Z 18 na tyle masz kasete (z zaokrągleniami - skrajne dokładne)- 28,48/24/21/18/16/13/11,65)
Z 16 na tyle masz kasete - (z zaokrągleniami - skrajne dokładne) - 25,32/22/19/16/14/12/10,36
teraz porównanie skrajnych - 28,48/25,32 = 1,12 tutaj tego nie widać
ale - 11,65/10,36 = 1,12
Aby zrozumieć sens wyliczeń:
1. zmniejszenie zębatki z 18 na 16 podnosi Ci maksymalna prędkość kosztem mniejszego momentu a tym samym mniejszych sił wewnątrz Nexusa.
2. zwiększenie zębatki powoduje zwiększenie momentu kosztem mniejszej prędkości.
Oba dotyczą zarówno minimalnej jak i maksymalnej przy tej samej kadencji.
Jako ciekawostkę dodam że Nexus 8 dla zębatki 16 ma kasetę rozpoczynająca się od wirtualnej zębatki 9,91 co przy w miarę łatwo dostępnych przednich 53/54 daje rade na małych 20 calowych kółkach robić ok 48/h dla kadencji 90
Przy 16Z i Nexusie 7/8 i kole 26 cali planowałbym kompakt 50/34 ze względu na łatwość zdobycia przerzutek szosowych dwublatowych o pojemnosci 16 (różnica zębów miedzy góra a dołem)
Dla 20 calowych zrobiłbym 54/38 - pojemność ta sama - blaty niestety do kupienia (53/39 jest za mała a najniższy dostępny wymiar pod mocowanie pająka 130 to 38 właśnie)
Po przejechaniu ok 5500 km stwierdzam, że planetarka jest bardzo wygodna - na miasto idealna (start/stop/start), a poza miasto nawet przy długich mocnych średnich 30-35 najniższe przełożenia nie są odczuwalne jako "cięzkostratne".
Najwięcej zależy od nogi (tutaj Ci Chris1990 powie jakie wrażenia mają profesjonalni amatorzy na szosach w pogoni za kurduplowatymi 20 calowymi kółkami - wprawdzie bez planetarki, ale chodzi o zasadę - poziomem lżej) oraz w dalszym znaczeniu sztywności konstrukcji i ew. oporów ogólnych maszyny (jakość osiek, prowadzenie łańcucha i rodzaj opon)
Gloryfikując prędkośc kosztem wygody zrezygnowałbym z kurduplowatego wypasa amortyzowanego dwukołowo na rzecz High Racera na sztywnym kółku - ale Tobie jak rozumiem o ... wygodę ogólnopojeta całościowa chodzi - tutaj wypas amortyzowany z Nexusem jest po drodze
