Autor Wątek: Przyczepka towarowa pt2  (Przeczytany 23107 razy)

wojtek999112

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 104
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 27, 2013, 09:18:32 pm »
Czemu to wszystko idzie na tej jednej stronie ?
O już przeskoczyło :D
« Ostatnia zmiana: Lutego 27, 2013, 10:24:21 pm wysłana przez wojtek999112 »

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 27, 2013, 09:19:41 pm »
Neverhood: a widziałeś kółka przednie w IMK P9? na 5 plastikowych szprychach, rozmiar 12.5" (standardowo nazywany 12") x szerokość 2 1/4", łożyska maszynowe, więc oś można dać toczoną z pręta z X46Cr13 (dawne 4H13) albo z X17CrNi16-2 (dawne 2H17N2) i ulepszane do 28-32HRC- już zaczyna być nierdzewne a jeszcze jest bardzo mocne.
http://allegro.pl/kolo-12-okazja-hulajnogi-wozki-rowery-i3032207070.html
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 27, 2013, 10:52:44 pm »
IMK P9, przecież pytałem się ciebie o te kółka. Toczenie oraz wyszukana stal odpada. Te 12 kółka są fajne, lecz mają wady:
-jeden sprzedający, więc nie wiadomo kiedy zniknie ten towar
-oś 10mm
-brak dystansu pomiędzy łożyskami

Osie - mam dostępne jedynie gotowe śruby. Oprócz pospolitych śrub o klasie 5.6, mam w metalowym 8.8 a nawet 10.9 (te są tylko drobnozwojowe). Jakby się udało dorwać śrubę o długim trzonku bez gwintu(szerokość piasty) to byłoby z górki. Dla kopiujących konstrukcje chyba najłatwiejsze jest klasyczne przykręcenie obustronne kółek rowerowych z demobilu. Niestety.


E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 27, 2013, 11:23:32 pm »
A w czym wyszukana stal jest zła? Taka ośka u tokarza, to banał na max 50pln z jego materiałem.
Sprzedawca ma te kółka od co najmniej 1.5 roku - raczej tak szybko nie zniknie.
Dystans pomiędzy łożyskami to 15 minut roboty na tokarce, z czego najwięcej zejdzie na mocowanie pręta z EN-AW 2017A (dawne alu Pa6) w tokarce i szukanie narzędzi.
Śruby ulepszane M10 -10.9 można kupić w lepszych sklepach ze śrubami lub w nich zamówić. Na Allegro mają 8.8 też powinno wytrzymać.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #19 dnia: Kwietnia 04, 2013, 05:18:39 am »
5. Zaczep, dyszel.

Zaczep jest najtrudniejszą rzeczą w przyczepce rowerowej. Rama, koło, dyszel  to jest wstanie każdy zrobić. Jak dochodzimy do zaczepu, to niestety ale trafiamy na betonową ścianę. Fabryczne rozwiązania są ładne, ale w warunkach amatorskich zbyt pracochłonne lub wymagające niezłego parku maszynowego. Wielbi się zaczepu bardzo szybko demontowalne i to samymi rączkami (bez narzędzi).

W moich koncepcjach, dyszel ma być po lewej strony i być mocowany w pobliżu osi tylnego koła. Takie rozwiązanie w praktyce bardzo dobrze się sprawdza. Przyczepki "nie czuć" w porównaniu do mocowaniu dyszla pod siodełkiem, czy przy bagażniku. Mam na myśli lepsze prowadzenie się zestawu, lepsze trajektorie w jeździe po łuku, czy stabilność. Oczywiście są i wady. Takie usytuowanie dyszla przeszkadza w zastosowaniu przyczepki jako wózka ręcznego.

Luzy. Z moich obserwacji luzy są bardzo niekorzystne. To właśnie one pomagają w wpadaniu w wibracje, szarpanie rowerem, czy choćby hałasem. Chciałbym aby moja przeczeka nie miała luzu na zaczepie i mocowaniu dyszla do przyczepy. Niech będzie to sztywna konstrukcja.

