Autor Wątek: Nowy trike z N55 +plany:)  (Przeczytany 23221 razy)

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Nowy trike z N55 +plany:)
« dnia: Grudnia 08, 2011, 10:13:39 pm »
Witam,

Jako że ostatnio zacząłem działać w Bicycle Innovation Lab (http://www.bicycleinnovationlab.dk/?l=UK)  to po rozmowie z Lasse przypomniał mi on o grupie ludzi zwanej N55. Pomijając raczej kreacje typu "performance" pojawił się wreszcie dość dokładny plan trike'a


http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html


Pdf na stronie dla nieuważnych:> : http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/DIY.pdf

oczywiście może ktoś się zżymać że: bez amortyzacji, ackermana...ale jako użytkowy pojazd na miasto.. Już mi chodzi po głowie wykorzystanie ramy do budowy prototypu-kopii allewedera:>

Jak dla mnie - znalezisko roku 2011:) Tym bardziej że właśnie znalazłem 'swój' wartsztat bo BIL jest dosłownie 3 minuty od domu:D
 
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 08, 2011, 11:30:34 pm »
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.

Co mi się nie podoba/ można dopracować:

Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.
Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.
Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 09, 2011, 08:02:14 am »
Jest tak brzydki że aż ładny :) Cała rama jest bardzo fajnie pomyślana, do tego z boków i od góry można by ją zabudować żeby łańcuch był całkiem chroniony przed drogowym syfem.

Ha, to samo pomyślałem - ten przestrzenny profil aż prosi się o bycie zamkniętym tunelem.

Co mi się nie podoba/ można dopracować:

Frame weight: 8 kg. Rozumiem że w zamyśle ma być towarowy ale 8kg rama to niezły klocek.


Biorąc pod uwagę klocki towarowo-skrzyniowe (Christianiabikes) to i tak nieźle..ale się zgadzam.

Brak piwotów na hamulce - zostaje tylko torpedo.


U nas robią ostatnio furorę (i słusznie) hamulce rolkowe, sam popełniłem obcięcie piwotów u siebie..

Niepotrzebnie zostały użyte koła na piastach jednostronnych -drogie piasty, kombinowanie z przerabianiem, problem z hamulcem. Spokojnie można było zastosować mocowanie pozwalające na montaż przednich kół na zwykłych piastach i do tego np. 2x hamulce szczękowe.


Tu to standard, choć przyznaję że tanio nie jest - za to wybór spory - od 70mm stummey-archer po firmowe rozwiązania z tarczówkami.. Akurat zaoszczędził bym na ramie wg projektu i dał porządny osprzęt jednostronny. Dowiadywałem się u jednego z wytwórców 'skrzyń' (Nihola) komplet porządnych kół do trike'a to ok 4000dkk (2200 zl) - bez kombinowania ze sklepu na zamówienie 'na poniedziałek' z gwarancją na 100kg w skrzyni ładunkowej. Oczywiście można wiele taniej - używki, części wprost od producenta itp.

Co ja bym zmienił:

Osobiście pokombinowałbym z zamocowaniem lekkiego pochylenia kół (skośne tuleje?), lub być może zamocowaniem profilu kątowego do skrętnej kratownicy żeby uzyskać pełnego ackermana.
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Fotelik - ze sklepiku:)

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 09, 2011, 11:14:08 pm »
Amortyzacja - nie widzę prostej opcji - zostają chyba tylko balonówki i duże koło z tyłu.
Nic prostszego, zmieniamy główne profile na odpowiednio pojemne i robimy amortyzację z dwóch stron na elastomerach a'la zox:

Jeśli jesteś w kontakcie z BIL to możesz im to podpowiedzieć. Fotelik w originale wydaje się być przyjemny i co najważniejsze w tym projekcie łatwy do zrobienia.


koncki

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 319
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 16, 2011, 06:50:05 pm »
Bryxon - znalazłeś też może plany wersji transportowej?

