Autor Wątek: Elektryczny Velokraft  (Przeczytany 3649 razy)

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Elektryczny Velokraft
« dnia: Listopada 20, 2012, 09:20:52 pm »
Na naszym forum cisza i o krajowych konstrukcjach dowiadujemy się z for zagranicznych:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=24887

Igor (Trajko') z tego co widzę miałeś okazję pojeździć, było się pochwalić :)

Imho sprzęt wypas, tylko cenowo pewnie na poziome fajnego motocykla..

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Elektryczny Velokraft
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 25, 2012, 07:35:42 pm »
Hej :)


O tak, miałem (nie)szczęście pojeździć tym cudem, zwanego Batmobilem ;)
Nieszczęście - bo za bardzo mi się spodobało ;D

Przy ostatniej wizycie dowiedziałem się od Kamila że odpuścił plany produkcji kompletnego,
bo mówi że różne koszty testów, homologacji i wszystkich tych cud jest taka że się w żaden sposób nie opłaca sprzedawać takiego, nawet w cenie fajnego motocykla.
Więc raczej będzie robił komponenty do samodzielnego składania,
i się uda tego zarejestrować jako SAM-u, czyli samodzielnie zbudowany pojazd,
gdzie nie trzeba mieć homologacje, a tylko badania techniczne czy coś takiego.
Zobaczymy co z tym będzie.
Osobiście jakbym miał kasy to bym sobie kombinował coś w tym kierunku :) bo bardzo mi się spodobało.

W każdym razie ja pojeździłem na prototypie jakiego widać na zdjęciu pod tym linkiem (akurat to moje zdjęcie)
pewnie tak z pół godziny kręciłem się po okolicy.
Wtedy silnik był ustawiony na max ca. 20kW mocy, i powiem że w życiu nie poczułem takiej mocy i przyspieszenia.
Tak przyspiesza i klei plecy do oparcia że w porównaniu wypasiony turbo-diesel samochód z 200 koni to wydaje się takim Seiciento przy tym Batmobilu ;D
Pojechałem przez chwilę krajową siódemką, wyciągnął chyba 110km/h :)
Przy mijaniu leci jak odrzutowiec, miny kierowców - bezcenne ;D

Bardzo fajnie się tym jeździ, kierowca jest chroniony kabiną i szybą,
Kamil mówi że z deszczem w ogóle nie ma problemu w trakcie jazdy,
więc tylko stojąc na światłach mogą ręce i stopy zmoknąć trochę.
Poza tym super wygodnie się siedzi, kierownica trochę dziwna była, dla mnie niewygodna,
no ale to i tak prototyp.

Po teście wyraziłem swoje obawy dotyczące mocy hamulców jak i typu opon zastosowanych,
bo hamulce za słabe moim zdaniem (dużo lepsze hamowanie miałem w moim chińskim 125 skuteru)
mimo że to byłe jakieś Brembo coś tam, bo pewnie z skutera lekkiego.
Opony byłe jakieś takie dziwne skuterowe zimówki czy coś (16") zdecydowanie trzeba dać lepsze
takie ze ścigacza szosowego, bo miałem obawy co do przyczepności, zwłaszcza przedniego koła której jest mało obciążone (przy hamowaniu jest ok)
Lusterka też do bani, bo jakieś rowerowe czy coś. Koniecznie bardziej do przodu i niżej trzeba zamontować, każde dobre z motocyklu/dobrego skutera będzie lepsze.

Pierwsze prototypy byłe wyposażone w bezpośredni napęd pedałami na tylne koło,
paskiem zębatym z pomocą Schlumf High Speed Drive korbami (żeby pedałować przy 70-80kmh ;) )
ale moc i tak jest śmieszna w porównaniu do silnika, więc w tym użył jakiś generator/alternator
który symbolicznie ładuje akumulatory (widać pasek i małą zębatkę na osi generatora)
Czyli to raczej taki fitness dodatek, no i żeby udawać że to HPV gdy policja zacznie się gapić (bo brak rejestracji ;) )
Czyli jest to raczej tylko elektryczny pojazd, bo przy takiej wadze pedałować to chyba tylko z górki można ;)

Zapraszam do obejrzenia zdjęć http://s113.beta.photobucket.com/user/iralic/library/Velokraft%20EV

Szkoda że nie nagrałem filmik podczas jazdy :) Kamil udostępnił mi jakiś filmik,
ale niestety jest dość duży, a nie da się go konwertować z pomocą win movie maker, bo format jakiś dziwny.
No i nie wiem czemu dźwięku u mnie nie ma, a u jego na kompie było,
a szkoda że nie ma bo co chwilę słychać Zzzzzooom zzzuooommm ;D
takie ciche "piszczenie" silnika i przekładni :) Ale nie takie straszne "trolejbusowe" jak w niektórych samochodach elektrycznych, a raczej taki cichy gwizd turbosprężarki.


