Autor Wątek: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem  (Przeczytany 100544 razy)

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #75 dnia: Października 15, 2013, 11:22:38 am »
Dzięki Franc ;) Przyjadę z uczelni i od zmierzę kąty ;)
szydziu, nie bardzo rozumiem Twój kąt :p

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #76 dnia: Października 16, 2013, 11:44:46 pm »
Kąty wyszły nieco biednie, ale dopiero jak zamontuję podstawowe części i spróbuję objechać poziomkę, to wyjdzie czy coś trzeba poprawić, czy nie.

Do tej pory udało mi się pokonać już ponad w połowie fotelik, dlatego też zapraszam na pierwszą część fotorelacji ;)


Obrazek


Obrazek
Z zakupionego arkusza sklejki 15 mm wyciąłem dwa profile bazując się na pdf'ie znalezionym na forum ;) Jak to w życiu bywa, nigdy dwa elementy nie są identyczne, dlatego musiałem im pomóc tarnikiem do drewna, aby choć trochę się spasowały.


Obrazek
Jak widać, udało się bez większych przeszkód ;)


Obrazek


Obrazek

Potem przyszła pora na szlifowanie. Na pierwszy ogień poszedł papier ścierny o gradacji 60. Jako, że nie miałem czołgu, musiałem pracować ręcznie. Ciężko nie było, a efekt bardzo zadowalający. Oczywiście po 60-ce była 100 oraz 120.


Obrazek

Następnie wykonałem dwa łączniki. Wstępnie założyłem ułożenie głównych profili pod kątem tak, aby listewki na siedzisko lepiej pasowały. Założenie się udało, choć nie widać tego tak dobrze na zdjęciach.


Obrazek

Wstępnie złożona 'kołyska'.


Obrazek


Obrazek

Jak widać, dolny wspornik jest szerszy od górnego. Słusznie, dolny ma szerokość 17 cm, a górny 13 cm. Brakowało jedynie środkowego łącznika...


Obrazek

Tak wygląda z trzecią podporą ;)


Obrazek

Listewki na siedzisko wybrałem ze sklejki grubości 5 mm o szerokościach odpowiednio 2 x 60 mm oraz 2 x 23 mm. Na zdjęciu widać trzy szerokie listewki, ale jedna posłużyła jako zapas ;)


Obrazek

Po odpowiednim rozplanowaniu listewek, przyszła pora na docinanie. Na część podtyłkową oraz lędźwiową dałem listewki 60 mm, natomiast już spod części piersiowej, aż do końca oparcia poszły 23 mm.


Obrazek

Tak to wygląda z zachowaniem założonych odstępów (30 mm).


Obrazek

Kolejnym krokiem było zmiękczenie listewek w specjalistycznie zaprojektowanym do tego urządzeniu, które nosi nazwę 'garnek'. Dla ułatwienia sobie życia, wrzuciłem do środka koszyczek na frytki do smażenia, co by sklejka nie namokła wodą, a parą wodną ;)


Obrazek

Zmiękczone listewki wyprofilowałem na obręczy 559 (podziękowania dla goldena, za podsunięcie pomysłu z obręczą ;) ). Nie miałem nic innego, aby usztywnić wyprofilowaną sklejkę, dlatego użyłem dratwy. Trzyma całkiem dobrze ;)


Obrazek

Brakowało nieco czasu na robienie zdjęć pomiędzy każdą deseczką, bo w czasie przyciskania, a później wiązania listewki akurat kolejna zdążała się zmiękczyć - produkcja szła sprawnie i bez kłopotów.


Obrazek

Tak oto zostawiłem dwa koła z 12-oma listewkami do wyschnięcia. Jutro koło południa wracam z wykładu i zabieram się do składania fotelika w całość.

Podpowiedzcie mi, drodzy Koledzy... Jak łączycie taki typ fotelika z ramą? Poprzez dodatkowe listewki, metalowe obejmy? Ważne, aby fotel był stabilny i nie bujał się na boki ;)

Pozdrawiam i czekam na opinie ;)
« Ostatnia zmiana: Października 19, 2013, 12:11:48 pm wysłana przez Majsterkowicz »

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #77 dnia: Października 17, 2013, 04:26:29 am »
Coś mi ten sposób gięcia przypomina  :-) .ja miałem specjalnie profilowany klocek pod fotelikiem do ramy ale moja rama była ze sklejki.

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #78 dnia: Października 17, 2013, 06:02:42 am »
Pod jednym ze zdjęć, właśnie wspomniałem o Tobie, golden ;) To Twój pomysł na gięcie. Moja rama jest w 100% ze sklejki, grubość 15 mm.

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #79 dnia: Października 17, 2013, 08:13:10 am »
Chodziło mi o ramę roweru z tą sklejka , a propos gięcia aleje masz pojedyncza czy podwójna jak u mnie.Te poprzeczne listwy miałem ścięte delikatnie pod kątem aby od razu powstało ugięcie pod listewki
« Ostatnia zmiana: Października 17, 2013, 08:19:50 am wysłana przez golden »

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #80 dnia: Października 17, 2013, 09:21:12 am »
Rama wygląda super. Będziesz później dodawał jakieś obicie?
A tak an marginesie co studiujesz Majsterkowicz?

