Autor Wątek: Nowy trike z N55 +plany:)  (Przeczytany 23230 razy)

pajak_gdynia

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 1322
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwca 06, 2012, 08:05:40 am »
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(

Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..

A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 06, 2012, 08:40:09 am »
Napisz jeszcze z dwa słowa o tym mocowaniu do suportu! Męczę się ze zrobieniem jiga do wyspawania bomu, ale i tak fachura pewnie zrobi krzywo :(
Otoz mocowanie suportu jest wybitnie prototypowe - czyli innymi slowy opieram sie na tym ze moja szafa wnekowa i polki w niej jeszcze stoja wiec obejmy sa mocne. Obejmy ktore zastosowalem pochodza z IKEA'owego systemu mocowania polek do rozporowych slupow dla wolnostojacego systemu garderoby.
Znalezione na szybko takie cos: http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50179934/ teraz robia tylko biale ale nadal jest to odlewane aluminum. W srodku ma dwa plastikowe wklady ktore zmiejszaja nieco srednice wiec wklad suportowy ktory wycialem z ramy miesci sie idealnie w tym. Obejmy wystepuja w wersji dwu i jednostronnej - oczywiscie uzylem tej drugiej. Mocuje do dwu profilow kwadratowych 25x25x3mm ktore sa odpowiednio splanowane szlifierka aby krzywizny obejm wpasowaly sie konce profili, to cos widac tu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/ef368ekPN4qvfg_wIxmjX9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

Nie do końca wiem o co chodzi.. ale na jednej fotce przód strasznie Ci się rozjeżdża na zewnątrz. Albo wina aparatu, albo faktycznie coś nie tak z tym zawieszeniem z przodu..

Otoz to, zlapalem srubami "na szybko" ktore raz ze okazaly sie za dlugie, a dwa byly niedokrecone do konca. Obawiam sie tez ze czarna plastikowa rolka ktora umozliwila mi zlapanie gwintu sruby jest poprostu za miekka. System mocowania korby do ramy do poprawki..

A skręcaniem łańcucha się nie przejmuj, w końcu w ZOX'ach łańcuch skręcany jest na znacznie krótszym odcinku (a i często tam jest "normalna" przerzutka) :)
Nie, nie to nie to:) to ze lancuch sie bedzie skrecal  nie przewiduje w ogole. Tylko zmiany kierunku rolkami w jednej plaszczyznie jak w projekcie. O to chodzi ze przy maksymalnym wychyleniu kolumny skretnej w prawo belka rozporowa  skosna opiera mi sie niemalze o rame dokladnie w miejscu gdzie bede prowadzil lancuch:( Wiec albo musze umiescic go jeszcze wyzej albo dam ogranicznik i w prawo bede skrecal.. hmm..  mniej

A i jeszce pytanie: Ktos wie gdzie kupic krotkie sprezyny do dnm tak z 500 lbs?

Pozdrowienia
Bryxon
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

grzegorz

  • kolarz na poziomie
  • ***
  • Wiadomości: 112
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 06, 2012, 04:55:13 pm »
Zapowiada się całkiem fajny rowerek. Ruchoma przednia belka względem ramy głównej, to jest to. Bardzo mnie interesuje jak Twój trajk będzie się zachowywał przy skręcaniu i czy będzie stabilny przy jeździe prosto. Ze zdjęć wygląda, że koła pod wpływem obciążenia, same ustawiają się do jazdy na wprost. Pogłebianie skrętu wynika chyba z konstrukcji. Przy jednakowym kącie skrętu przednich kół, pochylenie koła tylnego zacieśni łuk po jakim jedzie rower. Choć u Ciebie pochylenie jest ściśle powiązane ze skrętem kół.
Będę śledził ten wątek bo... na radioodbiorniku w kuchni stoi od jakiegoś czasu model trajki (z lego technic) właśnie z "przegubową" ramą. Może kiedyś go rozwinę.
Pomysł na wykorzystanie korby na wachacz, w przednim zawieszeniu, rewelacyjny.

Ogólnie jestem pod wrażeniem.

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 06, 2012, 06:24:23 pm »
Zawieszenie jak pisałem wcześniej - fajne, prosto i elegancko. Nie podoba mi się wysokość supportu (ale to kwestia indywidualna) i jego wysunięcie. Imho fotelik dać jak najbardziej w tył i support niżej / bliżej.

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #19 dnia: Września 13, 2012, 11:02:35 am »
Witam,

Pora na update:

Rower juz po pierwszych testach jezdnych w zamknietym podworku:)



Male podsumowanie:

Plusy:

- Jezdzi i trzyma sie kupy, nic nie trzeszczy i nie zamierza sie zlamac
- Pozycja i zamocowanie siedziska na poczatek OK
- Skreca i mocno sie przechyla - tak jak w planie

Minusy:

- Najwiekszy problem (przewidywany): osie 9mm i ich ulozenie nie wytrzymuje dzwingni i ugina sie - takze zastosowane lozyska Igus sa relatywnie miekkie - innymi slowy: kolo dostaje nieplanowanego pochylenia po wewnatrz - wyglada jakby tak bylo projektowane;)
widac to tu, szczegolnie na prawym kole:

Wyjalem potem jedna os: nie byla wygieta! po prostu ugina sie sprezyscie wraz z lozyskami i tulejami..

- Mocowanie fotela: wyglada fajnie i statycznie swietnie dziala ale nie daje mozliwosci regulacji swobodnej kata nachylenia


- Waga - tak wygladalem po zniesieniu tego ze strychu waskimi schodami kuchennymi:


Reszta zdjec zaczyna sie od tegoz wlasnie..:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5786173634213787042

Wiec korekty i plany:

Jako ze zdobycie grubszej osi wyglada nierealnie (max 12mm luzu w piascie a na rynku 9mm- 14mm-20mm) zatrudnilem swoj firmowy workshop i mam dwa utwardzane prety 12mm - obecnie gwintuje w szalonym tempie 7mm gwintu na 2h (recznie).
Zamowilem odpowiednie lozyska dopasowane do misek w piascie (no mniej wiecej) CDN w weekend

Duzo zmian w prowadzeniu kabli (to byla prowizorka), obnizenie supportu (skrocenie belki - NIE jest swobodnie regulowana), manetki sterujace, lepsza blokada kata zwrotnicy (na razie siedzi sciskana kulka lozyskowa w wyfrezowanym torze z wglebieniami - potrzeba minimum 2szt)

Juz blizej niz dalej..pozdrawiam.


Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #20 dnia: Września 13, 2012, 05:36:00 pm »
Gratulacje.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp


Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #21 dnia: Października 25, 2012, 05:54:12 pm »
A więc czas na kolejny odcinek:

Popracowalem trochę nad projektem co znaczy że..jeszcze mnie czeka trochę pracy:> ale o tym dalej.
Na początek zdjęcia:


oblatywacz główny


pozująca żonka


i ponownie..

Dobra, żeby nie bylo, że to galeria teraz będzie prawdziwe "Techno":
Nowe zamocowanie osi 12mm za pomocą dwu końcówek drążka, elementu ułożyskowania skanera 3d (ta alu kostka z regulacjami) i kilku odważnych decyzji dizajnerskich.
Uwzględniłem tu potrzebę centrowania kół przy zmiennym pochyleniu kolumny kierowniczej, sprężyna jest w zasadzie tylko by zrównoważyć ściąganie końcówek drążków przez dwie skrajne śruby ograniczające. W piastach są nowe dopasowane łożyska ceramiczne a hamulce rolkowe zamocowane są na śrubach 6mm i mosiężnych tulejkach skośnych by skompensować nachylenie względem kolumny.


Jak widać w obecnym projekcie koła poszły mocno do przodu, pochyliłem też zawieszenie i obecnie pojazd jest na "szerokie równe amerykańskie drogi z małą ilością skręcania" - tor Daytona byłby idealny.

maksymalny skręt..

Tak więc, są problemy:
  • Podczas skręcania uchwyty wbijają mi się pod żebro, a skręt jest symboliczny.
  • Mój nowy konwerter dwu linkowy chodzi ciężko z uwagi na długą i wijącą się prawą linkę - ale hamuje równo z przodu
  • Skośne części kolumny stają się zbędne bo nie przenoszą już obciążeń zawieszenia - no i ograniczają skrętność
  • Waga ogólna dalej mnie martwi - do odchudzenia pomysły j.w.
  • do testów zgubiłem śrubkę zamocowania linki biegów .. i był 1 bieg :(
  • i największy problem: mój design suportu poddał się : wygina się na boki i łańcuch spada - dlatego nie ma zdjęć w ruchu

Przyznaję miałem chwilę zwątpienia, nawet pomyślałem o porzuceniu idei i skanibalizowaniu części do innego projektu..ale przemyślałem sprawę i jadę dalej.
Do zrobienia: powiększenie/poszerzenie tulei suportu (żywica+szkło+aluminium z innego), przeróbka kolumny, przeróbka rączek, tuning hamulców, zbijanie wagi - może nawet przeprojektowanie mocowania główki kolumny... więc c.d.n


fotki z sesji tradycyjnie odtąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5802381891232259906

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #22 dnia: Grudnia 05, 2012, 07:48:55 am »
Dziś będzie prosto i na temat - zapraszam na wpis blogowy: http://bryxon.blogspot.dk/2012/12/nowy-trajk-w-rodzinie.html#more

Czyli pierwsza poważna zimowa jazda;)


Reszta sesji zdjeciowej w całości (tradycyjnie) zaczyna się stąd: https://picasaweb.google.com/bryxon/ProjectN55AndVelomobile#5817826112406997506

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

jacekw

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 27, 2013, 07:58:19 pm »
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami




zwiększona szerokość ramy, nie mieściło się tylne koło z hamulcem bębnowym,



chorągiewka made in Kaufland, samochody widzą trochę lepiej, szczególnie na przejściach i skrzyżowaniach



ponieważ w tzw.zwrotnicach zastosowałem wzdłużne łożyska na połączeniach skręcanie jest trochę nerwowe, jak zmienić geometrię  przedniego zawieszenia żeby to zlikwidować?

przepraszam za kiepskie zdjęcia, pod reką niestety był tylko telefon  ;D

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 27, 2013, 09:51:08 pm »
Ze zdjęć mało widać, ale wydaję mi się, że masz pionową oś zwrotnic - powinna być pod kątem jakiś 78o do poziomu w widoku z boku (lub coś koło tego) i 20~22o (w zależności od wielkości koła i odsadzenia płaszczyzny symetrii koła od osi obrotu zwrotnicy) w widoku od przodu - patrz budowa IMK P-9. Dodatkowo raczej nie zrobiłeś kompensacji Ackermana.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 27, 2013, 09:59:04 pm »
Wow, gratulacje!

To chyba pierwszy projekt N55 w Polsce:)
Ciekawi mnie bardzo jak rozwiązałeś newralgiczne miejsca które "instrukcja" pomija prostymi schematami: zamocowanie suportu, napinacza oraz tylnej piasty(blokada przeciw-obrotowa).

Na nerwowość ma zapewne wpływ wyprzedzenia zwrotnicy - tutaj będzie to zamocowanie osi koła bliżej lub dalej od osi obrotu..
Jeśli testowe otwory nie osłabia konstrucji - polecam eksperymenty.(zawsze można podmienic ten profil)
Co też może pomóc - zauważyłem też że jeżdżący w Kopenhadze oryginał ma wprowadzony lekki camber kół - z doświadczenia wiem że to niełatwe do zrobienia - stąd u mnie ośki, przeguby kulowe itp.  kombinacje bo nijak nie byłem w stanie powtarzalnie i dokładnie nawiercić profilu pod zadanym kątem.

Na późniejsze zabawy: Widzę że masz trochę zapasu na przebiegu łańcucha i pokusiłbym się o zejście jak najniżej z ramą by obniżyć środek ciężkości, przednie koła można zawiesić też wyżej na podobnym do moich przegubach..oj chyba zagalopowałem się i dryfuję w stronę wlasnej koncepcji:)

Dokładniejsze zdjęcia mile widziane:) Super sprzęt!

Pozdrowienia!




Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 28, 2013, 05:57:42 pm »
Tak wygląda oryginał z N55, no może z kilkoma modyfikacjami
Fajny :) Jak się jeździ? Jak waga? Jak będziesz miał okazję to wrzuć więcej większych fotek dla potomnych.

jacekw

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 28, 2013, 10:08:58 pm »
Maszyneria wykonana prawie wg planów z N55, a więc osie zwrotnic pionowe (przynajmniej tak odcyfrowałem plany), geometria przedniego zawieszenia żadna, czyli trzeba powalczyć z kątami.
Na początek ustawię zbieżność kół (zakupiłem dzisiaj główki cięgieł 6 mm) i spróbuję pochylenia kół, to najłatwiej zrobić na szybko.
Co do zamocowania suportu to jest przerobiony z maszynowego suportu Neco, usunięta tuleja ustalająca łożyska, przecięty wałek i na szybko pospawany :), łożyska osadzone w wytoczonych otworach w bocznych blachach przykręconych do ramy




Napinacz to dwie rolki od przesuwanej bramy z aledrogo umocowane na kawałku rury 25mm oraz sprężyna z Ciastoramy.





Blokada piasty przeciwko obrotowi to kwadratowy kawałek pręta aluminiowego przykręconego do ramy i piasty.





Jeździ się super :), na razie trochę bolą nogi po pierwszej dłuższej przejażdżce ;D.
Waga ciężko określić, po zdjęciu przednich kół ( nie mieści się na szerokość do windy) bez problemu transportuję na dół i do góry w normalnym blokowisku.
Trzeba zważyć w najblizszych dniach.

jacekw

  • sympatyk
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #28 dnia: Lutego 03, 2013, 10:36:19 pm »
Wehikuł zważony 22 kg  :o
Nerwowość układu kierowniczego trochę zniknęła, koła przednie były rozbieżne, po skorygowaniu zbieżności jest lepiej, camber przednich kół robi się samoczynnie wraz z iloscią przejechanych kilometrów. W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.
Jeszcze jedno spostrzeżenie mojej kości ogonowej - konieczna amortyzacja ;D

hansglopke

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2308
  • Zduńska Wola
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #29 dnia: Lutego 04, 2013, 07:17:43 am »
W ramionach kierowniczych wygniatają się otwory przednich osi, niestety pojedyncza ścianka profilu aluminiowego nie wytrzymuje.

Aluminium się uciąga.  Wyjście: wytulejować wszystkie połączenie śrubowe.
"Tak to już jest, że najszybciej zwraca na siebie uwagę idiota." - CK Dezerterzy

"Na pionowcu boli tyłek, plecy i w ogóle wykańczająca i niewygodna pozycja jest..." - Mototramp