Autor Wątek: Ergonomia poziomki  (Przeczytany 3204 razy)

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 783
  • SWB DIY
Ergonomia poziomki
« dnia: Lipiec 22, 2012, 11:44:39 am »
Witam
Kiedyś w otchłani netu zobaczyłem fajny obrazek ilustrujący właściwa geometrię na poziomym, tj."ten wymiar od do, ten kąt taki a taki" itp. Sęk w tym, że ni ch... nie mogę go znaleźć. Pomożecie?

tomo

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1315
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 22, 2012, 12:57:51 pm »
A jest coś takiego jak właściwa?

Przyjęcie standardowego kąta 71* i standardowego widelca pozwala uzyskać "stabilną" konstrukcję (podsterowną). Modyfikacja kąta ma bardo wielki wpływ na zachowanie:
- przy większym: "lepiej słucha", ale może stać się nadsterowny, trudno jest jechać powoli, ideał do sportu;
- przy mniejszym: robi się krowiasty, niechętny do skręcania, ale pozwala jechać bardzo stabilnie i powoli. Ideał do touringu.

Odległość wyprzedzenia niestety musi być dobrana bardzo precyzyjnie, tak żeby nie trzeba było jechać siłowo, żeby zmniejszyć "myszkowanie" oraz zredukować prawdopodobieństwo wystąpienia "shimy" (powiedzmy "pogłębiające się myszkowanie" z dużą częstotliwością)

Co więcej na prowadzenie mają także wpływ położenie środka ciężkości, obciążenie widelca, długość mostka, zastosowane opony, sposobu pochylania, itd.
Jak "operujesz" językiem angielskim, to dość dobrze (aczkolwiek bardzo ciężko..) jest to opisane w "Motorcycle handling chassis design". Kto pyta, znajduje :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 22, 2012, 12:59:33 pm wysłana przez pajak_gdynia »

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 783
  • SWB DIY
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 22, 2012, 02:30:04 pm »
Może źle się wyraziłem
Chodziło nie tyle o konkretne wymiary, ale raczej o zakres wartości, które pozwolą zbudować komfortową poziomkę, na której jazda nie będzie powodowała mrowienia kończyn, szybszego zmęczenia itp. Na rysunku, którego poszukuję nie było wymiarów, tylko zalezności pomiędzy częściami poziomki. Coś w deseń- "jeżeli wymiar x=y to najlepiej bedzie jeśli wymiar z zawierał się będzie między 0.75y, a 1.2y". pamiętam, że podana była też dwuwymiarowa sylwetka człowieka z ruchomymi stawami, coby empirycznie sprawdzić rych ciała na konstrukcji.

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1315
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 22, 2012, 04:58:28 pm »
A.. coś takiego faktycznie MD pokazywał. Ale wg tego to chyba cokolwiek innego niż LWB nie powinno jeździć (nic powyżej serca, support max 10cm powyżej tyłka, itp).
Temat kontrowersyjno-zaczepny. Poszukaj w postach Macieja, szybko znajdzesz :)

tomo

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 783
  • SWB DIY
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 22, 2012, 05:47:22 pm »
Poszukaj w postach Macieja, szybko znajdzesz :)
Mamo, ale za co?....

Romanes

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 193
  • handmade CRUZBIKE
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 22, 2012, 06:27:29 pm »
Spokojnie, napisali "znajdziesz", nie "dostaniesz"  ;)

Ja już rok ??? szukam sposobu na cruza   :o

Danielasty

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 939
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 22, 2012, 07:23:26 pm »
w czym masz problem? z chęcią pomogę :)

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1075
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Ergonomia poziomki
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 23, 2012, 02:38:52 pm »
Trochę o kątach tu:

http://rowerpoziomy.republika.pl/

>>>Rower Poziomy>>Warsztat Pracy>Pozycja na Rowerze.