Autor Wątek: Projektowanie roweru  (Przeczytany 24503 razy)

center26

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 30
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 20, 2009, 10:16:34 pm »
Saurus być może się mylę lub rzeczywiście źle interpretuje a jeśli tak to wyprostuj mnie raz jeszcze. Jeśli chcesz zwiększyć kąt wyprzedzenia widelca a tym samym zmniejszyć odległość między dwoma punktami stycznymi z ziemią to jedynym rozwiązaniem dla mnie i dla kolegi który zaczął wątek wydaje  się że jest zwiększenie podgięcia końcówek widelca bez zmiany pochylenia względem ziemi, bo tylko w tym przypadku można zbliżyć do siebie oba punkty styczne z ziemią tych dwóch czerwonych linii ,gdyż wtenczas oś główki ramy i jednocześnie ramion widelca oddala się ku tyłowi roweru (tu w lewo) i zmniejsza tym samym odległość między punktami stycznymi ,przynajmniej tak wynika z twojego rysunku, czy jest jeszcze inny sposób na zwiększenie wyprzedzenia widelca

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 20, 2009, 10:35:14 pm »
Kąt wyprzedzenia to może być zapłonu ;) W widelcu masz kąt nachylenia widelca (główki ramy) i wyprzedzenie widelca (nie kąt, odległość) czyli właśnie podgięcie końcówek. Jeśli chodzi o sposób mierzenia to chyba w docelowym położeniu (pochyleniu) widelca.
Nie dogadaliśmy się co do samej terminologii ;)
Jakub Sałata

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 25, 2009, 09:44:22 pm »
O, świeżak jestem i widzę temat jak najbardziej w moim kierunku.
Otóż zabrawszy sie za projektowanie poziomki stwierdziłem, że robię ultrazwrotną, krótką i z niemal pionowym siedziskiem, 2x20", bo fajnie by się wtedy umieściło fotel niemal nad tylnym kołem a za nim pionową sakwę zrobioną z plecaka.
Zaprojektowałem już pewne podstawy, na razie testowałem czy się da jeździć na fotelu, przerabiając mojego BMX. Tzn. wyjąłem rurę podsiodłową z ramy i wmontowałem stary fotel biurowy. O dziwo, średnica jego rury pasiła, wiec dorobiłem drewniane podnóżki nieco przed główką ramy i postanowiłem przejechać się z lekkiej górki. Kąt główki 81 stopni, jaki ma mój testowy rowerek, wydaje się świetnym jednak nie wiem czy będzie się sprawdzać, kiedy rzeczywiście przeniosę korbę na przód i dorobię przegub Cardana do kiery, żeby mieć jej os bardziej poziomo, jak w samochodzie.
Czy ktoś jeździł z niemal pionowym sterem?

Poza tym do testów zaprojektowałem już i częściowo wykonałem główkę ramy o zmiennej geometrii, żeby wyczuć najlepszy kąt. I tu właśnei pytanie - jak się sprawuje "za krótkie" lub "za długie" dla danego kąta wyprzedzenie osi w stosunku do widelca?
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 25, 2009, 11:03:23 pm »
Pamiętaj że jak zastosujesz przegub Kardana to musisz jeszcze "podeprzeć" gdzieś kierownicę żeby dało się tym w ogóle sterować, np. tak jak tutaj http://www.sigmabike.com/stepover.jpg
Jakub Sałata

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 25, 2009, 11:24:33 pm »
Nie polecam kierownicy na przegubie, strasznie się tym kieruje.

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #20 dnia: Maja 25, 2009, 11:39:42 pm »
Czemu? Luzy? Jak była zamocowana taka kierownica w poziomie którym jechałeś?
Jakub Sałata

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 26, 2009, 09:21:30 am »
Wiem, że kolumnę kiery z Cardanem trzeba podeprzeć. Mam dodatkową główkę do tego, zamontuję ją lekko sprężynujco, żeby zniwelować bicia przegubu. Jeśli się źle Cardana osadzi, to się potem dzieją różne jajca. Chodzi mi o taką kierę, której oba gripy będą poniżej kolumny. Żeby ciężarem wspomagała jazdę bez trzymanki i fajnie się na niej łapy wieszało.
Bo nie wyobrażam sobie jazdy rowerem, na którym nie mógłbym np. umyć zębów bez zatrzymywania, co często czynię jadąc do pracy.
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.

