Autor Wątek: Przeróbka piasty  (Przeczytany 10397 razy)

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Przeróbka piasty
« dnia: Grudnia 31, 2014, 05:49:04 pm »
Witam czy może ktoś z was przerabiał takie piasty jak ta  http://allegro.pl/korpus-piasty-przedniej-shimano-hb-m600-centerlock-i4888544462.html
na piasty jednostronne chodzi mi o to jakie łożyska zastosował i jaką grubą ośkę . Mój korpus piasty jest podobny i od tego sprzedawcy kupiony tylko z mocowaniem na bembenek.

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 31, 2014, 06:02:38 pm »
przetocz tokara i juz

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 02, 2015, 07:03:26 pm »
Oj, Grzesiu a coś bliżej jakie łożyska może ktoś przerabiał co pójdę do tokarza i powiem, niech pan przetoczy i włoży łożyska?  Ośkę jakąś tam ?

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 02, 2015, 08:14:33 pm »
musisz pomierzyc po wyjeciu konusa kulek itd

jak zmierzysz kupujesz lozysko
Łożysko 10x26x8 6000 2RS lub ZZ z zabezpieczeniem metalowym
lub



Łożysko wysokoobrotowe 12x28x8 6001-2RS lub ZZ

lub

cos dobierasz
 miedzy 2 lozyska docinasz na wymiar rurke

jak by zaplatanie nie bylo drogie sam bym zbudowal

na brukowej mieli schimano pod lozyska nie pamietam modelu ale ok 18 zl taniej wyjdzie kupic jak nie masz tokarki jak pojedziesz do cranka to ci podpowie

tomcat

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 62
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 08, 2015, 11:52:05 am »
Witam! właśnie zakupiłem takie same piasty i myślę, że w ciągu tygodnia będę w stanie sprawdzić pod jakie łożyska można je roztoczyć i na jaką oś. Pozdrawiam.

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 08, 2015, 04:16:01 pm »
os zalezna od lozysk,od taka zaleznosc

tomcat

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 62
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 08, 2015, 07:53:51 pm »
Grzeziu w zupełności się z Tobą zgadzam, że os jest zależna od łożyska, z tym że łożysko które wymieniłeś ( 6001 - 28/12/8 ) ma prawie zbliżone wymiary do łożyska 6902 - 28/15/7, tak samo ma się do łożysk 6000 i 6803 . W przypadku kiedy istnieje możliwość roztoczenia środkowej części piasty pod tą oś o większej średnicy to by chyba było lepiej. No chyba że nie wyda  ???

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 08, 2015, 09:54:40 pm »
Fajnie chłopaki dajcie znać bo ja to nie mam nawet czym zmiezyć :(

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 08, 2015, 10:13:47 pm »
wiadomo czym wieksza srednica osi tym mocniejsze z tym ze nie do przesady trzeba dobrac twardosc srub ok 12, cos tam nie pamietam inaczej moga sie wyginac

tomcat

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 62
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 09, 2015, 09:00:09 pm »
A wiec sprawa po wstępnych oględzinach, pomiarach i przymiarkach przedstawia się następująco - niestety  bez tokarki lub tokarza się nie obejdzie. Po wybiciu bieżni średnica korpusu w miejscu montażu łożysk maszynowych wynosi 25,8-9mm, a głębokość 7,7mm. którą trzeba wyrównać bo jest obrobiona na półokrągło.  Więc chcąc założyć łożyska 6000 lub 6803 trzeba wrzucić na tokarę, chociaż wydaje mi się, że te łożyska raczej do piast jednostronnych nie bardzo pasują. Pierwsze ze względu na średnicę osi (26x10x8), a drugie ze względu na słabiutką konstrukcję (26x17x5). Lepiej sprawa przedstawia się natomiast ze średnicą środkowej części piasty, tam jest naprawdę dużo miejsca bo aż 21mm.  Co do samych łożysk to myślę, że lepszym wyjściem jest roztoczenie miejsc na łożyska do wymiaru fi-28 i wstawienie tam albo łożyska 6001 (28x12x8 - mocna konstrukcja) lub 6902 (28x15x7 - bardzo dobra wymiarowo oś). Na razie to tyle, coś więcej napiszę jak wrzucę piasty na tokarkę. Pozdrawiam

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 09, 2015, 09:15:52 pm »
Dla ułatwienia podpowiadam - wiodący producenci trajek stosują w przednich kołach osie D12 - pełne, stalowe (a nie śruby).
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 10, 2015, 06:15:38 pm »
od tak wrzuce wytrzymalosc zwyklych srub

ja u siebie zastosowalem wytrzymalosc 12,9 srednica 10


10.9 ? (Rm [MPa] ? 1000; Re [MPa] ? 900) ?
Stal niskowęglowa z dodatkiem stopowym (np. bor, mangan lub chrom), hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 340 stopni C.
Stal średniowęglowa hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
Stal niskowęglowa z dodatkiem stopowym (np. bor, mangan lub chrom), hartowana i odpuszczana. Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
Stal niskostopowa (powinna zawierać co najmniej jeden ze składników stopowych takich jak chrom, nikiel, molibden lub wanad). Temperatura odpuszczania 425 stopni C.
12.9 ? (Rm [MPa] ? 1200; Re [MPa] ? 1080) ?
Stal niskostopowa (powinna zawierać co najmniej jeden ze składników stopowych takich jak chrom, nikiel, molibden lub wanad). Temperatura odpuszczania 380 stopni C.

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 11, 2015, 08:13:55 am »
WITAM
adaptacja center locka wychodzi dość drogo, lepiej od razu kupić korpus pod sześć śrub(tarcze bardzo drogie, adapter tez swoje kosztuje )
korpus możesz przygotować bez użycia tokarki
frez trepanacyjny +prowadzenie

spokojnie możesz zastosować ten typ łożysk pod centerlocka (6902-2RS)
oska wyjdzie 15mm bez problemu dostaniesz surówkę na ten wymiar
w sklepach specjalistycznych jest pręt ciągniony nad wymiarowy 15.01(nadaje się do utwardzenia, ale w warunkach amatorskich ciężką sprawa  )
lub kupić wałek 15 mm do cnc (wystarczająco twardy na ośkę )

weź pod uwagę ze musisz mieć jeszcze wałek przygotowany pod montaż
czyli jakiś gwint żeby zamontować i zabezpieczenie żeby się koło nie zsunęło 
czyli co kolwiek nie kupisz musi być poddane dalszej obróbce

z doświadczenia doradzam większą średnicę oski niż 12 mm
miałem w prototypach przypadki ze12 nie wytrzymywały
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane

grzeziu

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 324
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 11, 2015, 10:38:12 am »
a jaka twardosc byla tej oski

AGA

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 870
  • PRODUCENT TRAJEK
    • matixbike
Odp: Przeróbka piasty
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 11, 2015, 11:56:55 am »
pewnie tylko shimano wie
w opisie nie ma charakterystyki twardości
https://www.facebook.com/matixbike/timeline         - MATIX TRÓJKOŁOWIEC POZIOMY fat 1000W,48v, ,LIPO4 18AH przebieg- 2014-4860km sezon2015 -3740km,sezon2016-4456 przejechane