Autor Wątek: Przyczepka towarowa pt2  (Przeczytany 23111 razy)

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Przyczepka towarowa pt2
« dnia: Lutego 17, 2013, 01:04:36 am »
Planuję wykonać rowerową przyczepkę towarową. Przyczepka ma być tania, łatwa w budowie i wykonana z łatwo dostępnych materiałów. Ma to być przyczepka towarowa, więc ładowności, wielkość sugerują 2 kołową przyczepkę. Zastosowanie miejskie, przewieźć coś większego, cięższego. Dobrzy by było, gdyby to był projekt ogólnodostępny tj. open hardware. Nasz polski. Każdy mógłby sobie popełnić przyczepkę i nie musiałby być skazany na chińskie lub bajecznie drogie firmowe. Tyle ideologi, choć wątpię aby powstał więcej niż 1 egzemplarz..

1.Przegląd innych konstrukcji.

1.1
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bike_trailer_hinge_01.jpg

1.2
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bicycle_trailer_of_Japan.jpg

1.3
http://www.transitionamherst.org/blog/projects/building-bicycle-trailers/

1.4
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homebuilt_bicycle_trailer_1_%28201520770%29.jpg

1.5
http://www.andrewhazelden.com/blog/2011/12/building-a-do-it-yourself-bicycle-trailer-and-hiking-cart

1.6
http://www.bikeshophub.com/2010-interbike-new-bike-trailers/

1.7
http://www.bikesatwork.com/store/bicycle-trailers/96aw-bicycle-trailer

1.8
http://www.bikesatwork.com/store/product/64aw-bicycle-trailer

1.9
http://www.babygiftsoutlet.com/prd/aosom-large-bike-cargo-trailer-red.html

1.10
http://www.bikesandtrailers.com/bike-trailers/index.html

1.11
http://www.etsy.com/listing/107252847/bicycle-cargo-trailer-flat-black-big-ass

1.12
http://www.etsy.com/listing/75495871/aluminum-wood-bicycle-trailer-farm-cart

1.13
http://www.instructables.com/image/FFEX1D9FOWZOJK9/Mountain-Bike-Trailer.jpg

1.14
http://www.bikeshophub.com/denniss-pvc-bike-trailer-concept-realized/

1.15
http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html

1.16
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631826819648/

1.17
http://www.bikeshophub.com/blogs/bike-trailer-blog/

1.18
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631518301717/

1.19
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157632058790920/

1.20
http://www.flickr.com/photos/simple-city/sets/72157631890578482/

1.21 Nasi też budują przyczepki
http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=309




2.1Założenia wstępne:
3.1.1 przyczepka miejska, co nie znaczy, że będzie nieprzydatna na terenach wiejskich.
4.1.2 ładowność min. 50kg. Obecnie mam chińską przyczepkę o ładowności 30kg i kolach 16". Większości przypadków to wystarcza. Niestety, czasami potrzebuję więcej np. moja mini sprężarka waży 26kg, a jedna ze spawarek ponad 50kg.
2.1.3 przyczepka 2 kołowa
2.1.4 prosta w budowie
2.1.5 z ogólnie dostępnych materiałów
2.1.6 konstrukcja ma być taka, aby się zbytnio nie namęczyć i możliwa do wykonania w warunkach domowych. Tym samym toczenie, frezowanie cnc nie są mile widziane.
2.1.7 przyczepka ma być trwała
2.1.8 masa przyczepki: nie ma być czołg, ale też piórko. +-5 kg nikogo nie zbawi.
2.1.9 spawanie nie jest nam obce. Nie ma sensu rezygnować z tego dobrodziejstwa. Jak ktoś nie potrafi to zleci, lub kupi sobie pospawaną ramę.
2.1.10 trzeba rozwiązać problem antykradzieżowy przyczepki np. pod sklepem.
2.1.11 Konstrukcja nie ma być przekombinowana. Minimalizm jest w cenie. Docinanie, spawanie i malowanie pierdylionu rozpórek nie jest przyjemne. Podobnie jest z wierceniem hurtowym (pod nitowanie :D).
2.1.12 Aluminium - Łatwiej się jedynie w nich wierci, szlifuje, tnie ręcznie. Jest jednak drogie, drogie w spawaniu itd. Przyklady forumowych aluminiowych wehikułów i ich problemy: aluminium mówimy stanowczo nie. Stal jest dobra.
ktoś ma listę życzeń, można dodać

