Generalnie mamy trzy rodzaje regulacji odległości od pedałów.
Wysuwany bom, rozsuwana rama "puzon" i regulacja fotelem
Każdy z tych systemów regulacji wg mnie ma zarówno zalety jak i wady, i tak:
- Reg bom lub suport przesuwany po bomie
Pozwala zachować niezmienną odległość od kierownicy, za to wymusza regulacje długości łańcucha, a w przypadku niskich osób, może powodować kolizje korby z kołem (istnieją systemy kompensacji łańcucha bez jego rozpinania)
- Reg Puzon
Niezmienność położenia korby w stosunku do przedniego koła, w przypadku FWD możliwość łatwego rozpięcia roweru na dwie części, co może być bardzo przydatne w transporcie lub przechowywaniu, zmiana długości łańcucha przy RWD, zmiana odległości od kierownicy więc konieczność zatasowania w niej regulacji.
- Reg fotelem
Niezmienność położenia korby w stosunku do przedniego koła, niezmienność długości łańcucha, zmiana odległości od kierownicy, więc konieczność zatasowania w niej regulacji, zmiana punktu ciężkości.
Czy któryś z tych systemów jest lepszy a inny gorszy?
NIE, nie jest. To który wybierzemy zależy od własnych indywidualnych potrzeb i upodobań.
Czy potrzebujemy regulacje w rowerze? Przecież można zrobić na wymiar.
TAK potrzebujemy. Jeśli rower w przyszłości planujemy sprzedać, to większy zakres regulacji pozwoli powiększyć grono potencjalnych klientów. Jeśli nie planujemy sprzedać i będziemy jedynym użytkownikiem, to regulacja pozwoli dobrać optymalne ustawienia - nawet 2cm zmienia obciążenie stawów i prace mięśni.