Autor Wątek: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?  (Przeczytany 12994 razy)

karol

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 271
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #15 dnia: Września 17, 2013, 08:25:23 pm »
Na moje oko to przełożenie 160/16 :)  Przy kole 28 to daje 22,5m na jeden obrót korby. Dla kadencji 60 to będzie około 80km/h. Do ruszania ze świateł potrzebna jednak chyba ekipa "popychaczy" :)

storm

  • Gość
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #16 dnia: Września 17, 2013, 09:54:32 pm »
@Hansglopke - gdzie się produkuje takie piły tarczowe? ;)

@Karol - albo taka uliczka jak Dolna w Warszawie... ;)

I jeszcze odnośnie tematu, który kiedyś_tam zacząłem. Sytuacja jest jeszcze inna - nie tyle co placebo i zmęczenie, ile przyzwyczajenie nóg do pracy z określoną kadencją i określoną siłą naciskania na pedały. Jeśli ta siła naciskania na pedały będzie potrzebna zbyt duża - to spada nam kadencja. Teoretycznie zyskujemy więcej czasu między obrotami na odpoczynek mięśnia - ale spada prędkość. I tu sztuką jest dobrać takie przełożenie, które pozwoli wyciągnąć MAX, ale bez tracenia na wydolności i bez zwiększania zmęczenia. W tym konkretnym przypadku: (przykładowo)
- dla blatu 40-E i 85 rpm prędkość wynosi 25 km/h
- dla blatu 52-C i 85 rpm prędkość wynosi 23 km/h
- dla blatu 52-D i 80 rpm prędkość wynosi 28 km/h
Czyli zmniejszamy nieznacznie o kilka % prędkość obrotową, a zyskujemy kilka km/h co może mieć znaczenie podczas jazdy na czas i chęci podwyższenia AVG, albo po prostu szybszego dotarcia do celu.
Oczywiście pytanie, czy róznica między np 29 km/h a 31 km/h jest dla nas istotna czy nie. I czy faktycznie nie da się podkręcić kadencji do 90rpm i uzyskać nawet 32 km/h na tym samym biegu. (czasmi przy większym zmęczeniu się nie da i wtedy warto wrzucić wyższy bieg, aby jechać bardziej siłowo, kiedy np brakuje cukrów).

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #17 dnia: Września 17, 2013, 10:10:46 pm »
Na moje oko to przełożenie 160/16 :)  Przy kole 28 to daje 22,5m na jeden obrót korby. Dla kadencji 60 to będzie około 80km/h. Do ruszania ze świateł potrzebna jednak chyba ekipa "popychaczy" :)
Podszedłem do tego od strony matematycznej i mam kilka wniosków ;)
Dla blatu 160T, jego obwód to 203,2 cm (na średnicy podziałowej zębów), co daje nam średnicę nieco ponad 64 cm. Ja jednak obstawiam 140T ;)
Na moje oko zastosowano tutaj dwa rozmiary kół, przednie 26", tył - 30-31". Sprawdziłem to przy pomocy sprytnego narzędzia w Gimpie, zwanego miarką :P Oczywiście wymiary są orientacyjne.
Idąc dalej, zgodzę się z Karolem, że z tyłu mamy coś koło 16 ząbków.
Skoro mamy już wszystkie średnice, czas na przeliczenia...
Przełożenie mamy na poziomie 140/16 = 8,75
Tylne koło niech ma średnicę opony 31", co daje obwód na poziomie 247,37 cm = 0,0024736 km,
Mając zabójczą kadencję przy takim zestawie 60 rpm :P mamy całe 3600 rpm na godzinę. Mając na uwadze przełożenie 8,75:1...
... łatwo zatem przeliczyć, że osiągniemy 77,9 km/h.
Sumą summarum wyszło praktycznie na to samo ;)
Jeżeli zmienić blat na 160T, moglibyśmy mieć 89 km/h... Sporo :P

szydziu

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1709
    • Pilskie Bractwo Turystyki Rowerowej.
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #18 dnia: Września 18, 2013, 07:26:36 am »
Przy tych prędkościach przyrodzenie może zacząć powiewać w okolicach łańcucha i wkręcić się tak złośliwie jak robią to nogawki ;) Wtedy kierowca z bólu odgryzie chyba dzwonek ;)
Ktoś potrzebuje przyczepę kempingową?


https://youtu.be/b-T87-Vb9a8

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #19 dnia: Września 18, 2013, 11:57:34 am »

Majsterkowicz

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 423
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #20 dnia: Września 18, 2013, 01:27:51 pm »
Z tym wkręceniem jajec, to trochę na wyrost, niemniej nie chciałbym, aby moje klejnoty choć odrobinę otarły się o tego wirującego pogromcy przyrodzenia :p
Z drugiej strony, dobrze trafiłem z tymi zębami ;) No prawie...

storm

  • Gość
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #21 dnia: Września 18, 2013, 03:14:20 pm »
@Yin - znowu w jakiejś gazetce ktoś nie ma pojęcia o rekordach rowerów i opisuje rekordy robione z pomocą samochodu? No bez jaj.... :(
I to dosłownie 2 dni po tym, jak w Nevadzie ustanowiono nowy rekord prędkości? Myślę, że takie rzeczy trzeba jednak ludziom uświadamiać, aby nie pisali głupot o ciekawostkach, o których nie mają pojęcia. Jak dla mnie - ten rower jadący te 200km/h był CIĄGNIĘTY przez samochód.

A co do blatu - takie coś to chyba właśnie do Veloxa 3 czy innej Varny Diablo :)

Romanes

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 209
  • handmade CRUZBIKE
Odp: [napęd] Duża i mała tarcza a osiągi?
« Odpowiedź #22 dnia: Września 18, 2013, 08:05:28 pm »
To zdjęcie i ta dyskusja o klejnotach przypomniały mi pewną opowiastkę sprzed lat:

- Kto wynalazł zębatki, tryby?
- Radziecki uczony Trybow!
- A kto po raz pierwszy zajodłował? (Jodłowanie - śpiew tyrolskich górali)
- Eeee, Jodłow ??
??? Błąd! Trybow, jak szukając zastosowania dla wynalezionych właśnie zębatek sobie w nie klejnoty wkręcił!