Autor Wątek: "Odchudzanie" ramy trajki  (Przeczytany 7013 razy)

123

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 23
"Odchudzanie" ramy trajki
« dnia: Kwietnia 01, 2015, 08:04:24 pm »
Witam.

Mam gotową ramę trajki (tadpole) wykonaną z profilu kwadratowego 40x40x2 (2,38 kg/mb), czyli ciężka. I tak myślę, czy nie można by w najprostszy możliwy sposób zmniejszyć nieco masy, nie zmniejszając jednocześnie zbytnio wytrzymałości tej solidnej konstrukcji na przykład poprzez nawiercenie otworów - na razie tylko w głównej belce i bomie. Belki poprzecznej (tej biegnącej do kół) póki co nie ruszamy. Na początek otwory powiedzmy ... o średnicy 20 mm w odstępach co 40 mm. No i w których ściankach - raczej górnej i dolnej - prawda? Może jeszcze z przesunięciem otworów w przeciwległych ściankach o całą średnicę, czyli mniej więcej tak:

O  O  O  O  O

  O  O  O  O  O

Oczywiście z pominięciem (odpowiednim odstępem od) krytycznego miejsca spawu belek poprzecznej i podłużnej. No i zaślepiając potem te otwory jeśli nie gotowymi zaślepkami dostępnymi w handlu, to chociażby przysłowiową taśmą klejącą/naklejką/folią.

Co Wy na to? Wyzwanie jest poważne, dlatego bardzo liczę na/dziękuję za Wasze fachowe rady, (p)odpowiedzi.

Pozdrawiam.

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: "Odchudzanie" ramy trajki
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 01, 2015, 08:10:32 pm »
Wiercenie otworów to nie wiem czy dobry pomysł może jakaś fotka tej ramy a najlepiej rowerka wiele by wyjaśniło.

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: "Odchudzanie" ramy trajki
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 01, 2015, 09:23:06 pm »
Gdybyś miał ściankę 3mm i chciał wiercić otwory fi 80 (chociaż to nie możliwe) to byś znacznie odchudził. Tak zyskasz kilka gram.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: "Odchudzanie" ramy trajki
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 01, 2015, 10:36:08 pm »
Kilka gram to też zysk ;) Gra warta świeczki, ale wiercenie wiertłem da stosunkowo mało - imho lepiej sprawdziła by się dobra otwornica do metalu + chłodzenie cieczą w czasie wiercenia. 

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: "Odchudzanie" ramy trajki
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 02, 2015, 06:52:50 am »
z mojej strony totalnie odradzam nawiercanie osłabisz cała konstrukcje
na asfalcie może przetrwasz, ale w terenie zacznie to wszystko oddawać wibracje i i dość mocno się skręcać
można zastosować tego typu działanie ale jako przetłoczka
jak zainteresuje cie temat to go dokładnie opisze
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

123

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 23
Odp: "Odchudzanie" ramy trajki
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 02, 2015, 03:50:29 pm »
Rama jest oczywiście stalowa (profil hutniczy zamknięty kwadratowy), gotowa, wykończona, pomalowana proszkowo. Wzorowana dokładnie na KMX Cobra/Viper/Typhoon, czyli bez żadnego zawieszenia (trike ma służyć raczej do szosowych wypraw), główna belka biegnąca zupełnie poziomo (bez żadnych udziwnień):
http://www.kmxus.com/TRIKE-11617629


Dla przykładu tutaj są co prawda wysokie dwuteowniki spokojnie spoczywające na podporach:
http://www.constructalia.com/repository/transfer/pl/resources/ContenidoProyect/04119421FOTO_AMPLIADA.jpg
a nie rama wściekle rzucana nierównościami, skręcana, zginana, itd:, ale może jednak? Kwadrat, to kwadrat - potencjał do "eksperymentów" spory. Zacznę chyba jednak od testowego odcinka 1m zwykłego profilu, a ramę w zależności od wyników tych testów zostawię sobie na ...   podwieczorek ;-).

Dziękuję i pozdrawiam.