Autor Wątek: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)  (Przeczytany 12661 razy)

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« dnia: Sierpnia 15, 2014, 01:18:58 pm »
Czas jakiś temu szukając różności na temat leżących wpadłem na takie coś http://members.home.nl/vd.kraats/recumbent/pedal.html
po dość pobieżnej początkowo lekturze i potem wnikliwszej z racji wzrostu zainteresowania tematem stwierdzam że wiele ciekawostek które są poruszane jako tzw. "mity leżące" znajduje tam ciekawe naukowe uzasadnienie.
Mnie osobiście zainteresowało najbardziej jajo napędowe, strefy pchania i ciągnięcia, wnioski dotyczące mięśni wolnych (zżerających tłuszcz którego dużo mam) i efektywna naukowo uzasadniona kadencja ...
Po lekturze z ciekawostek własnych zastanawiam się nad ... zębatką jajeczną na tyle ;) zamiast na przodzie - ponieważ planetarka z napinaczem umożliwia jazdę ze zmianą biegów bez machania łańcuchem na tyle to może po odpowiednim ustawieniu jajka tylnej zębatki w pozycji efektywnej (tak jak zwykle występuje to na przodzie) to można byłoby uzyskać efekt kilkuprocentowego zwiększenia efektywności ogólnej? - patrząc realnie nieistotnym jest gdzie siła jest przykładana - łańcuch stanowi jedynie jej transfer z przodu na tył ...
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 15, 2014, 01:22:56 pm wysłana przez Mociumpel »

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 15, 2014, 08:08:19 pm »
Bardzo fajna lektura:) fajne znalezisko, dzięki!
Polecam również przypisy -znalazłem ciekawe analizy w sprawie długości korb - ogólne wnioski: jak komu pasuje, różnice efektywności są marginalne / mi pasuje 155mm

A jajo na planetarce - chyba nie bardzo jeśli chcesz zgrać to martwymi punktami obrotu to tarcze przednia i tylna muszą być identyczne co chyba znacza że na tył potrzebujesz koła ze 35 cali - chyba że planowany v-max to 20km/h...
 
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 15, 2014, 08:56:17 pm »
Co do powielania przodu z tyłem w wersji jajecznej to polemizowałbym - wersja standard zakłada JEDNO jajo na przodzie celem eliminacji właśnie martwych stref dla pedałowania bez zginania nogi w kostce tzw. "dopychania nogą" - gdzieś tam w lekturze w powyższym linku poruszony ten temat jest.
Bo szkoły są dwie - jazda z dopychaniem jedną nogą i ciągnięciem drugą (jazda w SPD) - czyli typowa szosowa szkoła zawodowców bez wynalazków "biopacowych" i druga dla normalnych niewyszkolonych rowerzystów właśnie z wynalazkami typu jajowate różności - i w tym kontekście przerzucenie "przodu na tył" na rozum nie widzę różnicy a tył w jajku znakomicie upraszcza pomysł "dopałerzenia". Rzecz jasna to moje przypuszczenie wynikające z logiki a nie naukowych i empirycznych doświadczeń - niemniej nie wykluczam pomyłki. Może kiedyś se jajko wykonam i sprawdzę ...
Ale cały czas mówimy o JEDNYM jajku a nie dwóch - na przodzie i tyle ...

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 15, 2014, 09:02:06 pm »
Ale Twoja teoria zadziała tylko w przypadku przełożenia 1:1.
W każdym innym "jajo" będzie ustawiać się inaczej z każdym obrotem korby.
Nawet gdyby ustalić przełożenie na liczbę całkowitą 2:1, 3:1 to przy jednym obrocie korby miałbyś po drodze dwa lub trzy "jaja".