Jakub S.

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 811
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #22 dnia: Maja 26, 2009, 10:18:09 am »
Czytając twoje posty mam wrażenie, że masz bujną wyobraźnię... Mistrz kolarstwa wyćwiczony na BMXie, wyginający blaty korby "robiąc" każdego na szosie i myjący zęby jadąc do pracy bez trzymanki swoim niezniszczalnym BMX...
Jakub Sałata

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #23 dnia: Maja 26, 2009, 11:03:06 am »
BMX owszem, jest pancerny, ale mam ochotę pojeździć na czymś, na czym wykorzystam parę w nogach. Dlatego, po rozmowie z właścicielem poziomki i gościem, który jeszcze w latach 80 zbudował sobie trójkołowca, zabrałem się za dłubanie. Mam warsztat, trochę czasu i masę pomysłów, które wolę skonsultować zanim wykonam. Na razie mam przygotowane co-nieco i szukam szczegółów. Skoro naczytałem się jak to trzeba specjalnie koła pleść, łożyska się sypią i 60% uszkodzeń bierze na siebie przednie kółko, to szukam rozwiązań. Cardan wpadł mi do łba po przejażdżce na LWB, na którym kierownicą nie tyle się skręcało, co machało na boki.
Cytuj
Pamiętaj że jak zastosujesz przegub Kardana to musisz jeszcze "podeprzeć" gdzieś kierownicę żeby dało się tym w ogóle sterować, np. tak jak tutaj http://www.sigmabike.com/stepover.jpg
O, śliczny rowerek :) Właśnie o coś w ten deseń mi chodzi. Kiera z osią pod małym kątem.
Tylko oba koła 20", bardziej pionowy przód i tylne koło w zasadzie niemal pod siedzeniem. Trochę się obawiam podnoszenia przedniego koła, gdybym tak zrobił.
Taka owiewka nad nogami to już w ogóle kosmos, na razie zamierzam w ogóle zbudować poziomkę (chociaż może mi agrest wyjdzie, ale następny będzie poziomką :P)
do Saurus
Póki co takie mam doświadczenia z jazdy rowerem. A poziomka podobno pomaga wycisnąć jeszcze więcej z mięsnego napędu. Dlatego w końcu z chęcią się zabrałem za budowę. Nie, nie jestem Armstrongiem, 100 km na raz nigdy rowrem nie przejechałem. Nie wiem też jak z moją wytrzymałością na długich trasach, ale te 25 km wracałem ostatnio około 45 minut, dwukrotnie (akurat pożyczyłem sobie MTB od szwagierki, bo mam jej światłą zrobić). Przełożenie BMX'a na to nie pozwala, a MTB daje takie możliwości, żeby jechać długo i szybciej. Tyle, że głupio mi się jeździ na wysokim rowerze. Przyzwyczajenie takie, a poza tym radocha, jak sie czasem jakieś przeszkody trafią i jest na czym poskakać. A przy tym BMX jest sporo tańszy od np. Duala porównywalnej jakości.
Spróbuj, przyzwyczajony do singlespeeda, mieć przerzucony  z tyłu duży, z przodu średni blat i zmienić go na duży ruszając. Łańcuch idealnie pociągnie blat. Jak masz blat z Hi-Ten (a takie są w MTB poniżej 4 pensji) to efekt będzie. 2 tak załatwiłem, co mnie raz kosztowało prostowanie w imadle (już mi brat nie pożyczy rowra) a raz musiałem kupić.
Mycie zębów - to takie małe ujście fantazji - ludzie robią fajne miny. Przecież jazda bez trzymanki jest fajna. Owszem, głupio to może brzmi, ale mi się podoba :P Możnaby umyć w domu, ale po co, skoro na ulicy niosę radość przechodniom?
« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2009, 11:18:41 am wysłana przez c64club »
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.

