Autor Wątek: Amortyzacja przodu trajki  (Przeczytany 25428 razy)

RYDZU

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 22
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 18, 2012, 01:12:11 am »
Masz całkowitą rację.... zamroczyło mnie nieco i nie o tych kątach pomyślałem a potem napisałem.


Pozdrawiam
RYDZ

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 18, 2012, 10:05:20 am »
Franc napisał coś o Trixo... Rydzu czy ty jesteś projektantem i wykonawcą Trixo? Jeśli tak to całkowity "szacun"! Prawdę powiedziawszy dużo się z trixo nauczyłem. Te rysunki były wykonane w oparciu o to co znalazłem na stronie o Trixo. :-[

RYDZU

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 22
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 18, 2012, 06:09:12 pm »
Franc napisał coś o Trixo... Rydzu czy ty jesteś projektantem i wykonawcą Trixo? Jeśli tak to całkowity "szacun"! Prawdę powiedziawszy dużo się z trixo nauczyłem. Te rysunki były wykonane w oparciu o to co znalazłem na stronie o Trixo. :-[

Tak - to ja popełniłem Trixo.  Niestety - potem go sprzedałem i nie znam dalszej historii roweru.
Według nie potwierdzonych plotek podobno nawet do Holandii trafił.
Jakieś 2 lata temu miałem okazję je odbudować. Prace ruszyły, ale zaczął się sezon u mnie w firmie i brakło czasu.
A że dokumentacja pierwszej wersji Trixo była w 50% w mojej głowie - sporo czasu zajęło odtworzenie niektórych rozwiązań.
Aktualnie w wolnych chwilach trochę przy nim dłubię... ale jakoś tak bez przekonania. Dlatego zaglądam na forum - by
się natchnąć nową energią do budowy.

Pozdrawiam
RYDZU



Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 18, 2012, 11:52:33 pm »
Rydzu: buduj, buduj, buduj. Może tym razem, na jakimś zlocie w końcu uda mi się normalnie na nim pojechać. Bo w Krakowie, u Kamila na hali było mało miejsca.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

dziantek

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 308
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 19, 2012, 12:24:26 am »

Mozna sobie spokojnie podarwowac element posredni - wtedy wystarczy spiac obie polowki dolnych wahaczy jednym amortyzatorem. Jeszcze prosciej nie dawac amortyzatora wcale i zrobic tylko dwa wahacze gorny i dolny jako sztywne jednostki, najlepiej amortyzujace dwa weglowe elementy. Wszystko pod warunkiem, ze nie upieramy sie instalowac blokady czy tym bardziej drazka "kontrolujacego" przechyl, ale do jazdy nie jest to niezbedne, bo idea liningu i plynace z tego korzysci zachowane.

Apropo czterech polowek wahaczy, to osobne, oddalone od siebie punkty ich umocowania spowoduja zmiennosc rozstawu kol - im wiekszy przechyl, tym wezszy rozstaw...minimalnie, ale jednak. Wspolne osie obrotu czy to dla czterech polowek czy dwoch wahaczy gornego i dolnego wydaja sie byc rozwiazaniem sluszniejszym.




Swego czasu Trixo tez mi ladnie dal po lbie. Kiedys nawet skleilem linujacy model w skali 1:4 ze wszystkimi ruchommi elementami, ukladem kierowniczym i amorkami - sporo rzeczy mozna wylapac, ktore w wyobrazni potrafia umknac. Co prawda model bardziej przypomina Drymera/Mitke, ale Rydzu pokazal, podzielil sie wiedza i zaszczepil.




No panowie, ktory pierwszy zdetronizuje Trixo i zademonstruje nowe oblicze linujacego trajka? :) Ja sie nie spiesze, co nie znaczy, ze na tekturowym modelu poprzestalem. Rydzu, potwierdzilbys, ze linujacym sprzetem mozna wchodzic szybciej w zakrety, niz tradycyjna trajka, a nawet dwukolka? Powiedz jeszcze czy przy kolach 26" to wachlowanie z boku na bok przychodzi ciezej, niz mialoby to miejsce przy mniejszych kolach, bo mam wrazenie, ze byloby dynamiczniej i moze zwrotniej?