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 15, 2014, 09:17:23 pm »
Dobra podpowiedź niewypowiedziana przeze mnie wprost - krotność całkowita - tutaj przewagę ma przód bo napinany jest raz a tył wielokrotnie - co nie oznacza że przy zachowaniu proporcji całkowitych nie udałoby się uzyskać podobnego efektu ;)
Wstępnie dla tylnej zębatki 20Z najbliższa przednia to 60Z przy której dla mojej obecnej konfiguracji mógłbym "poćwiczyć biopacolgię" - obecnie mam 16Z na kole 20 cali z Nexusem 8 i 53 na przodzie więc aby wykonać jajko na tyle trzeba byłoby trochę zębów dorzucić (kształt elipsy to naddatek kilku zębów) więc teoretyzując te 20 byłoby na oko dobre ;)
Kwestia powielających się jajek na tyle nie powinna mieć znaczenia o ile zębatka byłaby prawidłowo usytuowana wobec położenia korb na przedzie ...
Dodatkowo kolejna linkownia http://www.cyklomaniak.com.pl/2013/07/owalne-zebatki-nowy-stary-pomys.html gdzie krótkie przedstawienie informacji wskazuje że temat Biplacków się rozwijał i obecnie są dostępne (przynajmniej jako realne choć drogie) rozwiązania mechaniczne (w tym również artykuł w PDF-ie po angielsku uzasadniający naukowo badania nad takim a nie innym kształtem współczesnych tarcz bioplackopodobnych) dające pewne nowe światło nad tematem - kolejne generacje pomysłów polepszania wydojności kolarzystów są cały czas w zaciszu testowane i czekają na swoje nowe życie  - na rowerach konsumentów ;)

I dopisek: wersja obecna dla odważnych (czy tez bogatych) http://www.osymetric-prolif-poland.pl/strona_glowna czyli powrót do korzeni wersja współczesna - zamówić jedną, skopiować dla kilku i cieszyć się przednim osymetrykiem ...
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 15, 2014, 10:15:38 pm wysłana przez Mociumpel »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 16, 2014, 09:36:34 pm »

takie zębatki wycinałem kolegom w 2007
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 17, 2014, 08:15:35 am »
Chętniebym takiego Osymetrica wypróbowal, bardzo to jest kuszące może w drewnianym Low cos takiego założę. Ogólnie dałoby radę w cadzie  odrysowac z grafiki i wrzucić na cnc, kuszące :-)

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #7 dnia: Września 05, 2014, 01:09:22 pm »
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

storm

  • Gość
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #8 dnia: Września 06, 2014, 10:30:39 am »
WTF......???
Poproszę jedną sztukę do testów, 42/52T ;)

P.S. @Franc - masz może już możliwości blatowe? Wytwórstwa w sensie?

tomek70

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1114
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #9 dnia: Września 08, 2014, 04:27:33 pm »
Kiedyś w początkach swojego poziomowania maiłem jajo podobne jak na fotce samoróbka na drugiej zębatce, to jest zawalista sprawa na podjazdy przy wysokiej kadencji. Natomiast  na największej zębatce niewiele  daje ale na podjazdy to rewelacja. Tylko musi być naprawdę jajowata bo kiedyś miałem największą "biopace" schimano tam praktycznie nie wyczuwało się różnicy.

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #10 dnia: Września 16, 2014, 07:20:17 pm »
Witam panowie oto świeżo odebrany osymetric 52t

Teraz pytanie do bardziej zaawansowanych w temacie jak ją dobrze ustawić???? na poziomce

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #11 dnia: Września 17, 2014, 06:21:39 pm »
Ktoś pomoże ???

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #12 dnia: Września 17, 2014, 08:39:11 pm »
Wydaje się, że największy promień powinien być tuż przed korbą (jakiś otwór albo dwa). Wtedy mając korbę pionowo (dokładniej w połowie drogi między najbliżej fotela a najdalej fotela - bo jeżeli jest duże przewyższenie suportu to kąt się zmienia) masz największą siłę.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Mociumpel

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 516
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #13 dnia: Września 17, 2014, 08:59:36 pm »
Dziurw masz bez liku - spróbuj może gapiąc się na to: http://ironproject.wordpress.com/2014/01/29/osymetric-chainrings/ (tam w dole masz zdjęcie z pionowca) znaleźć optymalne rozwiązanie - ze zdjęć wynika że korba prostopadle do dłuższej osi jajka albo delikatnie "wyżej" (o jedną może max dwie dziurki)

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Optymalizacje wielkości leżących - naukowo (ciekawe)
« Odpowiedź #14 dnia: Września 18, 2014, 08:14:25 am »
Franc myślę masz rację zebatka powinna być ustawiona tak samo jak w pionowych względem linii łańcucha a korba w tym momencie pionowo. Dzięki jak zrobię testy to się pochwale.:-)