2.2 Założenia v1:
-optycznie coś na wzór przyczepki Y-frame
-przyczepka 2 kołowa
-rama stalowa, najprawdopodobniej stalowe profile kwadratowe 20x20x2, spawana
-paka jako przykręcana płyta, deska. Zainteresowany sam sobie wybuduje np. burty, nadbudówkę, wywrotkę, lawetę rowerową, betoniarkę, chłodziarkę, cysternę, wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych, czy przykręci fabryczny pojemnik, skrzynkę.
-kółka mocowane jednostronnie bez systemu szybkiego ściągania . W mojej praktyce nie ściągam, kółek i nie składam przyczepki. Zawsze jest gotowa do jazdy.
-mocowanie dyszla - boczne, w zasadzie najtrudniejszym problemem jest zawsze zaczep do roweru. Resztę to się łatwo buduje. Wystarczy dokręcić 2 koła.
-światełka. Nie jestem ich fanem, ale jest to najbardziej awaryjny element roweru. W przyczepkach dochodzi problem gdzie to przymocować tak aby nie uszkodziło się lub nie odpadło. Dlatego ten problem trzeba rozwiązać.
-dyszel nieskładany. Chociaż byłby ułatwieniem w wysyłce.
-jakby to było jeszcze ładne. Jest na sali wizjoner optyczny z angielka designer?
« Ostatnia zmiana: Lutego 24, 2013, 12:22:30 am wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 21, 2013, 05:56:01 pm »
3. Wstępne koncepcje


3.1, Przyczepka A. Przyczepka na dużych kołach rowerowych mocowanych obustronnie


3.2. Przyczepka B.Przyczepka na małych kołach rowerowych mocowanych obustronnie


3.3. Przyczepka C.Przyczepka na małych kołach mocowanych jednostronnie


3.4. Przyczepka D.Przyczepka na dużych kołach rowerowych mocowanych obustronnie
« Ostatnia zmiana: Lutego 22, 2013, 07:50:29 am wysłana przez Neverhood »
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

wildzi

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 52
  • Wieczny majsterkowicz...
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 21, 2013, 09:11:26 pm »
Po wielu latach zwykłego rowerowania na zwykłym góralu, w 2009 roku dostałem bagażnik z 60 litrową sakwą Crosso. Na nowo zakochałem się w rowerze i jego możliwościach przewozowych. Jednak apetyt rósł w miarę jeżdżenia i wożenia coraz to "ciekawszych" rzeczy.

W 2011 roku podjąłem decyzję że zbuduję przyczepkę rowerową. Wiele czasu poświęciłem na poszukiwania aż w końcu znalazłem zdjęcia po zobaczeniu którego mnie olśniło. Wszyściutko mogłem wykonać we własnym zakresie ;D

Tu znajduje się opis budowy (bez "lania wody") -> http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=977.0

To była tylko rama, z drewna które odzyskałem ze starych framug okiennych.


Na kilka dni przed premierą:

Tu z braku lepszych stare koła 24" - za duże... za względów estetycznych i sztywność boczną.

A to już na właściwych 20" kołach (z braku lepszych od Wigry :P)

Płaski pokład nie dawał żadnych możliwości przewożenia ładunków w związku z tym...

Przykręciłem do pokładu plastikową skrzynię:


Ze względu na to że przyczepkę przechowuję w bloku w piwnicy (wąskie drzwi) wymiary to tylko 600x855 (szer. dł.). Oczywiście calutka z drewna, klejonego, skręcanego...

Z czasem okazało się to za mało. Najbardziej przeszkadza szerokość. Przyczepka jest wąska i przy większych i cięższych (wyższych) ładunkach chwieje nią na zakrętach [dopiero powyżej 15 km/h].

Dlatego następną zbuduje większą i stalową. Maksymalnie przez drzwi piwniczne przejdzie 75 cm. Tyle mi wystarczy aby zmieściła się w ramie przyczepki moja XXL skrzynia ładunkowa.
To w zasadzie tak będzie wyglądało tylko z okrągłych rur:


W 2012 roku przyjaciel popełnił kopię. Jego wagowy rekord to 45 kg ziemniaków :o


O więcej szczegółów pytać :) Mam bardzo dużo zdjęć z procesu budowy, testów i przewożonych ładunków... a były, krzesła, blat, drabina, kantówki, komputery, monitory...
« Ostatnia zmiana: Lutego 21, 2013, 09:39:15 pm wysłana przez wildzi »
WilPaf -> SWB ASS 20x24

WilPaf II -> SWB ASS 20x20 "Lepszy" vel. "Killer"

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 22, 2013, 07:55:38 am »
Cytat: wildzi
O więcej szczegółów pytać Uśmiech Mam bardzo dużo zdjęć z procesu budowy, testów i przewożonych ładunków... a były, krzesła, blat, drabina, kantówki, komputery, monitory...
To może opracuj ładną fotorelację, opis plany, gdzie co kupić itd... i będzie gotowiec open hardware do zrobienia dla nieporadnych.