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #81 dnia: Października 17, 2013, 10:08:59 am »
Cytat: golden
Chodziło mi o ramę roweru z tą sklejka , a propos gięcia aleje masz pojedyncza czy podwójna jak u mnie.Te poprzeczne listwy miałem ścięte delikatnie pod kątem aby od razu powstało ugięcie pod listewki
Już rozumiem ;) U mnie poprzeczne listewki są z pojedynczej sklejki 5-cio warstwowej o sumarycznej grubości 5 mm.

Władek, studiuję mechanikę i budowę maszyn. Ciekawy kierunek ;)

No nic, kończę pisać i lecę rozpracować fotelik do końca ;)

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #82 dnia: Października 18, 2013, 09:03:29 pm »
Cały dzień pracy za mną, a fotelik już całkowicie gotów do... leżenia i relaksowania się jego kształtami ;)
Wykorzystanie szerszych deseczek pod tyłek i dolną część pleców jest świetnym rozwiązaniem, gdyż podpierają te części ciała, gdzie naciski są największe. Powyżej, dla większej przewiewności, przykręciłem wąskie listewki, a całość komponuje się całkiem nieźle (jak na moje skromne oko ;) ).

Dla zainteresowanych, pozwolę sobie kontynuować fotorelację z budowy ;)


Obrazek
Po zakończonym suszeniu, porozcinałem wszystkie sznurki. Nie znalazłbym aż tyle cierpliwości, aby rozwiązać każdy z nich :P. Jednak po wydostaniu pierwszej listewki zobaczyłem taki oto obrazek. Nie wyglądało to za fajnie zważywszy, że listewki były już polerowane do lakierowania. Niemniej odrobina perswazji papieru ściernego 100 oraz 120 poradziła sobie z tym bez problemu ;)


Obrazek

Kilka sekund i powróciłem do poprzedniej kondycji każdą z profilowanych listewek.


Obrazek

Tak prezentują się wszystkie listewki po profilowaniu parą. Nie odkształciły się idealnie na kształt obręczy, ale taki łuk jest wystarczający ;)


Obrazek

Niestety po profilowaniu okazało się, że jedna listewka miała mały ubytek w jednej z warstw, stąd to małe wgniecenie. Aby je dostrzec na gotowym foteliku trzeba się naprawdę przyjrzeć.


Obrazek

[/URL]
Obrazek

Montaż listewek szedł bardzo sprawnie, dzięki listewce dystansowej (30 mm), mogłem bardzo łatwo przykręcać kolejne poprzeczki. Do montażu użyłem wkrętów do drewna 2.5 x 16 mm. Mają małe łebki, a przy sklejce 5 mm, wkręcają się w główny profil na około 10 mm. Wystarczająco ;)


Obrazek

[/URL]
Obrazek

[/URL]
Obrazek

Całość wyszła następująco. Tutaj, jeszcze bez lakieru.


Obrazek

W końcu przyszła pora na lakierowanie. Zakupiłem 200 ml puszeczkę Vidaronu, lakieru bezbarwnego do drewna i zacząłem zabawę z pędzelkiem. Drewno ładnie nasiąka lakierem mimo tego, że ten jest dość gęsty. Pierwszą warstwę położyłem jeszcze wczoraj pod wieczór, aby przez noc mógł wyschnąć.


Obrazek


Obrazek
Dzisiaj koło południa poszła druga warstwa na część siedziskową, po uprzednim przetarciu papierem 120. Różnica jest kolosalna, gdyż pierwsza warstwa lakieru uwydatnia wszelkie malutkie zadziorki na powierzchni listewek, które nie są przyjemne w dotyku. Po lekkim peelingu i kolejnej warstwie lakieru efekt jest świetny ;).


Obrazek

Oczywiście nie można było pominąć kwestii tak ważnej, jak masa fotelika. Po 'zważeniu' na ręce wydawało się coś koło 2 kilo. Waga kuchenna pokazała magiczne...


Obrazek

...  1 600 gramów!. Jak dla mnie, to świetny wynik. Gdyby zastosować sklejkę 12 mm na główne profile myślę, że masa zeszłaby poniżej 1.5 kg ;)

Jutro być może położę jeszcze jedną warstwę lakieru na siedzisko. Zobaczy się, jaka będzie pogoda, na schnięcie, czy na moknięcie ;)
Dodatkowo, jutrzejszego dnia idzie już (oby) ostatni etap spawania. Tym razem:
- wzmocnienie między główną rurą, a łączącą ją rurą do główki ramy. Przemyślałem to na kilka sposobów i dodatkowo będzie stanowić to podporę pod fotelik,
- rurka, do której przymocowane będzie oparcie fotelika,
- dwa wzmocnienia przy główce (po obu stronach) z blachy z pociętej rowerowej ramy ;),
- rurka przedłużająca mostek, bo standardowy jest za krótki - po pierwsze nie mieszczę się z nogami, a także za daleko od rąk :P