donpedro2107

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 119
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #24 dnia: Maja 28, 2009, 11:35:04 am »
tylko nie rób Cardana niech Ci się kiera buja mniejsz kąt widelca i zwiększ wyprzedzenie to będzie mniej bujać a o niebo lepsza jazda, przerabiałem to w swoim clwb. nie rób Cardana, przy wychyleniu cardan ma pewne swoje przełożenie i opór które znacznie pogarszają jazdę, chociaż jak lubisz jazdę ekstremalną.... ale to trochę niebezbieczne. pozdro

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 28, 2009, 12:48:23 pm »
Wiem, że Cardan ma trochę jajowaty przebieg, tzn. oddaje wpierw mniej niż włożysz, a potem proporcjonalnie więcej. A jakby tak 2 cardany, każdy pod kątem 35 stopni do poprzedniego, przesunięte w fazie o 90 stopni? Jeden przy samejgłówce ramy, drugi w odl. 15cm, dalej już kolumna. Ciekawe, czy to zniwelowałoby cardanowskie bicia.
Albo zębatki pod kątem, jak w starych samochodach? Tylko tego drugiego się boję.

Może w końcu, jak nic nie wyjdzie, zdecyduję się na kierę sztywną, ale jechałem z taką i chciałbym zrobić wszystko, żeby nie mieć podobnego efektu. Bo przy bardziej pionowym sterze trzeba sobie ją przesuwać nad kolanami w lewo i prawo zamiast kręcić.

BTW jaki jest, według Was, największy jeszcze wygodny kąt? Te 81 mi się podobało podczas prób, ale kierę miałem w zasadzie w rękach, tylko lekko pochyloną do tyłu. Czy w praktycznej jeździe to za duży kąt?
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 28, 2009, 02:22:30 pm »
Wiem, że Cardan ma trochę jajowaty przebieg, tzn. oddaje wpierw mniej niż włożysz, a potem proporcjonalnie więcej. A jakby tak 2 cardany, każdy pod kątem 35 stopni do poprzedniego, przesunięte w fazie o 90 stopni?

Zbyt przekombinowane. Proste rozwiązania są najlepsze i zwykle najbardziej przyjazne wagowo :)

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 28, 2009, 10:18:14 pm »
To było na poły teoretycznie. Jakby mi wpadły w ręce 2 fajne przeguby to wypróbuję patent. Zacząłem już robić poziomkę i stwierdziłem, że kąt załamania 25 stopni mi wystarczy w zupełności i jeden Cardan da radę . Najwyżej wymontuję i zrobię na sztywno, jak się okaże crapem.
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.

donpedro2107

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 119
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 02, 2009, 08:50:57 pm »
jak szukasz cardana to przejdź się na szrot i popytaj o przegub do kiery jakiejś osobówki powinien być za grosze albo na złomie popytaj o to, przy osobówkach są nawet fajne

c64club

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 21
Odp: Projektowanie roweru
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 11, 2009, 07:01:38 pm »
Przeciez kardan to tak prosta konstrukcja, że można go w domciu w godzinę zrobić. Na razie wbudowałem malutkiego kardana w rurę-kolumne kiery (na próbę), ale za mały był i go skręciło. Ale już kiedyś kardana do krzywej osi pozycjonera robiłem i wyszło. Wiadomo - kardan ma bicia, ale to z powodu samej jego konstrukcji a nie z powodu złego wykonania. Jutro będę mógł znów odpalić wszyskie elektronarządy, to wykoanem odpowiedniej wielkości przegub. Na pewno mniejszy niż samochodowy. Wtedy warto będzie dać fotki
Jeśli coś jest twardkorowe, należy tego spróbować.