calowych cienkich kółek - ale jego trasy to głównie asfalt i był bardzo ambitny i rewelacyjnie przygotowany kondycyjnie na każdy sezon - baza mniód do realizowania ambicji - niestety odpuścił i sprzedał poziomkę uznając że to nie to.
Epizod krótki ale wielce pouczający - warto przeglądać stare tematy.
Pytasz czy da się wyciągnąć ponad 30? - żartujesz chyba???
Ostatnio miałem okazję przez chwile wzbudzić rispect w oczach gościa na  "elektrycznym góralu".
Na odcinku około 5-6 kilometrów jarał się przyśpieszając i zwalniając na ścieżkach z innymi rowerzystami czym irytował co poniektórych.
Nawet 2 ze zirytowanych górali próbowało ale nie dało rady bo to amatorzy w klapkach byli ;)
W końcu czepił się i mnie i kiedy pod górkę na prostej zostałem nieco z tyłu zobaczyłem szansę - z górki i potem wypłaszczenie może być dla mnie zbawiennym finałem.
Z górki było sruu, nacisk na maxa i w pewnym momencie adrenalina przekroczyła poziom krytyczny i rozsadek (wiedziałem że kolana bedą boleć ale co tam) - elektryk widząc że to na poważnie odkręcił manetę do oporu ale ja miałem skrzydła więc w 2/3 dystansu doszedł i mimo sporej prędkości oddalał się dość wolno ..
Licznik wskazał raptem 57/h ale ja płaski a elektryk jak płachta tamował tony powietrza sobą - ostatecznie okazało się że elektryk miał coś kole 500W w silniku plus swoje nogi i dziwił się, że ma problem z dogonieniem siedząc jak na miejskim (lekko tylko pochylonym będąc zamiast aerodynamicznie jak kolarz się przygarbić).
Ale to przypadek ekstremalny był i bardziej jako przykład możliwości zamiast normy.
Prędkość 30-32/h to lajcik jest, dopiero przy 36-38/h czuć wiatr w uszach co może świadczyć o masach powietrza opływających poziomala.
O tym co wybierzesz na koła powinna zadecydować statystyka - jeśli tylko asfalt to grube łyse na wysokie ciśnienia powinny pasować ważne aby guma była lepszej klasy niż dla przeciętnego Kowalskiego - dopiero na czymś takim widać róznicę w trakcie jazdy.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 14, 2016, 09:04:34 pm wysłana przez Mociumpel »

fiter

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 14, 2016, 09:10:20 pm »
z tamtego tematu cytat

"PS. obecne grube oponki typu Big Apple mają niższe opory/współczynnik oporu toczenia.
Moje 20x2.20 Maxxis DTH to przy 110 PSi ok. 0,0040 (czyli poziom kolarek z ok. 2002 roku) - co oznacza postęp wobec roku 2002 (10 lat wstecz to cała epoka w gumach;) ) co najmniej znaczący czyli realnie mniej się męczę niż 10 lat temu jadąc tą samą prędkościa "


hmm,  czyli opony 2,2 wspolczesne mają szanse na jazdę z predkoscią ponad 30.   nie jestem kolarzem,  wiem że kolana sa i mają być sprawne , ale czasem będę chciał przycisnąć.   z czasem dojdzie silnik na podjazdy (i tylko na to, wiec bateria moze 6ah starczy).


a wogole duzo jest trajkowców aktywnie jezdzących na tym forum ?

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Opona 1,9 vs opona 2,2 - duże rożnice w oporze toczenia ?
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 14, 2016, 09:46:59 pm »
Kiedy pisałem tamte uwagi to nie wiedziałem wszystkiego co dzisiaj:
- wierzyłem ze najlepszym rowerem jest lekka kolarka na cienkich oponkach bo prędkość to jest to
- wiedziałem ze rower miejski jest wygodny - pozycja wyprostowana i grube mięsiste oponki dają radochę jazdy po miejskich nierównościach, wolno bo wolno ale komfortowo
- miałem więc ufałem że góral to osobna kategoria ale ma swój smaczek bo ma prawie wszystko poza wygodą miejskiego i szybkością kolarki
- i że składaki na małych kółkach są dla starszych ludzi i w dojazdach na działkę najlepiej się sprawdzają.

Teraz wiem że 3 prawdy z powyższych da sie ze sobą połączyć - szybkość kolarki, wygodę miejskiego, kompaktowość składaka - jedyne czego w konstrukcji 2x20 się nie da to jazda terenowa - tę można chyba jedynie w trajce dopieścić ;) niestety myśle kosztem pozostałych 3 cech.
Ogólnie w trajce grubsza łysa opona powinna zapewnić Ci lepszą amortyzację - dla prędkości lepsze byłyby nieco cieńsze - ja wybrałbym coś jak Apple 2.0 ze względu na siły boczne w skręcie (niższy profil i wyższe ciśnienie powinny powodować lepsze trzymanie się rantu obręczy)