W tzw. międzyczasie wybiorę się do miasta w poszukiwaniu spinki oraz rolek do prowadzenia łańcucha. Życzcie mi szczęścia ;)

Do jutra!
« Ostatnia zmiana: Października 20, 2013, 09:22:34 pm wysłana przez Majsterkowicz »

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #83 dnia: Października 18, 2013, 11:00:09 pm »
Fajnie wyszedł :) Wielki + za wrzucenie na wagę, w ramach ciekawostek - mój pierwszy według tego projektu miał trochę ponad 1400g  z pełnym pokryciem sklejką 5/6mm drugi na wydłużonych i odchudzonych wspornikach 1300g + ( 1380g z zagłówkiem jeśli dobrze pamiętam).i to jest chyba max tego ile da się zejść z wagą stosując zwykłą sklejkę.. Kolejny zrobię chyba z alu :).

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #84 dnia: Października 19, 2013, 09:22:06 am »
Nie wiem dlaczego ale mój komp nie widzi tych zdjęć jeśli byś mógł wrzuć je na picasse. Widzę że teraz budowa idzie już sprawnie  :)

golden

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 542
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #85 dnia: Października 19, 2013, 10:22:26 am »
Potwierdzam brak zdjęć do podejrzenia :(

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #86 dnia: Października 19, 2013, 04:30:03 pm »
Cytat: władek8
Nie wiem dlaczego ale mój komp nie widzi tych zdjęć jeśli byś mógł wrzuć je na picasse. Widzę że teraz budowa idzie już sprawnie  :)
Cytat: golden
Potwierdzam brak zdjęć do podejrzenia :(

Nie wiem czemu, ale photobucket coś podupadł i kilka zdjęć nie wyświetla prawidłowo. Zamiast obrazków - pokazują się szare placki...
Poprawiłem co nieco oraz dodałem bezpośrednie linki pod każdym z obrazków.
Co najlepsze, pierwsza część fotorelacji także była przedstawiona z serwisu photobucket i nikt się nie skarżył na problemy ze zdjęciami, prawda?
W razie jakichkolwiek problemów ze źle wyświetlającym się zdjęciem, proszę pisać, to od razu poprawię ;)

Kontynuując...
Dzisiaj niestety, spotkało mnie niemałe rozczarowanie gdy usłyszałem, że z dzisiejszego spawania nic nie wyjdzie. Co więcej, na cały przyszły tydzień także... Wszystkie elementy do spawania zostały już przygotowane, nic tylko spawać ;) No cóż, na przyszły weekend się zrobi.

Jeżeli czas mi pozwoli, to może nagram jakiś filmik z działania świateł w nocy ;)

władek8

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 348
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #87 dnia: Listopada 05, 2013, 01:14:22 am »
Hej Majsterkowicz dawno nic nie pisałeś. Jak tam idą postępy prac nad projektem?

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #88 dnia: Listopada 05, 2013, 02:08:19 pm »
A no nie pisałem, bo niestety sąsiad się trochę ślamazarzył z samochodem i nie miał czasu na spawanie. Niemniej już wychodzę na prostą, gdyż już w środę będzie spawanie, na pewno zdjęcia i jak dobrze pójdzie, to pierwszy objazd i filmik ;)

Be patient ;)

@Edit:
Tak jak mówiłem, spawanie było, ale niestety kilka rzeczy idzie do wymiany lub co najmniej do lekkiej poprawki.
Na jutro zostawiłem wymianę rurki trzymającej fotelik oraz ustalenie długości mostka - bez zamocowanego fotelika, a tym samym możliwości przymierzenia się do roweru - raczej niemożliwa. Już jutro powinien być koniec części spawanej ;) Postaram się także jeszcze przed zimą ugadać sprawę z wujkiem, ażeby pożyczył mi piaskarkę, będzie miodzio do przygotowania ramy pod malowanko ;)

Jutro zdjęcia i może filmik.
Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: Listopada 10, 2013, 08:01:00 pm wysłana przez Majsterkowicz »

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: Już nie tadepole, a dwukołowy racer z kabiną oraz profesjonalnym oświetleniem
« Odpowiedź #89 dnia: Listopada 06, 2013, 09:25:27 pm »
Tak jak mówiłem, spawanie było, ale niestety kilka rzeczy idzie do wymiany lub co najmniej do lekkiej poprawki.
Na jutro zostawiłem wymianę rurki trzymającej fotelik oraz ustalenie długości mostka - bez zamocowanego fotelika, a tym samym możliwości przymierzenia się do roweru - raczej niemożliwa. Już jutro powinien być koniec części spawanej ;) Postaram się także jeszcze przed zimą ugadać sprawę z wujkiem, ażeby pożyczył mi piaskarkę, będzie miodzio do przygotowania ramy pod malowanko ;)

Jutro zdjęcia i może filmik.
Pozdrawiam!