Cytat: wildzi
Dlatego następną zbuduje większą i stalową. Maksymalnie przez drzwi piwniczne przejdzie 75 cm. Tyle mi wystarczy aby zmieściła się w ramie przyczepki moja XXL skrzynia ładunkowa.
To w zasadzie tak będzie wyglądało tylko z okrągłych rur:

Nie rozumiem sensu ładowania się w rury(okrągłe). Rury to ogrom pracy na spasowaniu połączeń, same spawanie jest trudniejsze, oczyszczenie przed malowaniem - okrągłości - piaskowanie - PLN. Zaoszczędzi się może 1kg stali (4.31zł), a będzie pracochłonne, kosztowniejsze, będą problemy choćby z przykręceniem podłogi. Tutaj konstrukcja jest plaska i naturalnym jest zastosowanie profilu kwadratowego oraz "okuć" z kątownika. Łatwo to pociąć, spasować, pospawać, wiercić, szablonem może być zwykła płyta paździerzowa i są duże szanse, że będzie konstrukcja nie będzie krzywa. Jakby zrobić kratownicę całą płaską, to mamy wersję przyczepki B, a nadbudówkę we własnym zakresie. Też można opublikować. Jeśli masz mało miejsca, to przyczepka C z mocowaniem kół jednostronnym lub wbudowanie nadkola w przestrzeń bagażową.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 23, 2013, 10:59:52 am »

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 23, 2013, 06:20:51 pm »
Yin, wszystko rozbija się o zaczep. Reszta jest prosta, jakiś dyszel i podstawa do przykręcenia kółek.

4. Kółka

4.1. Koła rowerowe. Klasycznie są montowane kółka rowerowe. Koła 16", 20". Jakby chcieć kupić takie nowe, to najtańsze koło przednie jest za 30 zł, opona 20 zł, dętka 10zł i mamy 60 zł za kółeczko na ośce 8.5mm. Komplet na przyczepkę min. 120zł. Da się zaoszczędzić, jeśli koła będą wyciągnięte z roweru(ka). Niestety wtedy będzie koło przednie i tylne, które różnią się piastami. W praktyce ciężko zdobyć 2 identyczne rowerki, aby mieć takie same kółka.

4.2. Koła od taczek, wózków. Są dostępne na rynku koła dętkowe do taczek, wózków o średnicy 400m (~16"). Waży to 2 - 3kg, łożyska znormalizowane (maszynowe)kulkowe, osie 10, 12, 15, 16, 20mm. Piasty plastikowe, metalowe w kilku kolorach. Koła pompowane(dętkowe) ~ 30zł, piankowe poliuretanowe ~60zł. Aż mi się podoba, grube kola to i amortyzacja jak w bigapple.

Pełno jest tego na alledrogo. Wystarczy wpisać koło wózek, koło taczka

np.
http://allegro.pl/kolo-taczka-taczki-pelne-piankowe-400-8-400-8-pu-i3045151954.html





http://allegro.pl/kolo-kolko-do-taczek-taczki-wozkow-fi-400-2pr-os-i3015400689.html







za 40 zł pancerne koło
Cytuj
Średnica koła - 400mm
  Mocowane koła - otwór 20mm
 Szerokość bieżni - 102mm
Szerokość piasty - 90mm
Rodzaj łożyskowania - łożysko kulkowe
Nośność - 200kg
Waga koła - 3,00kg
Średnica mocująca - fi 20mm





Nawet i w awangardę można pójść



E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 24, 2013, 06:03:55 pm »
5. Własności jezdnie, problemy