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 16, 2011, 11:24:33 pm »
Hej,

Niestety nie... pisałem do gościa od N55 w sprawie typu użytego aluminium (wyjaśniło się to dopiero samo w stowarzyszonym blogu OpenBikeWorks). Do dziś nie dostałem odpowiedzi, a niestety z uwagi na ilość pracy przed świętami nie dotarłem na dwa spotkania w BIL  w tym tygodniu..
Temat będę drążył dalej więc będą updejty:)

Goście z N55 mają bogaty wartsztat natomiast ci z BIL dopiero go budują..

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 17, 2011, 12:44:28 am »
Prawdopodobnie jest to EN-AW 6063 zwane po staremu PA38. Ewentualnie (znikoma szansa) to EN-AW 5754 (PA11), bo to są jedyne materiały z których robi się profile kanciate
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 17, 2011, 09:19:38 pm »
Dzięki Franc za konkretne podpowiedzi odnośnie profili - będę mógł wysłać zapytania do lokalnych sklepów.

W ostatni wieczór popełniłem dokładnie wg instrukcji i proporcji model z balsy.




Zastosowałem skalowanie 1:5 więc balsowe profile mają 5x5mm długość głównej belki 30 cm itp.. Wspomagałem się fajnym kalkulatorem tu:http://jbwid.com/scalcalc.htm
Początkowo próbowałem zastosować wszędzie gwoździki ale zniechęcony kilkoma pęknięciami pracowicie wymierzonych detali  zastosowałem rodzaj żywicy epoxydowej (troszki się w prau miejscach rozjechało ale idea jest)

Gotowy model:


Ackerman i spółka zwizualizowany:


Przy okazji dowiedziałem sie dlaczego element łączący/synchronizujący skręt (belka poprzeczna) {ST_4} w projekcie nie ma podanej długości. Przy zachowaniu prostych kątów będzie to najprostsze rozwiązanie bez kompensacji a dopiero modyfikacja długości (skrócenie) wprowadzi korekte Ackermana. Wtedy oczywiście należy wymyślić inne mocowanie kół niż prostopadłe ale to chyba oczywiste..

Ogólnie model po sklejeniu nabrał duże sztywności i faktycznie konstrukcja ma sens. Czeka mnie teraz rozklejenie (skalpelem) belki pprzecznej i próba zawieszenia jej wyżej po to by całość ramy powędrowała w dół - po co? wydaje mi się że korzystniej będzie obniżyć środek ciężkości - poza tym wydaje mi się że momenty wyrywające belkę poprzeczną z ramy będą mniejsze przy oparciu czy raczej podwieszeniu pod belkami FR_1b.

Wstępnie planuję zamocowanie adoptowanych kół 26 na osiach od starszych pedałów te zaś wkręcone w uciętą prostą część korby. Korba przykręcona do wahacza za pomocą dwu śrub na wylot.
Długo myślałem nad wersją amortyzowaną. Oto jeden z pomysłów:

Rzut z góry:

Rzut z boku:


Inaczej mówiąc chciałbym wykorzystać kreatywnie korbę jako wahacz oraz pomysł z elastomerem a'la ZOX w roli medium tłumiącego. Typowa korba alu jest zakrzywiona w osi żeby odsunąć nogi od osi obrotu - to wygięcie ma ułatwić pracę amortyzacji w osi. Jako cięgło odcinek łańcucha - korba rusza się po wycinku okręgu.

Wątpliwości wstępne:
1. piwot osi obrotu korby - raczej nie suport, oś suportowa - ciężkie. tylko co w zamian?
2. wycinnanie otworu na łańcuch w profilu 25-25mm trochę go osłabi...większy profil?
3.  Być może krótsza dzwignia ciągnięcia łańcucha (nie mam doświadczeń z warunkami pracy elastomerów) - może nawet  raczej "nawijanie" łańcucha na oś obrotu korby? - elastomer wylądował by tuż pod osią obrotu.
4. Duże momenty zrwające na osi obrotu - może jednak oś suportu lub wkład?

No i czy to ma techniczno-praktyczny sens?
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 20, 2012, 07:01:51 pm »
Update i rewizja,

Zrobiłem sketchup ramy N55 - część wzdłużna oraz model z balsy - jak już prezentowałem.
Usiłowałem pożenić ten pomysł z trajkiem Lowracer Supersonic Chrisa a konkretnie z pomysłem na sterowanie.
Niestety środek ciężkości wychodził fatalnie - nie mowiąc już o tym, że próba modyfikacji konstrukcji zaburzyła linię łańcucha..

Postanowiłem połączyć oba pomysły w inny sposób:

- robię trajka bez spawania
- wykorzystuję pomysł łączenia "hedgehog" profili z N55 gdzie się da
- materiał - profil alu 25x25x3mm więc nieco grubszy
- jako wzór bazuję na wymiarach i koncepcie Chrisa
- Robię węższy przód, a za to planuje pochylenie kół (camber) - jeszcze do zrobienia z projekcie..
- łączenia profili: nacięcia i zagięcia wzmacniane nitowano-klejonymi epoksydem blachami alu 3mm
- Łożyska ślizgowe firmy Igus.pl w wielu miejscach zamiast kulowych-brązowych
- wykorzystuję od "dawców" alu: główkę sterów i przedni widelec ucięty,  przedni widelec jako tylny (rozgięty na 135mm)

Kilka wprawek do projektu można obejrzeć tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile 

Projekt w sketchupie (rozwojowy):
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, tilting, lowracer

Projekt oryginalnej ramy N55:
3D sketchup Warehouse - słowa kluczowe: bryxon, N55


Nie umiem na razie umieścić linka dostępnego bez logowania...

A więc idę rzeźbić dalej, niedługo pierwsze testy ramy...


Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Franc

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 2359
  • Ponad 30 lat na poziomie
    • Moje zdjęcia rowerów
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 20, 2012, 08:55:14 pm »
Moja uwaga na temat Igusów (stosowanych przeze mnie zawodowo): są dużo droższe od klasycznych (stalowo/brązowych+smar) przegubów kulkowych, mają z natury większe luzy i porównywalną wytrzymałość mechaniczną. Ale są bardziej odporne na bród.
Franc "Rowery Poziome Rule"

IMK P14-001 (SWB ASS)
Thyss 222
IMK P12 (SWB, USS, B2B tandem)
Twister 800

Yin

  • całkiem inny wariat
  • *****
  • Wiadomości: 4079
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 21, 2012, 02:53:21 pm »
Co mi się podoba: formowanie profili, pomysł na zawieszenie przednich kół. Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges. Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 21, 2012, 04:20:43 pm »
Co mi się nie podoba - tylny widelec całkowicie nie pasuje do kanciastej reszty
Zgadzam sie - w projekcie jest tylko przykladowy ktory znalazlem w gotowych komponentach. Jednak ten ktory uzyje jest takze zaokraglany choc bardziej "wyplaszczony". Obawiam sie ze profile 25x25x3 moga miec problemy z przeniesieniem naprezen - rowniez tych skretnych - przeciez rower bedzie sie pochylal.
Rezygnacja z nich to rowniez odpowiedz na problemy z uzyskaniem odpowiedniego odstepu dla mocowania piasty w prowadzeniu ramion rownolegle do ramy (135mm) - chcialbym uniknac kolejnego wyginania i nitowania profili w tym obciazonym odcinku.. Choc nie wykluczam ze koncepcja tu ulegie zmianie na bardziej pasujaca..

i cała bryła ramy wizualnie jest nie teges.
Bryla, a w szczegolnosci wzmacniajace profile z przodu, sluza glownie dwom celom: 1) Uzyskanie stabilnego zamocowania wycietego modulu glowki sterow - spodziewam sie tu duzych sil skretnych z uwagi na sposob kierowania i pochylania..  2) Uzyskanie nizej zamocowanego suportu - uwazam ze Chris nieco przesadzil i beda problemy z nogami ciut za wysoko, nie mowiac o widocznosci.

Oryginalny projekt + zawieszenie z tego + zamknięcie bryły bocznymi ściankami i ochrona łańcucha przed syfem - imho to jest to.