Pozdrawiam
 
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Elektryczny Velokraft
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 25, 2012, 09:31:34 pm »
W linku który wrzuciłem jest filmik i krótki opis po polsku:
Prototyp skutera elektrycznego wykonany przez firmę VELOKRAFT z jednostką napędową o mocy szczytowej 30kW wykonaną przez firmę EXTREMEBLDC. Prędkość maksymalna: 120km/h
Przyspieszenie: 7 sek. do 100km/h
Zasięg: 100-150km
Masa: 130kg

http://youtu.be/cihVD_gtrkY

30kW i 120 km/h - wypas.. Jak blado przy tym wygląda unijne 250W i odcięcie przy 25 kmh..

Kamil mówił jaki pakiet aku ( pojemność? ) i na jakich ogniwach tam wsadził? Obciążenia prądowe musi to to wytrzymywać konkretne.  

Update - dotarłem do danych producenta silnika:
http://www.extremebldc.com.pl/?silniki,17

Cena samego sterownika BLC-300-300I to 4500PLN
« Ostatnia zmiana: Listopada 25, 2012, 09:38:29 pm wysłana przez Yin »

igorc

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 160
Odp: Elektryczny Velokraft
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 29, 2012, 12:50:59 pm »
ciary dostałem jak obejrzałem ten filmik
Igor Czajkowski
moja pasja to wyprawy rowerowe

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Elektryczny Velokraft
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 01, 2012, 07:34:05 pm »


http://youtu.be/cihVD_gtrkY


O, to ten właśnie filmik, ale nieco skrócony :)
Choć ciężko uwierzyć że tylko 7 sekund do 100 ;D
Wydawało mi się znaczniej krócej, bo Garmin w ogóle nie nadążał z pomiarem prędkości ;D
Może zainstalowali ogranicznik rozpędu, by oszczędzać akumulatory ;)


Cytuj
Kamil mówił jaki pakiet aku ( pojemność? ) i na jakich ogniwach tam wsadził? Obciążenia prądowe musi to to wytrzymywać konkretne. 

Nie mówił (w sumie nie pytałem, chyba) oprócz że w testowym egzemplarzu zasięg to tak około 120km przy przeciętnym cyklu.
Jaki to dokładnie cykl, to nie wiem. Dzień po tym jechał gdzieś daleko od Krakowa
i miał jeździć na trasie, tak oszczędnie i sprawdzić ile da się przejechać w takim trybie,
no niestety nie wiem jak to poszło.
W planie był opływowy bagażnik z tyłu, co pewnie by dało wiele dodatkowych kilometrów
na trasie.
W każdym razie mówił że bez problemu się zmieszczą dodatkowe akumulatory i zwiększy zasięg o 100%,
oczywiście za dopłatą w sensie ceny dodatkowych akumulatorów ;)
Miejsca na dodatkowe, o ile dobrze zrozumiałem, jest.
Akumulatory nie wiem dokładnie jakie, ale jakiś Li-coś.
Pewnie LiFePO4 bo obecnie najlepsze w stosunku Ah x Cykli ładowań/$

Nie jest to tania zabawa w każdym razie.
Akumulatory LiFePO4 100Ah to pewnie z 400Zł sztuka, a trzeba ponad 30 sztuk żeby mieć 100V na ten silnik 30Z.
No więc tak 12tyś Zł minimum na akumulatory.
Nie wiem ile dokładnie tam jest, ale tak powiedzmy że z 10kW@100A bez problemu pojedzie 120km/h
i tak przez godzinę, więc stąd 100Ah.
Chyba bez minimum 20tyś w kieszeni, nie ma się co pytać o cenę pojazdu ;)

Dzięki za linki, nie wiedziałem że filmik jest w necie, jak i strona producenta. :)


Pozzz



Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1163
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Elektryczny Velokraft
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 01, 2012, 07:57:57 pm »
Jak już na temat, pare ciekawych prezentacji ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7g8BRyLaQgg
Kids, don't try this at home ;) http://www.youtube.com/watch?v=_ZpIYw_Xs_E
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------