Autor Wątek: Rowery mogą być niebezpieczne.  (Przeczytany 5262 razy)

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1075
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Rowery mogą być niebezpieczne.
« dnia: Październik 22, 2012, 04:13:37 pm »
A jednak polski pakiet rzeczy, które potrafią mnie zaskoczyć jest niewyczerpany.

http://prawo.gazetaprawna.pl/orzeczenia/656157,rower_moze_byc_produktem_niebezpiecznym.html

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3835
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 22, 2012, 04:44:25 pm »
"Treść zablokowana Aby przeczytać całość artykułu, musisz się zalogować. Jeśli posiadasz już login i hasło, wprowadź je. Jeśli nie, zapraszamy do bezpłatnej aktywacji konta."

Jakieś streszczenie dla niechcących zakładać konta dla jednego artykułu?
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

Ślimak

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 24
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 22, 2012, 07:09:12 pm »
Za forum Warszawskiej Masy Krytycznej:

Wprowadzony na rynek rower, który nie ma osłony łańcucha, może zostać uznany za produkt niespełniający warunków bezpieczeństwa, a prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) może nałożyć na jego producenta karę pieniężną. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną firmie rowerowej.

Publikacja: 22 października 2012, 07:09 Aktualizacja: 22 października 2012, 08:27

Sprawa dotyczyła wprowadzenia na rynek rowerów z ramą o rozmiarach 17?, 19?, 21? i 23?. Prezes UOKiK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie ogólnego bezpieczeństwa rowerów. Postępowanie zostało zakończone decyzją ostateczną, z której wynikało, że wyprodukowane rowery bez osłony łańcucha nie spełniają ogólnych wymagań bezpieczeństwa. Spółka wbrew zaleceniom nie wstawiała jednak osłon rowerowych.

Nie przedstawiła też dowodów na to, że jej produkty są bezpieczne. Na rynku sprzedawane były więc rowery, które według UOKiK zagrażały bezpieczeństwu użytkowników. Według danych urzędu do obrotu wprowadzono 1152 sztuk wadliwych rowerów. W związku z tym prezes UOKiK wszczął kolejne postępowanie, w wyniku którego nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości 60 tys. zł.

Spółka nie zgodziła się z tym i domagała się powołania biegłego, który mógłby potwierdzić, że rowery są niebezpieczne. Prezes UOKiK podtrzymał jednak swoją decyzję o karze. Firma zarzuciła również, że wymierzona jej kara jest za wysoka.

Według prezesa UOKiK kara jest adekwatna do korzyści, jaką odniosła spółka ze sprzedaży rowerów. Organ na podstawie średniej ceny sprzedaży jednego roweru (881 zł) uznał, że spółka uzyskała korzyść majątkową w wysokości ponad 1 mln zł. Nałożona kara jest adekwatna do naruszeń, jakich dopuściła się spółka, i spełni swój cel prewencyjny.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, do którego spółka złożyła skargę, utrzymał w mocy decyzję prezesa UOKiK. Uznał, że kara w wysokości 60 tys. zł została nałożona zgodnie z prawem, a poza tym nie jest znacząca, biorąc pod uwagę liczbę wprowadzonych na rynek rowerów bez osłony łańcucha.

Rozstrzygnięcie to podtrzymał NSA. Sąd kasacyjny stwierdził, że prezes UOKiK mógł w drugim postępowaniu nałożyć karę na spółkę. Ponadto jeśli spółka domagała się przeprowadzenia dowodów z opinii biegłego, to powinna była wnioskować o to we wcześniejszym postępowaniu.

Wyrok NSA z 17 października 2012 r. (II GSK 1416/11).

SAC

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 277

storm

  • Gość
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 22, 2012, 08:15:59 pm »
Cóż... Mój były polonista ze szkoły średniej raczył mawiać: "A to jest właśnie Polska".
Chociaż jak dla mnie to juz nie tyle nawet co Polska - ile Polaczkowo. Gdzie absurd przegania wszystkie absurdy, bzdury i głupoty rządzących... Zwłaszcza ich.

horizon

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 76
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 22, 2012, 08:20:54 pm »
Świat chyba się już kończy?!  ???
Śmieją się z naszego stadionu, będą jeszcze z naszych rowerów.
W ogóle to z dwukołowego roweru można spaść, może lepiej zakazać?