Owszem zamierzam zamknac bryle bocznymi sciankami ale tylko dziala to by wzmocnic oslabione przegiecie dolne ramy. Oslona lancucha sciankami dotyczy chyba raczej oryginalnego projektu N55 z ktorego zapozyczylem juz tylko laczenia profili i polaczenia srubowe. U mnie lancuch niestety bedzie odsloniety jak zwykle to bywa - chyba ze uda mi sie do tej pory wykombinowac walek/pasek ale to bedzie niezly traf bo ceny/dostepnosc sa wiadomo jakie..


Dzieki za komentarze:)
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 24, 2012, 12:40:47 pm »
Jeszcze samo zdjecie screenshot ze Sketchup'a

Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 05, 2012, 10:31:14 pm »
Witam,

Skończyłem bazowy profil ramy.
Ciężka artyleria:) - 4,8kg - jak zda testy wytrzymałościowe i dorwę się do porządnego zestawu wiertarki stojakowej (a nie mojej wybitnej prowizorki) to odchudzę większość profili wiercąc otwory - taka wesoła praca na cały weekend...

Zdjęcia z mojej dziupli z opisami (angielsko z uwagi na kilku znajomych)
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile

Czas zacząć montować główkę ramy - ma być o regulowanym skosie więc będzie ciekawie.
I potem część sterowalna.
No i detale podrzymujące fotel ale to jeszcze w planach do zaprojektowania.

Pozdrawiam dłubaczy:)
Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."

Bryxon

  • wyczynowiec na poziomie
  • ****
  • Wiadomości: 242
    • Bryxon - dwa lata w roku czyli jak stałem się kiwi
Odp: Nowy trike z N55 +plany:)
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 06, 2012, 07:21:31 am »
Zakończyłem budowę podstawowego profilu ramy, oraz przedniego i tylnego zawieszenia. Gotowe też mocowanie supportu (sponsorowane przez szwedzką ikeę:)). Dziś próba generalna i sesja zdjęciowa:




Mogłem po raz pierwszy siąść na ramie (nie jest to zbyt wygodne - mocowanie fotelika jeszcze się robi) i przetestować jak pracuje zawieszenie tylne oraz jak zachowuje się skrętna rama. Czas na wnioski:

  • Zawieszenie tylne - dobrane twardościowo - "na oko", wykorzystuje przepołowioną sprężynę z przedniego dumpera suntour od górskiego roweru z wypełnieniem z piankowego elastomeru zrób to sam - wyciąłem walce z wypełnienia do transportu szaf serwerowych. Mimo że wiem gdzie i jak troszkę krzywo - to zachowuje się fajnie.




  • Zawiesznie przednie to kombinacja dumperów dnm, korb lewych suntour, osi 9mm, łożysk igidur, hamulców rolkowych i kilku dystansów mosiężnych. Sprężyny w akortyzatorach do wymiany - mają za duży LBS 1750 i ugięcia chwilowo brak



  • Podczas testowania skrętów rower ma tendencję do pogłębiania skrętu/pochylenia - obawiam się że to efekt odsuniętych dalej kół niż w oryginalnym projekcie Chrisa L. - zobaczy się na testach jezdnych



  • Przy najgłębszym skręcie mogę mieć problemy z prowadzeniem łańcucha - przeszkadzać może skośne usztywnienie kolumny skrętnej - jest szansa by to poprawić



  • Mocowanie kół przednich wygląda na nieco pływające - niby nie mam luzów ale wyczuwałem niepokojącą boczną miękkość - być może igidury zastąpię metalowymi łożyskami.
  • wiem, koło tylne do zdjęć wsadzilem przypadkowo odwrotnie:)
  • waga - to co widać to jakieś 16-18kg - dużo
  • Mocowanie fotelika - pilnie przeglądam poprzednie wątki :)

Więcej zdjęć tradyjnie tu:
https://picasaweb.google.com/106252701495483297783/ProjectN55AndVelomobile#5750643829365237442




Zapraszam do komentowania:)


Pozdrawiam

Bryxon

"na horyzont i jeszcze.."