Autor Wątek: Projekt Gamma  (Przeczytany 9596 razy)

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Projekt Gamma
« dnia: Marca 06, 2014, 09:22:20 am »
Witam.

  Minął już jakiś czas od ostatniego poziomka i zaczął mi doskwierać brak wyzwań. Postanowiłem więc połączyć moje dwa pomysły w jeden i stworzyć pierwszy rower tego typu =]
Z przodu koła 16", tył 26 z piastą shimano nexus 7, sterowanie (planowane) na linki. Przednie widelce do tych kół są teraz nie do dostania, więc planuje zbudować własne, następnym krokiem będą także drewniane koła, ale to kiedyś, gdy dobrze zrozumiem sklejkę.
Z wagą mam zamiar zmieścić się do 18 kilo, czyli waga poprzednika, może się uda, może nie =]
Cała amortyzacja przeniesiona na jedną sprężynę, umieszczoną za siedzeniem.
Sporym plusem jest stała odległość korby od tylnej piasty, to w połączeniu z zabudowanymi biegami, znacznie upraszcza konstrukcję.
Osie obrotu i ich umiejscowienie wyjdą podczas budowy, ale zasada działania zostanie właściwie niezmieniona.

Ed. 23.11.2014r. Postawiłem własną stronę z moimi projektami, pokazywarka już nie działa.

http://budujebolubie.pl
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2014, 07:47:49 pm wysłana przez Kulek »

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 06, 2014, 09:27:39 am »
Szykuję się ciekawy i wymagający projekt. Liczymy na obfitą fotorelację  ::). Pozdrawiam  ;)

DeVilio

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Chill... tylko chill nas uratuje.
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 06, 2014, 10:17:11 am »
Drewniane koła - to brzmi interesująco... jakie hamulce chcesz dać żeby sobie kół nie podpalić przy hamowaniu? tarczówki? PS: zastanawiam się czy ktoś kiedykolwiek kombinował poziomkę z wałem przeniesienia napędu zamiast kilometrowego łańcucha... :)
Cayon XT Performante FOX 18,5`
FatFlevo - na sprzedaż


Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 06, 2014, 01:05:12 pm »
Ja kombinuje naped walkowy caly czas.
Mam juz upatrzony zestaw napedowy ale cena na razie jest trocha za duza - licze na lokalny portal typu alledrogo w Danii.
Zestaw napedowy do wspolpracy z piasta Nexus 8 wyglada tak:
http://www.ilse-bike.nl/cardan.php?language=en

Po zdobyciu zamierzam go przeciac, wyfrezowac koncowki aby dalo rade wstawic przedluzacz z dwoma zalamaniami i walkami cos jak z tej oferty:
http://www.abcnc.pl/file/Waly-przegubowe(1).pdf

Po dopasowaniu wygladaloby to ciekawie i mam nadziej ze dobrze wspolpracowalo by z amortyzacja - troche natomiast martwi mnie fabryczny przekos-ulozenie osi ale chyba da sie dopasowac.

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 06, 2014, 02:41:36 pm »
Kulek - podejdź na jakąś budowę gdzie jeżdżą duże ciężarówki co mają z przodu dwie skrętne osie
http://www.google.pl/imgres?noj=1&tbm=isch&tbnid=GCdUClZRiWeSGM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.motoleasing.pl%2Findex.php%3Fgoto%3D11%26cat%3D1%2C6%2C41%26art%3D293&docid=BluhxcDwt03RIM&imgurl=http%3A%2F%2Fwww.motoleasing.pl%2FCiezarowe%2FArtykuly%2FScaniaTour%2FPICT0585a.jpg&w=411&h=273&ei=AHoYU_rvEIWoyAOz_YHIAg&zoom=1&iact=rc&dur=688&page=1&start=0&ndsp=18&ved=0CFUQrQMwAA
i zwróć uwagę czy obydwa koła wychylają się tak samo  czy może pod innym kątem.
Według mnie będzie Ci bardzo ciężko skręcać a może panikuję ;)
Może zamiast na budowie zasięgnij języka u jakiegoś diagnosty w stacji kontroli pojazdów [z założenia  taki diagnosta powinień się na tym znać ;) ]
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 06, 2014, 04:23:12 pm »
Napęd na wałek już mam zaprojektowany, ale to jest średnie rozwiązanie. Jest cięższy i bardziej zawodny od zwykłego łańcucha. Technologia dostępna dla zwykłych zjadaczy chleba, nie pozwala na przenoszenie zbyt dużych momentów obrotowych przez takie przełożenia. Zaś te które wytrzymają, kosztują grube pieniądze. Przyszłość w rowerach to paski klinowe i koniec pieśni =]

Co do skrętu pod różnym kątem w uwadze od @szydziu, to kto mówi, że już dawno nie wymyśliłem? Pomysł z dwoma kołami w jednej osi siedzi mi w głowie od ponad miesiąca i ciągle kombinuję jak to udoskonalić. Chcesz najprostsze rozwiązanie? Zmontuj je jak w moim aktualnym rowerze, ale zamiast kierownicy wstaw drugie koło =] Pierwsze koło będzie się skręcać w zakresie +-45 stopni, drugie proporcjonalnie mniej, wszystko zależy od odległości pomiędzy nimi. Kąt wyprzedzenia także będzie inny na obu widelcach, będą z drewna, więc zero problemów.
Zresztą cały pomysł dwóch kół z przodu, wziąłem właśnie z tych fajowych ciężarówek na budowach :D

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 06, 2014, 04:51:01 pm »
o ile te podwójne koła w ciężarówce mają jaki kolwiek sens lepsza skrętność i mniejszy nacisk na jedną oś to w rowerze nie widzę sensu chybba że budujesz 6 kołową poziomkę np do transportu czegoś. zwróć uwagę że komplikujesz sobie projekt dodatkowo koło to zbędna waga, byś musiał mieć te 2 koła amortyzowane bo inaczej an dziurach będzie się kołysać do przodu i do tyłu, nie wyobrażam sobie wjeżdania na krawęznik takim czymś a zwrotność w tym przypadku bedzie większa niż 2 kołowej wersji, a więc po co to? ;D

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 06, 2014, 04:54:43 pm »
Napęd na wałek już mam zaprojektowany, ale to jest średnie rozwiązanie. Jest cięższy i bardziej zawodny od zwykłego łańcucha.

Co ty mówisz wałek bardziej zawodny od łańcucha????? dobrze nasmarowany wałek i przekładnia jest prawie całkowicie bezawaryjna. Jedyne co trzeba by z nim robić to tylko 1-2 razy w sezonie nasmarować przekładnie. Prosty przykład w maszynach rolniczych bardzo rzadko zachodzi konieczność wymiany wałka lub przekładni a w porównaniu do roweru zrobi o kilka pierdylionów więcej obrotów.

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 06, 2014, 10:42:24 pm »
Nie do końca zrozumiałem co do mnie napisałeś ;)
Ale nie trudź się i nie próbuj tłumaczyć :)  Nawet się nie zastanawiam się czy to w ogóle ma sens ;) chyba że planujesz tam poprowadzić gąsienicę :)  Pomysł mnie zaciekawił :) Z niecierpliwością czekam na filmik z jazdy :)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 07, 2014, 05:45:32 am »
@władek8: Tani wałek z przekładniami jest cięższy i bardziej zawodny. Drogi dalej jest cięższy, ale praktycznie niezniszczalny. A skoro zwykle liczy się waga roweru (a dla mnie też kasa), to zrezygnowałem z dalszego rozwijania tego pomysłu. Zwłaszcza, że paski klinowe są coraz mocniejsze, węższe i lżejsze.

@szydziu: Nie chcę nikogo przekonywać. Zwyczajnie chciałem zrobić rower którym się płynie =] Dwa koła z przodu przekazują do góry mniejsze skoki, które dodatkowo są wyłapywane przez amortyzator, dzięki bezwładności elementu z korbą. Nie bez powodu pierwsza nazwa kodowa brzmiała "comfy chair" (z  Monty Pythona =)

@Danielasty: Złóż sobie te fotki co umieściłem. Specjalnie tam są, by zobaczyć jak zachowa się zawieszenie przy wjeździe na dziesięciocentymetrowy krawężnik.
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2014, 05:51:27 am wysłana przez Kulek »

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 07, 2014, 10:14:23 pm »
Drewniane koła - to brzmi interesująco... jakie hamulce chcesz dać żeby sobie kół nie podpalić przy hamowaniu? tarczówki?
Są specjalne klocki hamulcowe - mają je w ofercie producenci drewnianych obręczy.

storm

  • Gość
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 07, 2014, 10:25:47 pm »
@Kulek - czy jesteś pewien, że koła 16" z przodu to na pewno dobry pomysł? Weź pod uwagę to po czym będziesz jeździł i pamiętaj, że Polska to nie Niemcy i u nas nawet asfalt nie zawsze da się równo ułożyć robotnikom... ;]

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 08, 2014, 12:35:51 am »
@storm: Wolał bym 20 lub nawet 24 cale, ale nie uda mi się tego wcisnąć w ten układ. Co prawda, w międzyczasie, planuję podobną konstrukcję na trzech kołach 26", wygląda naprawdę pięknie, niestety topornie mi idzie ów projekt.
16" pozwalają na umieszczenie korby tylko 7cm wyżej od korby w Becie.
Co do przeszkód terenowych, przegub umieszczony za kołem, pozwala spokojnie pokonywać krawężniki do 10cm, większych dziur jeszcze nie uświadczyłem =]

Kulek

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Moja strona
Odp: Projekt Gamma
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 11, 2014, 11:46:57 pm »
Dawno nie aktualizowałem tematu z powodu natłoku pracy, ale całość powoli idzie do przodu. Konstrukcja będzie cięższa niż 18kg, ale nie powinno to pobić wagi alfy (26kg). Może, jeżeli wystarczy mi sklejki, sprawdzę jak się ona ma na przeciążenia i będę mógł nawiercić parę dziur dla odchudzenia całości =]

Co do głównego amortyzatora, to mam obiecany starszy dumper powietrzny, który został kiedyś na stanie po remoncie roweru w sklepie rowerowym. Jeżeli się uda to będzie fajnie, bo odpadnie mi ustawianie całości pod dziwnymi kontami. Wystarczy dopompować albo upuścić ciśnienia i po problemie.

http://pokazywarka.pl/drewniany_trike_s2/
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 11, 2014, 11:50:17 pm wysłana przez Kulek »