5.1 Wężykowanie i wywrotka na prostej równej drodze.
http://majsterkowo.pl/forum/mocowanie-przyczepki-rowerowej-t162.html
Cytuj
Niestety przyczepka w czasie jazdy zachowuje się dosyć dziwnie ;) Na początku buja się na prawo i lewo, a po chwili zaczyna podskakiwać ;) Nawet uwieczniłem to na filmie: [film youtube]
Ma ktoś pomysł, dlaczego przyczepka wpada w rezonans i w efekcie wywraca się? Jak to ugryźć od strony fizycznej?
Taka prosta rzecz jak przyczepka, a tu mogą wyjść takie cuda. Chyba trzeba się wdrożyć w teorię przyczep :D Ma ktoś jakieś namiary jak to projektować?
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

jacekw

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 24, 2013, 07:34:20 pm »
Przyczepa, jakakolwiek by nie była z reguły wpada w rezonans gdy jest tzw, wyważona na zero, czyli środek ciężkości przyczepy jest w środku geometrycznym, nie ma wtedy żadnego nacisku na hak i zaczyna się wężykowanie. Pomaga wtedy przesunięcie ładunku, czyli przesunięcie środka ciężkości.

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 25, 2013, 09:43:12 am »
@jacekw. Coś mi się nie zgadza,  jak mam rozumieć środek geometryczny? Tamta przyczepka jest fabryczna, a się wywraca na prostej drodze.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 25, 2013, 08:21:02 pm »
Rower "sam z siebie" wężykuje i szarpie: to rozpoczyna rezonans. Potem odbija się z kółka na kółko (odbicia przy braku obciążenia są sprężyste). Powodem jest wysoko umieszczony środek ciężkości, niewielka szerokość i brak amortyzacji i nienajlepsza ogólna kondycja. Z obciążeniem amortyzacja będzie od opon, więc efekt będzie mniejszy.
Jeszcze można, zamiast ciągnąć przyczepkę do góry, pociągnąć ją w dół: przez zwiększenie ciężaru dyszla, przesunięcie kół do tyłu, przymocowanie dyszla poniżej osi, etc. Chyba to ostatnie jest najłatwiej realizowalne (podobnie jak w dziecięcych przyczepkach albo doczepkach typu follow-me).

jacekw

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 25, 2013, 09:54:54 pm »
@Neverhood, źle się wyraziłem z tym środkiem  :), chodziło mi o to, że jeżeli przyczepa jest obciążona tak, że jest jakby w równowadze, tzn. obciążenie zaczepu jest znikome, jest więcej jak pewne że przyczepa będzie wężykować, inne rozmieszczenie ładunku tak żeby był obciążony hak (zaczep) kasuje tą przypadłość.
Fabryczna, to nie znaczy że dobra, podejrzewam że ma dużą domieszkę ryżu  ;)

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 26, 2013, 07:56:06 am »
Jeden instruktor nauki jazdy tłumaczył mi jak ładować auto na lawetę. Auto miało stać tak by podnosząc i podłączając do auta powinno się czuć około 10 kg ciężaru. Podobno wtedy najlepiej się prowadzi. Zauważyłem że przy ładowaniu przyczepy samochodowej jest podobnie.
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 26, 2013, 08:35:15 am »
Szydziu - trochę więcej niż 10kg, wydaje mi się, że to powinno być bliżej 50kg przynajmniej dla większych samochodów. Hak ma coś koło 70kg gwarantowanego nacisku.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 26, 2013, 11:54:27 am »
Franc - tyle to może być maxymalnie ;) mi chodzi o to jak jest dobrze  a dobrze to ok 10 kg ;) wtedy nie przeciążasz autka jak i też nie dociążony hak powoduje że przyczepka żyje swoim życiem...
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Neverhood

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 678
  • Erotoman-gawędziarz
Odp: Przyczepka towarowa pt2
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 27, 2013, 08:47:04 pm »
ad4.2  Obmacałem te kółka taczko wózkowe. W castoramie cena koła jest 3 razy większa niż na alledrogo. Opony są z gumy jakby z plastiku. Ślizgają się po podłodze, niektóre chińskie opony rowerowe też nie chcą się trzymać podłoża. W dotyku, bardziej plastik niż guma. Z 4 nowych kół, jedno miało guza na oponie = pęknięty oplot w tym miejscu. Koła te są straszne "duże, grube" w stosunku do rowerowych. Nawet jeśli znajdę dobre kółka tego typu, to jest duża szansa, że naśladowcy konstrukcji sprzedawcy wcisną bublowate kółko za niezłą sumkę. Konstrukcja nie będzie powtarzalna. Z kolei stosując rowerowe kółka,to mamy problem z 10mm osią piasty. 14mm, 20mm występują w BMX, ale są drogie, są na 48 szprych i trzeba zaplatać.
E tam poziome, rower transportowy - to jest to!