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 19, 2012, 09:38:04 am »
Swego czasu Trixo tez mi ladnie dal po lbie. Kiedys nawet skleilem linujacy model w skali 1:4 ze wszystkimi ruchommi elementami, ukladem kierowniczym i amorkami
Jak dla mnie rewelacja, możesz wrzucić więcej fotek? (Najlepiej w osobnym temacie w galerii żeby nie rozmywać tego).

RYDZU

  • sympatyk na poziomie
  • **
  • Wiadomości: 22
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 19, 2012, 12:00:04 pm »

Mozna sobie spokojnie podarwowac element posredni - wtedy wystarczy spiac obie polowki dolnych wahaczy jednym amortyzatorem. Jeszcze prosciej nie dawac amortyzatora wcale i zrobic tylko dwa wahacze gorny i dolny jako sztywne jednostki, najlepiej amortyzujace dwa weglowe elementy. Wszystko pod warunkiem, ze nie upieramy sie instalowac blokady czy tym bardziej drazka "kontrolujacego" przechyl, ale do jazdy nie jest to niezbedne, bo idea liningu i plynace z tego korzysci zachowane.

Apropo czterech polowek wahaczy, to osobne, oddalone od siebie punkty ich umocowania spowoduja zmiennosc rozstawu kol - im wiekszy przechyl, tym wezszy rozstaw...minimalnie, ale jednak. Wspolne osie obrotu czy to dla czterech polowek czy dwoch wahaczy gornego i dolnego wydaja sie byc rozwiazaniem sluszniejszym.



Element pośredni pełno rolę napędu pochyłu. Przy rozwiązaniu z wahaczami współosiowymi trzeba by przyłożyć siłę sterującą pochyłem do jednego z wahaczy i wtedy niestety praca zawieszenia będzie się przenosiła na dźwignię sterującą pochyłem.

Lepsze będzie rozwiązanie z wahaczami wykonanymi jako dwa jednolite (i elastyczne bo pełniące funkcję amortyzatorów) elementy łączące zwrotnice a w połowie mocowane do ramy.
Przykładając dźwignię sterującą do osi taki mocowanego wahacza w okolicy ramy unikniemy przenoszenia pracy zawieszenia na dźwignię sterującą.


Swego czasu Trixo tez mi ladnie dal po lbie. Kiedys nawet skleilem linujacy model w skali 1:4 ze wszystkimi ruchommi elementami, ukladem kierowniczym i amorkami - sporo rzeczy mozna wylapac, ktore w wyobrazni potrafia umknac. Co prawda model bardziej przypomina Drymera/Mitke, ale Rydzu pokazal, podzielil sie wiedza i zaszczepil.



O rany!!!! Jestem pod wielkim wrażeniem. Cieszę się że Trixo tak Ci dało do myślenia :)


No panowie, ktory pierwszy zdetronizuje Trixo i zademonstruje nowe oblicze linujacego trajka? :) Ja sie nie spiesze, co nie znaczy, ze na tekturowym modelu poprzestalem. Rydzu, potwierdzilbys, ze linujacym sprzetem mozna wchodzic szybciej w zakrety, niz tradycyjna trajka, a nawet dwukolka? Powiedz jeszcze czy przy kolach 26" to wachlowanie z boku na bok przychodzi ciezej, niz mialoby to miejsce przy mniejszych kolach, bo mam wrazenie, ze byloby dynamiczniej i moze zwrotniej?

