Autor Wątek: Dziadziocykl 2  (Przeczytany 6687 razy)

tomigelo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • 20 latek od pierwszej poziomki :)
    • www.poziome.republika.pl/techno12.htm
Dziadziocykl 2
« dnia: Kwietnia 18, 2014, 07:41:39 pm »
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f213ac6b303608c6.html

Nowa poziomka. W stanie po pierwszych próbnych jazdach :)

Rama na razie poprzyłapywana - w celu sprawdzenia kątów i szczególików.

 

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 18, 2014, 07:54:53 pm »
Calkiem wygodnie sie prezentuje, fajne oponki, elegancka linia lancucha, moze troche toporne mocowanie fotela, ale skoro to wersja "Mark 1", to pewnie dopiescisz. A jak amortyzacja jest, to i ze swieconka mozna podjechac. Jest i poziomo, i czoperowo.

PavvelB

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 66
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 18, 2014, 08:40:19 pm »
Linka do przerzutki - piękny potykacz :)

tomigelo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • 20 latek od pierwszej poziomki :)
    • www.poziome.republika.pl/techno12.htm
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 18, 2014, 09:58:03 pm »
Wczoraj dopiero co wyjechał - jeszcze trzeba co nieco dopracować ;)

testuje przy okazji system regulacji fotela - na razie wygląda to dość topornie ale potencjał ma :)

co do linki szkoda że w oryginale nie była dłuższa :P - trzeba będzie sztukować.

 

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 18, 2014, 10:44:23 pm »

co do linki szkoda że w oryginale nie była dłuższa :P - trzeba będzie sztukować.

 


Cza będzie zanabyć w sklepie z częściami do poziomek. W zwykłych sklepach będzie Ci brakowało z 5 cm ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 18, 2014, 10:47:37 pm »
Bardzo fajny, jaki rozstaw osi i całkowity? ( Od oponki do oponki).

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 04, 2014, 09:50:11 pm »
Nooo... Ładne cacko! ;)
Jeżeli mogę się powymądrzać, to ja bym pochylił bardziej widelec przedni tak, by zmniejszyć efekt rumpla. Oddaliłbyś jednocześnie przednie koło od pedałów - mniejsze ryzyko zahaczania przy pewnym kącie skrętu.
No i wtedy byłby bardziej podobny do moich pierwszych poziomków - stąd pewnie takie moje sentymenty ;)
A tak wogle, to cały wczorajszy dzień chodziłem i drapałem się po głowie, dlaczego ludzie nie chcą stosować kół 20".
To znaczy niby wiem - że większe mają mniejsze opory toczenia.
A tu proszę: fajny, zgrabny - nieprzekombinowany - rowerek na dwóch dwudziestkach! Zuch chłopak! :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

yotomeczek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 54
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 04, 2014, 10:57:51 pm »
...
A tak wogle, to cały wczorajszy dzień chodziłem i drapałem się po głowie, dlaczego ludzie nie chcą stosować kół 20".
To znaczy niby wiem - że większe mają mniejsze opory toczenia.
A tu proszę: fajny, zgrabny - nieprzekombinowany - rowerek na dwóch dwudziestkach! Zuch chłopak! :)

Większe koło dużo lepiej lagodzi dziury i inne takie :)

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 05, 2014, 02:42:56 am »
Cytuj
A tak wogle, to cały wczorajszy dzień chodziłem i drapałem się po głowie, dlaczego ludzie nie chcą stosować kół 20".
To znaczy niby wiem - że większe mają mniejsze opory toczenia.

Według praw fizyki jest odwrotnie, to mniejsze koła mają niższe opory toczenia, ale rzeczywistość trochę to weryfikuje, bo większość powierzchni sprzyja kołom o większej średnicy. Przy założeniu, że mamy bardzo dobrej jakości asfalt, mniejsze koło, mając mniejszą powierzchnię styku z podłożem, postawi mniejszy opór...a do tego dochodzi jeszcze niższy opór aerodynamiczny. Wystarczy jednak bruk, małe kamyczki, fałdy i mniejsze koło dużo łatwiej wytraci na tych "przeszkodach" prędkość, stąd obiegowa opinia o niższych oporach toczenia kół większych, a to kontekst niedoskonałych powierzchni sprawia, że większe koło łatwiej, a tym samym dłużej utrzymuje zadaną prędkość, bo łatwiej pokonuje przeszkody terenu, po ktorym się przemieszcza. Trójkołowce do ścigania po torze mają nawet szesnastocalowe kółka, są bardzo szybkie i dodatkowo lepiej przyspieszają dzięki mniejszej masie mniejszych kół. Oczywiście ta zasada nie schodzi w dół w nieskończoność, bo zaczynają się problemy z temperaturą opon, szaleństwo na łożyskach i pewnie cały szereg innych czynników, mających wpływ na zachowanie kół. Można jeszcze dodać, że mniejsze koła sa łatwiejsze w manewrowaniu, odporniejsze na uszkodzenia, ale mają również mniejszą przyczepność właśnie przez ten fakt mniejszego obszaru na jakim, patrząc z boku, spoczywają na podłożu...i właśnie dzięki temu mogą osiągać wyższe prędkości, co prawda w warunkach wyłącznie temu sprzyjających, ale jednak. Sorry Tomigelo za offtop, a propo linek, może te do przerzutek od tandema załatwią sprawę (po spiłowaniu łebka).
« Ostatnia zmiana: Maja 05, 2014, 03:33:28 am wysłana przez dziantek »

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 05, 2014, 09:30:53 am »
Gwoli ścisłości.. Powierzchnia styku opony jest zawsze taka sama (dla zadanego ciśnienia i obciążenia), prawa fizyki podają odpowiedni wzór. Rozmiar koła nie ma wpływu na opory toczenia (o tym decyduje tylko szerokość i ciśnienie).
Opory łożysk mniej więcej liniowo zależą od prędkości obrotowej, czyli są znacznie większe (ale w dalszym ciągu jest to 5W zamiast 4, czyli małe g.)
Mniejsze koła mają mniejszą masę bezwładną (czytaj lepiej przyspieszają). Rower jedzie "skokami" (w martwej strefie najwolniej), więc przyspieszanie jest cały czas (i traci się ciut mniej energii na to). Ale znowu są to jakieś drobnostki.
Większe koło lepiej zachowuje się na dziurawej drodze (bo w większa ilość dziur nie wpada "do końca") i uderza w krawędź pod mniejszym kątem (co oznacza mniejszą stratę prędkości).
Temperatura opon? A co to jest?
Mniejsze koła maja jeszcze jedną wadę: ciężko dostać odpowiednie korby (w okolicy 60t), które są odpowiednikiem "standardowych" 44t.

To wszystko to tak naprawdę standardowy zestaw "urban legends". Ludzie po prostu są megalomanami i to jest główny powód, że wybierają większe koła. Chociaż "składaki" przeżywają renesans i może wkrótce będzie można kupić osprzęt w sklepie (a nie szukać po allegro/ebay/etc).

zbiegusek

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • http://www.zbychewka.pl
    • Pracownia ceramiki ZBYCHEWKA
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 05, 2014, 09:49:21 am »
Cytuj
A tak wogle, to cały wczorajszy dzień chodziłem i drapałem się po głowie, dlaczego ludzie nie chcą stosować kół 20".
To znaczy niby wiem - że większe mają mniejsze opory toczenia.
Według praw fizyki jest odwrotnie, to mniejsze koła mają niższe opory toczenia, ale rzeczywistość trochę to weryfikuje,[...]

Hmm... O ile mnie pamięć nie myli, to na wykładach w Instytucie Pojazdów uczono mnie, że większe koło ma mniejsze opory toczenia. Oczywiście mogę się mylić, bo to już trochę temu było. Niemniej prywatnie będę stał na stanowisku, że większe koło ma mniejsze opory. Pozwolisz? :)
--
Pozdrrrawiam serrrdecznie!
zbYszek

tomigelo

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • 20 latek od pierwszej poziomki :)
    • www.poziome.republika.pl/techno12.htm
Odp: Dziadziocykl 2
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 05, 2014, 10:53:04 am »
Witam

We wrześniu minie 20 lat od zrobienia przeze mnie pierwszej poziomki :) Już kilka mam na koncie.

Kółka 20' zastosowałem bo koncept był taki żeby zbliżyć się wymiarem do roweru klasycznego. Co do przełożeń na dzień dzisiejszy to wykrzesać można tempo spacerowe - ale żeby np wyskoczyć do sklepu to wystarczające ;)

A co do geometrii to jest całkiem przyjemna - osoby które na jeździły nigdy na poziomce łatwo mogą się dostosować :)

Przymierzam się jeszcze do wahacza z tyłu :)