W przyczepkach fabrycznych luzy mamy głownie w 2 miejscach:
1. Mocowanie dyszla z wózkiem(przyczepkom). Dyszle są demontowalne z przyczepki. Producenci chwalą się jakie to są małe przyczepki po złożeniu. Przyczepka z przymocowanym na stale dyszlem jest też bardzo droga w wysyłce kurierem, gdyż przekracza gabaryty. Niestety, ale podczas jazdy, to połączenie rozbieralne dyszla wprowadza luzy. Przy większym obciążeniu przyczepki wszytko się kiwa, skrzypi.
2. Zaczep do roweru wprowadza luzy. Fabryczne mocowania na sprężynę przy większym obciążeniu wprowadzają szarpanie przyczepom. Mocowania przypominające zaczepy samochodowe z kulą i dociskiem nie są zbyt dokładne i już na wstępie mają drobny luz. Inne fabryczne rozwiązania w przyczepkach rowerowych też nie są takie piękne jak w folderach reklamowych producentów. W konstrukcjach przyczepek samoróbkach, nie widziałem ciekawego rozwiązania. Głównie są to konstrukcje z tego do czego autor miał dostęp i wykonane mniej lub bardziej karkołomnie. Większość z nich ma luzy już na wstępnie, często też są bardzo elastyczne.
Standardowo pojadę personalnie. W przyczepce wildzia zaczep http://img856.imageshack.us/img856/4589/dsc00959f.jpg ma mały zakres ruchu i ma duże luzy. Wyłożony jest gumą więc nie powinien hałasować, ale jednak guma się poddaje pod obciążeniem. Nie podoba mi się też chyba niska żywotność takich wkładek gumowych. Z kolei bardzo podoba mi nakrętka motylkowa na sznurku. Nakrętka się nie zgubi, a przyczepienie takiej przyczepki jest też szybkie. Nie oszukujmy się, jak nie zardzewieje to w kilka sekund ręką się odkręca taką nakrętkę. W razie przykręcenia nakrętką sześciokątna, można walić głupa przed sądem, że to nie przyczepka, a rower przegubowy (bez klucza nie da się odkręcić). Również jest to bardziej kradziejoodporne, gdyż złodziej musiałby mieć klucz przy sobie.

Zaczep musi być:
- tani
- nie posiadać luzów
- wytrzymały
- łatwy w zrobieniu garażowym
- w miarę łatwo rozczepialny
- najlepiej ogólnodostępny.

5.1 przegub samochodowy typu końcówka drążka kierowniczego

Końcówki samochodowych drążków kierowniczych są łakomym kąskiem. Są to przeguby kulowe i to uszczelnione. Skoro wytrzymują w samochodach i to w bardzo odpowiedzialnych miejscach, to i w przyczepce rowerowej wystarczą. Niestety, ale końcówki drążków zwykle mają dziwne gwinty, mocowania od strony drążka, co w praktyce omawianej przyczepki tylko komplikuje sprawę. Tego typu części motoryzacyjne są dość dostępne i często przez bardzo długi czas ~ 25 lat od wejścia samochodu na rynek.
Znalazłem natomiast w motoryzacyjnych częściach coś podobnego. Jest to łącznik w przednim zawieszeniu od opla astra F, dokładnie łącznik stabilizatora przedniego opel astra F, wersja stalowe z trzpieniem (są też plastikowe, typu śrubka z uchem - bee). Kupuje się komplet, więc nakrętki, gumy, podkładki. Mocowanie przegubu jest zwykłe drobnozwojowe M12. Nakrętka z pasującym gwintem jest dostępna w sklepie za rogiem. Z drugiej strony jest długi pręt z zwykłym gwintem M8. Przegub jest uszczelniony gumowym kapturkiem. Nawet gumowe tulejki da się wykorzystać w zaczepie rowerowym. Cudo. Koszty też nie są aż takie spore, alledrogo 18zł, w sklepie lokalnym sklepie motoryzacyjnym zamiennik około 30zł. http://allegro.pl/listing.php/search?string=%C5%82%C4%85cznik+stabilizatora+astra+f&category=0


Jak to zamocować w przyczepce? W dyszlu od czoła wspawać nakrętkę i wkręcić z gumowymi tulejkami. Normalnie pracuje przegub kulowy. Przy dużym przechyle roweru na bok, awaryjnie wkręca/wykręca się cały przegub w dyszlu. Te gumowe tulejki mogą wstępnie kasować luz na nakrętce w dyszlu. Proste i bez luzów.

5.2 Zwykła maszynowa główka cięgna

Co tu dużo mówić.  Rozwiązanie jak powyżej, tylko na maszynowym rozwiązaniu. Tutaj trzeba dorobić trzpień mocujący główkę do roweru (śruba) i tulejki podwyższające.
http://allegro.pl/sa-10-t-k-glowka-ciegla-pgakr-10-gwint-prawy-i3119495273.html

Zaletą tego jest jeszcze mniejsza cena niż w 5.1. Na aledrogo 10zł, w lokalnym sklepie pewnie 20zł. Wadą takich główek cięgna jest brak uszczelnienia. Ale uszczelnienie można wykonać z starej dętki w formie kondoma zakładanego na całą główkę(cięgna) i kończącym się aż na dyszlu. Wtedy i główka i gwint w dyszlu byłyby chronione. Znów cudo.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #20 dnia: Kwietnia 05, 2013, 10:02:09 am »
Never, w sumie dywagujesz na temat samego mocowania.. Ale jak myślisz toto zamocować do roweru? Ile jeszcze będę czekał na ten "odpowiedni" post?  :P

Ps. W przyczepce dla Młodej mam zaczep sprężynowy. W dyszlu i sprężynie jest chyba linka stalowa (chyba.. bo nic nie widać, a badziewie nierozbieralne, a w sprężynie zasłonięte gumą) zlutowana z trzpieniem, na drugim końcu dyszla jest śrubka do naciągania linki. Nadmiar luzu wybiera się tą śrubką przy stelażu (a jednocześnie pełni funkcję zabezpieczenia przed "zgubieniem" przyczepki).
Działało dość skutecznie, luzów wzdłużnych praktycznie nie było.
Sprężyna przy ruszaniu powodowała jednak "kolebotanie" przyczepki na boki i stukanie sprężyną o mocowanie, ale powodem pewnie był brak plastiku w mocowaniu ("second hand", a sprężyna miała z 2-3mm luzu).

Okazało się, że najsłabszym elementem był element mocowany do ramy: po prostu pękło badziewie na spawie tuż przy ramie (w wyniku przewrócenie roweru :( )

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #21 dnia: Kwietnia 05, 2013, 04:49:43 pm »
pajak_gdynia, pokaż mi na zdjęciu co i dokładnie gdzie się złamało. Badania niszczące bardzo cenię (byle nie za moje pieniądze).

5.3 Mocowanie do roweru.
Co do odpowiedniego postu, to już chyba napisałem wcześniej.

5.3.1)Mocowanie "L" przykręcane do osi koła zrobione np. z kątownika stalowego 60x60x6 - wywiercić dwa otwory 10mm i ociosać.
5.3.2)Mocowanie do tylnego trójkąta w ramie ~ takie imadełko. Dużo więcej stali. Zasada podobna jak u wildzia.

Oba rozwiązania widziałem w fabrycznych przyczepkach rowerowych.
http://wrongway.pl/index.php/2012/04/11/przyczepka-rowerowa-budowa-ramy/imgp6371/
O tutaj  jest na zdjęciu idea 2 tych rozwiązań, wykonanie nieco zbyt chałupnicze.

1.22. Kolejna przyczepka samoróbka. I to polska.
http://wrongway.pl/index.php/2012/04/11/przyczepka-rowerowa-budowa-ramy/
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #22 dnia: Kwietnia 06, 2013, 01:25:45 pm »
Cytuj
pajak_gdynia, pokaż mi na zdjęciu co i dokładnie gdzie się złamało. Badania niszczące bardzo cenię (byle nie za moje pieniądze).
Niestety.. G.. poszło na wycieczkę z innym złomem w czasie któregoś sprzątania na strychu :(

Cały element to aluminiowa "wajcha" przykręcana do ramy (identycznie jak ramię hamulca w torpedo), tylko od zewnątrz, na przedłużeniu do tyłu (poza ramę) naspawana była ukośnie rurka do wkładania sprężyny. Małe chińskie rączki coś spartoliły przy spawaniu, bo się "rozspawało".

Na lince trzymającej śrubę wiozłem Młodą jeszcze z 10km, dopiero w domu zauważyłem, że "coś nie tak", ale rama i bagażnik były już nieźle skancerowane. Dobrze, że w koło nie poszło (przyczepkę podnosiło do góry). W ogóle rachityczność tego rozwiązania mnie przerażała: blacha 3mm, rurka o ściance 1mm.

Miałem zrobić podobny element ze stali (obniżony o 2-3cm.. bo o sakwy szurało śrubą), ale mi Młoda wyrosła i przyczepka stoi na strychu bezużytecznie.

Cytuj
5.3 Mocowanie do roweru.
Co do odpowiedniego postu, to już chyba napisałem wcześniej.
A wydawało mi się, że czytam wszystkie posty rzetelnie i dałbym sobie paznokcie obciąć, że nie widziałem takiego ::)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #23 dnia: Kwietnia 06, 2013, 02:39:29 pm »
To może w wolnej chwili zapożyczysz jakieś zdjęcie z internetu, bo troszeczkę jest tych rozwiązań?


Co do paznokci, wiesz. Ja mam cały plan w głowie, od lat doskonalony. Czasem oczywiste informacje mogły nie przejść poza jego obręb. Bez telepatii nie podchodź :D
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #24 dnia: Kwietnia 07, 2013, 11:38:32 am »
Jak czegoś nie ma w internecie.. to nie istnieje. Nie znalazłem "mojego" mocowania.
Za to znalazłem bardzo podobny obrazek:

U mnie pękło w miejscu czerwonej elipsy.

i dał mi do myślenia: mocowanie było nieorginalne! Poprzedni właściciel zmienił w ogóle sposób mocowania. Czyli nie plastiku do sprężyny brakowało.. tylko nigdy go nie było, a grubość "blaszki" wynikał z partaniny kogoś innego..

EDIT. Nie cierpię plusa..
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 07, 2013, 02:55:20 pm wysłana przez pajak_gdynia »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #25 dnia: Kwietnia 07, 2013, 01:33:01 pm »
Nie widzę zdjęcia
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

wildzi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 52
  • Wieczny majsterkowicz...
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #26 dnia: Września 12, 2015, 09:10:51 am »
Nowego tematu o budowaniu przyczepki nie będę zakładał...

Buduję drugą przyczepkę rowerową. Również drewnianą, na kołach 20" zabranych (pożyczonych) od mojej pierwszej konstrukcji.

Proces jej budowy przebiega tak samo jak poprzedniej tyle, że szybciej. Zbudowałem już ramę, osadziłem koła. Płaskiego pokładu ma nie być. Chcę zostawić otwartą ramę, a ładunki przewozić w dużej skrzyni ładunkowej 80x40x40 cm. Tyle wynosi przestrzeń między kołami. Skrzynia ma być osadzona w obniżeniu między kołami.

Aby nie zwiększać wagi przyczepki pomyślałem że skrzynia będzie zawieszona na pasach/linach. Stąd prośba czy ktoś z Was ma do oddania lub sprzedania używane niepotrzebne pasy bezpieczeństwa z samochodu? Wystarczą mi 2 lub 4 pasy.
WilPaf -> SWB ASS 20x24

WilPaf II -> SWB ASS 20x20 "Lepszy" vel. "Killer"

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #27 dnia: Września 12, 2015, 08:29:50 pm »
ja mam pasy parciane takie do mocowania towaru 5T.
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8