Mam porównanie w stosunku do sztywnego trike'a - zbudowałem kiedyś także sztywny rowerek. Przednie koła 20 tył 26.
Jazda nieporównywalnie mniej komfortowa. Rower co prawda mniejszy, zwinniejszy i pozornie szybszy.
Jednak na dłuższą metę nie byłem z niego zadowolony. Twardo, bardzo nisko. Krawężniki i inne nierówności to faktycznie PRZESZKODY
Na zakrętach koła 20 cali na piastach z hamulcami bębnowymi pomimo 36 szprych strasznie pracowały. Tylko trochę pomogła wymiana szprych na wysokogatunkowe  (chyba DT).
Trixo mimo sporej masy i kół 26 cali nie jest strasznym zawalidrogą. Zmiana kół na 20 cali nic by tu nie pomogła bo promień skrętu ograniczają przeguby. Na pewno pogorszyło by to jego właściwości terenowe - czyli pokonywanie krawężników.
 W normalnej jeździe nie miałem z nim problemów związanych ze zwrotnością czy zmieszczeniem się. Oczywiście z uwagi na zupełnie inny układ sterowania wprawy nabiera się z pokonywaniem kolejnych kilometrów.
Aktualnie mam porównanie do kół 28 cali - na takich stoi kolejna wersja Trixo. Na razie ich nie zmieniam, chociaż uważam że fajniej optycznie będzie wyglądał rower na kołach 26 cali  z przodu - z tyłu zostanie 28 cali.

No a teraz idę popracować :)

Pozdrawiam
RYDZU

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 19, 2012, 04:23:49 pm »
Cytuj
No panowie, ktory pierwszy zdetronizuje Trixo i zademonstruje nowe oblicze linujacego trajka? Uśmiech
No ja powiem tak... Jak się tu pojawiłem to pisałem o fascynacji CarvXem :o. Coś tam zacząłem rysować i analizować i coraz więcej wiem i rozumiem ;)...
W międzyczasie stwierdziłem, że może jednak na początek zrobię coś "lżejszego" jak np. SWB ???. I tu znowu coś zacząłem rysować :P...
ALE!!!
SWB MA ZA MAŁO KÓŁ!!! KROPKA!!! ;D
Ja chcę zrobić coś kozackiego*! ;D
Prace idą powoli bo: pracuję na 1.5 etatu (etat + fuchy) :-\, mam dwoje dzieci a żona obecnie jest na macierzyńskim :D... Wcześniej robiłem remont domu więc kasa szła gdzieś indziej ;)...
Na chwilę obecną zbieram "dawców" ;D Mam już dwa komplety Alivio (przód, tył, klamko-manetki), jakiegoś Srama (przód+tył) i dwa stare sachsy (tył). Wszystko było na stalowych ramach, które też są w moim posiadaniu. Dodatkowo obręcze, piasty (w większości schi*mano), itd. Jeszcze nie wszystko porozkręcałem...

*czyt. coś co ma więcej niż dwa koła, pełną amortyzację, pochyla się w zakrętach, jest tego jeszcze mniej niż innych poziomek i jak gdzieś się pojawi to ludzie czują grunt na podbródku... 8)

Ten temat podsycił moje chęci więc znowu staram się siadać do rysowania (stąd te schematy pochylania). Zapewne zaraz przerzucę się z powrotem do swojego tematu bo tu już idzie niezły OT...

Tak więc co do cytatu powyżej... JA BAAAAAAAAAAAAAARDZO CHCIAŁ BYM POPEŁNIĆ NASTĘPCĘ TRIXO...

A co do tematu. Mam nadzieję, że coś tam pomogłem.

kaczor1

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • www.kaczor2.blogspot.com
    • HPV Poland & Recumbent Bike
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 20, 2012, 05:29:32 pm »
Ja chcę zrobić coś kozackiego*! ;D
(...)
*czyt. coś co ma więcej niż dwa koła, pełną amortyzację, pochyla się w zakrętach, jest tego jeszcze mniej niż innych poziomek i jak gdzieś się pojawi to ludzie czują grunt na podbródku... 8)
Tylko amortyzacji brak, więc trzeba doprojektować. Reszta pasuje.  ;D

NPX

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 126
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 20, 2012, 05:31:48 pm »
Dobra i co ja mam na to odpowiedzieć ???
O! Już wiem...! Ma być jednoosobowy! ;D

Yeti

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 260
Odp: Amortyzacja przodu trajki
« Odpowiedź #25 dnia: Lutego 21, 2012, 11:24:45 pm »
aby przód był mniej skomplikowany, zamiast jednego amortyzatora do dwóch wahaczy, można zastosować jeden amortyzator dla całego układu pochylania, jak poniżej: