Autor Wątek: SWB USS Danielastego  (Przeczytany 43411 razy)

kriskor

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #45 dnia: Kwietnia 01, 2014, 07:27:39 pm »
Zgadzam się z przedmówcami: obecnie amortyzator jest źle ustawiony, pierwotnie (kiedy był poziomo) było prawidłowo. Generalnie, żeby amortyzator pracował optymalnie powinien być ustawiony jak najbardziej równolegle do stycznej okręgu, którego środkiem jest oś obrotu wahacza (w układach wielowahaczowych tę oś trzeba sobie "wyobrazić", ale tutaj jest jeden wahacz, więc jest łatwo). Więc sugeruję powrót do układu pierwotnego.

Jeśli dumper 750 nie uginał się pod obciążeniem w spoczynku, a w poionowcu był dobrze dobrany, to tylko dowód, że obciążenia w rowerach poziomych rozkładają się inaczej niż w pionowych: w poziomych mniej przypada na tylne koło. Więc jeśli było zbyt twardo, zmień amortyzator na miększy (co próbowałeś). Możesz też spróbować jak tłumienie jadąc, ale koniecznie bez pedałowania.

Zakładając, że masz już dobraną siłę tłumienia czas rozwiązać problem nadmiernego pompowania. I tu niestety podejrzewam błąd konstrukcyjny: na Picassie nie mogę znaleźć zdjęć z łańcuchem, ale patrząc na to:
https://picasaweb.google.com/101401769132058802034/26Sierpnia2013?noredirect=1#5916848393409954546
podejrzewam, że idzie on wysoko nad osią wahacza. I to tu jest problem: jak naciskasz na pedały, łańcuch "przyciąga" wahacz. Im wyżej nad osią wahacza, tym lepsza dźwignia, czyli większa siła przyciągania. Tak więc tutaj sugerowałbym przekostruowanie roweru tak, żeby łańcuch (oczywiście strona napędowa) szedł tuż przy osi wahacza, najlepiej w linii osi. Możesz albo radykalnie podnieść oś, albo dospawać kółko prowadzące do ramy obok osi i przez nie puścić łańcuch. I sprawdź efekt.

Co do oporów pod obciążeniem nie mam pomysłów teoretycznych. Też przypuszczałbym, że coś trze po ugięciu wahacza.

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #46 dnia: Kwietnia 01, 2014, 10:03:13 pm »
Cytuj
Generalnie, żeby amortyzator pracował optymalnie powinien być ustawiony jak najbardziej równolegle do stycznej okręgu, którego środkiem jest oś obrotu wahacza

Jesli masz na mysli styczna prostopadla do ramienia wahacza, to chyba nie wystarczy. Mozna przeprowadzic prosta/sieczna przez dwa punkty po okregu, ktore wyznacza minimalne i maksymalne wychylenie ramienia wahacza i dopiero wzgledem takiej prostej instalowac amortyzator lub wyprowadzac inne, kolejne uklady geometryczne, bo rozwiazan jednozawiasowej amortyzacji jest przynajmniej kilka. To o czym piszesz mialoby zastosowanie w przypadku amortyzacji ponizszego Gianta, natomiast w rowerze Danielastego punkt mocowania amortzatora nie znajduje sie na promieniu okregu, a sam amortyzator umieszczony jest inaczej, ale rownie prawidlowo. Natomisat zasada puszczenia lancucha przez punkt osi obrotu wahacza, o ktorym piszesz, powinna oczywiscie zostac zachowana. Chyba najlatwiej to rozwiazac dodajac pare rolek:







kriskor

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #47 dnia: Kwietnia 02, 2014, 12:56:56 am »
[...] natomiast w rowerze Danielastego punkt mocowania amortzatora nie znajduje sie na promieniu okregu, a sam amortyzator umieszczony jest inaczej, ale rownie prawidlowo. [...]

Chyba napisałem nieprecyzyjnie, bo chodziło mi o okrąg, którego środek odpowiada punktowi mocowania wahacza (który nazwałem osią wahacza). Na szybko, niestety bez CADa, naszkicowałem o co mi chodzi (tylne koło po lewej stronie):

czarna linia - rama
zielona linia - wahacz
czerwona linia - amortyzator (zgniatany)
niebieski okrąg - oś mocowania wahacza
szare: wyimaginowany okrąg, o którym pisałem i styczna (amortyzator jest prostopadły do stycznej, nie do wahacza)




Oczywiście, to tylko gwarantuje, że skok amortyzatora będzie idelanie proporcjonalny do skoku wahacza. W przypadku zwykłej sprężyny będzie to też gwarantowało, że skok ten będzie proporcjonalny do siły nacisku. Zupełnie inna kwestia, to czy taka proporcjonalność jest pożądana. Ustawiając amortyzator inaczej można zmienić proporcje skoków i w ten sposób z np liniowego elementu amortyzującego zrobić nieliniowy. To już kwestia dla praktyków budowy rowerów, do których niestety nie zaliczam się...

A co rolek, to dokładnie o to mi chodziło, co narysowałeś -- i nawet ładnie to wygląda! :)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 02, 2014, 01:38:35 am wysłana przez kriskor »

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #48 dnia: Czerwca 13, 2014, 07:03:18 am »
kupiłem nowy damper 165mm zamiast 150mm pasuje świetnie, powiększył się skok, właśnie montuje rolke do łańcucha, kupiłem błotnik i go ulepszyłem, dzięki temu błotnik za 9zł blaszany jest tak samo sztywny jak te za 40 ;D i kupiłem nową oponę na tył bo tamta miała jajo co było czuć na równym asfalcie :)

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #49 dnia: Czerwca 13, 2014, 12:14:57 pm »
co było czuć na równym asfalcie :)
Gdzie taki znalazłeś? :0)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #50 dnia: Czerwca 13, 2014, 07:06:45 pm »
dałem rolkę, założyłem, łańcuch an dole z przerzutki jest naciągniety na maksa,a  z przed i po rolce po prostu leży na ramie, z korby pusciłem rurką, tam o rolkę się łamie prawie z niej wypada i ledwo się trzyma, pedałami do tyłu kręcić się nie da :( fotki jutro bo wychodze na noc do roboty

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #51 dnia: Czerwca 18, 2014, 04:17:55 pm »
rolka działa, lecz po depnięciu na pedał wygina się na boki cały pręt przy spoinie, jak wmocnić takie coś? sprawa nie ejst raczej tak prosta bo rama ma rapter 1mm ścianki, elektrodą było spawane, niby jest nalane sporo ale mimo wszystko się wygina :(

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 820
  • SWB DIY
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #52 dnia: Czerwca 18, 2014, 04:25:19 pm »
Cyknij fotkę to będziemy kombinować

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #53 dnia: Czerwca 20, 2014, 08:00:20 pm »
panowie ze spółdzielni mieszkaniowej zobaczyli, złapałi się za głoweę i za free obspawali pręt tak że można nawet z ciężkiego biegu ruszać pod górkę ;D

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #54 dnia: Czerwca 22, 2014, 12:33:56 am »
Na bank musiałeś trafić na jakiegoś 'szwagra', który się na rzeczy i zrobił robotę, jak należy.

Mimo wszystko, zarzuć fotki, zobaczymy jak to wyszło ;)

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #55 dnia: Lipca 04, 2014, 05:39:27 pm »
https://plus.google.com/photos/101401769132058802034/albums/6032242520555508977?banner=pwa
zostało tylko rozkręcić i pomalować ;D

BTW. czy ktoś wie jak na stałe ustawić "starą picasse" widzę że google wszystko połączyło i średnio mi się to teraz podoba,
« Ostatnia zmiana: Lipca 07, 2014, 09:45:06 pm wysłana przez Danielasty »

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #56 dnia: Lipca 07, 2014, 09:27:15 pm »
@Danielasty
Z tego co widzę, to masz tylko jedną rolkę na łańcuchu napinającym, a w pozostałej części jest sama rurka tekalanowa... Jak to się ma do wytrzymałości? Łańcuch mocno 'zżera' rurkę od wewnątrz?
Co do picassy - nie mam bladego pojęcia, bo jak zacząłem korzystać ze zdjęć google'a, to (nie)stety już się wszystko połączyło w jedno konto mailowe :-\

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #57 dnia: Lipca 07, 2014, 09:51:08 pm »
jeśli chodzi o strone napinającą, to rolka przejmuje większość siły a rurka po prostu sobie jest, jest przymocowana jak widać do małego pręta który zrobiłem bo - no własnie pod obciążeniem, co jakieś 15km się przesuwa o dobre 10cm, muszę lekko poluzować zawsze, cofnąć ręką i przykręcić jeszcze raz, jeśli chodzi u rurkę dolną to ona po prostu tam jest, co do trwałości to ciężko powiedzieć bo nie jeżdżę, ale nie widzę jakiś dużych wżerów tam, lekko postrzępione krawędzie i to w sumie wszystko

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 951
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpnia 09, 2014, 03:05:04 pm »
dziś pękł mi pręt gwintowany 8mm stalowy, który trzymał rolke napinajacą. Jakieś pomysły co do trwałego mocowania rolki? jest to kółko od hulajnogi z wyfrezowanym miejscem na łańcuch, spaw wytrzymał, ale pręt się wygiał

live_evil

  • Administrator
  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1297
  • ...i stąd wiemy, że Ziemia ma kształt banana
Odp: SWB USS Danielastego
« Odpowiedź #59 dnia: Sierpnia 09, 2014, 03:26:40 pm »
U mnie rolka jest na śrubie M10.
Jak miałem w FWD na M8 to nawet najmocniejsze śruby wyginały się.