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2149
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 22, 2012, 08:22:06 pm »
Choć: jak już to kiedyś pisałem - w przypadku startu w zawodach na rowerach w układzie SWB i CLWB - osłona korby (blatów) jest obowiązkowa, brak osłony jest równoważny z niedopuszczeniem do startu.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 3835
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 22, 2012, 08:42:54 pm »
Osłona na łańcuch w poziomym gdzie korba jest z przodu ma pewien sens jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Ale w rowerze pionowym - bzdura.
Frame is the heart of bike
https://get.google.com/albumarchive/113663826549422725409
5320W -> Watowica in progres :)

Romanes

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 193
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 22, 2012, 09:34:41 pm »
Mi się widzi, że to konkurencja tej spółki "cichaczem" sięgnęła po miecz prawny. Prawnicy z miecza zrobili topór katowski, i to obustronny, a odłamki powstałe przy machaniu nim rykoszetem pokiereszują wszystkich rowerzystów, pionowych, poziomych szosowych, górskich...... APOKALIPSA

storm

  • Gość
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 22, 2012, 09:41:02 pm »
@Romanes - obawiam się, że możesz mieć rację. Osobiście nie cierpię szerzenia spisków dziejowych i inncyh takich paranoi, ale skoro prezes UOKiK zajmuje się takimi pierdułkami i sam z siebie i swojego urzędu robi takie pośmiewisko, to na pewno albo ma coś z głową nie tak, albo.... coś zyska, za pokazanie, że nie nadaje sie na ten urząd...
Najgorsze jest w tym to, że robi się pośmiewisko z takiego urzędu, który faktycznie czasami bywa przydatny.

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 783
  • SWB DIY
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 23, 2012, 09:33:54 am »
Jak nie wiadomo, o co chodzi to chodzi o pieniądze ::)
Jednak Polska cały czas mnie zaskakuje- co i raz mam nadzieję, że poziom absurdu sięgnął dna, jednak za każdym kolejnym razem okazuje się, że granicę można przesunąć jeszcze dalej :(
Pomijając prawdopodobną słuszność teorii spiskowej, chciałbym zobaczyć opinie biegłych z rozpraw sądowych, a zwłaszcza suche, techniczne dane: ilość wypadków związanych bezspornie z odsłoniętym łańcuchem, ilość i rodzaj obrażeń będących następstwem ww. i tak dalej.
Ciekawym bardzo, czy werdykt podparty jest jakimś rzeczowym badaniem problemu czy też został wydany na zasadzie: "łańcuch na oko wygląda na niebezpieczny, więc zabraniam!!!"?
 Ja osobiście poszedłbym dalej i zakazał rowerów w ogóle- NA ROWERACH GINĄ LUDZIE! ;)     

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2149
  • 26 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 23, 2012, 09:41:14 am »
aaaa, u chodzi o te nienormalne rowery pionowe :D


Ogólnie przepisy stanowią, że rowery przeznaczone dla dzieci w wieku do iluś tam lat (nie pamiętam dokładnie ilu ale gabarytowo to się kończy koło 16" kółek) mają mieć całkowicie zakryty łańcuch co by Glut jeden z drugim paluszków w napęd nie wsadził. I to są przepisy obowiązujące na terenie całej UE. W artykule nie napisano o jakie rowery chodzi. Może właśnie to chodziło o rowery dla dzieci? Sprawdźcie sobie rowery w decathlonie, czy innym dużym zagranicznym sklepie sportowym - wszystkie rowery dla małych dzieci mają całkowicie zasłonięte łańcuchy.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
szary Peugeot 508SW z DW10CTED4
szary Renault Modus z D4F

trajk-o-ciklista

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1160
  • To recline is devine!
    • Rowerki, przyczepki, sakwy i bagażniki
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 23, 2012, 08:42:58 pm »
Choć: jak już to kiedyś pisałem - w przypadku startu w zawodach na rowerach w układzie SWB i CLWB - osłona korby (blatów) jest obowiązkowa, brak osłony jest równoważny z niedopuszczeniem do startu.


Nie wszędzie. Np. na Cycle Vision jest tylko polecenie że ochrona może się przydać i zwiększyć bezpieczeństwo w razie kolizji,
ale nie jest w żaden sposób obowiązkowa.

Ciekawe tyko co by ta komisja powiedziała na nieosłoniętą tarczę roweru poziomego :D

Btw, w większości samochodach paski alternatora, pumpy wodnej.etc są bez osłony,
i jakoś nikt z tego afery nie robi, bo przecież wiadomo jeśli pchasz palce tam gdzie nie mają co szukać,
to z nich zostaniesz ;)

Oto właśnie Polska ;)
 
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)

VeloMotion recumbents
Igorova Ciklo Garaża

------------------

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1075
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Rowery mogą być niebezpieczne.
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 23, 2012, 10:14:23 pm »
Btw, w większości samochodach paski alternatora, pumpy wodnej.etc są bez osłony,
i jakoś nikt z tego afery nie robi, bo przecież wiadomo jeśli pchasz palce tam gdzie nie mają co szukać,
to z nich zostaniesz ;)

Oto właśnie Polska ;)
 

Ja raczej obstawiam, że unia(!)
http://forum.masa.waw.pl/index.php?topic=2442.msg39013#msg39013
Raffi pisze, że już wcześniej jakieś firmy zostały ukarane. Ciekawe, czy pokrywa się to z wprowadzeniem tej decyzji.